نمونه لایحه فحاشی

ما در این مقاله قصد داریم تا موضوع نمونه لایحه فحاشی را مورد بررسی قرار داده

نمونه لایحه فحاشی
نمونه لایحه فحاشی

به سوالاتی که ممکن است ذهن شما عزیزان را درگیر کرده باشد پاسخ می دهیم

  • این فرم یعنی فرم لایحه فحاشی همانند سایر فرم‌های درخواست حقوقی؛ در قالب یک فرم از پیش آماده شده و همسان و یک شکل در تمام مراکزی که خدمات قضایی را بصورت الکترونیک ارائه می‌دهند قابل دسترسی می باشد. اما متنی که در این دادخواست نوشته می‌شود حتما لازم است که توسط وکیل پایه یک دادگستری نوشته شود چرا متن دادخواست هر فرد با فرد دیگر متفاوت است ونمی‌توان آن‌ها را در یک قالب کلی جای داد ویک متن آماده برای همه تنطیم نمود.
  • مرحله‌هایی که در طرح شکایت فحاشی و توهین توسط وکیل باید سپری شود چیست؟
  • مدارک لازم برای ارائه‌ی شکایت فحاشی چیست؟
  • آیا تفاوتی بین شکایتی که در توهین وفحاشی می‌شود با شکایتی که در قذف می‌شود وجود دارد؟
  • رسیدگی به شکایات مربوط به تهمت؛ افترا و قذف به چه شکل می‌باشد؟
  • فحاشی؛ افترا؛ قذف جز کدام دسته از جرم ها می‌باشند مقید یا مطلق؟
  • آیا برای فرد فحاش در خصوص اثبات در دادگاه سو سابقه‌ای در نظر گرفته می‌شود؟
  • آیا در صورت بخشش فردی که مورد فحاشی قرار گرفته بازهم مجازاتی متوجه فحاش است یا خیر؟
  • اگر شخصی که مورد فحاشی قرار گرفته از دنیا برود ورثه حق شکایت دارند ؟
  • شکایت فحاشی درصورت ارائه توسط حقوقدان یا وکیل چه امتیازات مثبتی می‌تواند داشته باشد؟
  • آیا اگر فحاشی از طریق پیامک باشد باز هم ارزش قانونی برای پیگیری دارد؟
  • بین هتک حرمت با توهین و افترا تفاوتی وجود دارد یا خیر؟
  • برای آنکه مشخص شود جرم افترا صورت گرفته چه شرایطی لازم است؟
  • برای عدم اثبات اتهام به تهمت توهین و فحاشی چه راه حل‌هایی وجود خواهد داشت؟
  • آیا اگر برای اثبات تهمت و افترا شاهد و مدرکی نداشته باشیم ادعای ما قابل بررسی است؟

 

 

حال به بررسی سوالات مطرح شده خواهیم پرداخت:

مرحله‌هایی که در طرح شکایت فحاشی و توهین توسط وکیل باید سپری شود چیست؟

نخست آنکه شما پیش از هرچیزی نیاز دارید تا باوکیل خود در این باره به طور حضوری صحبت کنید و به بیان مسئله‌ی خود بپردازید پس برای انجام این‌کار بصورت تلفنی وقت بگیرید.

دوم آنکه پس از گرفتن وقت مشاوره حضوری از وکیل متخصص در امور کیفری و شرح ماجرای خود با جزئیات؛ اگر مدرکی دال بر اثبات گفته‌ی خود و یا در دفاع از خود دارید آن‌ را به وکیل ارائه داده و سپس وکالت نامه وکیل را امضا نمایید.

پس از انجام مراحل بالا؛ وکیل با تنظیم کردن دادخواست و شکوائیه‌ای مراحل لازم برای آنکه اثبات کند علیه شما جرم فحاشی صورت گرفته را پیگیری خواهد نمود.

مرحله‌هایی که در طرح شکایت فحاشی و توهین توسط وکیل باید سپری شود چیست؟
مرحله‌هایی که در طرح شکایت فحاشی و توهین توسط وکیل باید سپری شود چیست؟

مدارک لازم  برای ارائه‌ی شکایت فحاشی چیست؟

  • مدرک شناسایی همچون شناسنامه و کارت ملی

2-تقدیم کردن مدارکی که اثبات کند توهین و جرمی علیه شاکی صورت گرفته؛ به دادگاه مربوطه.

مدارک لازم  برای ارائه‌ی شکایت فحاشی چیست؟
مدارک لازم  برای ارائه‌ی شکایت فحاشی چیست؟

آیا تفاوتی بین شکایتی که در توهین وفحاشی می‌شود با شکایتی که در قذف می‌شود وجود دارد؟

در قانون بین سه عمل توهین یا فحاشی با افترا و قذف تفاوت وجود دارد و برای هرکدام نیز مجازات جداگانه‌ای در نظر گرفته شده بنابراین نباید این سه را معادل هم دانست در ادامه تفاوت بین آن‌ها را بیان خواهیم نمود.

آیا تفاوتی بین شکایتی که در توهین وفحاشی می‌شود با شکایتی که در قذف می‌شود وجود دارد؟
آیا تفاوتی بین شکایتی که در توهین وفحاشی می‌شود با شکایتی که در قذف می‌شود وجود دارد؟

توهین

توهین در لغت به معنای حرف و سخنی نابجاست که شخص را می‌آزارد و هیچ گونه نسبت دادنی در توهین صورت نمیگیرد؛ ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون اساسی مفصلا به بررسی توهین و مجازات مربوط به آن پرداخته؛ ماده ۶۰۸ به بررسی توهین به افراد عادی پرداخته

و ماده ۶۰۹ نیز در خصوص توهین به اشخاص خاص از جمله سران قوا؛ نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی؛ کارکنان دستگاه‌های دولتی؛ و…است؛ البته ماده و بندی جداگانه در خصوص توهین به مقدسات وجود دارد که در ماده‌ی ۵۱۳ قانون اساسی بررسی می‌شود؛ واضح است که هرچه شخصی بلند پایه تری از مقامات مورد فحاشی و توهین قرار گیرد مجازات شخص فحاش در مقایسه با فحاشی به افراد عادی سنگین تر خواهد بود.

مجازات توهین به مقام معظم رهبری

از آنجایی که در کشور ما مقام معظم رهبری دارای جایگاهی والاتر هم از لحاظ سیاسی هم از لحاظ معنوی هستند مجازات توهین به ایشان با سایرین متفاوت در نظر گرفته شده؛ در ماده ۵۱۴ قانون اساسی که در سال ۱۳۷۰ مصوب شد؛ هرکس به بنیان گذار انقلاب یعنی حضرت آیت الله خمینی و یا جانشین ایشان رهبر معظم انقلاب توهین نماید مجازات حبس برای او از۶ ماه تا۲ سال درنظر گرفته خواهد شد.

افترا

اما افترا در لغت به معنای نسبت دادن چیزی به کسی است؛ مثل دزدی کردن یا کلاهبرداری کردن و یا مواردی از این قبیل که در قانون آن اعمال را به عنوان اعمال خلاف قانون یا جرم بشناسیم.

در قانون افترا یعنی اینکه انسان جرم مشخصی را علیه شخصی نسبت دهد بدون آنکه ادله لازم برای اثبات آن‌ را داشته باشد؛ این سخن یعنی اینکه اگر شخصی جرم خاصی را به شخص دیگری نسبت بدهد افترا انجام داده اما اگر مطلبی دروغین را به کس دیگر نسبت بدهد اتهام او نشر اکاذیب می‌شود که این با افترا فرق دارد و مجازات جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شده.

قذف

اما فرق بین افترا و قذف بسیار ظریف است؛ به طوری که توهین یا فحاشی و افترا از جمله اعمال و جرائم تعزیری هستند اما قذف در مورد حدود شرعی است؛ یعنی نسبت دادن اعمال همچون زنا و یا لواط به دیگری قذف به حساب آمده و مجازاتی متفاوت با جرایم تعزیری دارد.

بر زبان آوردن فحش‌ های ناموسی وناروا قذف به حساب نمی‌آید؛ بلکه قانون میگوید چنانچه شما در دادگاه به عنوان شاهدی برای اعمالی همچون زنا یا لواط باشید اما به هردلیلی این جرم در دادگاه به اثبات نرسد شما مرتکب قذف شده اید و مجازات ۸۰ ضربه شلاق برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

رسیدگی به شکایات مربوط به تهمت؛ افترا و قذف به چه شکل می‌باشد؟

مسئولیت رسیدگی به این قبیل جرم‌ ها از ابتدا با دادسرا است؛ افرادی که علیه آنان هرکدام از موارد فحاشی و یا افترا و قذف صورت میگیرد می‌‌توانند با مراجعه به شعبه‌های مسئول بازرسی و تحویل دادن شکایت و دادخواست خود در انتظار رسیدگی باشند.

البته در ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی بیان شده که افراد تنها ظرف مدت مشخصی اجازه دارند تا دادخواست خودرا  برای بررسی تحویل دادسراها دهند.

 فحاشی؛ افترا؛ قذف جز کدام دسته از جرم ها می‌باشند مقید یا مطلق؟

در این خصوص باید گفت بااستناد به ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات فحاشی به افراد و به کاربردن الفاظ نامناسب علیه آن‌ها  به امر خاصی  مقید نشده است و از نوع جرم‌های مطلق می‌باشد و مجازات درنظر گرفته شده برای آن اگر در برگیرنده قذف نباشد ۷۴ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار ریال تاسقف ۱میلیون ریال جریمه نقدی است.

آیا برای فرد فحاش در خصوص اثبات در دادگاه سو سابقه‌ای در نظر گرفته می‌شود؟

پاسخ سوال خیر است زیرا همانطور که گفته شد مجازات تعیین شده برای فحاشی وا فترا شلاق؛ حبس و جریمه نقدی است  که در هرحال برای شخص سو پیشینه ای را ایجاد نخواهد کرد.

آیا در صورت بخشش فردی که مورد فحاشی قرار گرفته بازهم مجازاتی متوجه فحاش است یا خیر؟

بله زیرا در این جا جرم از انواع جرم‌های قابل بخشش و گذشت است و جرم جنبه عمومی ندارد بنابراین درصورت گذشت کردن از سوی شخص شاکی دیگری جرم و اتهامی متوجه شخص نخواهد بود.

 اگر شخصی که مورد فحاشی قرار گرفته از دنیا برود ورثه حق شکایت دارند ؟

چنانچه شخص فوت شده در زمان حیات خود شکایتی مطرح نکرده باشد؛ این در قانون به معنای گذشت ضمنی می‌باشد و دیگر ورثه حق شکایت نخواهند داشت.

شکایت  فحاشی در صورت ارائه توسط حقوقدان یا وکیل چه امتیازات مثبتی می‌تواند داشته باشد؟

نخست آنکه مدت زمانی که لازم است برای اثبات کردن جرم توهین یا افترا صورت گیرد به حداقل زمان ممکن رسیده.

دوم نیازی نیست که خود شاکی شخصا در دادگاه حضور یابد.

در صورت محکوم شدن شخص فحاش وکیل می‌تواند  برای اجرای مجازات وارد عمل شود.

نیازی نیست که شاکی برای اعلام رضایت یا عدم رضایت در دادگاه حضور داشته باشد و وکیل می‌تواند این کار را از طرف او انجام دهد.

 

آیا اگر فحاشی از طریق پیامک باشد باز هم ارزش قانونی برای پیگیری دارد؟

بله این مورد به آسانی قابل پیگیری است چرا که شخصی که صاحب خط است مسئولیت تمام و کمال فحاشی و یا هرنوع جرم دیگری که توسط خط او انجام می‌شود را برعهده دارد؛ و شاکی با داشتن مدرک فحاشی که همان پیامک مورد نظر است می‌تواند برعلیه صاحب خط اقدام به شکایت نموده و اورا محکوم نماید.

 بین هتک حرمت با توهین و افترا تفاوتی وجود دارد یا خیر؟

هتک حرمت شامل توهین و افترا نیز می‌شود و زمانی که نسبت به شخصی بی حرمتی انجام گیرد میگوییم آن فرد هتک حرمت شده  است.

برای آنکه مشخص شود جرم افترا صورت گرفته چه شرایطی لازم است؟

 

۱: نسبت دادن جرم به شخص دیگری: منتسب کردن افراد به انجام کارهایی که جرم محسوب نمی‌شود اما برخلاف شرعیات است؛ هیچگونه افترایی صورت نگرفته مثلا اگر شما شخصی را ناعادل یا ناپرهیزگار خطاب کنید افترایی صورت نگرفته و این جرم نیست.

۲: جرم نسبت داده شده باید باید صریح و واضح باشد مثلا با اطمینان کامل و با شفافیت بیان کند این شخص آدم کشته و یا کار خلافی انجام داده ولی چنانچه  واژه‌هایی همچون فاسد یا قاتل را بکار برده افترا نبوده؛ هرچند که ممکن است شامل جرم فحاشی و توهین بشود که باید جداگانه صورت گیرد اما افترا به حساب نمی‌آید.

۳: ناتوانی در به اثبات رساندن جرم توسط شخص افترا زننده؛ چنانچه شخصی که افترا می‌زند بتواند ثابت کند که طرفی که به او افترا حقیقتا جرمی را انجام داده؛ دیگر افترا به عنوان یک جرم صورت نگرفته است چون به درستی بوده و باعث آشکار سازی یک جرم بوده است.

در زیر یک نمونه از شکواییه توهین و فحاشی را برای شما عزیزان نشان خواهیم داد:

متن شکواییه به قرار زیر است:

با عرض سلام

با کمال احترام به استحضار می‌رساند:

بنده با مشتکی عنه به دلیل موضوع …………. به اختلافاتی دچار شدیم که این مسئله باعث جدال و کشمکش شد.

ایشان به تاریخ ………. به درب منزل بنده مراجعه کرده و ضمن استفاده از الفاظ رکیک و ناخوشایندی اقدام به توهین و فحاشی علیه اینجانب و خانواده بنده نموده و بدین ترتیب مراحل هتک حرمت ما و نیز اختلال  در آسایش اهالی محل به وجود آوردند.

تعدادی چند از اهالی محل و همسایگان شاهد عینی ماجرای رخ داده بوده و حاضر به شهادت نیز می‌باشند. بنابراین با عنایت به ارائه شکواییه و دلایل و مستندات ذکر شده توسط اینجانب و شهادت شهود و ………… و نیز با استناد به قانون مجازات اسلامی تعزیری ماده ۶۰۸؛ تعقیب و نیز تنبیه نمودن مشتکی عنه را به دلیل توهین و فحاشی خواستار می‌باشم.

برای عدم اثبات اتهام به تهمت توهین و فحاشی چه راه حل‌هایی وجود خواهد داشت؟

در اینجا لازم است که سه مسئله مورد بررسی قرار گیرد :

۱) کسی که ادعا می‌کند باید برای ثابت کردن دلایل خود دلیل بیاورد و شما به عنوان فردی که مورد اتهام قرار گرفته لازم است تا دلایل خودرا برای دفاع از خود ارائه کرده تا این دلایل مورد راستی آزمایی و بررسی قرار گیرد.

۲) چنانچه از شکایت حاضر رفع اتهام شوید می‌توانید پس از آن شکایت خودرا مبنی براینکه مورد افترا قرار گرفته اید طرح کنید البته باید صبر کنید تا رای برائت برای شما صادر گردد.

۳) چنانچه محکوم شدید باید بدانید که مجازات در نظر گرفته شده برای تپهین و فحاشی  از یک ماه تا یک سال  و شلاق است که بنا به صلاح دید دادگاه قابل تغییر یافتن به جریمه نقدی نیز می‌باشد.

آیا اگر برای اثبات تهمت و افترا شاهد و مدرکی نداشته باشیم ادعای ما قابل بررسی است؟

دلایل لازم و کافی برای اینکه یک دعوای کیفری به سرانجام برسد عبارتند از : شهادت شهود؛ قسامه و نیز اقرار کردن بنابراین بدون هیچ یک از مدارک بالا بعید به نظر میرسد شخصی بتواند دادگاه را قانع کند که علیه او رای صادر نکند یا اورا محکوم نکرده.

از همراهی شما عزیزان با این مقاله کمال تشکر و قدردانی را داریم امیدواریم مطالب گفته برای شما مفید واقع شده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام