وکیل قاچاق کالا

امروز در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع وکیل قاچاق کالا ، بپردازیم.

اگر مایل به مشاوره با وکیل قاچاق کالا هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه راهیان عدالت تماس بگیرید

در سال ۱۳۸۱ به فرمان آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران، که خواستار تأسیس مرکزی تحت عنوان مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور بودند، این ستاد در سال ۱۳۸۳ برای اولین بار با ریاست محمد باقر قالیباف تأسیس شد و تحت نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کرد.

وکیل قاچاق کالا
وکیل قاچاق کالا

هدف از تأسیس این ستاد مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود این کالاها به کشور می باشد، که به شدت اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده و سبب رکود در تولید و سرمایه گذاری در کشور شده است و در نتیجه ی آن بیکاری در سطح وسیعی دامن گیر کشور شده است.

در ادامه به بررسی بهتر موضوع می پردازیم و به چند سوال که ممکن است برای شما پیش بیاید پاسخ می دهیم:

۱- منظور از قاچاق کالا چیست؟

۲- در چه صورت کالایی، کالای قاچاق محسوب می شود؟

۳- چه کالاهایی، کالای مجاز محسوب می شوند؟

۴- مجازات قاچاق کالا در دادگاه چیست؟

۵- وکیل قاچاق کالا باید چه قابلیت ها و ویژگی هایی داشته باشد؟

۶- آیا می توان با گرفتن وکیل قاچاق کالا، در دادگاه تبرئه شد؟

۷- هزینه ی گرفتن وکیل قاچاق کالا چقدر است؟

وکیل قاچاق کالا
وکیل قاچاق کالا

۱- منظور از قاچاق کالا چیست؟

در لغت منظور از قاچاق، وارد و صادر کردن کالایی است که صادرات و واردات آن ممنوع و غیرقانونی در نظر گرفته شده است یا خرید و فروش کالایی که در انحصار دولت بوده و معامله ی آن ممنوع می باشد.

قاچاق کالا در بسیاری از کشورها وجود دارد و این معضل کشورهای زیادی را درگیر خود کرده است اما در کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف تر می باشند، بیشتر خود را نشان می دهد.

دولت ها می کوشند تا با ایجاد یک تعادل در اقتصاد کشور، به پیشرفت و گسترش در وضعیت اقتصادی دست پیدا کنند. اما این کار همیشه با موانعی رو به رو است، لذا دولت با وضع قوانینی برای حفظ این تعادل از وارد کننده های کالا می خواهد اگر پول و ارز را از کشور خارج می کنند در عوض کالاهای ضروری و اساسی مثل: مواد اولیه، ماشین آلات صنعتی و… را وارد کشور کنند و از طرفی از صادر کننده های کالا نیز می خواهد پس از فروش کالاهای خود به کشورها و شرکت های خارجی، سود حاصل از این کار را به کشور خود بازگردانده و درآن جا سرمایه گذاری نمایند.

۱- منظور از قاچاق کالا چیست؟
۱- منظور از قاچاق کالا چیست؟

قاچاق را در اصطلاح اقتصاد سیاه و پنهان می نامند که به پیکره ی اقتصادی کشور صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

اگر بخواهیم قاچاق کالا را بهتر توضیح دهیم باید بگوییم منظور از قاچاق کالا وارد و صادر کردن هر نوع کالایی به صورت مخفیانه و غیر قانونی است که هیچ هزینه ای در قبال عوارض گمرک و سود بازرگانی نیز پرداخت نمی شود.

کسانی که این کار را انجام می دهند اصطلاحا قاچاقچی نامیده می شوند و کالاهایی که بدون هیچ مجوزی از طرف دولت معامله می شوند و حق و حقوقی در ازای این کار به دولت پرداخت نمی شود را قاچاق می گویند.

همان طور که قبلا هم توضیح دادیم قاچاق کالا ضررهای زیادی را برای کشور ایجاد می کند و این ضرر هم متوجه ی دولت و هم مردم خواهد بود. اولین ضرر آن شاید بتوان گفت کاهش تولیدات داخلی و به دنبال آن نبود شغل های دائمی و در عوض افزایش شغل هایی مثل دلالی کالاهای قاچاق می باشد بنابراین بهتر است که دولت با ایجاد اشتغال زایی به خصوص در مرزهای کشور، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و آگهی دادن به مردم در خصوص ضررات ناشی از قاچاق به کشور، مانع از رشد این مشکل شود.

قاچاق به دو دسته تقسیم می شود:

الف- قاچاق داخلی

ب- قاچاق خارجی

اگر نقل انتقال کالای قاچاق بین دو نقطه ی مبدأ و مقصد، داخل کشور انجام گیرد قاچاق داخلی بوده و اگر یکی از نقاط مبدأ یا مقصد در خارج کشور باشد، قاچاق از نوع خارجی خواهد بود.

قاچاق به دو دسته تقسیم می شود:
قاچاق به دو دسته تقسیم می شود:

۲- در چه صورت کالایی، کالای قاچاق محسوب می شود؟

قاچاق کالا انواع مختلفی دارد، در ادامه به چند نوع از آن ها اشاره می کنیم:

الف- قاچاق ارز یا پول غیر ملی، کالاهای کاربردی و تجاری مثل: نفت

ب- قاچاق اسلحه و انواع مهمات و تجهیزات جنگی

ج- قاچاق اموال ملی که متعلق به کشور است مثل تابلوهای نقاشی نفیس مربوط به یک نقاش مطرح و قدیمی

د- قاچاق انواع مواد مخدر و دخانیات مثل شیشه

ه‍- قاچاق انسان

و- قاچاق حیوانات

و…

۲- در چه صورت کالایی، کالای قاچاق محسوب می شود؟
۲- در چه صورت کالایی، کالای قاچاق محسوب می شود؟

الف- قاچاق ارز یا پول غیر ملی، کالاهای کاربردی و تجاری

منظور از ارز، پول رایج و ملی هر کشور برای کشورهای دیگر می باشد مثلا ارز ایران ریال است. در واقع ارز تنها به پول یا اسکناس محدود نمی شود و می تواند حتی سکه، سند و اعتبار بانکی، ملی و تجاری که ارزش آن با پول خارجی و بین المللی تعیین می شود، پول الکترونیک، پول تحریری (چک) و شبه پول باشد. (تفاوت شبه پول با پول بیشتر در نقد بودن است، شبه پول می تواند یک سپرده گذاری مدت دار در بانک باشد که شخص سرمایه گذار برای مدتی قصد خرج کردن آن را ندارد)

الف- قاچاق ارز یا پول غیر ملی، کالاهای کاربردی و تجاری
الف- قاچاق ارز یا پول غیر ملی، کالاهای کاربردی و تجاری

قاچاق ارز به شکل های مختلفی انجام می شود که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

الف- اگر شخصی با هدف واردات کالا به کشور بخواهد از مزایای ارز دولتی استفاده کند اما میزان کالای وارداتی را به عمد خیلی بیشتر اعلام کند تا ارز دولتی بیشتری به او اختصاص داده شود و یا شخصی که به هنگام صادرات کالا، میزان کالای صادراتی را کمتر اعلام کرده و سود بیشتری را برای خود در نظر بگیرد.

ب- اگر برای واردات کالا به کشور، ارز تخصیص داده شود اما هیچ کالایی وارد کشور نشود و پول هم چنان در اختیار تولید کننده ی خارجی باشد.

ج- اگر صادرات انجام شود اما هیچ پولی از طرف کشور مقصد پرداخت نشود.

د- اگر شخصی اقدام به وارد و خارج کردن ارز از کشور کند بدون اینکه هیچ کدام از قانون های وضع شده در این زمینه را رعایت کرده و از مسیرهای غیرقانونی اقدام به این کار نماید.

ه‍- اگر بانک، صرافی یا موسسات مالی که مجوز لازم برای نقل و انتقال ارز را ندارند هرگونه فعالیتی در این زمینه انجام دهند در واقع متهم به قاچاق ارز خواهند بود.

و- هرگونه معاملات ارزی که انجام می شوند باید حتما در سامانه ی ارزی به ثبت برسد اگر این اطلاعات اصلا ثبت نشوند، اطلاعاتی دروغین و خلاف واقعیت را به ثبت رسانده باشند و هم چنین اگر این اطلاعات را به طور کامل در اختیار دولت قرار ندهند در این صورت یکی از مصادیق قاچاق ارز محسوب می شود.

ز- اگر شخصی به عنوان یک واسطه یا مباشر که هیچ گونه مجوزی از سوی دولت ندارد اقدام به انجام خدمات ارزی برای شخصی که در داخل کشور نیست، نماید به عنوان قاچاقچی ارز شناخته می شود.

ح- اگر شخصی اقدام به خرید و فروش و نگهداری ارز کند درحالی که هیچ مجوزی از سوی بانک مرکزی یا نهادهای مربوطه ندارد.

و…

قاچاق کالا در ایران شامل موارد زیادی می شود اما معمولا بیشترین کالایی که به صورت قاچاقی وارد کشور می شود شامل گوشی موبایل، لپ تاپ، نمایشگرهای LCD و LED،محصولات آرایشی و بهداشتی و… می باشد و کالاهایی که بیشتر به صورت قاچاقی از ایران خارج می شود نفت و بنزین هستند. همانند قاچاق ارز، قاچاق کالا نیز مصادیق بسیاری دارد که به توضیح چند مورد از آن ها می پردازیم:

الف- اگر شخصی با ارائه دادن مجوزهای نامعتبر کالایی را از گمرک ترخیص کند.

ب- اگر حین صادرات و واردات کالا که از سوی دولت دارای مجوز رسمی می باشد، محموله را تغییر داده و یا کالایی را اضافه یا از آن کم کرد.

ج- اگر کالایی که وارد یا صادر می شود تحت عنوان کالایی دیگر معرفی شود که نیاز به پرداخت حق گمرگ کمتری دارد.

د- کالاهایی که گذر یا خروج موقت دارند و بعد از مدت زمان مشخصی باید به کشور برگردند، در صورتی که به کشور باز گردانده نشوند قاچاق کالا محسوب می شود مثل حمل و نقل با کشتی یا هواپیما.

ه‍- اگر شخصی با استفاده از مزایا و تسهیلاتی که در اختیار دارد اقدام به وارد یا خارج کردن کالا در جهت مصارف شخصی خود نماید.

 

ب- قاچاق اسلحه و انواع مهمات و تجهیزات جنگی

قاچاق اسلحه شامل انواع اسلحه های سرد و گرم می باشد حتی شوکر، سلاح شکاری و اسپری فلفل نیز جزو این دسته می باشد. حمل، خرید و فروش، مخفی کردن، صادرات و واردات، نگهداری و ساخت این کالاها بدون هیچ مجوزی از سوی دولت و مراجع ذی ربط، پیگرد قانونی دارد.

ب- قاچاق اسلحه و انواع مهمات و تجهیزات جنگی
ب- قاچاق اسلحه و انواع مهمات و تجهیزات جنگی

ج- قاچاق اموال ملی که متعلق به کشور است

این اموال در واقع هویت و تاریخ یک کشور می باشند فروش این آثار توسط افراد سودجو برای کسب منافع شخصی خود در بازار سیاه، به عنوان قاچاق کالا شناخته می شود.

منظور از این اموال ملی و تاریخی، اموالی هستند که اولا قابل انتقال اند یا در اصطلاح حقوقی به آن ها منقول گفته می شود و دوما باید حتما ۱۰۰ سال از عمر این اشیا گذشته باشد. حتی اگر تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده باشد و خود شی از نظر مالی ارزش چندانی نداشته باشد باز هم جزو آثار ملی محسوب می شود.

ج- قاچاق اموال ملی که متعلق به کشور است
ج- قاچاق اموال ملی که متعلق به کشور است

د- قاچاق انواع مواد مخدر و دخانیات

به هرگونه ی ماده ی طبیعی، شیمیایی و صنعتی که باعث وابستگی فرد به این ماده از نظر روحی و جسمانی شود و ترک آن با مشکلاتی همراه باشد، ماده ی مخدر می گویند. آسیب های ناشی از مواد مخدر جبران ناپذیر و خانمان سوز هستند و نه تنها باعث آسیب به خود شخص می شود بلکه حتی خانواده ها و کل جامعه را نیز درگیر خود می کند، بنابراین جلوگیری از پیشرفت این توده ی سرطانی همواره در دستورکار دولت ها می باشد.

تریاک، شیشه، حشیش، هروئین، مورفین، متادن، کوکائین و… انواع مختلفی از مواد مخدر هستند. در ایران علاوه بر مواد مخدر، صادرات و واردات مشروبات الکلی و هرگونه نوشیدنی که سبب زوال عقل شود ممنوع و پیگرد قانونی به دنبال دارد.

سیگار، توتون و تنباکو که در دسته ی دخانیات قرار می گیرند از جمله کالاهایی هستند که خرید و فروش آن ها به طور انحصاری در اختیار دولت است لذا اگر شخصی بدون دریافت هیچ مجوزی از طرف دولت اقدام به خرید و فروش هرگونه کالای دخانی و حتی کالاهایی که از این مواد ساخته شده اند، نماید به عنوان قاچاقچی شناخته می شود.

قاچاق سیگار از مهم ترین قاچاق ها در سطح جهانی است که معمولا با مارک های تقلبی و ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می گیرد و ۹۰ درصد این سیگارها تولید کشور چین می باشند.

د- قاچاق انواع مواد مخدر و دخانیات
د- قاچاق انواع مواد مخدر و دخانیات

ه‍- قاچاق انسان

قاچاق انسان با هدف ها و انگیزه های مختلفی انجام می شود، از قاچاق انسان ها برای استفاده از اعضای بدن آن ها تا قاچاق دختران برای روسپی گری و برده ی جنسی شدن می توان نام برد. دلال ها بیشتر قشرهای ضعیف و آسیب پذیر جامعه را برای نیت های شوم خود انتخاب می کنند که بیشتر شامل زنان و کودکان می شود.

قاچاق انسان به سرعت در حال رشد در بسیاری از کشور ها می باشد و به یکی از پر سود ترین قاچاق ها تبدیل شده است که سود بسیاری را برای قاچاقچیان به دنبال دارد. از طرفی با گسترش قاچاق انسان، نگرانی دولت ها نیز بیشتر شده و با اعمال قوانین و آگهی دادن به مردم سعی در حل و کنترل این مشکل دارند.

بیشترین میزان قاچاق انسان در کشورهایی مثل: افغانستان، هند، نیجریه و آمریکای جنوبی بوده و در واقع می توان گفت این کشورها به عنوان کشور مبدأ می باشند و کشورهایی مثل: ژاپن وحاشیه ی خلیج فارس کشورهای مقصد هستند.

در این میان کشورهایی مثل ترکیه و آلبانی کشورهایی هستند که در اصطلاح به آن ها مراکز ترانزیت می گویند. منظور از ترانزیت عبور دادن کالایی از یک کشور به کشور دیگری است بدون اینکه هیچ هزینه ای به گمرک پرداخت شود.

ه‍- قاچاق انسان
ه‍- قاچاق انسان

و- قاچاق حیوانات

از دیگر انواع قاچاق ها می توان به قاچاق حیوانات اشاره کرد. متاسفانه در مورد این قاچاق قوانینی با مجازات سنگین وجود ندارد و تنها تعداد محدودی از کشورها قوانین بسیار جدی را در این مورد وضع کرده اند. قاچاق حیوانات نیز با هدف های گوناگونی انجام می شود مثلا:

قاچاق حیوانات کمیاب که گونه های کمی از این حیوانات در طبیعت وجود دارد و یا نسل آن ها رو به انقراض است یا حیواناتی که پوست یا شاخ آن ها بسیار قیمتی می باشد معمولا طعمه ی شکارچیان می شوند و…

روش های بی رحمانه ای که شکارچیان و قاچاقچی ها برای انتقال این حیوانات در پیش می گیرند در بسیاری از موارد باعث خفگی، آسیب و حتی کشته شدن این حیوانات می شود.

فعالان محیط زیست و دولت ها برای مقابله با این کار اولا سعی در آگاه کردن مردم دارند (بسیاری از مردم داشتن شاخ فلان حیوان را در خانه باعث خوش شانسی می دانند و از پوشیدن پوست حیوانات لذت می برند) دوما با اعمال قوانینی سخت سعی در کاهش قاچاق حیوانات دارند. حتی در بعضی کشورها به محیط بان ها اجازه ی شلیک به شکارچیان را داده اند.

و- قاچاق حیوانات
و- قاچاق حیوانات

 

۳- چه کالاهایی، کالای مجاز محسوب می شوند؟

کالاهای مجاز به دو نوع تقسیم می شوند؛ دسته ی اول کالاهایی هستند که صادرات و واردات آن ها هیچ مشکلی ندارد و آزاد می باشد و تنها با پرداخت هزینه های گمرکی می توان اقدام به نقل و انتقال آن ها کرد، دسته ی دوم با مجوز از سوی نهاد های مربوطه اجازه ی ورود و خروج دارند که به آن ها کالاهای مشروط گفته می شود.

در مورد کالاهای مشروط لازم است بگوییم که ممکن است در یک بازه ی زمانی با توجه به نیاز کشور و صلاح دید دولتمردان، اجازه صادرات و واردات را بدهند و در زمان دیگر این مجوز را صادر نکنند.

مثلا ممکن است در کشور با کمبود شیرخشک مواجه بشویم لذا دولت دیگر اجازه ی صادرات آن را به تاجران و شرکت های تولیدی نمی دهد زیرا ترجیح دولت، تأمین ملت خود می باشد و قطعا آن ها باید در اولویت باشند.

۳- چه کالاهایی، کالای مجاز محسوب می شوند؟
۳- چه کالاهایی، کالای مجاز محسوب می شوند؟

۴- مجازات قاچاق کالا در دادگاه چیست؟

با توجه به اینکه قاچاق انجام شده قاچاق چه کالایی باشد مجازات در قانون متفاوت می باشد که در ادامه به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

مجازات قاچاق ارز: علاوه بر اینکه ارزها از متهم گرفته می شود مجبور به پراخت جریمه ی نقدی نیز خواهد شد. میزان این جریمه ی نقدی بستگی به میزان ارزهای قاچاقی ورودی و خروجی دارد. در قاچاق ارزهای ورودی به همان میزان یا دو برابر آن جریمه می شود و در قاچاق ارزهای خروجی دو یا چهار برابر باید جریمه پرداخت کند.

۴- مجازات قاچاق کالا در دادگاه چیست؟
۴- مجازات قاچاق کالا در دادگاه چیست؟

مجازات قاچاق کالاهای کاربردی:

در مجازات قاچاق کالاهای کاربردی مثل نفت شخص باید به میزان کالای قاچاق شده جریمه ی نقدی بپردازد و تمامی سودی که در این راه کسب کرده نیز از او گرفته می شود.

مجازات قاچاق اسلحه:

در قاچاق اسلحه اگر از شخصی سلاح گرم یا سرد کشف و گرفته شود که مجوز هم ندارد با توجه به نوع سلاح به ۶ ماه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهد شد و اگر تعداد سلاح های کشف شده بیش از یک قبضه باشد مجازات شخص نیز به همان میزان تشدید خواهد شد.

مجازات قاچاق اموال ملی:

در قانون ایران هرگونه حفاری و تلاش برای پیدا کردن گنج یا اموال تاریخی ممنوع و پیگرد قانونی دارد و شخصی که مرتکب این جرم شود به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می شود و تمامی اموالی که از این راه بدست آورده از او گرفته و تحویل سازمان میراث فرهنگی داده می شود.

اگر حفاری در یک مکان تاریخی یا مذهبی انجام شده باشد و باعث آسیب رسیدن به این آثار شود، شخص مجرم به اشد مجازات محکوم خواهد شد.

هم چنین اگر شخصی اقدام به صادر کردن این اموال نماید کل اموال از او گرفته می شود، به ۱ سال تا ۳ سال حبس و پرداخت جریمه ی نقدی به میزان دو برابر اموالی که قصد خارج کردن آن ها را از کشور داشته، محکوم می شود.

مجازات قاچاق مواد مخدر، مشروبات الکلی و انواع دخانیات:

مجازات مربوط به مواد مخدر با توجه به نوع ماده ی مخدر و وزن آن متفاوت می باشد.

مثلا در مجازات برای تریاک آمده است که اگر وزن آن ۱ تا ۵ گرم باشد شخص باید به پرداخت جریمه ی نقدی تا ۴میلیون ریال و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شود، اگر وزن تریاک بیشتر از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم باشد شخص به ۳ سال حبس، ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و جریمه ی نقدی به میزان ۴ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال محکوم می شود

برای ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم جریمه ی نقدی به میزان ۵۰ میلیون ریال تا ۲۰۰ میلیون ریال و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق هم چنین ۳ تا ۱۵ سال حبس در نظر گرفته شده است ولی اگر وزن تریاک کشف شده بیشتر از ۵ کیلوگرم باشد مجازات شخص قطعا اعدام می باشد.

مجازات قاچاق مشروبات الکلی بسته به ارزش مشروب کشف شده متفاوت است

اگر ارزش آن تا ۱۰ میلیون ریال باشد باید جریمه ای نقدی به مقدار ۲ تا ۳ برابر مشروب ضبط شده بپردازد، اگر ارزش آن ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال باشد جریمه ی نقدی ۳ تا ۵ برابر خواهد بود، اگر ارزش کالا از ۱۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال باشد جریمه ای نقدی به میزان ۵ تا ۷ برابر باید بپردازد و هم چنین ۶ ماه تا ۲ سال حبس را نیز تحمل کند در آخر اگر ارزش کالا بیشتر از یک میلیارد باشد ۷ تا ده برابر جریمه نقدی و ۲ تا ۵ سال حبس از مجازات آن می باشد.

مجازات دخانیات نیز با ضبط کالا همراه است و اگر برای بار اول از شخص کالای قاچاقی بگیرند باید دو برابر ارزش کالایی که از او گرفته اند جریمه ی نقدی بپردازد، برای بار دوم میزان جریمه ی نقدی به چهار برابر افزایش پیدا می کند و برای بار سوم علاوه بر جریمه نقدی به میزان ۶ برابر کالای ضبط شده، در محل کسب شخص قاچاقچی، پارچه ای نصب شده و تخلف او را به اطلاع عموم مردم می رسانند و برای ۶ ماه محل کسب باید تعطیل بماند.

مجازات قاچاق انسان: برای قاچاق انسان مجازات حبس در نظر گرفته شده است که ۲ تا ۱۰ سال خواهد بود و هم چنین اگر مالی را از شخص گرفته  باید دو برابر این مقدار را به او پس دهد.

مجازات قاچاق حیوانات: اینکه چه حیواناتی جزو حیوانات قاچاق هستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص می شود. اگر شخصی هنگام خارج کردن این حیوانات از کشور دستگیر شود حتی اگر موفق به این کار نشود باز مرتکب به قاچاق کالا می شود و مجازات آن طبق مجازات کالای قاچاق می باشد که در قسمت مجازات مشروبات الکلی به طور کامل توضیح دادیم.

 

۵- وکیل قاچاق کالا باید چه قابلیت ها و ویژگی هایی داشته باشد؟

قاچاق کالا گستره ی وسیعی را دربر می گیرد و قاچاقچی ها هر روز از راه های جدیدی سعی در دور زدن قوانین دارند لذا قانون هایی که در خصوص قاچاق کالا می باشند به مقتضای این تغییرات نیز خود را به روزرسانی می کنند تا بتوانند هرچه بهتر با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.

قاچاقچی ها در واقع وجود همین قوانین را عامل سوق دادن آن ها به سمت قاچاق می دانند مثلا برای ترخیص یک کالا هزینه ی بسیاری نیاز است، کاغذ بازی و دیگر شرایط که برای ترخیص یک کالا وجود دارد بسیار طولانی و طاقت فرسا هستند.

قاچاق جرمی است که حتی از محدوده ی کشور هم فراتر رفته و گاه به سطح بین المللی می رسد و سطح وسیعی از جامعه را در بر می گیرد.

اگر قصد دارید برای پرونده ی قاچاق کالا، وکیل بگیرید بهتر است که وکیلی را انتخاب کنید که به تمام مفاهیم قاچاق کالا آشنا باشد مثلا بداند چه کالایی جزو کالاهای قاچاق است و چه کالاهایی در این دسته قرار نمی گیرند، باید بتواند در سطح بین المللی نیز کار کند و تمامی قوانین مربوط به قاچاق کالا حتی قوانینی که تازه تصویب شده اند را به طور کامل بشناسد و بر روی آن ها تسلط کامل داشته باشد.

پرونده های قاچاق کالا اگر از نوع حرفه ای و قاچاق کالاهای ممنوع مثل مواد مخدر باشد و هم چنین اگر نیاز به اخراج فرد از شغل دولتی یا حبس وجود داشته باشد این نوع پرونده در دادسرا و دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد اما سایر قاچاق ها مثلا قاچاق کالای مشروط، توسط سازمان تعزیرات حکومتی بررسی خواهد شد.

بنابراین لازم است که وکیل قاچاق کالا صلاحیت حضور در این مجامع را داشته باشد مثلا یک کارآموز یا وکیل پایه دو دادگستری نمی تواند برای دفاع پرونده ی قاچاق کالا اقدام نماید و بهتر است که وکیل پایه یک دادگستری را برای این کار انتخاب کنید.

از دیگر ویژگی های یک وکیل خوب می توان به این موارد اشاره کرد:

۱- صداقت

۲- به طور دائم با موکل خود در ارتباط باشد تا هم خود از تمام جزئیات آگاه شود و هم اینکه بتواند موکل را در جریان روند پیشرفت پرونده قرار دهد

۳- در تمام شرایط نفع موکل خود را در نظر داشته و به نفع او کار کند

۴- تمام سعی و تلاش خود را برای حل پرونده به کار گیرد

۵- احساس مسئولیت کند

۶-همیشه در دسترس باشد

۷- در حفظ اطلاعات موکل خود نهایت امانت داری را به خرج دهد

۸- مورد اعتماد باشد

۹- رفتار محترمانه در قبال موکل و قاضی داشته باشد

۱۰- و…

 

۶- آیا می توان با گرفتن وکیل قاچاق کالا، در دادگاه تبرئه شد؟

همان طور که قبلا نیز گفتیم قاچاق کالا شامل موارد بسیاری می شود و طیف وسیعی را دربرگرفته است. اما قرار نیست که با کوچکترین اشتباه این نگرانی را به خود راه دهید که مرتکب جرم قاچاق کالا شده اید و حتی اگر به طور نا خواسته مرتکب این جرم شوید این امکان برای شما وجود دارد که با گرفتن یک وکیل خوب بیگناهی خود را ثابت کنید، میزان مجازات را به حداقل مقدار برسانید و حتی از اتهام آن تبرئه شوید.

قاچاق کالا از جرایم اقتصادی است و آرای اولیه ای که در دادگاه به تصویب می رسند قابل تجدید نظر هستند بنابراین حتی اگر در جلسه ی اول دادگاه متهم شناخته شوید دلیل بر قطعی بودن آن نمی باشد شما می توانید با گرفتن یک وکیل خوب و ارائه ی مدارک و شواهد محکم با کمک تجربه و راهنمایی های وکیل خود برگ برنده را در دست خود بگیرید.

از زمانی که پرونده در اختیار دادسرا یا سازمان تعزیرات قرار می گیرد باید حتما در طی یک ماه نظر و رای خود را اعلام کنند مگر در مواردی که نیاز به تحقیقات بیشتری باشد، مدت زمان اعلام نتایج را افزایش می دهند. بنابراین شما مدت زمان کافی را در اختیار دارید تا با انتخاب یک وکیل قاچاق کالا که در کار خود وارد و خبره می باشد از اتهام های وارده تبرئه شوید.

 

۷- هزینه ی گرفتن وکیل قاچاق کالا چقدر است؟

هزینه های گرفتن یک وکیل قاچاق کالا متغیر می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا بعضی از وکیل ها با تضمین کار خود از شما پول بیشتری می گیرند اما اگر پرونده به نتیجه ی مطلوب نرسد هیچ هزینه ای را از شما نخواهند گرفت در واقع این یک توافق بین شما و وکیل خواهد بود.

اگر وکیل به شما تضمینی ندهد نتیجه ی پرونده به سود یا  ضرر شما تمام شود، در نهایت شما وظیفه دارید و باید حق الوکاله را به وکیل خود بپردازید.

در طی رسیدگی به پرونده ممکن است وکیل حین انجام کار هزینه هایی را متقبل شده باشد که شما وظیفه دارید این پول را به او پرداخت کنید. مثلا ممکن است وکیل برای کاری مربوط به پرونده به شهر دیگری مسافرت کند، هزینه های این سفر را شما باید قبول کنید یا مثلا وکیلی را انتخاب می کنید که در شهر دیگری است هزینه های لازم برای رفت و آمد وکیل به مکان و شهر موردنظر شما را خودتان باید پرداخت کنید.

از دیگر عواملی که در هزینه های مربوط به گرفتن وکیل تاثیر دارد سطح تحصیلات وکیل می باشد. قاعدتا وکیل پایه ی یک دادگستری به نسبت یک کارآموز یا وکیل پایه دو دادگستری سابقه و تحصیلات بالاتری دارد و معمولا پول بیشتری هم می گیرند.

وکیل قاچاق کالا

وکیل قاچاق کالا به شخصی گفته می شود که بر امور و پرونده هایی که علیه آن شکایت شده است یا شخصی متهم به قاچاق کالا می باشد ، نظارت دارد.

وکیل قاچاق کالا مسئولیت رسیدگی و بررسی پرونده های نام برده شده را نیز دارد .

قاچاق کالا

قاچاق کالا جزو جرایمی است که امروزه به صورت عمده و کلان در جامعه دیده می شود. به همین منظور قانون گذاران بر این بر آمدند تا با وضع قوانین جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، به صورت سازمان یافته ای به مقابله و مبارزه با این پدیده مجرمانه رو به رو شوند.

وکیل قاچاق کالا شخصی است که می تواند وکالت پرونده های شاکی یا متهم را بر عهده بگیرد و در دادگاه به احقاق حق موکل خود کمک نماید.

جریمه های نقدی برای قاچاق کالا های مجاز ، مجاز مشروط ، یارانه ای و ارز:

1.    کالای مجاز:

جریمه نقدی یک تا دو برابر ارزش کالا

2.    کالای مجاز مشروط:

جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا

3.    کالای یارانه ای:

جریمه نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا

4.    ارز:

جریمه نقدی ارز ورودی ، یک تا دو برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی ، دو تا چهار برابر بهای ریالی آن

قاچاق کالا و ارز چیست؟

 

وظیه اصلی رسیدگی به جر قاچاق کالا  و ارز به عهده محاکن عمومی دادگستری می باشد ، اما بر اساس تبصره 2 ماده 4 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز ماده 10 آیین نامه اجرایی همان قانون (اصلاحیه 15/7/81) در صورتی که مراجع قضایی، ظرف مهلت مقرر در قانون مبادرت به صدور حکم ننماید.

سازمان شاکی مکلف است از سازمان تعزیرات حکومتی در خواست رسیدگی نــماید. در این صورت سازمان تعزیرات حکومتی پرونده را از شعبه رسیدگی کننده یا سازمان شاکی مطالبه می نماید و شعبه مذکور یا سازمان شاکی نیز موظف به تحویل آن به سازمان مذکور می باشد و در هر صورت دادگاه نمی تواند رسیدگی را ادامه دهد و حکم صادر نماید.

هم چنین مطابق ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز در مناطقی که محاکم قضایی وجود ندارد اعم از فروردگاه ، بنادر و گلوگاه ها، سازمان تعزیرات حکومتی با در خواست سازمان های شاکی مکلف است با استقرار شعبه یا شعبی به پرونده های ارجاعی از سوی سازمان شاکی در مهلت مقرر طبق قوانین و مقررات مربوط رسیدگی نماید.

مهم ترین مصادیق قاچاق کالا و ارز:

أ‌.       برگرداندن کالای اظهار شده به‌ عنوان خروج موقت یا کران‌بری به کشور در مهلت مقرر در صورت ممنوع یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا؛

ب‌.   اضافه کردنکالا به محموله عبوری خارجی و تعویض یا کاهش محمومله های عبوری در داخل کشور

ت‌.   اظهار کالا به گمرک با ارائه اسناد و یا مجوز های جعلی

ث‌.   تعویض کالای صادراتی دارای پروانه ، مشروط بر شمول حقوق و عوارض واژه صادراتی برای کالای جایگزین شده

ج‌.    ورود کالای موضوع بند (ر) ماده (122) قانون گمرکی مصوب 1390.8.22

ح‌.    اظهار کالای وارداتی با نام یا علمات تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی ربط با قصد متقلبانه

خ‌.    واردات کالا به صورت تجاری با استفاده ار تسهیلات در نظر گرفته شده ئر قوانین و مقررات مربوط برای کالا های مورد مصرف شخصی مانند تسهیلات همراه مسافر ، تعاونی های مرز نشینی و ملوانی در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری به تشخیص گمرک

د‌.      خروج کالا های وارداتی تجمیع شده میافری و کالا های مشمول تسهیلات مرز نشینی و ملوانی از استان های مرزی ، بدون رعایت تشریفات قانونی

ذ‌.      ورود ، خروج ، خرید ، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوز های لازم از بانک مرکزی

ر‌.     عرضه کالا به استناد حواله های فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و یا سایر دستگاه ها مشروط بر عدم مطابقت یا مشخصات حواله

ز‌.     عرضه کالا های وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده فروشی با رعایت ماده 13 این قانون

س‌.  هر گونه اقدام به خارج کردن کالا از کشور بر خلاف تشریفات قانونی به شرط احراز در مراجع ذی صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود

ش‌.  سایر مصادیق قاچاق به موجب قوانین دیگر

در صورتی که می خواهید وکیل قاچاق کالا داشته باشید ، می توانید از موسسه راهیان عدالت ، در خواست کمک نمایید.

شما می توانید در صورتی که مشکلات تعزیراتی دارید و نیاز به این دارید که وکیلی داشته باشید ، تا مشکلات تعزیراتی شما را در دادگاه حل بنماید، می توانید از وکیل قاچاق کالا در این زمینه استفاده نمایید .

چرا برای داشتن وکیل قاچاق کالا از طریق موسسه راهیان عدالت اقدام نماییم؟

موسسه راهیان عدالت با داشتن تیمی ماهر و کار کشته در زمینه کلیه دعاوی کیفری و حقوقی ، با به کار گیری وکلایی ماهر و قضات بازنشسته ، مسلط به کلیه قوانین ، می توانند در احقاق حق شما در دادگاه و در برابر قاضی ، کمک بزرگی باشند .

در نظر داشته باشید برای داشتن یک وکیل قاچاق کالا ، باید کلیه معیار های یک وکیل پایه یک داد گستری را در نظر بگیرید. هم چنین باید توانایی وکیل خود را در دعاوی و پرونده های قبلی بسنجید.

 

که خوشبختانه موسسه راهیان عدالت در زمینه وکیل قاچاق کالا کارنامه درخشانی دارد. 

 

با تشکر از زمانی که به مطالعه ی مقاله اختصاص داده اید، امیدواریم مطالب برای شما کاربردی بوده باشند.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام