متن دفاعیه ماده صد-دادرسی آنی

در این مقاله سعی داریم به معرفی و ارائه توضیحات لازم در خصوص دفاعیه و متن دفاعیه ماده صد بپردازیم .

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

ماده صد چیست و به چه موضوعی اشاره دارد ؟

صلاحیت های ماده صد کدام ها هستند ؟

نحوه ی تنظیم و ارائه ی دفاعیه یا دفاعیات توسط مالک به چه شکل خواهد بود ؟

آراء صادره کمیسیون ماده صد به چه شکل خواهند بود ؟

متن دفاعیه ماده صد به چه شکل می باشد ؟

 

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید .

09121304085

 

متن دفاعیه ماده صد
متن دفاعیه ماده صد

 

 ماده صد چیست و به چه موضوعی اشاره دارد ؟

می توان اظهار داشت که کمیسیون ماده صد یزرگترنی مرجع موجود برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی می باشد . این کمیسیون از سه عضو اصلی و همین طور 11 تبصره و 7 کمیسیون تشکیل شده است که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد .

همان طور که گفتیم کمیسیون ماه 100 دارای سه عضو اصلی می باشد که این سه عضو نماینده فرمانداری ، نماینده شورای شهر و نماینده دادگستری هستند . ( نکته ی قابل ذکر ان است که نماینده از شهرداری حق دادن رای را ندارد . ) ترکیب این اعضا می تواند به صورت زیر باشد:

  • نماینده وزارت کشور یک نفر
  • نماینده دادگستری یا قاضی یک نفر
  • نماینده شورای اسلامی شهر یک نفر
 ماده صد چیست و به چه موضوعی اشاره دارد ؟
ماده صد چیست و به چه موضوعی اشاره دارد ؟

ماده 100 قانون شهرداری وسیله و ابزاری است که به کمک ان شهرداری ها می توانند تخلفات ساختمانی را کنترل ، پیش بینی و با ان ها در صورت لزوم برخورد کنند .

در بخش دوم ماده 100 قانون شهرداری بیان می کند که : شهرداری می‌تواند از عملیات ساختمانی ساختمان‌های فاقد پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود، اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد، جلوگیری نماید. به بیان دیگر این ماده وظیفه ی رسیدگی به موارد و تخلفاتی را دارد که در ان ها به موارد ایمنی و قانونی و همین طور ضوابط شهر سازی توجهی نشده است .

متن ماده صد به این شکل است که :

مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند .

شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید .

صلاحیت های ماده صد کدام ها هستند ؟

صلاحیت های ماده صد به دو دسته تقسیم می شوند . این صلاحیت ها عبارت اند از :

  1. صلاحیت ذاتی

طبق این صلاحیت کمسیون ماده صد در رسیدگی به تخلفات مختلف ساختمانی صلاحیت ذاتی خواهد داشت . این به چه معنا است ؟ این به ان معنا می باشد که هیچ مرجعی حق ندارد به این تخلفات رسیدگی کند حتی دادگستری نیز نمی تواند .

  1. صلاحیت محلی

با توجه به این صلاحیت ، کمیسیون ماده صد قانون گذاری شهرداری به همه ی تخلفات ساختمانی واقع در محدوده شهر و همین طور حریم شهر رسیدگی خواهد کرد . با در نظر گرفتن این مورد می توان گفت که تعیین محدوده و حریم شهر ، روستا ، شهرک و غیره از امتیازات این قانون می باشد .

نحوه ی تنظیم و ارائه ی دفاعیه یا دفاعیات توسط مالک به چه شکل خواهد بود ؟

در خصوص روند ارائه و بررسی دفاعیه می توان دو مرحله را مشخص نموند . یکی از این موارد دفاعیه در مرحله ی بدوی می باشد و دیگری اعتراض در مرحله تجدید نظر به استناد تبصره 10 کمیسیون ماده صد . در توضیح هر یک می توان گفت :

  • دفاعیه در مرحله بدوی : این مرحله خود شامل چهار بخش یا حالت می باشد که عبارت اند از 1. همراه داشتن کارت شناسایی به منظور تسریع در امر پاسخگویی 2. تنظیم دفاعیات در فرم مخصوص ارائه ان به دبیرخانه کمیسیون و یا شهرداری منطقه 3. اگر دفاعیه را وکیل یا مستاجر و به انضمام  انجام دهد ، ارائه وکالت نامه ، مبایعه نامه و همین طور مدارک مثبته انتقال مالکیت ضرورت پیدا می کند . 4.  با این که ماده ذکر شده جایگاهی برای حضور متخلفان در نظر نگرفته است ولی در موارد لزوم از مالکان با رعایت مراتب و امور لازم و مربوطه دعوت می شود .
  • اعتراض در مرحله تجدید نظر به استناد تبصره 10 ماده صد : زمانی که مالک یا شهرداری و … از تاریخ صدور رای ظرف 10 روز اعتراض خود را اعلام نکنند دیگر مرجع رسیدگی کمیسیون دیگر ماده صد می باشد و رای صادره قطعی می باشد .
نحوه ی تنظیم و ارائه ی دفاعیه یا دفاعیات توسط مالک به چه شکل خواهد بود ؟
نحوه ی تنظیم و ارائه ی دفاعیه یا دفاعیات توسط مالک به چه شکل خواهد بود ؟

تبصره ده ماده صد می گوید که : در مورد آراء صادره از کمیسیون ماده صد قانون شهرداری هر گاه شهرداری یا مالک یا قائم‌مقام او از تاریخ ابلاغ رأی ظرف مدت ده روز نسبت‌به آن رأی اعتراض نماید. مرجع رسیدگی به این اعتراض کمیسیون دیگر ماده 100 خواهد بود که اعضای آن غیر از افرادی می‌باشند که در صدور رأی‌قبلی شرکت داشته‌اند. رأی این کمیسیون قطعی است.

آراء صادره کمیسیون ماده صد به چه شکل خواهند بود ؟

پس طی روند اداری و قانون و در نظر گرفتن تمامی مستندات و مدارک مربوطه ، رای کمیسیون صادر می شود . این رای یا اراء با توجه به شرایط گوناگون و نوع تخلف می تواند متفاوت باشد . در ادامه به تعدادی از این اراء اشاره خواهیم کرد . اراء صادر شده کمیسیون ماده صد می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • قلع و تخریب مستحدثات
  • جرائم نقدی
  • تعطیل و تبدیل به کاربری مجاز
آراء صادره کمیسیون ماده صد به چه شکل خواهند بود ؟
آراء صادره کمیسیون ماده صد به چه شکل خواهند بود ؟

متن دفاعیه ماده صد به چه شکل می باشد ؟

پیش تر به موارد مختلف و جوانب مختلف رسیدگی به اعتاراضات و اراء کمیسیون ماده صد پرداختیم . انواع ان ها را نام بریدم و به ارائه توضیحات مختصر و مفیدی پیرامون ان ها پرداختیم . حال می خواهیم در مورد متن دفاعیه صحبت کنیم .

متن دفاعیه ماده صد بسته به نوع تخلفات و شرایط حاکم بر هر  پرونده می تواند شامل موارد مختلفی باشد . اما قالب یکسانی خواهد داشت . برای تنطیم متن دفاعیه می توانید نزد وکیل رفته و مشاوره بگیرید و با قید تمامی موارد و مطالب لازم اقدام به تهیه ان کرده و به مراکز مربوطه ارائه دهید .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام