لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین

ما در این مقاله، قصد داریم پیرامون موضوع « لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین » مطالبی را برای شما دوستان عزیز، ارائه نماییم. در جامعه امروز، مسائل قانونی با پیگیری عمیق در حال اجرا هستند.

لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین
لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین

افراد در زندگی روزمره، باید به شدت مراقب اطراف خود باشند و خود را بی گدار در دام مسائل قانونی نا مربوط، قرار ندهند. برای یک انسان رشد یافته، مسائلی وجود دارد که آنها را نا مطلوب و خلاف شخصیت می دانند. یکی از این کراهت ها، توهین به افراد و به دنبال آن تهدید است.

دانستن جزئیات قوانین حقوقی برای افراد عامی، بسیار سنگین است. از این رو، برای آشنایی بیشتر با موضوع عنوان شده، در ابتدا سئوالاتی مطرح می شوند، که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

به یاد داشته باشید که بهتر است برای انجام و مشاوره حقوقی خود با هر عنوانی به یک دفتر وکالت معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما گروه وکلای راهیان عدالت می باشد.

شماره 1: آیا در قانون مجازات اسلامی، لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین وجود دارد ؟

شماره 2: شرح ماده 608 در قانون مجازات اسلامی، چیست ؟

شماره 3: در قانون مجازات اسلامی، برای اجرای هر حکمی، چند مرحله وجود دارد ؟

شماره 4: آیا قانونی در خصوص نوع وسیله تهدید و توهین، آمده است ؟

شماره 5: حکم صادر شده برای یک نمونه از جرم تهدید و توهین را بیان نمایید ؟

شماره 6: آیا نوع وسیله انجام توهین و تهدید، در قانون مجازات اسلامی، تغییری ایجاد خواهد نمود ؟

 

شماره 1 : آیا در قانون مجازات اسلامی، لایحه دفاعیه در خصوص تهدید و توهین وجود دارد ؟

در اسلام و سایر ادیان دینی، احترام به افراد، از آداب کرامت انسانی است که باید رعایت شود. رعایت این احترام، در حدی است که نباید حرمت شکنی شود. یکی از رفتار های غیر انسانی، تهدید و توهین است که به شدت از آن نهی شده است. در همه جوامع، نهی مذکور، به منظور حفظ عدالت و اتحاد در جامعه انسانی، با قوانین خاص خود، وضع شده است.

برای انجام خلاف آن، یعنی بیان توهین و تهدید از سوی افراد (در هر لباسی که باشند)، قانون مختص همان جرم، در راستای دفاع از حرمت انسانی، اجرا خواهد شد. از این رو، توجه به نکات حقوقی و عواقب پس از آن، بایستی با دقت بیشتر، برای افراد جامعه، آشکار شود. قانون مجازات اسلامی نیز، در ماده 608 خود، در خصوص تهدید ساده، اشاراتی دارد. زیرا جرم تهدید از تهدید ساده تا مشدد آن قابلیت اجرایی دارد.

به دنبال ماده قانونی 608، مواد قانونی دیگری نیز تا اجرای نهایی حکم صادره وجود دارند که در قالب یک لایحه دفاعیه قانونی، قابلیت اجرایی دارد. ماده 669، نیز بعد از ماده 608، با پیگیری مراکز قانونی انجام می شود. در مرحله نهایی نیز ماده 641 قانون تعزیرات، حکم صادر شده را به اجرای نهایی خواهد رساند. به عبارت دیگر، لایحه قانونی مورد نظر، در راستای مواد قانونی 608-669-641، پیگرد قانونی و اجرایی را داراست.

شماره 2 : شرح ماده 608 در قانون مجازات اسلامی، چیست ؟

قانون مجازات اسلامی، مواد قانونی متعددی دارد که برای دفاع از حقوق انسانی مطرح شده اند. قانون 608 به صراحت در خصوص تهدید و توهین آمده است. در قانون مجازات اسلامی، دو نوع توهین تعریف شده است: 1- توهین ساده 2- توهیم مشدد. ماده 608، مختص توهین شماره 1 است. این ماده با مواد قانون تعزیرات قابل پیگیری خواهد بود. مراکز قانونی از جمله داد سرا ها و دادگستری ها، بعد از صدور رأی خود آن را توسط قوانین تعزیرات به اجرا در خواهند آورد.

شماره 2 : شرح ماده 608 در قانون مجازات اسلامی، چیست ؟
شماره 2 : شرح ماده 608 در قانون مجازات اسلامی، چیست ؟

شماره 3 : در قانون مجازات اسلامی، برای اجرای هر حکمی، چند مرحله وجود دارد ؟

صدور رأی به منظور دفاع از حقوق انسانی، در چندین مرحله توسط قانون، وضع خواهد شد. مرحله اول، رأی صادره در مرحله بدوی و مرحله دوم، رأی صادره در مرحله وا خواهی است. پس از دو مرحله مذکور، رأی صادره در مرحله تجدید نظر نیز ارسال می شود که پس از آن قابل اجرا توسط مراکز ذی ربط خواهد بود. در رأی نهایی، بعد از مهلت مقرر به هیچ عنوان تغییری داده نخواهد شد. بنابراین دفاع از رأی برای هر دو طرف دعاوی، یک امر ضروری است. یعنی در صورت غیاب فرد برای دفاع، تغییر رأی حتی به صورت جزئی، پس از زمان تعیین شده، امکان پذیر نخواهد بود.

 

آیا قانونی در خصوص نوع وسیله تهدید و توهین، آمده است ؟

از آن جا که توهین و پس از آن تهدید، در قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می شود؛ برای نوع وسیله تهدید و توهین نیز، قانون مختص آن وسیله نیز، وضع شده است. به عنوان مثال، ماده 641 قانون تعزیرات، درباره جرم مذکور، قانون خود را به نحوی بیان کرده است که مضمون اصلی آن برای دفاع از کرامت و انسانیت افراد است.

به عبارت دیگر، در ماده مذکور، برای نوع وسیله در ایجاد مزاحمت تهدید و توهین، قوانین خاصی آمده است که هر یک به مجازات مخصوص همان قانون محکوم می شود. به عنوان مثال، اگر وسیله ایجاد مزاحمت تهدید و توهین تلفن یا سایر دستگاه های مخابراتی باشد، طبق مقررات خاص شرکت های مخابراتی، شخص مجرم، محکوم به حبس است. مدت این حبس از 1 ماه تا 6 ماه مشخص شده است.

آیا قانونی در خصوص نوع وسیله تهدید و توهین، آمده است ؟
آیا قانونی در خصوص نوع وسیله تهدید و توهین، آمده است ؟

حکم صادر شده برای یک نمونه از جرم تهدید و توهین را بیان نمایید ؟

جرم توهین و تهدید از سوی هر فردی که باشد، با در نظر گرفتن شرایط وقوع آن، برای اجرای حکم، مراحلی طی خواهد شد که مستلزم طی کردن قانونی آن می باشد. به عنوان مثال، برای شخصی که با تلفن مزاحمت ایجاد کرده و منجر و توهین و بعد از آن تهدید شده است، قانون مجازات اسلامی، پس از تشخیص دقیق جرم و استناد به مواد قانونی 608-669-641، متهم را به برخی موارد محکوم کرده است؛

از جمله: 1- تحمل شلاق جهت تهدید، 2- حبس از جهت مزاحمت تلفنی و 3- پرداخت جریمه نقدی. بیان جزئیات تعداد شلاق و نیز مبلغ پرداخت جزیمه نقدی، بعد از محاسبات قانونی، توسط قاضی صادر خواهد شد. تمامی موارد گفته شده به منظور آشکار نمودن موضوع جرم توهین و تهدید، پیگرد قانونی خواهند داشت.

حکم صادر شده برای یک نمونه از جرم تهدید و توهین را بیان نمایید ؟
حکم صادر شده برای یک نمونه از جرم تهدید و توهین را بیان نمایید ؟

آیا نوع وسیله انجام توهین و تهدید، در قانون مجازات اسلامی، تغییری ایجاد خواهد نمود ؟

آن چه اهمیت دارد توهین و تهدیدی است که از سوی افراد صورت می گیرد. وسیله توهین و تهدید برای تحقق این جرم، اهمیت چندانی ندارد. جرم مذکور، به هر وسیله گفتاری و نوشتاری که باشد، صورت پذیرفته است. وسایل ارتباطی جدید از جمله گوشی های همراه و رایانه نیز در قالب ایمیل، پیامک، متن فضا های مجازی و حتی رسانه های جمعی نیز، در اصل قانون مجازات اسلامی، تأثیری نخواهد داشت.

آیا نوع وسیله انجام توهین و تهدید، در قانون مجازات اسلامی، تغییری ایجاد خواهد نمود ؟
آیا نوع وسیله انجام توهین و تهدید، در قانون مجازات اسلامی، تغییری ایجاد خواهد نمود ؟

از اینکه تا انتهای این مقاله، با ما همراه بودید، بسیار متشکریم؛ و امیدواریم که از خواندن مطالب آن، بهره لازم و کافی را کسب کرده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام