لایحه تجدیدنظر خواهی طلاق

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع لایحه تجدید نظر خواهی طلاق بپردازیم. تجدید نظر کردن در اصطلاح به معنای پژوهش است به بیان دیگر به دوباره قضاوت کردن در مورد موضوعی که قبلا مورد محاکمه قرار گرفته است می­گویند که به عنوان یک راه کاملا رایج در شکایات محسوب می­شود. این کار یک راه اصلاحی ارزیابی شده است که در این مرحله پس از درخواست دوباره عملکرد قاضی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

لایحه تجدیدنظر خواهی طلاق
لایحه تجدیدنظر خواهی طلاق

به سوالات زیر باید پاسخ دهید:

  • لایحه تجدیدی نظر خواهی طلاق به چه صورت است
  • مبنای قانونی لایحه تجدید نظر خواهی طلاق کدامند
  • ارکان تجدید نظر خواهی را بیان کنید
  • مهلت دادخواست تجدید نظر چند روز است

لایحه تجدیدی نظر خواهی طلاق به چه صورت است:

بعد از این که دادگاه رای خود را صادر می­کنند زوج و زوجه می­توانند بر اساس موارد قانونی نسبت به رای قاضی درخواست تجدید نظر کنند. پس از این مرحله دادگاه تجدید نظر بر اساس دلایل ارائه شده و بر اساس نکاتی که در جلسه دادگاه پیشین مورد بررسی قرار گرفته بود رای نهایی را صادر می­کند.

اطلاعاتی که عموم مردم در رابطه با دادگاه تجدید نظر دارند کاملا درست نیست برای مثال بسیاری از افراد فکر می­کنند که با درخواست تجدید نظر می­توانند همچون دادخواست دادگاه بدوی تمامی خواسته ­هایی که دارند را اعلام کنند و دادگاه نیز همه مراحلی که در جلسات قبل انجام شده همچون اظهارات شهود، رسیدگی و جزئیات را مجدداً مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد داد. در دادگاه تجدید نظر رسیدگی به موارد ذکر شده به هیچ وجه جزو وظایف قاضی نمی­باشد اما تعدادی از آن­ها بر اساس وظیفه ذاتی خویش این کار را به انجام خواهند رساند.

لایحه تجدیدی نظر خواهی طلاق به چه صورت است:
لایحه تجدیدی نظر خواهی طلاق به چه صورت است:

برخی تصور می­کنند که اگر در دادگاه بدوی حضور نداشته باشند و لایحه دفاعیه خود را به دادگاه تحویل ندهند می­توانند امیدوار باشند که با ارائه لایحه تجدید نظرخواهی به صورت قطع به یقین رای دادگاه را به نفع خود تغییر دهند.

اما باید بدانند که این تصورات صحیح نمی­باشد و در دادگاه تجدید نظر نمی­توانند انتظار داشته باشند که قاضی به صورت کامل ماهیت پرونده را مورد بررسی قرار دهد. در حالت کلی می­توان گفت که دادگاه تجدید نظر تنها رای صادر شده در دادگاه بدوی را برای بار دوم مورد بررسی قرار خواهد داد.

مبنای قانونی لایحه تجدید نظر خواهی طلاق کدامند:

دلایلی که برای درخواست تجدید نظر خواهی باید در لایحه یا دادخواست مورد بررسی قرار گرفته شود بر اساس قانون آیین مدنی و ماده 348 به شرح زیر می­باشد:

  1. چنانچه یکی از طرفین ادعا کند که مستندات دادگاه هیچ گونه اعتباری نداشته و بر پایه دروغ ساخته شده­اند.
  2. اگر زوج یا زوجه ادعا کنند که شهادت شهود به دلیل عدم شرایط قانونی وی حقیقت نداشته است.
  3. چنانچه طرفین دعوی ادعا کنند که قاضی دادگاه بدوی به دلایل ابرازی وی هیچ گونه توجهی را نداشته است، ادعای عدم صلاحیت قاضی را عنوان کنند و یا دادگاه صادر کننده رای مورد قبول ایشان واقع نشده باشد.
  4. اگر زوج یا زوجه رای صادر شده را مخالف با روش­های قانونی بدانند می­توانند درخواست دادگاه تجدید نظر را اعلام نمایند.

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی اعلام عدم صلاحیت دادگاه از سوی یکی از طرفین دعوی می­تواند دلیلی بر دادخواست تجدید نظر خواهی باشد به عنوان مثال دادگاه رای را برای موضوع دادخواست طلاق صادر می­کند، با وجود این که همه اصول دادرسی را رعایت کرده و رای را با دقت و به شکلی صحیح به نفع خواهان پرونده اعلام کرده باشد اما با تمام این عوامل دادگاه ذکر شده صلاحیت رسیدگی به موضوع مورد بحث را نداشته باشد متقاضی می­تواند دادخواستی مبنی بر عدم صلاحیت دادگاه تنظیم نموده و درخواست تجدید نظر خواهی را داشته باشد.

ارکان تجدید نظر خواهی را بیان کنید:

بر اساس منطق طرفین دعوا معمولا افراد دادگاه پیشین هستند اما ممکن است بسته به شرایط و موضوع دعوی در مرحله دادگاه تجدید نظر اشخاص ثالثی نیز حضور یابند. طبق قانون آیین دادرسی مدنی و مطابق بند 335 تنها طرفین دعوی (زوج یا زوجه) ونمایندگان قانونی (قیم، ولی یا وصی) آن­ها می­توانند دادخواست تجدید نظر بدهند. شخصی که در دادگاه بدوی رای به نفع او صادر شده باشد را در دادگاه تجدید نظر به عنوان تجدیدنظر خوانده می­خوانند.

برای شروع رسیدگی متقاضی باید دادخواست تجدید نظر خود را طی مدت زمان مقرر به دفتر دادگاه صادر کننده رای ارائه دهد و این مرجع باید بلافاصه بدون اتلاف وقت بعد از وصول دادخواست آن را ثبت و رسیدی را در این خصوص به متقاضی تقدیم کند.

ارکان تجدید نظر خواهی را بیان کنید:
ارکان تجدید نظر خواهی را بیان کنید:

مهلت دادخواست تجدید نظر چند روز است:

مهلت زمانی که طرفین دعوی برای درخواست تجدید نظر می­توانند داشته باشند مطابق با قانون برای افرادی که در ایران زندگی می­کنند 20 روز و برای اشخاصی که مقیم خارج از کشور هستند به مدت 60 روز است که این مهلت بعد از تاریخ ابلاغ محاسبه می­شود. اگر یکی از طرفین که اجازه تجدید نظرخواهی را داشته قبل از به اتمام رسیدن مهلت دادخواست فوت شود، دادگاه مهلت جدیدی را به وارث یا نماینده قانونی وی خواهد داد.

افرادی بر این باورند که بعد از رای از دادگاه تجدید نظر به مدت 20 روز زمان برای ارائه لایحه جدید و اعتراض به رای صادره وجود دارد. اما باید عنوان کرد که این موضوعی اشتباه است چون رای دادگاه تجدید نظر معمولا به صورت قطعی نیست و این امکان وجود ندارد که طرفین بتوانند نسبت به آن اعتراض کنند به جز زمانی که بر اساس ماده 364 قانون آیین دادرسی، لایحه تجدید نظرخواهی به دادگاه تجدید نظر ارائه شود.

20 روز فرصت برای اعتراض

بر اساس این ماده چنانچه رای دادگاه تجدید نظر مبنی بر محکومیت خوانده باشد و وی یا وکیل او هیچکدام در دادگاه تجدید نظر حضور نداشته باشند بعد از صادر شدن رای و ابلاغ آن به محکوم، وی به مدت 20 روز زمان دارد که اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مجدد در همان دادگاه تجدید نظر باشد.

رایی که در دادگاه تجدید نظر صادر می­شود قطعی بوده و تنها به فردی که محکوم شده مهلت 20 روزه داده خواهد شد و این امکان در شرایطی خاص (عدم حظور در دادگاه) برای وی در نظر گرفته می­شود که بعد از ابلاغ رای برای آخرین بار امکان اعتراض بر رای صادره وجود نخواهد داشت. پس بر اساس موارد ذکر شده ارائه لایحه تجدید نظر برای هر دو طرف دعوا ممکن نخواهد بود و تنها فردی که محکوم شده بر اساس شرایط قانونی می­تواند اعتراض کند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام