دعوای ابطال شرکت

دعوای ابطال شرکت چیست؟

تعریف دعوای ابطال شرکت

دعوای ابطال شرکت داعوایی است که به موجب آن خواهان اثبات می‌کند شرکت بر خلاف تشریفاتی که قانون تجارت یا لایحه اصلاحی 1347 مقرر کرده شکیل شده و در نتیجه باطل می‌باشد.

شرایط اقامه دعوای ابطال شرکت

با توجه به تعریف فوق خواهان برای پیروزی در دعوا باید اثبات کند که تشریفات قانونی در تشکیل شرکت رعایت نشده است. در قانون تجارت و لایحه 1347 برای تشکیل هر یک شرکت‌ها- تضامنی، نسبی، مختلط، سهامی و تعاونی- تشریفاتی مقرر شده است که عدم رعایت هر یک از تشریفات به بطلان شرکت منتهی خواهد شد.

اگر به دنبال وکیل شرکت هستید با ما در ارتباط باشید

برای مثال برای تشکیل شرکت سهامی عام، مؤسسین باید وفق مواد 6 الی 9 لایحه 1347 و قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1384 مدارک لازم را تهیه به ثبت شرکت‌ها تسلیم و پس از اخذ مجوز پذیره نویسی، اقدامات لازم راجهت پذیره نویسی انجام دهند. پس از پذیره نویسی و تشکیل مجمع عمومی مؤسس و انتخاب اولین مدیران و بازرسان و ثبت شرکت، شرکت تشکیل می‌گردد. عدم رعایت هر یک از تشریفات مذکور به بطلان شرکت منتهی خواهد شد.

دادگاه دعوای ابطال شرکت

دادگاه صالح جهت اقامه دعوا، دادگاهی است که شرکت در حوزه قضایی آن اقامت داشته باشد. (ماده 22 قانون آیین دادرسی مدنی).

طرفین دعوای ابطال شرکت

یکم: خواهان: هر یک از سهامداران یا شرکا و اشخاص ثالثی که در اقامه دعوای بطلان نفع داشته باشند، می‌توانند این دعوا را اقامه کنند.

دوم: خوانده: شرکتی که جهت اعلام بطلان آن طرح دعوا می‌گردد باید خوانده دعوا قرار گیرد. در صورتی که شرکت ثبت شده باشد، بهتر است اداره ثبت شرکت‌هایی که شرکت در آن ثبت شده است نیز طرف دعوا قرار گیرد.

نکته مهم این است که اگر دعوای ابطال شرکت سهامی اعم از عام یا خاص اقامه گردد دادگاه بنا به درخواست خوانده (شرکت) می‌تواند مهلتی جهت رفع موجبات بطلان اعطا کند. این مهلت حد اکثر 6 ماه خواهد بود. اگر در طی این مدت موجبات بطلان مرتفع گردد، دادگاه حکم به رد دعوا صادر خواهد کرد (ماده 272 لایحه 1347).

اثر دعوای ابطال شرکت

در صورتی که دادگاه ادعای خواهان را بپذیرد و به ابطال شرکت حکم دهد، و شرکت ثبت شده باشد این موضوع را به ثبت شرکت‌ها اعلام می‌کند تا ثبت شرکت‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

هم چنین هر یک از سهامداران یا شرکا می‌توانند جهت استرداد وجوه یا اموالی که برای تشکیل شرکت سپرده‌اند، اقدامات لازم را انجام دهند.

در صورتی که حکم ابطلا شرکت سهامی صادر شود، این حکم در برابر ثالث قابل استناد نیست؛ به این معنا که اگر شرکت در برابر ثالث تعهدی را پذیرفته باشد، تعهد مذکور باید اجرا گردد. اشخاصی که ابطال شرکت به عمل آن‌ها مستند است، باید خسارات وارده به اشخاص ثالث یا سهامداران را جبران کرده و مسئولیت ایشان تضامنی است (ماده 273 لایحه 1347)

نمونه دادخواست دعوای ابطال شرکت

مشخصات طرفين نام نام خانوادگي نام پدر سن شغل شهر- شهرستان- محل اقامت- خيابان کوچه پلاک – کدپستي
خواهان مشخصات سهامدار یا ثالث ذینفع
 

خوانده

شرکت و اداره ثبت شرکت‌ها
وکيل يا نماينده  قانوني
تعيين خواسته

و بهاي آن

صدور حکم بر ابطلال شرکت سهامی عام ..

به شماره ثبت ..

دلائل و منضمات دادخواست کپی مصدق: اساسنامه شرکت- صورت جلسه مجمع عمومی مؤسس- ورقه تعهد سهم
ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی  تهران

با سلام؛ احتراماً به استحضار می‌رساند:

اینجانب برابر با اعلامیه پذیره نویسی شماره      مورخ       تعداد     سهم از شرکت خوانده را پذیره نویسی نمودم. پس از اتمام مهلت پذیره نویسی برابر با آگهی شماره        مورخ         مجمع عمومی مؤسس شرکت تشکیل گردیده و به گزارش عملکرد مؤسسین رسیدگی شد. در رسیدگی معلوم گردیده بر خلاف گواهی ارائه شده توسط موسسین، موسسین طبق ماده 6 لایحه 1347 سی و پنج درصد از کل سرمایه تقبل شده را به حساب شرکت در شرف تأسیس نزد بانکی که گشایش حساب شده است، واریز نکرده‌اند. مع‌الوصف مجمع عمومی مؤسس گزارش را تصویب و پس از انجام وظایف مقرر در ماده 74 لایحه و انتخاب اولین مدیران و بازرسان صورت جلسه پیوست را تنظیم نمود.

حالیه با عنایت به عدم رعایت تشریفات قانونی در تشکیل شرکت استدعا دارد حکم شایسته مبنی بر اعلام و تأیید بطلان شرکت صادر فرمایند.

 

 

شماره و تاريخ ثبت دادخواست   

   شعبه

دادگاه عمومي

 رسيدگي فرمائيد.

 شماره    

 نام و نام خانوادگي مقام ارجاع کننده ……

 

تاريخ   

   تاريخ ………

 امضاء

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام