اتهام انتسابی چیه

در این مقاله قصد داریم به این موضوع که اتهام انتسابی چیه بپردازیم. جهت فهمیدن و درک این عنوان ابتدا باید معنی اتهام را بفهمیم، اتهام به معنی آگاه ساختن رسمی کارهای گناهکارانه به متهم از طرف قاضی بررسی به طریقه ای که بنا به وضعیت هر شخص متهم برای او مورد درک و فهم باشد. در ادامه مقاله بیشتر با این موضوع آشنا خواهید شد.

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و مشاوره رایگان داشته باشید.

همچنین میتوانید برای کمک گرفتن از وکیل کیفری متخصص و با تجربه کلیک کنید.

09121304085

اتهام انتسابی چیه
اتهام انتسابی چیه

در این مقاله مطالب زیر را فرا خواهید گرفت:

  1. اتهام انتسابی چیه؟
  2. شیوه تفهیم اتهام انتسابی چگونه است؟
  3. به چه دلایلی تفهیم اتهام ضرورت دارد؟
  4. جهت اعاده حیثیت در اتهام انتسابی چه اقداماتی را باید انجام داد؟
  5. انواع اتهام انتسابی چگونه است؟
  6. جهت تحقق اتهام انتسابی افترا چه شرایطی لازم می باشد؟
  7. شکایت در اتهام انتسابی در صورتی که توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

 

اتهام انتسابی چیه؟

اتهام انتسابی در قانون اساسی به این معنی می باشد که شخصی به فرد دیگر جرمی را نسبت دهد. به طور مثال: به او توهین کنید یا افترا زند. که شامل تهمت زدن به جرمی و یا گناه می شود.

اتهام انتسابی چیه؟
اتهام انتسابی چیه؟

شیوه تفهیم اتهام انتسابی چگونه است؟

اتهام انتسابی وارد شده، بر اساس قانون مشخص شده در سال 1378 و با توجه به مواد 129 قانون کشور و بر اساس قوانین جدید در سال 1392 و مواد 193 مواد 194 ثبت شده، قاضی پرونده قبل از هر اقدامی باید مشخصات مربوط به متهم و هویت آن فرد به همراه تمامی آدرس های دقیق با داشتن کد پستی و پلاک را از متهم دریافت کرده و در پرونده قید نماید و همینطور به متهم متذکر شود که چنانچه حقیقت را مخفی و آدرس جعلی ارائه داده باشد درخواست به همان مکان ارسال می گردد، به همین دلیل باید مراقب گفته ها و دلایل مطرح شده باشد.

شیوه تفهیم اتهام انتسابی چگونه است؟
شیوه تفهیم اتهام انتسابی چگونه است؟

خبر گرفتن از آدرس صحیح و مشخص متهم

لازم به ذکر است تحقیق و خبر گرفتن از آدرس صحیح و مشخص متهم سبب می گردد که نامه احضاریه در زمان مناسب و بسیار سریع ارسال گردد، این مورد موجب تسریع در کارهای تحقیقاتی می گردد و حتی مانع از به درازا کشیدن روند پرونده می شود. سپس قاضی ملزم است که اتهامات و شواهد و مدارک ذکر شده را به صورت کاملا واضح به متهم شرح دهید و او را در جریان اتهاماتش قرار دهد سپس روند بررسی و تحقیقات پرونده را به جریان بندازد.

گفتنی است که در تفهیم اتهام انتسابی بازگو کردن تمامی قوانین مجازات انتسابی درست نمی باشد و قاضی پرونده باید جرم های ادعا شده را به ترتیب شرح دهد. همینطور دلایل، مدارک، در صورت وجود شاهد، معرفی شاهد و یا وجود وسیله ای که بر علیه او ارائه شده است را به شخص خوانده شده معرفی نماید تا با در جریان قرار گرفتن از اتهاماتش قادر باشد از خود دفاع نماید.

در شرح دادن و تفهیم اتهام از متهم سوالات پرسیده شده باید واضح، کوتاه، مربوط به اتهام وارد شده و مفید باشد. مجبور کردن فرد به جواب دادن سوالات، اغفال کردن و ایجاد نفرت در متهم به شدت ممنوع می باشد. در صورتی که متهم قصد پاسخ ندادن به سوال ها را داشته باشد این امتناع او در پرونده ثبت می گردد، در قوانین موجود در آیین دادرسی به طور واضح مشخص نکرده است که پاسخ ندادن فرد خوانده شده را می توان دلیلی بر متهم بودن در نظر گرفت.

بند 3 مواد 61 قانون اساسی

با توجه به بند 3 مواد 61 قانون اساسی، در زمان معرفی پیش از جلسه دادگاه فرد باید یک کپی از اسناد و مدارکی که مربوط به اتهامات وارد شده بر او می باشد که قاضی با توجه به آن ها پرونده را بررسی و مجازات فرد را درخواست نموده است، دریافت نماید و همینطور از اسناد و مدارکی که مورد ارائه قاضی پرونده در جلسه دادگاه قرار می گیرد باخبر گردد.

در قوانین بین المللی، قاضی خواهد توانست پیش از تفهیم اتهام متهم به بررسی پرونده و تحقیقات مورد نظر در رابطه با اجرای حکم انجام دهد و حتی قادر خواهد بود اتهامات وارد شده را رد کند و یا آنها را اصلاح نماید، در صورتی که هر کدام از اقدامات ذکر شده انجام گردد متهم باید در رابطه با آنها و دلیل آن ها مطلع شود.

در گزارش قضایی مربوط به نیروهای مصلح موجود در قانون دادرسی کشور موردی از تصحیح و یا لغو اتهامات وارد شده موجود نمی باشد و شاید به خاطر خاصیت غیر تدافعی عملیات مورد تحقیق و بررسی مقدماتی می باشد.

در قوانین قضایی ایران شخص مورد اتهام قرار گرفته در روند تفهیم اتهام انتسابی فقط قادر خواهد بود که به سوالات مطرح شده جواب دهد و به ظاهر مشخص می باشد که شخص خوانده شده نمی تواند در روند تحقیقات و بررسی اولیه پرونده هیچ گونه دخالتی داشته باشد.

اما این موارد بدون مشکل نیست، به این دلیل که در این روند هم طریقه ی اطلاع رسانی به خوانده شده از مدارک و اسناد پرونده به صورت مبهم می باشد و هم اینکه متهم از داشتن وکیل بی بهره می باشد. که این موارد با اصول برابری صلاح ها هیچ گونه مغایرتی ندارد.

 

به چه دلایلی تفهیم اتهام ضرورت دارد؟

قاضی باید جهت بررسی اولیه به جمع آوری علل و دلیل بر علیه شخص مورد اتهام قرار گرفته بپردازد و مواردی را باید جهت ایجاد زمینه انجام عدالت و قانون بین طرفین دعوا ایجاد نماید، به همین دلیل شخص خوانده شده که به او اتهام انتسابی داده شده است بر اساس قانون بی گناهی و دفاع باید زمان کافی جهت بیان کردن و ارائه موارد دفاعی او اختصاص داده شود.

مطلع شدن از اتهام به آن دلیل بسیار مهم می باشد که از طرفی ممکن است شرایط رد کردن اتهام وارد شده یا اتهام نسبت داده شده به متهم را به وجود آورد و ضمانت ناظر به قوانین دفاعی شکلی عملی بگیرد و شروع گردد، از طرفی نیز قاضی پرونده را مجبور می نماید که کارهای لازم در خصوص روند اجرای قانون و صدور حکم تامینی متوسل گردد. ضرورت و ارزش تفهیم اتهام به قدری مهم است که چنانچه شخص مورد اتهام چندین بار در یک روز و یا اینکه در چندین روز متوالی بازجویی شود در تمام مراحل باید برای او تفهیم اتهام انجام گردد.

به چه دلایلی تفهیم اتهام ضرورت دارد؟
به چه دلایلی تفهیم اتهام ضرورت دارد؟

مهم ترین حق و حقوق شخص متهم

اینگونه که مشخص است با توجه به اصول و قوانین موجود در آیین کیفری اطلاع داشتن متهم از اتهام نسبت داده شده به او از مهم ترین حق و حقوق شخص متهم می باشد و رعایت نمودن این حقوق لازم به تفهیم اتهام با مطرح نمودن همه ی دلایل گفته شده می باشد.

در صورت رعایت نکردن این قوانین به غیر از مشخص بودن تقصیرات قاضی پرونده، ادامه دادن به بررسی و روند پرونده باطل می گردد و دارای ارزش قانونی نمی باشد. به طور مثال بعد از توضیح و شرح دادن اتهام انتسابی وارد شده به متهم در صورتی که هیچ گونه مدارک و دلایلی بر علیه آن شخص موجود نباشد صادر کردن حکم مجازات از هیچ گونه ارزش و پذیرش قانونی برخوردار نمی باشد.

مهم ترین حق و حقوق شخص متهم
مهم ترین حق و حقوق شخص متهم

جهت اعاده حیثیت در اتهام انتسابی چه اقداماتی را باید انجام داد؟

در موارد اجتماعی هر فردی که با اعمال خود سبب ضرر به فردی دیگر گردد و از لحاظ مالی و معنوی به او زیانی رساند باید در اساس نقش مسبب ضرر وارد شده را جبران نماید. این مورد یکی از اصول اجتماعی می باشد که به مرور در قانون موضوعی دنیا تاثیر گذار بوده است، که با در نظر گرفتن آن ها موارد مدنی و کیفری گوناگونی جهت ضمانت حق ضایع شده از افراد ضرر دیده را مورد پیش بینی قرار داده است، یکی از این موارد اعاده حیثیت می باشد.

اصطلاح اعاده حیثیت در اصل به معنی برگرداندن وضعیت اشخاص در خصوص ضرر حیثیتی و موقعیت های شغلی ناشی از اتهامات انتسابی به شکل گذشته می باشد. به تعریف بهتر این عمل سبب می گردد که آبروی از بین رفته فرد در ذهن مردم و یا در مکانی مشخص به شکل اولیه باز گردد و با ثابت کردن بی گناهی آن شخص موقعیت شغلی و شخصیتی فرد ضرر دیده به شکل قبلی خود باز گردد.

اعاده حیثیت به روش بازگشت اعتبارات فرد از راه قانونی

به صورت کلی اعاده حیثیت اکثرا به روش بازگشت اعتبارات فرد از راه قانونی می باشد. قانونگذاران در سراسر دنیا راه های گوناگونی جهت این عمل در نظر گرفته اند، اولین اقدام منتشر کردن بی گناهی فرد با استفاده از رسانه ها و روشهایی می باشد که ممکن باشد از آن طریق رای صادر شده حاکی از بی گناهی فرد را به گوش همه برساند. روش دوم تعقیب نمودن فرد افترا دهنده می باشد

یعنی تعقیب فردی که با اتهام انتسابی زدن دروغین سبب از بین بردن حیثیت فردی دیگر گشته است، بعد از ثابت کردن قصد افترا دهنده و مشخص شدن مقاصد آن شخص جهت ضرر رساندن به خواهان، به جزای جرم اتهام انتسابی محکوم می گردد. این قانونی است که در تمامی کشورها بسیار روشن و صریح می باشد.

 

انواع اتهام انتسابی چگونه است؟

اتهامات انتسابی دو نوع هستند:

اتهام انتسابی قولی: این نوع به معنی انتساب دادن گناهی به اشخاص دیگر به شکل گفتاری، یا با استفاده از رسانه ها و اسناد چاپ شده و یا مطرح کردن در مراکز عمومی می باشد.

اتهام انتسابی فعلی: این نوع نیز هنگامی انجام می شود که شخص شاکی با نیت اتهام زدن به دیگران صحنه سازی می نماید و با استفاده از جا سازی مدارک و وسایلی در منزل، ماشین و یا محل شغل افراد قصد مجرم نشان دادن و مجازات آن ها را داشته باشد.

 

جهت تحقق اتهام انتسابی افترا چه شرایطی لازم می باشد؟

  • انتساب دادن گناه به دیگری:

نسبت دادن کارهای که جرم محسوب نمی گردد اما در قانون اسلام و شرع گناه است جرم در باب افترا نمی باشد، مانند شخصی که فرد دیگری را به نا عدالتی و یا کافر بودن متهم می نماید.

  • واضح بودن انتساب:

به این معنی است که فرد باید جرمی را به شکل کاملا واضح و روشن انتساب دهد، به طور مثال: مشخص نماید که شخص مرتکب عمل دزدی شده است و یا اینکه مرتکب قتل شده است. اما استفاده از جمله هایی مانند قاتل و یا دزد جرم افترا محسوب نمی شود، اما امکان دارد از جرم های توهین باشد.

  • ناتوان بودن ثابت کردن جرم انتسابی از سمت افترا زننده:

هر زمان که شخص افترا دهنده قادر باشد ثابت کند که شخص مقابل که مورد افترا قرار گرفته است مرتکب گناه یا جرمی نسبت داده شده گشته است، آن جرم، افترا محسوب نمی شود.

 

شکایت در اتهام انتسابی در صورتی که توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

  • روند ثابت شدن جرم و اتهام سریعتر می باشد و زودتر به نتیجه خواهند رسید.
  • احتیاجی به وجود شخص اعتراض کننده در جلسه های دادگاه نیست.
  • وکیل قادر خواهد بود بعد از تایید شدن اتهام شخص افترا دهنده و یا خوانده شده در جهت انجام مجازات آن شخص اقدامات لازم در جهت اجرای آن را انجام دهد.
  • وکیل قادر خواهد بود تصمیم شاکی را در خصوص رضایت دادن و یا نارضایتی او اعلام کند و احتیاجی به حضور شخص اعتراض کننده یعنی شاکی جهت اطلاع دادن از تصمیمات خود نیازی به رفتن به جلسه دادگاه ندارد از طریق وکیل اطلاع رسانی می نماید.

 

امیدوارم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام