لایحه دفاعیه طلاق از طرف زوجه

امروز با بررسی موضوع لایحه دفاعیه طلاق از طرف زوجه با شما همراهیم.

لایحه دفاعیه طلاق از طرف زوجه توسط وکیل و فرد آشنا به مسائل حقوقی نوشته می شود تا از این طریق بتوان از تمام حق و حقوقی که زوجه داشته دفاع کرده و آنها را بررسی می کنند.

لایحه دفاعیه طلاق از طرف زوجه
لایحه دفاعیه طلاق از طرف زوجه

در ادامه مقاله به سوالاتی که ذهن شما را نیز درگیر می کند پاسخ می دهیم.

طلاق از جانب زن چگونه انجام می شود؟

شرایطی که در قانون برای طلاق زوجه تعیین شده کدامند؟

لایحه دفاعیه چیست؟

نکات مهم در تنظیم کردن لایحه دفاعیه طلاق چیست؟

مراحل انجام دادن لایحه دفاعیه از طرف زوجه برای طلاق به چه صورت است؟

طلاق از طرف زوجه در دوران عقد چگونه انجام می شود؟

مراحل طلاق از طرف زوجه کدامند؟

 

 

طلاق از جانب زن چگونه انجام می شود؟

زنانی که ترجیح می دهند طلاق بگیرند از چند طریق این کار برای آنها امکانپذیر است. در مواردی هم مرد و هم زن به صورت توافقی تصمیم به طلاق می گیرند و با مراجعه به دادگاه این کار را انجام می دهند. در موارد دیگر زن با توجه به قانون موجود در مواردی خاص که اجازه طلاق گرفتن را دارد اقدام به  این کار می کند.

اگر در هنگام عقد و در سند عقدنامه قید شود که حق طلاق با زن است زوجه به راحتی می تواند در مواردی که می خواهد طلاق بگیرد.

طلاق از جانب زن چگونه انجام می شود؟
طلاق از جانب زن چگونه انجام می شود؟

شرایطی که در قانون برای طلاق زوجه تعیین شده کدامند؟

زن در شرایط خاصی می تواند درخواست طلاق بدهد و طلاق بگیرد، این شرایط تنها از طریق این موارد امکانپذیر است در غیر اینصورت پروسه طلاق برای زن طول کشیده و به سختی امکانپذیر است. اما با دارا بودن این موارد اگر در دادگاه ثابت شود که علت طلاق چیست و زندگی با مرد برای او تا چه حدی غیر قابل تحمل است و دادگاه اطلاعات ارائه شده را بررسی کند و به این نتیجه دست یابد به راحتی بدون اینکه مرد رضایت خود را برای طلاق اعلام کند می تواند طلاق بگیرد.

طبق قانون در خیلی موارد زندگی کردن زوجه با مرد به دلایل زیادی امکانپذیر نیست و دادگاه می تواند با در نظر گرفتن این موارد طلاق را انجام دهد.

به این مواردی که در عقد نامه نیز قید می شود شروط ضمن عقد می گویند و  اگر رعایت نشود از مصادیق عسر و حرج است. عسر و حرج را به معنی هر گونه وضعیت سختی می دانند که در زندگی زوجه دریافت کند و باور کند که ادامه زندگی برای او مشکل و همراه با مشقت است.

عواملی وجود دارد که جزء عوامل مهم عسر و حرج هستند، عوامل طبیعی جزء این عوامل هستند. همچنین عوامل خارجی نیز وجود دارند. نوع آخر عواملی چون عوامل شخصی هستند.

شرایطی که در قانون برای طلاق زوجه تعیین شده کدامند؟
شرایطی که در قانون برای طلاق زوجه تعیین شده کدامند؟

عوامل طبیعی

عوامل طبیعی را چون مواردی می دانند که احتمال اینکه جسم و روح را تغییر دهد در آن زیاد است و به عنوان شرایطی قرار می گیرد که در زمان عقد می توان آن را در نظر گرفت.

اگر مرد عقیم باشد یا اینکه به هر طریقی مانع بارداری همسرش شود و حق مادر شدن را از زوجه سلب کند و دلیلی منطقی برای این زمینه نداشته باشد زوجه به آسانی می تواند بر اساس این دلایل اقدام کند. رابطه ای که به عنوان رابطه زناشویی غیرمتعارف نیز شناخته شود به عنوان عوامل طلاق شناخته شده است.

عوامل خارجی را مواردی چون حبس به مدت طولانی در زندان و.. می دانند.

در کل شرایطی را برای طلاق از طرف زوجه در نظر گرفته اند که شامل این موارد به قرار زیر هستند:

اگر مرد نفقه زن را به مدت شش ماه و بیشتر ندهد زوجه می تواند درخواست طلاق دهد.

بد رفتاری

در صورتی که زوجه به دلیل بدرفتاری مرد و سوء معاشرت مجبور شود طلاق بگیرد می تواند این کار را انجام دهد.

مردانی که بیماری مسری دارند و  درمانی برای این بیماری وجود ندارد در  قانون به عنوان مواردی شناخته شده است که زن می تواند درخواست طلاق داده و به این طریق سلامتی خود را از دست ندهد.

مردانی که بیماری های شدید روانی دارند و  به عبارتی دیوانه هستند درخواست طلاق به زن داده می شود.

اگر مرد کاری داشته باشد که آبروی زن به خطر بیفتد او می تواند درخواست طلاق بدهد.

در مواردی که مرد در زندان باشد و  این مدت محکومیت حدود پنج سال یا بیشتر  باشد قانون به زن این امکان را می دهد که طلاق بگیرد.

مواردی که مرد به اعتیاد مبتلا باشد و با این کار زندگی خود و زن را به خطر بندازد و از این طریق زندگی خود را مختل کند و نتواند شغلی داشته باشد نیز مورد توجه است.

اگر مرد زن را بدون هیچ گونه دلیل به مدت 6 ماه رها کند و خبری از زن نگیرد و در این مدت زوجه به هیچ عنوان از همسر خود اطلاعی نداشته باشد که در چه جایی می باشد از مصادیق عسر و حرج به شمار می آید .

در مواردی که مرد بدون اجازه گرفتن از زن خود ازدواج مجددی داشته باشد زن می تواند درخواست طلاق دهد.

لایحه دفاعیه چیست؟

معمولا در دادگاه لایحه استفاده های زیادی دارد. لایحه نوشتارهایی است که از طرف فردی که مدعی است یا وکیل فرد مدعی به دادگاه و مقام قضایی داده می شود.

لایحه را یک نوع تنظیمی می دانند که وکیل به هر صورتی در قالب کلماتی که حقوقی هستند برای دفاع از موکل خود آن را می نویسد. در لایحه وکیل می تواند تمام آن دانسته های خود را که از علم حقوق دارد در سطرهای مورد نظر بیان می کند و از طریق همین لایحه به راحتی از حق موکل خود دفاع کرده و دادگاه را قانع کند.

لایحه نویسی را یک فن می دانند که تنها افراد حقوقی در این زمینه آموزش های لازم را برای نوشتن آن دیده اند و غیر از این افراد شاید هر کسی نتواند تجربه کافی داشته باشد.

وکیلی که می خواهد از موکل خود دفاع کند این لایحه را بر اساس موردی که فرد موکل مدنظر دارد انجام می دهد مثلا زنی که می خواهد درخواست طلاق دهد، از طرف وکیل این لایحه تنظیم می شود و به دادگاه ارائه می دهد.

لایحه را در مقام دفاع کردن از موکل تنظیم می کنند و درخواستی لازم را بیان کرد که در آن زن شکایت خود را به مراجع تنظیم کند.

در حال حاضر استفاده از لایحه را برای تکمیل کردن فرم دادخواست فرد موکل می دانند.

لایحه دفاعیه هم می تواند بیان کننده یک دادخواست کامل باشد یا اینکه در مورد یک شکایت باشد و در مواردی نیز به عنوان درخواستی از مقام قضاوت ارائه می شود.

 

نکات مهم در تنظیم کردن لایحه دفاعیه طلاق چیست؟

استفاده کردن از وکیل و فرد آشنا به مسائل حقوقی می تواند در خیلی موارد به زن کمک کند که نتیجه دلخواه خود را از شکایت و دادخواستش بگیرد. در خیلی مواقع این مشکل پیش آمده که تخصص کافی در ارتباط با تنظیم کردن لایحه صورت نگرفته و از واژگانی که کاملا تخصصی باشند استفاده نشده است و در این مورد پرونده به جای آنکه نتیجه لازم را دریافت کند حتی با آنکه حقیقت داشته به نتیجه ای عکس دست می یابد.

در خیلی موارد لازم است لایحه دفاعیه ای که تنظیم می شود کوتاه باشد چون در خیلی موارد دفاعیه ای که به صورت خیلی طولانی نوشته شود به آن توجهی نمی شود.

نکات مهم در تنظیم کردن لایحه دفاعیه طلاق چیست؟
نکات مهم در تنظیم کردن لایحه دفاعیه طلاق چیست؟

دفاعیه ای که تنظیم می شود به صورت تایپ شده انجام شود و در صورتی که به صورت دست نویس باشد احتمال اینکه قاضی به درستی نتواند نکات مهم را دریافت کند و دست خط را متوجه شود زیاد است و از این مورد به حقوق فرد کاملا رسیدگی نمی شود.

بهتر است در لایحه دفاعیه طلاقی که از طرف زوجه ارائه می شود در ابتدا خلاصه ای از مطلب که در مورد طلاق است بیان شود سپس نکاتی که مهم هستند توسط وکیل گنجانده شود.

تنظیم لایحه دفاعیه

لایحه دفاعیه باید طوری تنظیم شود که سه قسمت داشته باشد و هر سه قسمت که از رکن های مهم هستند در آن قرار بگیرد. در لایحه دفاعیه طلاق از طرف زن لازم است که هم مقدمه ای از دادخواست بیان شود، هم خلاصه ای از موضوع بیان شود و در نهایت نتیجه ای  که مد نظر است را بیان کنند و از این لحاظ بتوان هر نوع مطلب حقوقی لازم در زمینه طلاق که به زن مربوط می شود را در آن قرار داد و مطالب حقوقی به صورت دست نوشته شوند. صحیح تنظیم شدن لایحه دفاعیه طلاق می تواند زن را از خطر اینکه محکوم شود نجات دهد .

در لایحه نویسی توجه به این نکات اهمیت دارد که هم قلم شیوایی در آن به کار برده شود و به درستی تنظیم شود، تسلط کافی بر دانش حقوقی لازم است. اگر موضوع مورد نظر در پرونده پیچیدگی هایی داشته باشد بهتر است از فرد آگاه استفاده شود. در این مورد باید به وکیلی که پرونده را بر عهده می گیرد توجه شود که  ایشان تا بحال از طریق دادگاه چه مراحلی را طی کرده اند و تجربه خود وکیل در این زمینه مهم است که لایحه ای که نوشته و تنظیم کرده بر اساس دادخواست زوجه موکل در چه زمانی ثبت آن را انجام دهد و…

تنظیم لایحه دفاعیه
تنظیم لایحه دفاعیه

مراحل انجام دادن لایحه دفاعیه از طرف زوجه برای طلاق به چه صورت می باشد؟

زنی که قصد طلاق از همسر خود را دارد یا اینکه به این مسأله فکر کرده است و به هر صورتی مصمم است باید در حضور یک وکیل دعاوی خود را مطرح و دادخواست خود را بیان کند. بعد از اینکه با وکیل مطرح کرد مدارک را به وکیل تحویل داده و تمام دلایلی را که برای طلاق دارد که اگر جزء مواردی باشد که قانون این حق را به زن داده راحت تر می تواند بیان کند و وکیل با توجه به شرایط لازم به این کار اقدام می کند.

مراحل انجام دادن لایحه دفاعیه از طرف زوجه برای طلاق به چه صورت می باشد؟
مراحل انجام دادن لایحه دفاعیه از طرف زوجه برای طلاق به چه صورت می باشد؟

طلاق از طرف زوجه در دوران عقد چگونه است؟

اگر زنی بخواهد در دوران عقد از همسر خود طلاق بگیرد این کار برای او خیلی مشکل است چون اگر زندگی در دوران عقد هنوز شروع نشده باشد زن نمی تواند از دلایلی که در قانون لازمه طلاق از طرف زوجه شناخته شده است ارائه دهد و اگر مرد مخالف طلاق باشد کار او نیز مشکل تر می شود.

در این موارد اتفاق می افتد که زوجه بیان می کند که مرد یکی از شروط ضمن عقد را ندارد در این زمینه دفاع از حق خود را می توادن مد نظر داشته باشد.

در موردی که طلاق از جانب زن باشد در مورد اینکه مهریه را چکار بکند دادگاه تصمیم می گیرد اما در مواردی که زن از شروط مورد نظر یعنی شروط ضمن عقد اطلاع داشته باشد و از طریق آن اقدام کند کارش برای مهریه راحت تر هست.

طلاق از طرف زوجه در دوران عقد چگونه است؟
طلاق از طرف زوجه در دوران عقد چگونه است؟

مراحل طلاق از طرف زوجه کدامند؟

زن می تواند در صورتی که با همسر خود بر سر مسأله طلاق توافق ندارند و می خواهد که از همسر خود جدا شود دادخواست طلاق را از طرف زوجه به دادگاه خانواده ارائه دهد، انجام این کار هم در دادگاه شهری که خود ساکن است امکانپذیر است و هم در دادگاهی که همسرش اقامت دارد.

مراحل طلاق از جانب زوجه مانند تمام پرونده های طلاق دیگر سه مرحله دارد. در مرحله اول دادگاه بدوی و اول حکم مورد نظر را صادر می کند. اگر مرد یا زن به هر صورتی به این حکم اعتراض داشته باشند یا اینکه به هر صورتی فکر کنند که به ضرر آنها است در بیست روز زمانی که برای این مسأله قرار داده شده است نسبت به حکم دادگاه درخواست تجدید نظر کنند.

بعد از این مرحله پرونده را به دادگاه تجدید نظر استان می فرستند و حکم مورد نظر صادر می شود. اگر طرفین هر کدام به این حکم نیز اعتراض داشته باشند تا بیست روز می توانند درخواست دهند در غیر اینصورت حکم به پرونده دیوان عالی کشور فرستاده می شود.

طبق قانون رسمی آیین دادرسی مدنی هر طلاقی که در حال رخ دادن باشد لازم است که اگر طرفین اعتراضی صادر کردند زمانی طی شود اول اینکه مراجعه به دادگاه بدوی انجام می شود. سپس دادگاه تجدیدنظر رخ می دهد و در نهایت دیوان عالی کشور رأی را صادر می کند

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام