ابطال سند رسمی مشاعی

در این مقاله قصد داریم در خصوص موضوع ابطال سند رسمی مشاعی صحبت کرده و اطلاعات مختصر ومفیدی را در این خصوص ارائه دهیم .

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

ملک مشاع به چه ملکی گفته می شود ؟

ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک چه می گوید ؟

سند رسمی چه تعریفی دارد ؟

چه الزامی برای تنظیم سند رسمی ملک مشاع وجود دارد ؟

ابطال سند رسمی مشاعی چیست ؟

ابطال سند رسمی مشاعی
ابطال سند رسمی مشاعی

ملک مشاع به چه ملکی گفته می شود ؟

در این مقاله برای بررسی چیستی و چگونگی ابطال سند رسمی مشاعی در ابتدا به معرفی ملک مشاعی می پردازیم و سعی داریم بدانیم خصوصیات این ملک چیست که ان را از دیگر املاک جدا می کند . در خصوص معرفی ملک مشاع باید گفت که به ملکی که مشتریک بین یک یا چند نفر باشد گفته می شود .

این به ان معنا است که هر بخش و جز از ملک مورد نظر به تمامی صاحبان و شرکا تعلق دارد . به بیان دیگر در ملک مشاع هر فرد ( شریک یا صاحب ) نسبت به جزء جزء این ملک دارای مالکیت می باشد . به این وضعیت و شرایط حقوقی اشاعه گفته می شود .

ابطال سند رسمی مشاعی
ابطال سند رسمی مشاعی

تصرفات حقوقی

همان طور که می دانید به دلیل شرایطی که املاک مشاعی دارند همواره با مشکلات متعددی در زمینه های رهن و اجاره و فروش رو به رو هستند . چرا که برای هر یک از این موارد گفته شده نیاز به موافقت تمامی شرکا یا مالکین می باشد . البته در خصوص سهم هر فرد ، ان فرد دارای مالکیت تام می باشد و می تواند سهم خود را رهن و یا اجاره داده یا به طور کامل بفروشند .

به این گونه تصرفات و اقدامات در اصطلاح حقوقی تصرفات حقوقی نامیده  میشود . با توجه به خصوصیات گفته شده طرفداران این گونه اموال و ملک ها بسیار کم می باشد و حتی افراد ( شرکا ) سعی دارند هر چه زود تر ملک را از این شرایط اشاعه در بیاورند .

ان ها برای این منظور دست به تقسیم می زنند . به چه شکل ؟ ان ها یک تقسیم نامه اعم از نوع مادی و یا رسمی  ( ثبت شده در دفتر خانه های رسمی ) تهیه و تنظیم می کنند . ( این در واقع برای شرایطی است که همه ی شرکا و مالکان بر سر تقسیم ملک مشاعی توافق داشته باشند .) در صورتی که هیچ توافقی بین طرفین نباشد ، به ناچار هر یک در صورت تمایل دادخواستی تنظیم کرده و به دادگاه محل ملک و یا اداره ثبت ( بسته به شرایط ثبتی ملک ) تقدیم می کند .

ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک چه می گوید ؟

ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک می گوید : « همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید ، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا این که ملک مزبور از مالک رسمی ارثا به او رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد ، مالک خواهد شناخت . در مورد ارث هم ملک وقتی در دفتر املاک به اسم وراث ثبت می ‏شود که وارث و انحصار آنها محرز و در سهم الارث بین آنها توافق بوده و یا در صورت اختلاف حکم نهایی در آن باب صادر شده است ».

تبصره : حکم نهایی عبارت از حکمی است که به واسطه طی مراحل قانونی و یا واسطه انقضاء مدت اعتراض و استیناف و تمیز دعوائی که حکم در آن موضوع صادر شده از دعاوی مختومه محسوب شود .

سند رسمی چه تعریفی دارد ؟

مسلما بار ها نام انواع سند را شنیده اید و یا دیده اید و همین طور می دانید که داشتن اعتبار سند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد . ولی ایا به طور دقیق با تعاریف و ماهیت انواع سند اشنایی دارید ؟ در این خصوص می خواهیم شما را در این بخش با تعریف دقیق سند رسمی اشنا کنیم و با این کار احتمال برخود شما با اسناد بی اعتبار را کم کنیم . بدین منظور به ماده 1248 قانون مدنی سری خواهیم زد که طبق ان :

ماده 1248 – در موارد ذیل قیم معزول می‌شود:

  1. اگر معلوم شود که قیم فاقد صفت امانت بوده و یا این صفت از او سلب شود .
  2. اگر قیم مرتکب جنایت و یا مرتکب یکی از جنحه‌ های ذیل شده و به موجب حکم قطعی محکوم گردد : سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – اختلاس – هتک ناموس – منافیات عفت – جنحه نسبت به اطفال –  دعوی ورشکستگی به تقصیر.یا تقلب
  3. اگر قیم به علتی غیر از علل فوق محکوم به حبس شود و بدین جهت نتواند امور مالی مولی‌علیه را اداره کند.
  4. اگر ورشکسته اعلان شود.
  5. اگر عدم لیاقت یا توانایی قیم در اداره اموال مولی‌علیه معلوم شود.
  6. در موارد مواد 1239 و 1243 و 1244 با تقاضای مدعی‌العموم.

با توجه به این ماده ، سند نوشته ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد می باشد و همین طور اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی تنظیم شده باشند رسمی هستند .

چه الزامی برای تنظیم سند رسمی ملک مشاع وجود دارد ؟

با توجه به توضیحاتی که پیش تر داده شد ، در صورتی که ملک دارای سند رسمی و ثبت شده نباشد . مالکین در اسرع وقت باید اقدام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع باشند . این کار به ان منظور می باشد که اگر سند ملک مشاعی تنظیم نشده باشد هیچ یک از مالکین نمی توانند برای سهم خود در خواست تنظیم سند رسمی کنند .

برای تنظیم و ثبت سند رسمی تمامی شرکا باید در رفتر اسناد رسمی حضور داشته باشند . نکته ی دیگر ان که اگر یکی از مالکین خواهان فروش سهم خود باشد ، خریدار سهم او می تواند ان مالک را ملزم به تنظیم سند رسمی ملک مشاع در محدوده سهم فروخته شده کند .

چه الزامی برای تنظیم سند رسمی ملک مشاع وجود دارد ؟
چه الزامی برای تنظیم سند رسمی ملک مشاع وجود دارد ؟

ابطال سند رسمی مشاعی چیست ؟

در خصوص سند رسمی ملک مشاعی توضیحاتی ارائه کردیم . حال اگر مالکین ملک مشاعی خواهان ابطال سند رسمی ملک مورد نظر باشند با تنظیم دادخواست و توافق تمامی شرکا و امضای ان ها ، در خواست را به مراجع ذی ربط تحویل خواهند داد .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام