معایب طلاق از طرف مرد

معایب طلاق از طرف مرد بسیار پیچیده است و باید توجه داشته باشید پیش از اقدام به درخواست طلاق حتما با یک وکیل متخصص در ارتباط باشید، برای آشنایی با معایب طلاق از طرف مرد بهتر است تا پایان مطلب را مطالعه کنید و با تمامی وجو معایب طلاق از طرف مرد آشنا شوید.

متاسفانه آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است و یکی از اصلی ترین چالش های طلاق، معایب طلاق از طرف مرد می باشد که که در صورت درخواست طلاق از طرف مرد می تواند عوابقی را بهمراه داشته باشد، پس بهتر است قبل از اقدام به درخواست طلاق این مطلب را کامل مطالعه کنید تا با چالش و بخشی از قوانین آشنا شوید، در قانون به صراحت آماده است که هر یک از زوجین می توانند درخواست طلاق دهند و هر کدام که درخواست طلاق دهند با چالش های خودشون روبرو خواهند بود.

یکسری باور و گفته های غلط بوجود آمده مثل این موضوع که اگر دادخواست طلاق از طرف مرد باشد باید تمام مهریه را بدهد یا باید نفقه دهد و …. باعث شده تا درخواست طلاق از طرف مرد کمی سخت تر باشد، حتما حتما به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب را مطالعخ کنید .

حتما توجه داشته باشید که معایب طلاق از طرف مرد کمتر یا بیشتر از طلاق از طرف زن نبوده.

با توجه به قانون مدنی و همچنین قانون حمایت از خانواده در ایران حق طلاق با مرد می باشد ، بنابراین مرد در هر زمان و با توجه به شرایطی که در قانون آمده است می تواند نسبت به طلاق دادن همسر خود اقدام کند ، در هر حال با وجود تغییراتی که در چند سال اخیر در قوانین قانون اساسی به وجود آمده است همچنان مرد می تواند بدون ارائه ی شرایط و دلایل خاصی بتواند همسر خود را  از طریق بردن درخواست به  دادگاه خانواده طلاق دهد .

دراین مطلب قصد داریم به سوالات معایب طلاق از طرف مرد یا درخواست طلاق از طرف مرد پاسخ دهیم .

معایب طلاق از طرف مرد چیست؟

  • دادخواست طلاق از سوی مرد چگونه منجر به طلاق دادن زن خواهد شد ؟
  • مدت زمان شروع به رسیدگی پرونده تا ارائه ی آن به قاضی برای صدور حکم طلاق چقدر به طول خواهد انجامید ؟
  • در زمانی که مرد خواهان طلاق باشد این کار می تواند دارای چه آثار و معایب حقوقی برای او در پی داشته باشد ؟
  • برای در خواست دادن طلاق از سوی مرد چه مدارکی برای تشکیل پرونده نیاز خواهد بود ؟
  • برای تعیین داور برای دادخوست طلاق از سوی مرد چه شرایطی وجود خواهد داشت ؟
  • داوران برای حل وفصل اختلاف بین زن و مرد چه نقشی را ایفا خواهند کرد ؟
  • در صورتی که طرفین اقدام به تعیین داور نکنند دادگاه برای حل این مسئله چه راه حلی را در پیش خواهد گرفت ؟
  • چه موقع مرد می تواند در خواست طلاق را به دلیل سوء رفتار زن ارائه کند ؟
  • در زمان طلاق دادن زن از سوی مرد چگونه حق و حقوق زن تعیین خواهد شد ؟
  • مراحل درخواست طلاق از سوی مرد چگونه سپری خواهد شد ؟
  • مهریه چگونه در زمان درخواست طلاق از سوی مرد به عنوان حق و حقوق زن پرداخت می شود ؟

مراحل طلاق از طرف مرد

توجه داشته باشید که معایب طلاق از طرف مرد همانند طلاق از طرف زن می تواند باشد، اما مرد باید توجه داشته باشد که با ارائه مدارک و عدله کافی به داور و یا قاضی و پرداخت تمامی حق و حقوق زن به صورت کامل می تواند درخواست طلاق کند، یکی از معایب طلاق از طرف مرد این است که برای درخواست طلاق باید تمامی حق و حقوق زن را بپردازد.

قابل ذکر است در صورت تایید قاضی برای طلاق زوجه نمی تواند پس از تایید حکم درخواست تجدید نظر و یا واخواهی را بدهد.

مراحل طلاق از طرف مرد چگونه است؟

  • ماده 1133 در رابطه با طلاق از طرف مرد:

    بر اساس این ماده از قانون مدنی حق طلاق با مرد بوده و مرد میتواند هر زمان که بخواهد همسر خود را طلاق دهد و برای این کار نیاز به موافقت همسر خود ندارد و در صورتی که زن از طلاق ناراضی باشد و موافقت نکند با استناد به این ماده از قانون و با نظر مشاور رأی طلاق صادر میشود.

    با توجه به این امر که حق طلاق با مرد است ولی میتوان با شرایطی که در عقدنامه قید شده این امر را تسهیل نمود و در صورتی که زن به شرایط داخل عقد عمل نکند مرد به راحتی میتواند او را طلاق بدهد.

    به غیر از این مورد موارد دیگری مانند تدلیس در ازدواج هم میتواند امر طلاق را راحت تر کند.

    طلاق گرفتن هم شرایط خاصی ندارد بجز اینکه دو نفر مرد عاقل و بالغ باید حضور داشته باشند و خطبه ی عقدی که قرار است جاری شود را بشنوند.

  • در صورت اینکه در خواست طلاق از سوی مرد مطرح شود تکلیف جهیزیه ی زن به چه صورتی در خواهد آمد ؟

  • نصف دارایی مرد در صورتی که مرد درخواست دهنده ی طلاق باشد در چه حالتی به زن پرداخت می شود ؟
  • در صورت طلاق دادن زن توسط مرد تکلیف پرداخت نحله به چه صورتی در خواهد آمد ؟
  • پرداخت نفقه به عنوان یکی از کار هایی که مرد باید در صورت طلاق دادن همسر خود پرداخت نماید به چه صورتی انجام خواهد گرفت ؟
  • اجرت المثل به عنوان یکی از مواردی که مرد باید در زمان در خواست دادن طلاق به همسر خود پرداخت کند تحت چه شرایطی انجام خواهد گرفت ؟
  • مرد چگونه می توان در خواست گواهی عدم سازش را برای صدور طلاق به دادگاه ارائه کند ؟
  • پرداخت مطالبات زن پس از درخواست طلاق از سوی مرد چگونه صورت خواهد گرفت ؟
  • در چه صورتی مرد می تواند از وکیل برای دادخواست دادن طلاق استفاده کند ؟
  • در حالتی که مرد در خواست کننده ی طلاق باشد قاضی پرونده چه موضوعاتی را مورد بررس قرار خواهد داد ؟
  • طلاق در مردان می تواند چه آثار زیان باری را در پی داشته باشد ؟
  • در زمانی که مرد در خواست دهنده ی طلاق باشد گرفتن حضانت فرزندان به چه صورتی خواهد بود ؟
  • ماده ی 132 قانون مدنی در رابطه با در خواست طلاق از سوی مرد چه مواردی را بیان می کند ؟

  • در زمانی که مرد درخواست دهنده ی طلاق نباشد و حق طلاق با زن باشد چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید ؟
  • طلاق توافقی در صورتی که مرد خواهان طلاق نباشد چگونه صورت می پذیرد ؟
  • چه آثاری و پیامد هایی می تواند طلاق دادن زن از سوی مرد در جامعه به دنبال داشته باشد ؟
  • اگر مرد خواهان طلاق باشد این امکان وجود خواهد داشت که شناسنامه ی زوجه پاک شود ؟
  • ارث بری زن در زمانی که مرد درخواست کننده ی طلاق باشد چگونه خواهد بود ؟
  • علت هایی که باعث می شود تا مرد دادخواست طلاق را مطرح کند چه موارد ی می باشند ؟

دادخواست طلاق از سوی مرد چگونه منجر به طلاق دادن زن خواهد شد  و آیا معایب طلاق از طرف مرد می تواند باعث صرف نظر مرد شود؟

در رابطه با دادخواست طلاق باید به این نکته توجه نمود که جاری کردن و ثبت طلاق بدون اینکه مرد به دادگاه خانواده مراجعه کرده باشد و همچنین دادخواست طلاق داده باشد در این حالت در صورت گرفتن حکم به عنوان حکم طلاق و یا دریافت گواهی که به گواهی عدم سازش زوجه معرف می باشد ،  در این صورت مرد اگر با تبانی و یا  عدم آگاه ساختن زن اقدام به طلاق دادن همسر خود کرده باشد مرتکب جرم شده  است ، بنابراین با او به عنوان متهم برخورد خواهد شد .

بنابراین برا اینکه مرد بتواند همسر خود را طلاق بدهد با ید دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده ارائه کند و در صورتی که مرد از راه های دیگر مانند تبانی کردن با رئیسان دفتر ازدواج و طلاق اقدام به جدا شدن از همسر خود کند در این مورد مرد و رئیس دفتری که این عمل در آنجا صورت گرفته است به عنوان مجرم شناخته می شوند و باید به دلیل جرم خود مورد باز خواست قرار بگیرند .

در قانون مدنی مرد نیازی به ارائه ی دلایل برای طلاق همسر خود ندارد ولی این کار مانع از نیامدن مرد به دادگاه برای ارائه ندادن گواهی عدم سازش و همچنین جاری نکردن طلاق نخواهد بود ، به همین خاطر مرد برای اینکه همسر خود را طلاق دهد باید دادخواست خود را به همراه گواهی عدم سازش را به دادگاه خانواده ارائه دهد تا  در این حالت اظهار نامه ای به آدرس محل سکونت زوجه فرستاده خواهد شد در این صورت قاضی می تواند صیغه ی طلاق را جاری نماید .

 

مدت زمان شروع به رسیدگی پرونده تا ارائه ی آن به قاضی برای صدور حکم طلاق چقدر به طول خواهد انجامید ؟

پس از اینکه مرد دادخواست طلاق همسر خود را به همراه گواهی عدم سازش به دادگاه خانواده ارائه می کند در صورتی که تمام هزینه های مربوط به دادرسی پرداخت شده باشد و همچنین دادخواست به صورت کامل و بودن ایرادی به همراه پیوست های آن ضمیمه ی پرونده شده باشند در این حالت قاضی دادگاه خانواده برای رسیدگی به درخواست طلاق زن از جانب مرد وقت رسیدگی تعیین خواهد کرد .

اما در پرونده های طلاق برای اینکه طرفین بیشتر بتوانند فکر کنند تا شاید مرد از طلاق دادن همسر خود منصرف شود در این صورت قاضی طرفین را برای سازش به داوری ارجاع می دهد تا زن مرد بتوانند به واسطه ی داوری صلح و سازش پیدا کنند ، بنابراین مدت زمانی که برای این کار یعنی داوری پیش بینی شده است ظرف مدت زمان یک هفته خواهد بود تا اگر طرفین شرایط داوری شدن را داشته باشند آنگاه به دادگاه مراجعه نمایند .

توجه داشته باشید که این موضوع زمانی یکی از معایب طلاق از طرف مرد به شمار نمیاید و اگر هر یک از طرفین درخواست طلاق بدهند دادگاه یک زمانی را به هر دو طرف6 می دهد و مشاوره را به آنها پیشنهاد می دهد که در صورت امکان مشکلات و اختلافات آنها مرتفع شود.

 

در زمانی که مرد خواهان طلاق باشد این کار می تواند دارای چه آثار و معایب حقوقی برای او در پی داشته باشد ؟

در زمانی که مرد خود را به عنوان متقاضی طلاق معرفی می کند این کار می تواند دارای آثار و معایب حقوقی باشد که می توان در ادامه به آنها پرداخت :

با توجه به اینکه زمان دادخواست طلاق برای مرد حدود 5 ما ه به طول خواهد کشید مرد می تواند بدون اینکه در دادگاه حضور پیدا کند روند پرونده ی طلاق طی شود اما از آثار حقوقی طلاق برای زمانی که مرد در خواست دهنده ی آن باشد می توان به ملزم شدن مرد برای پرداخت مهریه اشاره کرد در این حالت مرد باید تمام مهریه ی همسر خود را به صورت یکجا پرداخت نماید و همچنین مرد باید تا زمانی که همسر خود را طلاق نداده است باید نسبت به پرداخت هزینه های او مانند خرید لباس ، پوشاک و فراهم کردن اسباب و وسایل لازم برای زندگیش اقدام کند .

در صورتی که زن در ابتدای ازدواج مشخص کرده باشد که در ازای کار های که انجام می دهد مبلغی را دریافت خواهد کرد بنابراین این حقوق که به عنوان اجرت المثل خوانده می شود باید توسط مرد برای همسر خود تامین گردد .

اگر زن رضایت به طلاق نداشته باشد و همچنین در انجام وظایف خود کوتاهی  نکرده باشد در این حالت مرد باید با نظر دادگاه نصف اموال خود را به همسرش بدهد .

 

برای در خواست دادن طلاق از سوی مرد  چه مدارکی برای تشکیل پرونده نیاز خواهد بود ؟

از جمله مدارکی که مرد باید برای در خواست دادن طلاق به دادگاه خانواده ارائه دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اصل و کپی عقد نامه که باید در زمان دادخواست به دادگاه ارائه کرد .
  • شناسنامه و کارت ملی مرد که متقاضی طلاق می باشد .
  • در صورتی که مرد از وکیل طلاق توافقی استفاده می کند باید اصل وکالتنامه برای ارائه به دادگاه موجود باشد .
  • در آخر پرداخت نمودن هزینه های دادرسی برای صدور دادخواست طلاق از سوی مرد باید انجام شود .

 

برای تعیین داور برای دادخوست طلاق از سوی مرد چه شرایطی وجود خواهد داشت ؟

کسی که به عنوان داور انتخاب خواهد شد باید دارای شرایط زیر باشد .

  • باید کسی که به عنوان داور رای حل و فصل بین زوجین انتخاب می گردد حداقل دارای سی سال سن باشد.
  • از دیگر ویژگی ها و شرایط برای تعیین داور می توان به متاهل بودن او اشاره کرد ، اما اگر فردی که به عنوان داور انتخاب می شود از خویشاوندان و محارم زن قرار داشته باشد در این صورت می تواند متاهل نباشد .
  • هتر است فردی برای داوری انتخاب شود که از خویشاوندان طرفین باشد البته می توان از افراد غریبه نیز در امر داوری کمک گرفت .
  • فردی که به عنوان داور انتخاب می شود باید از نظر آشنایی با مسائل و مشکلات طرفین و همچنین مسائل شرعی از آگاهی کامل برخوردار باشد .

 

داوران برای حل و فصل اختلاف بین زن و مرد چه نقشی را ایفا خواهند کرد ؟

بعد از اینکه داور از طرف زوجین انتخاب شد ، قاضی پرونده حداقل یک هفته و حداکثر بیست روز به او فرصت خواهد داد تا بتواند با تشکیل جلسه اختلاف بین زن و مرد را برطرف سازد و اگر غیر از این باشد یعنی تشخیص دهد که این زن و مرد نمی توانند با یکدیگر سازش پیدا کنند بنابراین باید نظر خود را به صورت کتبی به قاضی پروند ارائه کند .

 

در صورتی که طرفین اقدام به تعیین داور نکنند دادگاه برای حل این مسئله چه راه حلی را در پیش خواهد گرفت ؟

اگر مرد که دادخواست طلاق داده است اقدام به انتخاب داور نکنند در این صورت دادگاه با نظر قاضی و هزینه ی مرد اقدام به انتخاب داور خواهد کرد ، به همین دلیل رای نهایی با توجه به دلایلی که می تواند سازش باشد و یا اینکه عدم سازش از سوی داور به قاضی ارسال خواهد شد داده می شود .

اما باید به این نکته توجه کرد که نظر داور نمی تواند مانع از انصراف مرد از دادخواست طلاق گردد ، و همچنین باید خاطر نشان کرد که داور در موضوع طلاق حق صدور رای را نخواهد داشت و این در حالی است که داور در پرونده هایی که مربوط به قرار می شوند می تواند در تصمیم گیری دخالت داشته باشد .

 

چه موقع مرد می تواند در خواست طلاق را به دلیل سوء رفتار زن ارائه کند ؟

همانطور که می دانید مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه ی دلیل ندارد ، اما گاهی علت دادن درخواست طلاق به وسیله ی مرد به دلیل بد رفتاری و یا کوتاهی زن در انجام امور و وظایف خود عنوان می شود که به دلیل آثار حقوقی که به دنبال خواهد داشت مرد می تواند همسر خود را طلاق دهد .

اما همان طور که در عقد نامه به عنوان سند ازدواج آمده است اگر زمانی که ثابت شود که مرد به علت بد رفتار ی نکردن  و یا عدم  کوتاهی همسر خود در انجام وظایفش اقدام به طلاق کند در این صورت مکلف می شود که نصف دارایی و اموال خود را به همسرش تقدیم کند .

برای اینکه نصف دارایی مرد به زن اختصاص یابد باید برای دادگاه محرض گردد که مرد بدون هیچ دلیل خاصی اقدام به طلاق دادن همسر خود می کند و اما بعد مالی دیگر که مرد باید به همسرش پرداخت باید نحله می باشد که باید با توجه به اموال مرد و همچنین خدماتی که زن در خانه ی همسر خود انجام داده است تعیین می گردد .

 

در زمان  طلاق دادن زن از سوی مرد چگونه حق و حقوق زن تعیین خواهد شد ؟

در زمانی که مرد دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده ارائه می کند باید نسبت به پرداخت تکالیف زن از جمله مهریه اقدام کند ، البته حق و حقوق زن به مواردی بیشتر از مهریه مربوط خواهد شد که می توان از جمله ی آنها به نفقه داد به همسر ، پس دادن جهیزیه ، مالکیت نصف دارایی همسر ، پرداخت کردن نحله و پرداخت کردن اجرت المثل توسط مرد برای زن نام برده شده است که باید از سوی مرد برای زوجه تامین گردد .

 

مراحل درخواست طلاق از سوی مرد چگونه سپری خواهد شد ؟

با توجه به اینکه در قانون مدنی حق طلاق با مرد می باشد دراین صورت مرد می تواند بدون اینکه دلیل موجه ای داشته باشد اقدام به طلاق دادن همسر خود کند ، برای این کار باید در ابتدا دادخواست خود را به دادگاه اراده دهد .

در مورد این پرسش که آیا می توان در صورت اینکه زن رضایتی به طلاق گرفتن نداشت باشد اقدام به طلاق دادن کرد بنابراین می توان این گونه پاسخ داد که رضایت نداشتن زن در امر طلاق فقط می تواند مراحل رسیدگی را طولانی کند .

در رابطه با مراحل طلاق از سوی مرد می توان به این مورد اشاره کرد که پس از دادخواست دادن از سوی مرد دادگاه اقدام به صدور گواهی به نام گواهی عدم سازش خواهد کرد در این صورت طرفین در یک بازه ی زمانی سه ماه می توانند با مراجعه به دفتر طلاق صیغه ی طلاق را برای خود جاری و آن را ثبت کنند .

 

اعتراض به درخواست طلاق از طرف مرد

با توجه به این مورد که روند رسیدگی به طلاق می تواند تا یکسال هم طول بکشد در این صورت زن و یا مرد هر کدوم که اعتراضی به این درخواست داشته باشند باید از سه مرحله ی دادگاه بدوی ، دادگاه تجدید نظر و سپس از دیوان عالی کشور عبور کرده تا فرایند طلاق به سرانجام برسد .

در هر نوع طلاقی که صورت خواهد گرفت مرد مکلف می باشد تمام هزینه ها که می تواند شامل مهریه ، نفقه ، اجرت المثل و سایر هزینه ها می باشد که بر گردن مرد به عنوان حق می باشد که باید نسبت به زن پرداخت نماید .

در مرحله ی بعد که درخواست طلاق از سوی مرد صورت می گیرد در این حالت باید طرفین برای ادامه ی رسیدگی به پرونده ی خود اقدام به گرفتن و انتخاب داور کنند .

مهریه که به عنوان عندالمطالبه مشخص شده باشد حقی است که برگردن مرد می باشد و باید به صورت تمام و کمال آن را بپردازد ، اما در صورتی که نزدیکی بین زوجین صورت نگرفته باشد در این حالت مرد مکلف به پرداخت نصف مهریه خواهد بود .

طلاق رجعی

از نظر نوع طلاقی که مرد درخواست دهنده ی آن باشد به عنوان طلاق رجعی نام خواهد گرفت .

بنابراین با توجه به قوانین خانواده مرد باید در صورتی که خواهان طلاق باشد باید نصف اموال خود را به همسرش پرداخت نماید .

مرد می تواند برای پیگیری امور از وکیل استفاده نماید .

اگر پرداخت مهریه عندالا ستطاعه عنوان شده باشد در این حالت مرد در صورت توانایی مالی می تواند مهریه را پرداخت کند .

حضانت و سر پرستی فرزندان و پرداخت کردن نفقه نیز از مواردی است که در هنگامی که مرد خواهان طلاق باشد باید به آنها توجه شود .

طلاق توافقی در صورتی می تواند صورت بگیرد که زمانی که مرد در خواست کننده ی زلاق باشد با همسر خود بر سر طلاق دادن به توافق برسد .

مهریه چگونه در زمان درخواست طلاق از سوی مرد به عنوان حق و حقوق زن پرداخت می شود ؟

زوجین پس از اینکه با هم ازدواج می کنند و به عبارت دیگر انعقاد سند رسمی ازدواج بین آنها  شکل می گیرد ، باعث می گردد که مرد مکلف به پرداخت مهریه به همسر خود شود ، بنابراین مرد باید نسبت به هر زمانی که همسر خود درخواست گرفتن مهریه را مطرح کند آن را پرداخت نماید ، به همین دلیل است که پرداخت مهریه در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن نوسانات قیمت طلا باعث به وجود آمدن مشکلت جدی از سوی مرد در  پرداخت نکردن این حق و تکلیف شرعی به زن شده است به همیین دلیل هستند بسیاری از مردان که توانایی پرداخت مهریه را نخواهد داشت

 

که این پرداخت نکردن مهریه موجب می گردد که  مرد به علت شکایتی که همسر خود به خاطر پرداخت نکردن مهریه دارد در زندان قرار بگیرد ، اما در چند وقت اخیر رئیس قوه ی قضاییه احکام جدیدی را در رابطه با به زندان رفتن مردان در صورت پرداخت نکردن مهریه مطرح ساخته اند که به موجب آن در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت کلی نداشته باشد در چنین حالتی دادگاه موظف به تقسیط مهریه خواهد شد و همچنین برای کم کردن شمار زندانیان مهریه دادگاه مهریه های بالاتر از 110 سکه را مصلحت نمی داند که این عوامل موجب شده است تا حدودی در کاهش زندانیان و پرونده های مربوط به مهریه موثر واقع شوند .

در صورت اینکه در خواست طلاق از سوی مرد مطرح شود تکلیف جهیزیه ی زن به چه صورتی در خواهد آمد ؟

در رابطه با جهیزیه باید به این نکته توجه نمود که تهیه ی اثاث و وسایل منزل به عهده ی مرد خواهد بود اما این در حالی است که مطابق آداب و رسوم  ایرانی بخشی از وسایل منزل توسط زن به عنوان جهیزیه تامین خواهد شد که به عنوان بخشی از نفقه در نظر گرفته خواهد شد

به همین دلیل در زمان عقد در سند ازدواج رسمی لیست این اثاث و تجهیزاتی که زن با خود برای شروع زندگی مشترک به منزل همسر خود آورده است قید خواهد گردید به همین دلیل اگر درخواست طلاق از سوی مرد صورت گرفته باشد

در این حالت زن می تواند تمام اسباب و وسایل زندگی خود را که به عنوان جهیزیه در عقد نامه امده است می تواند در صورت جاری شدن صیغه ی طلاق می تواند این اثاث و وسایل را با خود ببرد اما مرد موظف به پرداخت  کردن خسارت در صورتی که این وسایل کهنه و یا خراب شده باشند ، نمی باشد به عبارتی کلی تر زن می تواند آنچه را که به عنوان جهیزیه با خود آورده است را پس بگیرد .

 

  یکی از معایب طلاق از طرف مرد آیا دادن نصق دارایی مرد به همسرش است؟

یکی از مسائلی که در زمان طلاق صورت خواهد گرفت پرداخت نصف دارایی مرد به همسر خود می باشد ، و این زمانی اتفاق خواهد افتاد که برای دادگاه مشخص گردد که در خواست طلاق از سوی مرد صورت گرفته است و به دلیل بد رفتاری کردن و یا عدم تمکین نکردن زن در انجام دادن وظایف قانونی خود نبوده است به همین دلیل دادگاه مرد را موظف می کند که در صورتی که درخواست دهنده ی طلاق بوده باشد باید نصف دارایی خود را به همسرش پرادخت کند و همچنین مشخص کردن این دارایی ها و چگونگی پرداخت آن توسط دادگاه خانواده مشخص خواهد شد .

 

در صورت طلاق دادن زن توسط مرد تکلیف پرداخت نحله به چه صورتی در خواهد آمد ؟

در ابتدا نحله را این گونه می توان توضیح داد که مرد موظف است به دلیل کار ها یی که زن به درخواست مرد در خانه انجام داده است مبلغی را به عنوان نحله و بخشش به همسر خود پرداخت نماید ، نحله در زمانی پرداخت می شود که درخواست طلاق از سوی مرد مطرح شده باشد و همچنین میزان و مقدار نحله توسط دادگاه مشخص خواهد شد بنابراین مرد ملزم به پرداخت کردن آن به زوجه می باشد .

 

پرداخت نفقه به عنوان یکی از کار هایی که مرد باید در صورت طلاق دادن همسر خود پرداخت نماید به چه صورتی انجام خواهد گرفت ؟

پرداخت نفقه به زن در شرایطی مشخص خواهد شد که زن از همسر خود در امور زناشویی تمکین کرده باشد به همین دلیل مرد موظف می گردد به همسر خود به دلیل تمکین نمودن مبلغی را به عنوان نفقه پرداخت نماید در غیر این صورت در حالی که زن از همسر خود هیچ گونه تمکینی انجام ندهد مرد موظف به پرداخت هیچ گونه نفقه ای نخواهد بود .

در رابطه با پرداخت کردن و یا پرداخت نکردن نفقه باید به این دو نکته اشاره داشت که اگر زن باردار باشد در این صورت مرد موظف خواهد شد تا زمان زایمان نفقه را به طور کامل به همسر خود پرداخت نماید ، همچنین ای شرایط برای زمانی که طلاق از نوع رجعی بوده باشد و زن دارای شرایطی به عنوان عده شده باشد در این حالت نیز مرد باید نسبت به پرداخت نفقه به همسر خود اقدام کند .

 

اجرت المثل به عنوان یکی از مواردی که مرد باید در زمان در خواست دادن طلاق به همسر خود پرداخت کند تحت چه شرایطی انجام خواهد گرفت ؟

در صورتی که مرد درخواست دهنده ی طلاق باشد باید اجرت المثل را به همسر خود تحت  برقرار بودن سه شرط  ، محکوم به پرداخت آن می شود که این سه شرط عبارتند از مواردی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت می شود .

از شروطی که موجب می شود تا مرد به زن اجرت المثل پرداخت نماید می توان به کار هایی که زن انجام داده است اشاره نمود که می تواند این کار ها در حیطه ی وظایف زن نبوده باشد ، همچنین می توان به این مورد اشاره داشت که زن برای انجام دادن کارهای خود دستمزد بگیرد و یا اینکه کارهایی که توسط زوجه انجام می گیرد به دستور مرد بوده باشد .

بنابراین دادگاه به وسیله ی کارشناسان خود اجرت المثل را برای کار های انجام داه ی زن تعیین می کند به همین دلیل مرد مکلف به پرداخت اجرت المثل پس از تعیین آن توسط دادگاه خواهد بود .

 

مرد چگونه می توان در خواست گواهی عدم سازش را برای صدور طلاق به دادگاه ارائه کند ؟

پس از اینکه داور برای حل و فصل مشکلات و سازش بین زوجین نتوانست مفید واقع گردد در این صورت دادگاه برای صادر کردن رای نهایی درخواست گرفتن گواهی عدم سازش می کند ، در رابطه با صدور گواهی سازش باید عنوان کرد که این گواهی توسط قاضی به واسطه ی مشاوره خانواده داده می شود ، بنابرای پس از ارائه ی این گواهی  و با تشکیل شدن دادگاه تمام حق و حقوق زن و همچنین مطالبات مربو ط به زوجه  تعیین خواهد شد .

 

پس از اینگه گواهی عدم سازش صادر شد باید طرفین ظرف مدت سه ماه برای اینکه صیغه ی طلاق جاری گردد باید به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا بتوانند از یک دیگر طلاق بگیرند ، بنابراین سر دفتر ازدواج و طلاق هم موظف می باشد در این بازه ی سه ماه صیغه ی طلاق را جاری نماید .

در صورتی که درخواست دهنده ی طلاق مرد باشد در این حالت باید زوجه نیز در دفتر ازدواج و طلاق حاضر گردد تا طلاق صورت بگیرد ، اما در صورتی که زوجه به دفتر طلاق مراجعه نکند باید از تاریخ ابلاغ یک هفته زمان خواهد داشت که در دفتر ازدواج و طلاق حاضر شود و یا اینکه وکیل قانونی خود را برای جاری شدن صیغه ی طلاق احضار کند .

همچنین در گواهی عدم سازش سرپرستی فرزندان و نحوه ی دیدن آنها و سایر کار هایی که باید در در خواست طلاق قید شود در گواهی عدم سازش نوشته خواهد شد

پرداخت مطالبات زن پس از درخواست طلاق از سوی مرد چگونه صورت خواهد گرفت ؟

در باب این موضوع ممکن است با این مسلئه  روبه رو شویم که آیا امکان دارد مرد بدون پرداخت کردن مطالبات همسرش را طلاق بدهد ، بنابراین می توان  در پاسخ به این مسئله این گونه جواب داد که در قانون به صراحت  آمده است که هییچ گاه بدون پرداخت کردن مطالبات مالی زوجه امکان جاری کردن صیغه ی طلاق وجود نخواهد داشت

به همین دلیل اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد باید در ابتدا تمام حقوق و مطالباتش را به طور کامل پرداخت نماید و هر حقی از زن که بر گردنش می باشد باید نسبت به پرداخت آن تعجیل کند .

 

در چه صورتی مرد می تواند از وکیل برای دادخواست دادن طلاق استفاده کند ؟

مرد می تواند برای دادن دادخواست طلاق و همچنین پیشبردن کار ها از وکیل استفاده نماید بنابراین گرفتن وکیل در زمانی که مرد خواهان طلاق باشد بسیار می تواند کمک کنده باشد ، می توان از وکیل در امور زیر کمک گرفت که عبارتنداز :

  • سرعت بخشیدن به تنظیم نمودن لوایح و دادخواست ها برای رسیدگی هر چه سریع تر در دادگاه
  • پروسه ی گرفتن طلاق ممکن است در شرایطی به طول بیانجامد بنابرین می توان از وکیل برای پیگیری پرونده و کار ها کمک گرفت و بتوان از این طریق در دادگاه حضور نداشت .
  • تهیه ی دادخواست طلاق از سوی مرد و ارائه دادن آن به دادگاه برای پیشبرده پرونده
در حالتی که مرد در خواست کننده ی طلاق باشد قاضی پرونده چه موضوعاتی را مورد بررس قرار خواهد داد ؟

در این حالت قاضی پرونده طرفین بخصوص مرد را که در خواست دهنده ی طلاق می باشد را به مسالمت کردن و همچنین پرهیز از عجله در گرفتن تصمیمات عجولانه راهنمایی خواهد کرد و همین طور قاضی پرونده طرفین را برای انتخاب داور سوق می دهد تا داور بین آنها صلح بر قرار کند  ، و آنها را از تصمیم خود پشیمان کند در صورتی که صلح وسازش بین زوجین صورت نگیرد در این حالت قاضی تمام اموال و حقوق زن را مشخص می کند تا مرد آنها را پرداخت کند .

طلاق در مردان می تواند چه آثار زیان باری را در پی داشته باشد ؟

طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی می تواند آثار زیان باری باخود به همراه داشته باشد ، به صورتی که این آثار می تواند در آقایان بیشتر مخرب تر باشد تا در زنان ، اما افرادی نیز اعتقاد دارند آثار مخرب طلاق بیشتر در زنان می تواند تاثیر گذار باشد تا در مردان ، اما چیزی که مشخص است این می باشد که موضوع طلاق به طور کلی بر بنیان خانواده تاثیر خواهد گذاشت .

از آثار زیان بار طلاق بخصوص در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد .

  • در مردانی که همسر خود را طلاق می دهند تمایل دوباره ای برای ازدواج دیده نمی شود ، به همین دلیل بیشتر افراد معتقدند که بعد از کودکان مردان در طلاق بیشترین آسیب را خواهند دید به دلیل اینکه مردان بیشتر مورد هجوم عواملی مانند عدم توانایی در حفظ نمودن زندگی و یا اتهام بی توجهی به آنها از مواردی می باشد که مردان میلی به ازدواج مجدد نخواهند داشت .
  • در مردان پس از طلاق دادن همسر عوامل مانند حس بدبینی ، سر خوردگی ، افسردگی و عدم اعتماد به فردی دیگر همه از عواملی می تواند باشد که مرد در ازداواج نکردن با خود به همراه دارد .
  • بسیاری از مردان که همسر خود را طلاق داده اند با یک تاسف همیشگر روبه رو خواهند بود و آن این است که فرد دچار دوگانه ای عاطفی خواهد شد که نمی توان اتفاقات را برای خود بپذیرد ، بنابراین فرد دچار احساس افسوس های فراوانی در خود خواهد شد .
  • افسردگی از علائمی می باشد که بیشتر مردان پس از طلاق با آن روبه رو خواهند شد ، و همچنین این افسردگی می تواند در دامن زدن به مشکلاتی دیگر همچون اضطراب ، نا امیدی و بیماری های بالینی بسیار نقش داشته باشد .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام