ابطال سند رهنی در گرو بانک

امروز با مطالبی در مورد ابطال سند رهنی در گرو بانک با شما همراه هستیم و تلاش می کنیم مطالب مفیدی را در رابطه با این موضوع برای شما بیان کنیم تا برخی از ابهامات شما در رابطه با این موضوع برطرف گردد.

ابطال سند رهنی در گرو بانک
ابطال سند رهنی در گرو بانک

سوالاتی در رابطه با موضوع مورد نظر وجود دارد که در این مفاله به برخی از آنها پاسخ می دهیم:

باطل کردن سند  رهنی که در گرو بانک می باشد چگونه انجام می شود؟

در چه مواری می تون نسبت به ابطال سند رهنی که در گرو بانک می باشد اقدام کرد؟

طرح دعوی ابطال سند رهنی چگونه انجام می شود؟

رأی دادگاه برای اجرای باطل کردن سند رهنی چگونه است؟

 

 

باطل کردن سند رهنی که در گرو بانک می باشد چگونه انجام می شود؟

یکی از انواع اسناد رسمی که وجود دارد اسناد رهنی می باشد و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردند و به سبب آن راهن یا شخص بدهکار، ملک خود را به عنوان یک وثیقه برای بدهی خود در رهن شخص طلبکار قرار می دهد و یا اینکه  این اسناد به عنوان ضمانت های اجرایی که بازپرداخت وام هستند نزد بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری تنظیم می گردد.

طبق تنظیمی که برای سند رهنی انجام می شود، در این صورت که فرد صاحب رسمی ملک باشد و این مالکیت او در اداره ثبت به اسم خود شخص باشد، با پرداخت کردن مبلغ مشخصی، سند ملک شخص در رهن بانک قرار خواهد گرفت.

باطل کردن سند رهنی که در گرو بانک می باشد چگونه انجام می شود؟
باطل کردن سند رهنی که در گرو بانک می باشد چگونه انجام می شود؟

تنظیم کردن سند رهنی

در صورتیکه تنظیم کردن سند رهنی از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد و در صورتیکه تنظیم کردن سند رهنی به صورت غیر قانونی یا مخالف با اصول باشد، باید نسبت به باطل کردن سند رهنی اقدام کرد.

ابطال اسناد رهنی نیز باید با عرضه کردن درخواست انجام گردد و اگر بنا بر دلایلی سند رهنی به صورت یک سند قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذی نفع برای باطل کردن سند رهنی می تواند به دادگاه مراجعه نماید.

این امکان وجود دارد که، فردی ملک دیگری را به این عنوان که مال خود او در رهن شخص دیگر باشد، به عنوان اینکه حقیقی یا حقوقی باشد برای رهن قرار دهد. بعد از این که مالک متوجه شود که ملک خود او در رهن قرار گرفته است، شخص می تواند دادخواست ابطال سند رهنی را مطرح نماید. نمونه دیگری که در این رابطه می توان به عنوان مثال بیان کرد این است که:

هنگامی که شخصی با یک سند عادی، ملکی را خریداری می نماید و فروشنده آن ملک بعد از امضا کردن مبایعه نامه، برای در رهن بردن ملک اقدام می کند. در این حالت نیز خریدار ملک این امکان را دارد که، دادخواست ابطال سند رهنی را از دادگاه تقاضا نماید. یک حالت دیگر که امکان دارد وجود داشته باشد، هنگامی است که شرایط قانونی که برای قرارداد رهن، مثل شرایط اساسی درست بودن معامله رعایت نشده باشد.

در چه مواری می تون نسبت به ابطال سند رهنی که در گرو بانک می باشد اقدام کرد؟

به همان صورتیکه در متن بالا نیز به آنها اشاره شد، در این صورت که سند رهنی به صورت قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذی نفع با مراجعه کردن به دادگاه می تواند درخواست ابطال سند رهنی را ارائه کند. در این صورت که مالک این قضیه را بفهمد که مال او، به وسیله  فرد دیگری در رهن شخصیت حقیقی یا حقوقی شخص دیگری قرار گرفته باشد، شخص می تواند نسبت به ابطال سند اقدام کند.

همچنین این امکان  وجود دارد که ملکی با یک سند عادی به فروش برود، ولی بعد از اینکه از امضا کردن مبایعه نامه، فروشنده سند را برای رهن قرار دهد، در این مورد نیز می توان با تقاضا کردن از دادگاه، سند رهنی را باطل نماید و در صورتی که اصول قانونی در تنظیم کردن سند رهنی رعایت نشده باشد، باطل کردن سند ضروری می باشد.

در چه مواری می تون نسبت به ابطال سند رهنی که در گرو بانک می باشد اقدام کرد؟
در چه مواری می تون نسبت به ابطال سند رهنی که در گرو بانک می باشد اقدام کرد؟

طرح دعوی ابطال سند رهنی چگونه انجام می شود؟

شخصی که ضرر کرده باشد از رهن کردن ملک که می تواند صاحب ملک هم باشد، دعوی را بر ضد راهن ( یعنی فردی که برای به رهن گذاشتن ملک اقدام کرده است ) و مرتهن ( فردی که ملک را به رهن گرفته باشد ) اقدام  می نماید. دعوی ابطال سند رهنی به عنوان یک مال غیر منقول، باید در دادگاهی مورد بررسی قرار بگیرد که ملک در زمینه متبوعه آن واقع شده باشد.

بعد از صادر کردن رأی قطعی از جانب دادگاه و عرضه کردن تقاضای ذی نفع، موضوع مورد نظر به وسیله رئیس اداره ثبت مورد بررسی قرار می گیرد و به دفاتر املاک ارجاع داده خواهد شد. بعد از بررسی کردن سابقه های ملک و مشاهده کردن مدارک و تطبیق دادن مندرجات سند با پرونده ای که ثبت شده است به وسیله متصدی دفتر املاک، باطل کردن سند رهنی در ستون ملاحظات دفتر املاک نوشته می شود. همچنین در پیش نویس سند مالکیت جدید هم، مشخصات مالک جدید و راه های ابطال سند رهنی و جریان پرونده باید ذکر گردد.

رأی دادگاه برای اجرای باطل کردن سند رهنی چگونه است؟

بعد از اینکه رای دادگاه برای باطل کردن سند رهنی قطعی شود، مراجع قضایی برای ذی نفع، گواهی قطعیت رأی صادر می نماید. با عرضه کردن حکم قطعی از مراجع قضایی به اداره ی ثبت اسناد و املاک و تقاضا کردن ذی نفع، مدیر اداره ی ثبت، موضوع را برای بررسی کردن و اقدام به دفتر املاک ارجاع خواهد داد. متصدی دفاتر املاک بعد از اینکه سوابق و ملاحظه ی مدارک ابرازی و منطبق های مشخصات مندرج در آن را با محتویات پرونده ثبتی عرضه کنند، مراتب باطل کردن سند رهنی را در ستون ملاحظات دفتر املاک مربوط، توضیح خواهد داد.

در برگه پیش نویس سند مالکیت جدید صادر شده علاوه بر نوشتن مشخصات کامل مالک جدید جریان پرونده ی ثبتی و چگونگی باطل کردن سند رهنی و شماره و تاریخ مستند ابطال باید به صورت مشروح نوشته خواهد شد. در مورد اینکه سند باطل شده، اداره ی ثبت بخشنامه ای را به دفاتر اسناد رسمی مبنی بر اینکه سند رهنی را باطل کند، ارسال می نماید تا به این وسیله از فروش یا مزایده ی آن جلوگیری گردد. هم چنین در این صورت که سند رهنی از روش هایی به اداره ثبت عرضه شود، آن را هم باطل می کند و ضمیمه ی پرونده ی ثبت شده می نماید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام