نمونه رای تقسیم ترکه-دادخواست آنی

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع نمونه رای تقسیم ترکه می پردازیم.

در موارد بسیاری مشاهده شده است که پس از فوت شخص، در میان خانواده و وارثان شخص متوفی بر سر تقسیم اموال به جا مانده درگیری و اختلاف به وجود می آید. دلیل این درگیری ها عدم اطلاع از مفهوم ترکه، نحوه تقسیم آن می باشد.

نمونه رای تقسیم ترکه
نمونه رای تقسیم ترکه

اگر به دنبال وکیل با تجربه و با مهارت هستید، پیشنهاد ما این است که با مشاوران شرکت راهیان عدالت تماس بگیرید.

 

در ادامه با پاسخ به دو سوال زیر شما را با مفهوم ترکه بیشتر آشنا خواهیم کرد:

ترکه به چه معناست؟

مراحل تقسیم ترکه به چه صورت است؟

 

ترکه به چه معناست؟

ترکه در لغت یعنی میراث و اموال به جا مانده از متوفی؛ و در حقوق به معنای میراث و دارایی ها و حقوق مالی که از شخص متوفی باقی مانده است گفته می شود. این اموال و دارایی ها به دو بخش منفی و مثبت تقسیم می شوند:

اموال منفی: اموال منفی عبارت است از تعهدات و بدهکاری های شخص متوفی که باید قبل از تقسیم ترکه پرداخت شود.

اموال مثبت: بعد از پرداخت دیونی که بر عهده متوفی قبل از فوتش بوده است و همچنین هزینه های مربوط به کفن و دفن وتجهیز، آنچه باقی می ماند اموال مثبت است و بین ورثه تقسیم خواهد شد.

این دیون می تواند شامل موارد زیر باشد:

شخص متوفی در زمان حیات خدمه یا کارگرانی داشته و قبل از پرداخت حقوق و حق الزحمه آنان فوت کرده است.

شخص متوفی قیم یا ولی افرادی بوده و اموال این افراد توسط وی اداره شده است. در این صورت مطالبات این اموال از دیون متوفی محسوب می شود.

حق پرداخت نفقه و یا مهریه همسر متوفی قبل از فوت بر گردن شخص متوفی بوده اما پرداخت نشده است.

شخص متوفی به کسی بدهکار بوده یا اینکه تعهدی به کسی داده است.

پس از این مطالب نتیجه می گیریم که ترکه فقط اموال به جا مانده مانند خانه، اتومبیل و … نیست بلکه شامل بدهکاری ها و یا تعهدات شخص متوفی هم می شود.

ما ترک، یا همان ترکه، را نباید با سهم الارث یکسان دانست. زیرا ترکه شامل بدهی های متوفی هم می شود اما سهم الارث، سهم و اموالی است که به هر کدام از ورثه می رسد.

ترکه به چه معناست؟
ترکه به چه معناست؟

مراحل تقسیم ترکه به چه صورت است؟

قبل از تقسیم ترکه باید اشخاصی که از آن ارث می برند مشخص شود. این کار بر اساس قوانین انحصار وراثت انجام می گیرد. برای این کار باید درخواست گواهی انحصار وراثت به همراه مدارک لازم به شورای حل اختلاف آخرین محلی که متوفی در آن سکونت داشته ارائه شود. این مدارک شامل گواهی فوت، شناسنامه متوفی، استشهادیه محضری و کپی شناسنامه وراث می باشد.

کسانی که می توانند درخواست گواهی انحصار وراثت کنند:

  • وراث
  • کسانی که از متوفی طلب دارند
  • اشخاصی که به نوعی ذینفع ترکه محسوب می شوند اما وارث نیستند

وصی: وصی کسی است که از طرف شخص وصیت کننده مامور شناخته شده است که اموال وصیت شده را به موصی له برساند.

موصی له: به شخصی گفته می شود که ملک یا مال و … برای او وصیت شده باشد. این شخص هم می تواند به جهت طلب اموالی که قرار است به او برسد درخواست صدور گواهی و تشکیل دادگاه داشته باشد.

شورا بعد از بررسی مدارک تا یک ماه فرصت اعتراض می دهد، در صورت اعتراض دادگاهی با حضور وراث و فرد معترض تشکیل می گردد و در غیر این صورت، گواهی نهایی صادر می شود. اشخاصی که بر طبق این گواهی به عنوان وارث شناخته می شوند باید بدهی های متوفی را بپردازند و همچنین می توانند مطالبات و اموال متوفی را از کسانی که مدیون مرحوم بوده اند طلب کنند.

درخواست تقسیم ما ترک

بعد از انحصار وراثت نوبت به درخواست تقسیم ما ترک می رسد. درخواست تقسیم باید به صورت رسمی و کتبی باشد و در آن نام و مشخصات شخص درخواست کننده و شخص متوفی، و همچنین مشخصات ورثه و کسانی که ترکه باید بین آنها تقسیم شود و سهم هر یک، ذکر شود.

شورای حل اختلاف، برای تعیین میزان ماترک، به تحریر ترکه می پردازد. یعنی فهرستی از اموال منقول و غیر منقول، مطالبات و بدهکاری های متوفی را تهیه می کند.

بعد از تحریر ترکه، باید به تصویه ترکه پرداخت. یعنی اگر متوفی طلبی دارد دریافت گردد، بدهی هایش پرداخت شود و اگر هم شخص متوفی قبل از مرگ وصیتی در خصوص اموال خود داشته باید از ماترک خارج و پرداخت شود. زیرا طبق ماده 868 قانون مدنی زمانی ورثه می توانند نسبت به ما ترک حق مالکیت داشته باشند که تمام بدهی ها و وصیت های شخص متوفی تصویه شده باشد.

تصویه ترکه به عهده کسانی است که شورا آن ها را به عنوان ورثه شناخته و آن ها هم ترکه را قبول کرده اند؛ و در صورت نبود آن ها، این کار توسط دادگاه انجام می گیرد.

دادگاه صالح

بعد از انجام تمام این مراحل، باید ما ترک بین ورثه تقسیم شود. درخواست تقسیم ترکه باید به دادگاه صالح ارائه شود نه شورای حل اختلاف. در ضمن، برای درخواست تقسیم ترکه هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و ورثه می توانند تا سال ها بعد از فوت شخص متوفی صبر کنند و سپس برای تقسیم ترکه اقدام نمایند.

اگر چند وارث وجود داشته باشند، تقسیم ما ترک به این صورت است که یا ورثه با هم به توافق می رسند و طبق توافقات خود، ترکه را بین خودشان تقسیم می کنند، یا اینکه بین آن ها اختلاف وجود دارد و دادگاه برای تقسیم اموال اقدام می کند. در این صورت دادگاه اموال را به طور مساوی بین ورثه تقسیم می کند به طوری که هر یک سهم یکسانی از ترکه برده باشند.

یعنی اگر متوفی دو وارث دارد و دو خانه به ارزش یکسان بر جا گذاشته، دادگاه هر خانه را به یک وارث می دهد اما اگر ارزش خانه ها با هم فرق دارد باید بر اساس تعدیل بین آن ها تقسیم شود. مثلا به کسی که خانه بی ارزش تر را گرفته متراژ بیشتری اختصاص داده شود. و در نهایت رای نهایی دادگاه در خصوص تقسیم اموال صادر می شود. در تصویر زیر یک نمونه از رای تقسیم ماترک ملاحظه می کنید:

دادگاه صالح
دادگاه صالح

نکته:اگر طلبکاری بعد از تقسیم ترکه به دادگاه رجوع کند، طلب وی به نسبت یکسان بین ورثه تقسیم می شود و هر کدام باید سهم خود را به  فرد طلبکار بپردازند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام