نمونه لایحه دفاعیه افترا

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه لایحه دفاعیه افترا بپردازیم. در معنا لایحه یعنی نوشتاری که اشخاص طرفین دعوا یا از سمت وکیل آن­ها برای رسیدگی به مقامات قضایی تحویل داده می­شود. لایحه دفاعیه را می­توان کامل کننده دادخواست طرفین دعوا دانست. ممکن است بعضی مواقع عدم استفاده از واژگان تخصصی در این لوایح سبب شود که روند پرونده تغییر کند و نتیجه­ای عکس واقعیت را شامل شود.

نمونه لایحه دفاعیه افترا
نمونه لایحه دفاعیه افترا

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

به سوالات زیر باید پاسخ دهیم:

  1. نمونه لایحه دفاعیه توهین و افترا چگونه است؟
  2. دفاع در اتهام افترا به چه نحوی می­باشد؟
  3. چگونه باید متن دادخواست را بنویسیم؟

نمونه لایحه دفاعیه توهین و افترا چگونه است؟

اگر بر طبق اقدامات و بررسی­ها مشخص شود که فردی به شاکی جملات توهین آمیزی گفته باشد می­تواند با استفاده از روش­های خاص که کاملا قانونی و شناخته شده هستند خود را از این اتهام مبری کند روش­هایی اعم از رضایت، حقیقت، برتری و تفسیر منصفانه.

نمونه لایحه دفاعیه توهین و افترا چگونه است؟
نمونه لایحه دفاعیه توهین و افترا چگونه است؟

در این خصوص باید گفت که اگر افترا شاکی خصوصی نداشته باشد غیر قابل پیگیری است. باید در این مورد شاکی کاملا به اثبات برساند که گفته وی بر اساس حقیقت بوده و سوری نمی­باشد. اگر پس از دعوا شاکی در خصوص طرفین اعلام رضایت کند یا پس از پی­گیری از سمت مقامات قضایی مشخص شود که متهم به دلیل تحریک شاکی شروع به فحاشی کرده این امکان وجود دارد که متهم از افترا مبری شود.

اگر فرد بخواهد در برابر اتهامی که به وی دال بر توهین و افترا صورت پذیرفت از خود دفاع کند باید به مقامات قضایی ثابت کند که حرف­های وی بر اساس گفتن حقایق بوده و این شخص قصد توهین را به شاکی پرونده نداشته است. بر اساس قوانین اگر قرار باشد حفظ آبرو، داشتن صداقت و موضوع واطلاعات را در یک راستا قرار دهیم  بر طبق قانون داشت صداقت و اطلاعات مهم­تر و برتر از آبروی فرد است.

گاهی اوقات افرادی که از روی انصاف و برای نفع شخص خاصی بدون سو نیت موضوعی را بازگو می­کند در این مورد نسبت به افترا مبرا است حتی اگر این تفاسیر بازگو شده به شکلی توهین آمیز و با عصبانیت بیان شود. این تعبیرها باید حتما برای مقامات قضایی به اثبات برسد که بیانات شخص به نوعی تفسیری از واقعیت بوده و اظهارات وی بر پایه صداقت می­باشد و بازگوی آن فقط به قصد نفع برای عموم است و شخص فقط این حقایق را به نوعی برای مقامات بیان کرده است.

نمونه لایحه افترا به کارمند اداره:

شاکی: نام و نام­خانوادگی شاکی، نام پدر، سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی دقیق، شماره تلفن ثابت و همراه، کد پستی شاکی.

نمونه لایحه افترا به کارمند اداره:
نمونه لایحه افترا به کارمند اداره:

موضوع شکایت: افترا

تاریخ و محل وقوع جرم: این مورد به دلیل تشخیص زمان و تعیین مرجع صالح بسیار می­تواند حائز اهمیت باشد.

دلایل شکایت: حضور شاکی و وکیل مدافع وی، اصل فتوکپی از کارت ملی شاکی، استشهادیه، دست نویس عادی، اسامی و مشخصات شهود، دلایل و مستندات

مظنون: مشخصات و نشانی دقیق مشتکی عنه در صورت امکان

شرح شکایت: بسمه تعالی

ریاست محترم دادسرای عمومی با سلام و احترام

به استحضار می­رساند شخصی با مشخصات … پس از مراجعه به محل کار این جانب موجبات مزاحمت بنده را فراهم کرده و با عنوان الفاظ رکیک و نامناسب در محل کار بنده اقدام به افترا به این جانب را نموده است. مظنون در حالتی کاملا آگاهانه به این عمل اقدام نموده و صراحتا در حظور همکاران و مراجعان امری را به اینجانب نسبت داده که بر طبق قانون اساسی جرم محسوب می­شود.

به دلیل این که مظنون به نحوی کاملا آگاهانه بر طبق عملی خود خواسته اقدام به مزاحمت برای اینجانب نموده است و موقعیت شغلی بنده را تا حد زیادی به خطر انداخته پس بر اساس قوانین مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی به جرم و تحقیق نسبت به این موضوع را از محضر شما خواستارم.

دفاع در اتهام افترا به چه نحوی می­باشد؟

دفاع در این مورد برای امور شرعی حرام و برای امور اداری و انتظامی گاهی اوقاتکه حظور در پرونده به عنوان وکیل صورت می­گیرد اتهام موکل باید افترا توسط نسبت دادن ( انجام نوعی از رفتار که مصداق جرایم شرعی باشد یا رفتاری که انجام دادن آن مستوجب تعقیب اداری و انتظامی باشد) است. اگر بخواهیم عامیانه این موضوع را باز کنیم باید گفت که به عنوان مثال شخصی به شاکی پرونده اتهاماتی از قبیل تبعیض یا کم کاری را نسبت داده باشد یا اگر این موضوعات را به شکلی مکتوب بیان کرده باشد.

دفاع در اتهام افترا به چه نحوی می­باشد؟
دفاع در اتهام افترا به چه نحوی می­باشد؟

در چنین موردی اگر قصد دفاع از متهم را داشته باشیم باید بر اساس قانون آیین دادرسی و بر طبق ماده 697 قانون مجازات اسلامی عمل کنیم این قانون چنین می­گوید که: افترا عبارت است از نسبت دادن امری به دیگری به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر که مطابق قانون آن امر جرم باشد و لذا بر مبنای مقررات ماده مرقوم شرط اساسی تحقق بزه افترا نسبت دادن رفتاری به دیگری است که به موجب قانون جرم محسوب می­شود.

چگونه باید متن دادخواست را بنویسیم؟

یکی از اساسی­ترین موضوعات و مشکلاتی که باعث شده دستگاه­های قضایی با آن دست­وپنجه نرم کنند حجم بسیار زیاد پروند­ها است که به دلیل عدم اطلاعات کافی از سمت مردم و به دلیل طرح نشدن متن شکواییه­ ای مناسب روند پیگیری این مشکلات به تعویق می­ افتد.

چگونه باید متن دادخواست را بنویسیم؟
چگونه باید متن دادخواست را بنویسیم؟

گاهی اوقات این اتفاق ممکن است به وقوع بپیوندد که شخصی را به جرمی که تا به حال نشنیده­ایم یا به طور دقیق از آن خبر نداریم، بدون اطمینان از انجام این جرم از سمت شخص مذکور وی را متهم می­کنیم. اما باید دانست که تعرض به آبرو و شخصیت عموم مردم از نظر قانون گذاران جرم محسوب می­شود.

اگر شخصی با انجام چنین رفتارهایی باعث به وجود آمدن مشکلی برای دیگران شود باید برای جبران آن اقدام نماید. تکلیف به جبران خسارت را می­توان در تمامی نظام­های حقوقی یک اصل اجتماعی پذیرفته شده دانست. به همین منظور است که قانون گذار حقوق و اجرای مدنی را برای اعاده حیثیت افراد در نظر گرفته است. این کار را می­توان تلاشی از سوی قانون گذاران برای بازگرداندن آبرو و حیثیت و همچنین اموال و دارایی آنان دانست. این مشکلات بین افراد شاغلی که در ادارات کار می­کنند تا حدی بیشتر از دیگر افراد جامعه اتفاق می­افتد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام