نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا-دادرسی آنی

با سلام خدمت شما عزیزان، امروز در نظر داریم درباره موضوع  نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا که یک موضوع حقوقی، قضایی می باشد با شما عزیزان گفت و گو کنیم؛ به همین منظور چند سوال برای راحت تر کردن فهم مطالب طرح کرده ایم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید .

09121304085

نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا
نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

لایحه دفاعیه تهمت و افترا چیست؟

چگونه می توانیم در مقابل توهین، تهمت و افترا از خود دفاع کنیم؟

تهمت و افترا چه جرایمی را به دنبال خواهد داشت؟

 

ما پیشنهاد می کنیم در ادامه مطالب که پاسخ سوالات را می دهیم؛ با دقت هرچه تمام تر مطالب را مطالعه نمایید.

 

لایحه دفاعیه تهمت و افترا چیست؟

افترا از نظر لغوی به این معناست که به ناحق، کسی را مورد تهمت قرار دهند و یا کارهای ناروا و نامشروع به وی نسبت دهند.

همچنین افترا از نظر حقوقی به این معنی می باشد که جرم یا عمل مجرمانه ای را به شخص بی گناهی نسبت دهند.

در اکثر جوامع مختلف، افترا کاری وقیحانه محسوب می شود؛ در تعالیم اسلامی نیز، افترا یکی از گناهان کبیره محسوب می شود.

لایحه دفاعیه به افراد کمک می کند که در صورت مورد توهین و تهمت قرار گرفتن بتوانند به کمک یک وکیل مدافع از خود دفاع نمایند.

در واقع تهمت و توهین از جمله جرایمی می باشد که باعث لطمه زدن به آبروی افراد می شود.

حال این جرم هنگامی رخ می دهد که، عملی را که در قوانین اساسی کشور جرم می باشد را به شخصی نصبت دهند.

لایحه دفاعیه تهمت و افترا چیست؟
لایحه دفاعیه تهمت و افترا چیست؟

مثال

به عنوان مثال: سرقت و دزدی در قانون اساسی جمهوری اسلامی جرم شناخته شده است بنابراین اگر آن را به کسی نسبت دهند در صورتی که آن شخص سارق نباشد یا سابقه سرقت نداشته باشد، به او تهمت و افترا زده است.

بنابراین فرد می تواند از شخصی که به او تهت زده است شکایت نماید البته فقط در صورتی که بتواندثابت کند مورد تهمت قرار گرفته است یا فردی در هنگام وقوع تهمت در آن مکان بوده باشد و بتواند شهادت دهد؛ در غیر این صورت نمی تواند کاری از پیش ببرد.

اما اگر فردی به فرد دیگری عمل مجرمانه ای نسبت دهد و ثابت شود که فرد واقعا دزد است دیگر آن عمل مجرمانه، تهمت و افترا نمی باشد.

پس افترا و تهمت به معنی این است که عمل مجرمانه ای را به شخصی بزنیم و نتوانیم آن را به اثبات برسانیم.

شخصیت فرد در در قضاوت عرف و تهمت و توهینی که به وی شده تأثیر بسزایی دارد.

به عنوان مثال: اگر به یک پزشک یا معلم بگویی بی سواد، عرفا این حرف توهین محسوب می شود؛ اما اگر به یک کارگر معدن یا یک کارگر ساختمانی بگویید بی سواد، این حرف توهین و افترا حساب نمی شود.

 

در برخی موارد هم پیش می آید که یک نفر به شخصی عمل مجرمانه ای همچون کلاهبرداری را نسبت می دهد اما شخص از جنبه و روحیه بالایی برخوردار می باشد و نارحت نمی شود با این حال توهینی که به وی شده است یک تهمت و افترا محسوب می شود.

در واقع فرقی ندارد که شخص ناراحت شود یا نشود، در هر صورت توهین و افترا انجام شده است.

 

چگونه می توانیم در مقابل توهین، تهمت و افترا از خود دفاع کنیم؟

لازم به ذکر است که توهین و افترا در یک صورت قابل پیگیری می باشد، که شاکی خصوصی داشته باشد؛ در غیر این صورت قابل پیگیری نیست.

درضمن باید بدانید که شخص متشاکی باید ثابت کند که به او تهمت و افترا زده شده است در غیر این صورت شکایت پیگیری نخواهد شد.

چگونه می توانیم در مقابل توهین، تهمت و افترا از خود دفاع کنیم؟
چگونه می توانیم در مقابل توهین، تهمت و افترا از خود دفاع کنیم؟

اما اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند و رضایت دهد یا اینکه ثابت شود علت فحاشی های متهم،تحریک شاکی بوده است پرونده مختومه می شود و فرد متهم از تهمت ها و توهین بری می شود.

اگر کسی بخواهد در مقابل توهین ها و تهمت ها از خود دفاع نماید، باید بتواند ثابت کند که به وی تهمت زده اند.

همچنین اگر ثابت شود که توهین های بیان شده از سر صداقت و بدون قصد و غرض بیان شده استو یا برای حفظ آبروی شخص گفته شده است، شخص از افترا بری می شود.

 

تهمت و افترا چه جرایمی را به دنبال خواهد داشت؟

در قوانین اساسی جمهوری اسلامی، تهمت و افترا پیگرد قانونی به همراه دارد.

اگر بخواهیم به گونه دقیق تری برای شما جزای کسی را که به دیگری افترا می زند را عنوان کنیم؛ باید گفت: در ماده ۶۹۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که: اگر هر شخصی به ‌وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به ‌وسیله ی  درج در روزنامه و… و یا به هر وسیله دیگر به کسی عملی مجرمانه  را صریحاً نسبت دهد یا آنها را ثابت نماید، غیر از مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تهمت و افترا چه جرایمی را به دنبال خواهد داشت؟
تهمت و افترا چه جرایمی را به دنبال خواهد داشت؟

همچنین لازم به ذکر است که با پیشرفت علم و تکنولوژی، هرگونه تهمت، توهین و افترایی که به وسیله شبکه های مجازی (مانند تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و…) و پیامک های کوتاه و اینترنت قابل اثبات باشد؛ پیگرد قانونی دارد.

افترا بالفعل در ماده 699 قانون (م. ا.) آورده شده است که:

هرکس با علم اینکه، عامداً به ‌قصد متهم کردن دیگری، اسباب  و آلات جرم و یا اشیائی را که پیدا شدن آن در وسایل یک شخص سبب اتهام به وی می‌گردد،

بدون اطلاع آن شخص در منزل، محل کار، جیب، کیف و یا وسایلی که متعلق به اوست گذارد و یا پنهان نماید؛  یا به هر شیوه ی دیگری متعلق به او قلمداد کند و در اثر این عمل، شخص مزبور تعقیب گردد.

پس از صدور حکم منع تعقیب و یا حکم بی گناهی و تبرئه شدن قطعی آن شخص، مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می ‌شود.

همچنین این حکم در ماده 700 ق.م.ا برای کسانی که به شخصی یا اشخاصی تهمت قذف میزنند نیز آمده است و اجرا می شود. قذف به معنی نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر، هرچند مرده باشد؛ است.

البته لازم به ذکر می باشد که اگر به کسی تهمت ناروا یا نامشروع بزنید، در صورتی که نتوانید ادعای خود را ثابت نمایید، وی می تواند از شما شکایت نموده و اعاده حیثیت نماید.

خوشحالیم که امروز توانستیم شما را با موضوع قضایی نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا در خدمت شما عزیزان باشیم؛ امید است که به خوبی شما را راهنمایی کرده باشم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    2 thoughts on “نمونه لایحه دفاعیه تهمت و افترا-دادرسی آنی

    1. درود ببخشید شخصی امده الکی از من شکایت کرده با این ادعا که من مغازش آتیش زدم در صورتی که کار من نبوده حتی من با اون شخص هیچ ارتباطی نداشتم !!!فقط ادعاش ب اسن خاطر است که طبق فیلم دوربین های مدار بسته اون شخص یا اشخص امدن سمت محل ما داخل محل ما هزار جور آدم هست و منم سابقه ای ندارم حتی منو فرستادن آگاهی قائمیه اصفهان بخش تشخیص هویت تا آناتومی بدنم و با اون اشخاص تطبیق بدن اما بدبختانه گفتن قابل تشخیص نیست باز امروز منو فرستادن قائمیه و سرهنگ اون بخش گفت ما نمیتونیم تشخیص بدیم مگه شما بری صحنه آتیش سوزی بازسازی کنی!!!تا الانشم کلی با آبروم بازی شده از زندگیم عقب افتادم و کل خانوادم دچار استرس شدن چون بی گناهم وکیل هم گرفتم و وکیلمم میگه این کارها ک دارن باهات میکنن قانونی نیست من دیگه خسته شدم میترسم الکی الکی با پارتی بازی منو مجرم کنن چیکار کنم خواهش میکنم راهنماییم کنید زندگیم در خطره

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام