دفاع از اتهام انتسابی سرقت

دفاع از اتهام انتسابی سرقت از جمله موضوعاتی است که بسیار مورد سوال قرار می گیرد. اتهام انتسابی به این معنی است که اتهام انجام یک عمل غیر قانونی به فردی نسبت داده شده اما هنوز مدارک کافی برای اثبات این عمل وجود ندارد. بنابراین فردی که مورد اتهام واقع شده، باید نسبت به دفاع از خود اقدام کند. در این مقاله قصد داریم راه های دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

دفاع از اتهام انتسابی سرقت
دفاع از اتهام انتسابی سرقت

دفاع از اتهام انتسابی سرقت چیست؟

چه راه هایی برای دفاع از اتهام انتسابی سرقت وجود دارد؟

بهترین راه برای دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت چیست؟

 

دفاع از اتهام انتسابی سرقت چیست؟

تحت شرایطی ممکن است که دادستان یک پرونده، فرد یا افرادی را به عملی مانند سرقت متهم کند اما هنوز مدرک کافی برای اثبات این عمل در دسترس نداشته باشد. مثلا فردی ادعا می کند که همسایه اش ساعت او را دزدیده است. هنگام طرح شکایت توسط صاحب ساعت، به همسایه فرد مورد نظر، اتهام انتسابی سرقت وارد می شود. به این معنی که باید فرد در دادگاه حاضر شده و در برابر این اتهام از خود دفاع کند. به این نوع دفاع اصطلاحا دفاع از اتهام انتسابی سرقت گفته می شود.

اثبات اتهامات سرقت در زمان هایی که مدرک کافی وجود ندارد می تواند برای دادستان ها دشوار باشد؛ چرا که یا شاهد نمی خواهد شهادتی در این زمینه بدهد، یا ممکن است اصلا شاهدی وجود نداشته باشد که عمل سرقت را توسط سارق دیده باشد.

در چنین مواردی اگر مورد اتهام واقع شده اید، می توانید با استفاده از راه هایی که به شما پیشنهاد می کنیم، دفاع از خودتان را در برابر اتهام سرقت انجام دهید. پس تا انتهای این مقاله با ما باشید.

دفاع از اتهام انتسابی سرقت چیست؟
دفاع از اتهام انتسابی سرقت چیست؟

چه راه هایی برای دفاع از اتهام انتسابی سرقت وجود دارد؟

آیا دستگیر و به جرم سرقت متهم شده اید؟ این جرم می تواند عواقب پیش بینی نشده ای داشته باشد. محکومیت برای جرم سرقت می تواند بر توانایی شما در یافتن شغل یا ازدواج تأثیر بگذارد. این مسئله همچنین می تواند شانس ورود به دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تصمیم دارید به دانشکده حقوق یا دانشکده پزشکی بروید، این مورد حتی ممکن است مانع از گرفتن مجوزهای شغلی در آینده شما شود. اما چه راهی را می توان برای دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت انتخاب کرد؟

چندین دفاع مختلف وجود دارد که می توانید در مقابل اتهام سرقت مطرح کنید. دفاع خاص شما به جزئیات و شرایط دقیق پیرامون پرونده شما بستگی دارد و نوع دفاع شما تنها با کمک یک وکیل مدافع با تجربه و آگاه می تواند تعیین شود.

برخی از رایج ترین دفاعیاتی که می توانند در مورد سرقت استفاده شوند، در زیر آمده است. حتی اگر فکر می کنید که این موارد در پرونده شما صدق نمی کند، باید با یک وکیل دادگستری مجرب صحبت کنید. روش های بسیاری برای مقابله با اتهام سرقت وجود دارد که در اینجا چند مورد متداول در این زمینه را برای شما آورده ایم:

این شیئ به خودم تعلق داشته است!

اغلب اوقات در موارد سرقت، مشخص نیست چه کسی مالک این ملک است. شرایطی پیش می آید که در آن دو نفر در مورد مالکیت اختلاف نظر دارند. اگر متهم به سرقت هستید و اعتقاد دارید که این ملک متعلق به شما است، پس به یک دفاعیه معتبر نیاز دارید.

ارائه سند یا قولنامه یا فاکتور خرید می تواند از جمله راه های مناسب برای اثبات مالکیت شما باشد. حتی شما می توانید در مواردی ادعا کنید که “فکر می کردم این شیئ به من تعلق دارد!” در چنین مواردی اگر دادگاه به این نتیجه برسد که شما از سر ناآگاهی عمل سرقت را مرتکب شده اید، می تواند شما را تبرئه یا حتی به یک جریمه کوچک بسنده کند. البته این مسئله به ارزش مادی شیئ سرقت شده بستگی دارد. هر چه ارزش آن کمتر باشد، احتمال گذشت دادگاه و اغماض از آن بیشتر است.

هدف من دزدی نبود!

این ممکن حرف است احمقانه به نظر برسد، اما به دلیل اینکه سرقت، یک جرم با قصد خاص است، شما باید به طور آگاهانه آن را انجام بدهید. قصد خاص بدان معنی است که شما عمداً یا آگاهانه آن ملک را گرفته اید و قرار نیست آن را پس بدهید.

شما نمی توانید به طور تصادفی سرقت را انجام دهید. نداشتن هدف خاص یکی از دفاعیات متداول برای سرقت است. مثلا می توانید ادعا کنید که قصد داشته ام آن را پس بدهم. یا هدف من صرفا مشاهده این شیئ بوده است.

باز هم در چنین مواردی در صورت راضی کردن قاضی پرونده و کم بودن ارزش مادی آن جنس، احتمال بخشش بسیار زیاد است. البته در صورتی که شاکی رضایت دهد و عمل سرقت جنبه عمومی نداشته باشد، فرد متهم با هیچ گونه مشکلی روبرو نخواهد شد. بنابراین در صورتی که بتوانید شاکی پرونده را قانع کنید که قصد شما از برداشتن آن جنس، دزدی نبوده است، پرونده به سادگی حل می شود.

در حالت مستی یا خواب بودم!

اگر هنگام مسمومیت با الکل یا مواد مخدر یا خواب آلودگی، به دلیل سرقت دستگیر شده اید، این بدان معنی است که احتمالاً نمی توانسته اید قصد سرقت داشته باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است فکر کرده باشید که چیزی متعلق به شما است و آن را برداشته اید، در حالی که چنین نبوده است.

البته مست بودن در کشور ما جرم محسوب می شود و در صورت گذشت شاکی نیز با جریمه های دادگاه به علت مصرف الکل مواجه خواهید شد. اما گاهی اتهام سرقت می تواند به قدری سنگین باشد که اعتراف به مستی بتواند عذر مناسبی برای دفاع در برابر اتهام باشد. دقت کنید که مصرف مواد مخدر و خواب آلودگی نیز از راه های رایج برای دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت هستند که با توجه به شرایط پرونده خود می توانید آن ها را مد نظر داشته باشید.

در حالت مستی یا خواب بودم!
در حالت مستی یا خواب بودم!

من فقط آن را قرض گرفته ام!

جرم سرقت به معنی محروم کردن دائمی مالک از ملکش است. بنابراین اگر بتوانید نشان دهید که قصد بازگشت ملک را داشته اید، قرض گرفتن ملک می تواند عذر موجهی برای دفاع از اتهام سرقت باشد. با این حال، این ادعا یک دفاع کامل برای سرقت نیست. یک مثال خوب برای این مورد، سرقت خودرو در شلوغی خیابان است. برای دفاع در برابر اتهام سرقت خودرو نمی توان از این ادعا استفاده کرد.

اگر صاحب خودرو از دوستان یا آشنایان شما باشد و شما به زور وارد آن اتومبیل نشده باشید، ادعای قرض گرفتن می تواند برای دادگاه تا حدی معقول باشد. بنابراین دقت کنید که در همه موارد سرقت نمی توان از این دفاع استفاده کرد.

همان طور که گفتیم دادگاه باید نشان دهد که متهم قصد سرقت را داشته است. به عنوان مثال، اگر شخصی صرفاً فراموش کند که هنگام خرید هزینه آن را پرداخت کند یا به سادگی از فروشگاه بیرون می آید و متوجه نمی شود که کالایی در قسمت زیر سبد خریدش وجود داشته است، نمی توان گفت که این فرد قصد سرقت داشته است. شما هرگز در چنین شرایطی نباید به سرقت محکوم شوید، مگر اینکه شاکی بتواند نشان دهد که شما قصد داشتید صاحب آن جنس را به طور دائم از آن محروم کنید.

من فقط آن را قرض گرفته ام!
من فقط آن را قرض گرفته ام!

بازگرداندن ملک به عنوان دفاع

بازگرداندن اموال مسروقه عموماً دفاعی برای اتهام انتسابی سرقت فراهم نمی کند. با این وجود، قطعاً انجام این کار می تواند سناریوی دلسوزانه تری را برای دادستان به منظور توافق احتمالی دعوی ایجاد کند. همچنین می تواند در کاهش مجازات صادر شده (در صورت وجود) نیز مؤثر باشد.

با وجود این، متهم با بازگرداندن کالا می تواند حتی ادعای قرضی بودن آن را نیز مطرح کند. به عنوان مثال شما کالایی را از فردی قرض گرفته اید و حال وی ادعای سرقت مطرح کرده است. در این زمان یک ادعای رایج می تواند همین باشد که شما قصد بازگردادن آن کالا را داشته اید. در هر صورت می توان گفت که حتی اگر ادعای قرضی یا وامی بودن آن کالا توسط دادگاه مورد قبول واقع نشود، شما با بازگرداندن آن، نظر مساعد دادگاه را به خود جلب می کنید.

بنابراین کاهش جریمه می تواند از حداقل مزیت های این روش باشد. البته باز هم توصیه می کنیم که حتما با وکیل خود در این مورد مشورت کنید تا مطمئن شوید که راه درستی را برای دفاع از خود انتخاب کرده اید. در مواردی حتی ممکن است که فرد واقعا یک کالا را با رضایت مالک به امانت گرفته باشد اما با ارائه آن به دادگاه، باعث شود که اتهاماتش سنگین تر شوند. با توجه به این که این موارد پرونده به پرونده با یکدیگر متفاوت هستند، هیچ گاه از مشورت با یک وکیل کارآزموده اجتناب نورزید.

ارزش کالا به این مقدار نبوده است!

از دیگر دفاعیات مربوط به سرقت، ارزش کالا است. ممکن است شخصی مرتکب سرقت شده باشد، اما ارزش کالا آن چیزی نیست که دادستان ها یا شاکی پرونده می گویند. مواردی وجود دارد که فردی به دلیل ادعای سرقت یک کالای با ارزش، به سرقت متهم می شود و بعدها معلوم می شود که این ارزش، مقدار درستی نیست. موارد مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از این روش از خود در برابر اتهام سرقت دفاع کنید.

به عنوان مثال، در پرونده های متعددی مشاهده شده که فردی به سرقت طلا یا سایر کالاهای قیمتی متهم می شود. بیایید فرض کنیم که این فرد واقعا طلاها یا کالاهای قیمتی مورد نظر را دزدیده است. اگر بعدها در جریان دادگاه اثبات شود که زیورآلات مورد نظر طلا نبوده اند یا کالاهای مورد نظر تقلبی بوده اند، بخش زیادی از اتهامات وارده رفع می شود.

در چنین مواردی با توجه به کم بودن ارزش کالاهای مسروقه، فرد مورد نظر به پرداخت جریمه های بسیار کمتری نسبت به حالت قبل، مجبور می شود. بنابراین ارزش کالا اهمیت زیادی در نوع سرقت و میزان مجازات آن دارد و حتی می تواند یک استراتژی مناسب برای دفاع در برابر اتهام باشد.

ارزش کالا به این مقدار نبوده است!
ارزش کالا به این مقدار نبوده است!

بهترین راه برای دفاع در برابر اتهام انتسابی سرقت چیست؟

هیچ کس از استخدام وکیل برای مشاوره پشیمان نیست، اما بسیاری از افراد از استخدام نکردن وکیل پشیمان هستند. هنگامی که شخصی دارای سابقه جنایی طولانی است و قصد ندارد در آینده به عنوان عضو مولد و مفید در جامعه زندگی کند، داشتن سابقه کیفری ممکن است امر چندان مهمی نباشد. اما برای نود و هشت درصد دیگر جامعه، داشتن سابقه کیفری آسیب بزرگی برای پیشبرد اهداف شخصی در جامعه است.

سرقت

سرقت، جرمی است که در آن شخصیت منفی یک فرد منعکس می شود. حتی در اتهامات سرقت، شرم بیشتری نسبت به اتهام مصرف یا فروش ماری جوانا یا چیزهایی از این قیبل وجود دارد. یک فرد معمولی قطعا ​​سرقت را به عنوان یک جرم بسیار بدتر از سایر جرایم دیگر که در همان سطح قرار دارند، در نظر می گیرد.

بنابراین جرائمی که امر سرقت در رابطه با آنها وجود دارد، جرائمی خواهند بود که مانع از رسیدن شما به اهدافتان می شوند؛ یا اجازه نمی دهند که به آن شخصی که می خواهید، بدل شوید. وقتی متهمین به سرقت می گویند:

سرقت
سرقت

“اصلا مهم نیست که به این دلیل گناهکار باشم”، باید به آنها گفت که باید واقعاً در این مورد فکر کنند، زیرا ممکن است اکنون آنها انگیزه ای برای انجام کار مهمی در زندگی نداشته باشند یا ممکن است به داشتن سابقه کیفری اهمیتی ندهند؛ اما از امروز تا سال ها بعد، زمانی که فرد طرز فکرش را تغییر دهد، آرزو می کند که ای کاش چیزی بهتر از سابقه سرقت در کارنامه خود داشت.

بنابراین توصیه می کنیم که دفاع از اتهام انتسابی سرقت را جدی بگیرید. با توجه به حساسیت دادگاه پیرامون مسئله سرقت، انتخاب استراتژی مناسب برای دفاع بسیار مهم و حیاتی است. بعد از خواندن این مقاله قطعا اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کرده اید، اما هرگز ارزش مشورت کردن با یک وکیل را نادیده نگیرید. چرا که هر پرونده ای شرایط ریز و منحصر به فردی وجود دارد که یک وکیل با تجربه می تواند بهتر آن ها را درک کرده و در مورد آن ها تصمیم گیری کند.

در پایان امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    2 thoughts on “دفاع از اتهام انتسابی سرقت

    1. با سلام …اینجانب با همسر دوم وفرزندانم که از همسر اولم هستند وفوت شده است در منزلی که ۳دانگ ان به نام خودم بود زندگی میکردیم به دلیل مشکلات زیادی که شوهرم برای فرزندانم به وجود اورده بود وبه اصرار خود شوهرم خانه ای برای فرزندانم اجاره کردم واثاث منزل خودم را به ان خانه بردم ..در بین وسایل مبل ها وماشین طرفشویی فاکتور به نام ایشان بود که مبلها را ۲میلیون وپانصد ان را از کارت خودم همان لحطه پرداخت کردم و۳ میلیون ان را ایشان چک داده اند که چون مال سال ۹۴ است نمیدانم بقیه اش را چه طوری پرداخت کردم ..وماشین ظرفشویی هم با توافق همدیگر من اوردم وبه جای ان لباسشویی ام را برایش گداشتم در تمام مراحل ایشان در جریان بود ولی بعد از رفتن من ۱۱۰ را خبر کردند وعلام سرقت کردند در دادسرا دادیار پرونده مرا محکوم به سرقت کردند وکیل من تقاصای حضور شاهد من را که مستاجر همان خانه است و شاهده تمام این ماجرابوده کردند …وپرینت حسابم را هم گرفتم که مبلع ۲۵۰۰ در ان هست لطفا راهنمایی فرمایید به نطر شما ادامه روند پرونده چیست با تشکر

    2. با سلام …بنده باهمسرم سال ۹۱ ازدواج دایم کردیم ولی ثبت شناسنامه به دلیل عدم طلاق همسرم انجام نشده بود سال ۹۵ همسرشان را طلاق دادند وعلیرعم توصیه های مکرر من ثبت ازدواج را انجام نمیدادند به دلایل مشکلات بعدی ایشان که زوج هستند برای ثبت ازدواج از من شکایت ورای اینجانب زوجه را به حضور در دفتر خانه وثبت ازدواج محکوم کرد به دفتر خانه ای که ایشان در نظر داشتند رفتم وازمایشگاهی که ایشان تاکید داشتند رفتم ومنتظر اطلاع بعدی دفتر خانه شدم ۱۵ روز بعد از ازمایش ساعت ۱۰ صبح از ازمایشگاه با بنده تماس گرفتند که تا ۱۱ وقت دارید برای تکرار ازمایش بیایید چون نتیجه مشکوک خیلی خیلی ضعیف است بنده در مسافت بسیار دورتری از ازمایشگاه ومسول بخش مهم قلب هستم تا نیرویی جایگزین کنم وبروم بیشتر زمان برد وایشان گفتند نتیجه ازمایش را مثبت زدیم وبه همسرتان دادیم ..حال سوال بنده این است که باتوجه به شعل دولتی من امکان بسیار زیادی از سواستفاده ایشان از این برگه در محل کار من وجود درد چگونه میتوانم مانع اینکار شوم ..‌ودر ثانی جواب ازمایش خودشان نیز مثبت است میتوانم جهت ثُبت ازدواج خواهان منفی شدن نتایج ازمایش از طریق انجام مجدد ازمایش باشم

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام