پیگیری رای کمیسیون ماده 100

در این مقاله سعی داریم به ارائه مطالب مفید و کاربردی پیرامون موضوع پیگیری رای کمیسیون ماده 100 بپردازیم .

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

مفاد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری چیست ؟

کدام تخلفات ساختمانی در قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری بررسی می شوند؟

پیگیری رای کمیسیون ماده 100 به چه صورت انجام می پذیرد ؟

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید .

09121304085

پیگیری رای کمیسیون ماده 100
پیگیری رای کمیسیون ماده 100

مفاد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری چیست ؟

در ابتدای این مقاله قصد داریم اصل مفاد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری را عینا ذکر کنیم که این مفاد به صورت ریز می باشد :

مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند .

شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آن که ساختمان در زمین محصور یا غیر محصور واقع باشد جلوگیری نماید .

مفاد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری چیست ؟
مفاد کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری چیست ؟

کدام تخلفات ساختمانی در قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری بررسی می شوند؟

همان طور که می دانید کمیسیون ماده 100 تنها به موضوعاتی چون تخلفات عملیات ساختمانی و یا احداث بنا در درون فضای شهری ، برون شهری و همین طور حومه ان نمی پردازد بلکه شامل رسیدگی به موارد دیگری نیز می شود .

طبق این ماده تخلفاتی که شهرداری صلاحیت رسیدگی به ان ها را دارد عبارت اند از احداث بنا بدون پروانه ، عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن پارکینگ ، تجاوز به معابر شهری ، تراکم اراضی ، عدم استحکام بنا ، عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی و تغییر کاربری . حال در ادامه می خواهیم بدانیم شرایط رسیدگی به هر یک به چه صورت می باشد .

کدام تخلفات ساختمانی در قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری بررسی می شوند؟
کدام تخلفات ساختمانی در قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری بررسی می شوند؟

احداث بنا بدون پروانه :

همان طور که می دانید صاحبان املاک و زمین ها ( اراضی ) قبل از هر گونه اقدامی برای انجام عملیات ساختمانی مختلف و ساخت و ساز باید درصدد اخذ پروانه از شهرداری باشند . در صورت عدم انجام این مورد شهرداری این موضوع را هب کمیسیون ماده 100 ارجاع خواهد داد و امکان هر گونه رای مانند تخریب یا جریمه نقدی وجود دارد .

عدم احداث پارکینگ یا غیر قابل استفاده بودن پارکینگ :

در صورتی که یک مالک اقدام به ساخت پارکینگی خلاف موارد ذکر شده در نقشه یا بدون در نظر گرفتن ضوابط و یا خلاف موارد شده در پروانه ساخت کند یا بر عکس این مورد پارکینگ احداث شده بنا به دلایلی قابل استفاده نباشد در هر دو حالت دچار تخلف شده است . در این مورد نیز کمیسیون ماده 100 شهرداری می تواند مالک را طبق قوانین و مواد موجود جریمه کرده و یا رای بر تخریب سازه ( پارکینگ ) و یا مواردی از این دست دهد .

تجاوز به معابر شهری :

در شرایطی که یک مالک اقدام به نوسازی یک بنا کند و یا حتی ساخت ان ، و به شکلی عمل کند که ساخت بنای مورد نظر نوعی تجاوز به معابر شهری باشد به طور مثال جلو امدن دیوار بنا و کم کردن فضای پیاده رو ها و یا برای ساخت و نوسازی پروانه نداشته باشد یا موارد انجام شده خلاف مواد ثبت شده در پروانه باشد و موارد این چنینی دیگر ، انگاه شهرداری می تواند اقداماتی جهت تعطیل کردن کار ساخت ، جریمه نقدی و غیره را انجام دهد .

تراکم اراضی :

در این مورد نیز در صورتی که مالک اقدام به افزودن به زیر بنای درج شده در پروانه ساختمانی کند تخلف کرده است و با وی مطابق با قوانین و موارد درج شده در کمیسیون ماده 100 شهرداری برخورد خواهد شد .

عدم استحکام بنا :

در صورتی که مالک اقدام به ساخت و یا نو سازی بنایی کند که فاقد ایمنی و استحکام لازم است در ان صورت مطابق با کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری حکم به تخریب ان بنا داده خواهد شد .

عدم رعایت اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی :

در این مورد نیز در صورتی که اصول فنی و بهداشتی در روند ساخت و یا نوسازی یک بنا رعایت نشده باشد ، انگاه مطابق با کمیسیون ماده 100 می توان حکم به تخریب ان بنا داد .

تغییر کاربری :

این حالت مربوط به زمانی می باشد که مالک پروانه ی ساختمانی یک بنای مسکونی را گرفته است در حالی که تغییر کاربری داده می ان را بر خلاف پروانه ی گرفته شده به محل کسب و کار و تجارت تبدیل کرده باشد که در این مورد نیز مانند موارد ذکر شده ی قبلی مطابق با کمیسیون ماده 100 با ان برخورد خواهد شد و امکان حکم به تعطیلی ان بنا ظرف مدت یک ماه وجود دارد .

پیگیری رای کمیسیون ماده 100 به چه صورت انجام می پذیرد ؟

گفتیم که در صورت بروز هر نوع تخلفی در حوزه ی ساخت وساز و بنا  این کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری می باشد که وارد میدان شده و طبق مواد و قوانین موجود اقدام به صادر کردن اراء در خصوص تخلف های انجام شده می کند .

بسیاری از تخلفات مطرح شده از طرف خود شهرداری انجام می پذیرد این درحالی است که افراد نیز در صورت مشاده هر گونه تخلف در حوزه ی یاد شده می توانند اعتراض خود را طبق قوانین موجود مطرح کنند . پس از به جریان افتادن یک پرونده در کمیسیون ماده 100 در شهرداری بررسی های لازم صورت می پذیرد و با در نظر گرفتن تمامی موارد لازم و ضروری و تمامی مستندات موجود رای مناسب صادر می شود .

پیگیری رای کمیسیون ماده 100 به چه صورت انجام می پذیرد ؟
پیگیری رای کمیسیون ماده 100 به چه صورت انجام می پذیرد ؟

حال اگر نسبت به رای صادر شده اعتراضی وجود داشته باشد باز هم امکان طرح اعتراض در قالب اعتراض به رای بدوی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری وجود دارد . در این خصوص می توان یاد اوری کرد که مرجع رسیدگی شکایات به اراء قطعی و لازم الاجرای کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ، دیوان عدات اداری می باشد .

همان طور که گفتیم در صورت وجود هر گونه اعتراض به اراء داده شده مرحله ی تجدید نظر شکل خواهد گرفت که در ان تجدید نظر به وسیله ی هیئت تجدید نظر دیوان عدالت اداری  و تنها با شکایات شهرداری نسبت به اراء شعبه دیوان عدالت اداری ممکن خواهد بود .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام