آرای وحدت رویه درمورد تصرف عدوانی

امروز در نظر داریم که  موضوع آرای وحدت رویه درمورد تصرف عدوانی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم؛  به همین منظور چند سوال درباره کلیات موضوع ذکر شده برای شما عزیزان طرح کردیم؛ فواید این سوالات این است که فهم مطالب را برای شما عزیزان راحت تر کرده و شما را به پاسخ سوالاتی که در ذهن دارید می رساند؛ در کنار این سوالات تعدادی عکس مربوط به موضوع گرد آوردیم که به شما در درک بهتر مطالب کمک می نماید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟

تصرف عدوانی در خصوص چه اموالی بکار برده می شود؟

دعوای حقوقی تصرف عدوانی به چه شکلی صورت می گیرد؟

آرای وحدت رویه درمورد تصرف عدوانی
آرای وحدت رویه درمورد تصرف عدوانی

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف از نظر لغوی به معنای به سلطه در آوردن یک وسیله یا ملک یا… است که بتوان آن را جزو اموال شخصی خویش دانست؛ همچنین عدوانی از معانی بسیاری برخوردار می باشد، به طور مثال:

بدون اجازه، مخالف و ضد قوانین حاکم بر جامعه از روی غلبه و زورگویی.

اگر بخواهیم به طور کامل و واضح یک توضیح از معنا و مفهوم تصرف عدوانی برای شما بدهیم، باید بگوییم که هنگامی که این دو کلمه در کنار یکدیگر به کار برده شوند این معنی را می دهند که  ملک یا مال غیر منقولی که در تصرف شخصی می باشد را به شیوه ای غیر قانونی از دست او خارج نمایند.

بنابراین اگر شخصی ادعا کند که ملک یا وسیله وی نزد فرد دیگریست می تواند ادله ای برای اثبات ادعای خود، به دادگاه ارائه نماید؛ تا مرجع قضایی که فرد برای اثبات ادعای خود به آن مراجعه نموده، به نفع وی رای صادر کند و او را مالک اصلی و قانونی آن وسیله یا اموال منقول و غیر منقول بشناسد؛ در غیر این صورت خلاف این رای صادر می شود و ادعای فرد رد خواهد شد.

تصرف عدوانی چیست؟
تصرف عدوانی چیست؟

ماده 158 آیین دادرسی

در قانون اساسی ماده 158 آیین دادرسی، به تصرف عدوانی حقوقی اشاره ای شده است؛ همچنین طبق ماده‌ی 35 ق.م تصرف اختیار به عنوان مالکیت، علت مالکیت فرد می باشد؛ مگر اینکه خلاف آن، به اثبات برسد؛ در ضمن در ماده 31 ق.م هیچ مالی را نمی‌ توان از تصرف صاحبش خارج کرد مگر اینکه با حکم قانون باشد.

بنابراین هرگز کسی نمی تواند مالی که در تصرف و اختیار شخص دیگریست را به شیوه ظلم و ستم از تصرف وی خارج نماید؛ مگر اینکه به روش کاملا قانونی این کار را انجام دهد.

همچنین لازم به ذکر است که هرگز کسی نمی تواند به وسیله قدرت و نفوذ شخصی، ملک یا مال کسی را، از تصرف و اختیار متصرف (صاحب اصلی) خارج کند، در صورت انجام این چنین کاری شخص، غاصب شناخته شده و به نام متصرف عدوان تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد.

در دعوای تصرف عدوانی، خواهان فقط کافی است که سبق ید خود را اعم از مالکیت و یا تصرف و اختیار ملک یا مال مورد نظر به اثبات برساند تا بتواند متصرف را از ملک خویش دور کند.

 

تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟

تصرف عدوانی مجازاتی را به دنبال دارد، این مجازات ها به شرح زیر می باشند:

تبصره 1ـ  رسیدگی به جرائم فوق ‌الذکر، خارج از نوبت صورت می گیرد و مقام قضایی (دادستان یا قاضی) با تنظیم صورت جلسه ای، دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را‌ تا زمان صدور حکم قطعی خواهد داد.

تبصره 2- در صورتی که تعداد متهمان به سه نفر برسد  یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت برای متهمین صادر خواهد شد، همچنین مدعی ‌می‌ تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.

تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟
تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟

 

تصرف عدوانی در خصوص چه اموالی بکار برده می شود؟

برای یاداوری مفهوم تصرف عدوانی توضیح مختصری را مجددا برای شما شرح می دهیم تا پس از آن به اموالی که توسط تصرف عدوانی به سلطه شخص دوم در می آید را برای شما عنوان نماییم:

تصرف عدوانی به این معناست که شخصی، بدون رضایت شخص اول، املاک و اموال وی را به تصرف خویش در آورد و از آن بهره برداری نماید؛ در چنین شرایطی شخص اول می تواند با مراجعه به دستگاه قضایی از قانون گذار بخواهد که اموال متصرفی وی را به او باز گرداند تا خود شخص اول بتواند از اموالش بهره برداری نماید.

اموالی که می توان به نا حق تحت سلطه دراورد شامل موارد زیر می شوند:

زمین های کشارزی و باغ ها

زمین های تجاری و صنعتی

املاک مسکونی

املاک تجاری

زمین های خدمات عمومی «کشتارگاه ها»

و…

تمامی موارد ذکر شده جزو دسته اموال غیر منقول می باشند؛ اموال منقول نیز شامل انواع ماشین آلات، موتور های سیکلت، خودرو ها و… می باشد.

نکته ای که باید از آن با خبر باشید این است که، تصرف عدوانی تنها در مورد اموال غیر منقول صدق می کند؛ «نکته ذکر شده بدین معنی می باشد که نمی توان اموال منقول را با زور به سلطه خود دراود زیرا اموال منقول از شناسه ها و سند و مدارکی برخوردار می باشند که به راحتی می توان مالکیت آن را اثبات نمود؛

هنگامی که شخص یا اشخاصی بخواهند با زور مالکیت اموال منقول را تحت سلطه خویش دراورند از نظر قانون، شخص عمل سرقت یا کلاهبرداری و خیانت در امانت را انجام داده، بنابراین قانون گذار وی را مجرم شناخته و برای وی حکم قضایی صادر می کند. »

 

دعوای حقوقی تصرف عدوانی به چه شکلی صورت می گیرد؟

در دعوای تصرف عدوانی، به دو روش می توان شکایت خود را پیگیری نمود:

روش اول حقوقی

روش دوم جزایی

درواقع افراد می توانند هر کدام از روش های ذکر شده را برای پیگیری شکایت خویش انتخاب نمایند؛

اما باید بدانید که نوع دعوا بسیار مهم می باشد زیرا ادله های اثباتی به فرد کمک بسیاری می کنند، در واقع نوع دعوا به این دلیل مهم است که از طولانی شدن دادرسی جلوگیری می کند و افراد سریع تر به حقشان می رسند.

دعوای حقوقی تصرف عدوانی به چه شکلی صورت می گیرد؟
دعوای حقوقی تصرف عدوانی به چه شکلی صورت می گیرد؟

خوشحالیم که توانستیم امروز هم در خدمت شما عزیزان باشیم.

ما تمام تلاش خود را کردیم که شما را به خوبی با مطالب ذکر شده آشنا نماییم و امید داریم که هرگز با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام