وکیل متخصص دیوان عالی کشور

در این مقاله قصد داریم موضوع وکیل متخصص دیوان عالی کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر مایل به مشاوره با وکیل متخصص دیوان عالی کشور هستید، پیشنهاد می کنیم با مشاوران گروه راهیان عدالت تماس بگیرید

توجه داشته باشید که پرونده های دیوان عالی کشور نوعی خاص هستند و هر کسی نمی تواند وکالت پرونده های دیوان را قبول کند. وکیل متخصص دیوان عالی کشور ویژگی های خاصی دارد که در ادامه مطالب آن را به طور کلی توضیح خواهیم داد.

وکیل متخصص دیوان عالی کشور
وکیل متخصص دیوان عالی کشور

توجه داشته باشید اولین شرطی که یک وکیل دیوان باید داشته باشد مدرک تحصیلی است. یک وکیل متخصص دیوان باید مدرک فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد داشته باشد تا بتواند در ابتدا وکالت پرونده دیوان عالی را قبول کند.

تخصص و مهارت دیگر ویژگی یک وکیل زبر دست است تا بتواند به خوبی از عهده وکالت پرونده های دیوان برآید. توجه داشته باشید که پرونده های ویژه و خاصی به دیوان عالی کشور می روند و برای همانطور که پرونده ها ویژه و خاص هستند وکلای آن هم باید ویژه و خاص باشند.

توجه داشته باشید که وکیل متخصص دیوان عالی کشور باید فن بیانی قوی داشته باشد. نکته دیگری که در ارتباط با این وکیل ها باید به آن اشاره کرد این است که علاوه بر آشنایی کامل با قوانین کشوری باید با پرونده های قبلی دیوان هم آشنایی داشته باشد تا بتواند به درستی یک پرونده را وکالت کند.

در این مقاله قصد داریم به سوال های زیر پاسخ دهیم:

روند رسیدگی به پرونده های حقوقی چگونه است؟

چه پرونده هایی به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند؟

وظایف دیوان عالی کشور را به طور جامع توضیح دهید؟

بخش های مختلف دیوان عالی کشور و وظایف هر یک را به طور کامل کامل شرح دهید؟

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عالی کشور چه قدر است؟

ویژگی های یک وکیل متخصص را به طور کامل شرح دهید؟

وکیل متخصص دیوان عالی کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

بهترین افراد برای تخصص وکالت چه ویژگی های خاصی دارند؟

چرا و در چه زمینه های به یک وکیل متخصص نیاز خواهیم داشت؟

فرجام خواهی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اعاده دادرسی به چه معنی است و در چه صورتی اجرا خواهد شد؟

 

روند رسیدگی به پرونده های حقوقی چگونه است؟

در حال حاضر شاهد این هستیم که مشکلات حقوقی مردم در جامعه بسیار بالا رفته است. تعداد پرونده های مفتوح در دادسراها و دادگاه ها این صحبت را تایید می کند. این که چه راه کارهایی برای جلوگیری از جرم و جنایت پیشنهاد می شود موضوعی جداگانه است که در ادامه مطالب به آن می رسیم و در همان جا به طور مفصل و کامل آن را توضیح خواهیم داد. در این جا قصد داریم مراحل رسیدگی به پرونده ها را شرح دهیم. تا اگر با مشکلی حقوقی رو به رو هستید بدانید چگونه و از چه طریقی می توانید آن را پیگیری و حل کنید.

روند رسیدگی به پرونده های حقوقی چگونه است؟
روند رسیدگی به پرونده های حقوقی چگونه است؟

ثبت دادخواست:

این مرحله به عنوان ثبت شکایت هم نامیده می شود. در این جا شما باید درخواست خود را به طور کامل و با بیان جزئیات مهمی که در روند پرونده تاثیر گذار هستند ثبت کنید. توجه داشته باشید که در برگه شکایت نامه یا به اصطلاح حقوقی شکوایه، اصل صداقت را به طور کامل رعایت کنید و اگر مدرکی برای اثبات حق خود دارید در شکوایه عنوان کنید، این مورد بسیار مهم است زیرا می تواند تاثیر به سزایی در روند دادرسی داشته باشد. شکوایه خود را به مرجع قانونی تقدیم کنید.

تعیین حوزه قضایی برای بررسی پرونده:

در این مرحله پرونده شما به طور اجمالی بررسی می شود و با توجه به موضوع و در پرونده های مالی با توجه به مقدار مال و پولی که مورد بحث است، شعبه آن مشخص می شود.

پرونده هایی که مبلغ آن کمتر از 20 میلیون تومان باشد به شعبه حل اختلاف فرستاده می شود و پرونده های دیگر در دادسرای شهر محل وقوع حادثه با توجه به موضوع تعیین شعبه می شود.

در این جا به نکته مهمی توجه کنید و آن این که مهم نیست شما اهل کدام شهر یا ساکن کجایید موضوعی که اهمیت دارد این است که حادثه در کجا اتفاق افتاده است یا در پرونده هایی که موضوع در ارتباط با ملکی خاص است، این که ان ملک در کجا واقع شده است مهم می باشد.

تعیین حوزه قضایی برای بررسی پرونده:
تعیین حوزه قضایی برای بررسی پرونده:

بررسی پرونده در شورا حل اختلاف یا دادسرای عمومی:

در این مرحله پرونده شما تعیین شعبه شده است و بررسی می شود. برای بررسی پرونده جلسه یا جلساتی تشکیل می شود که در آن باید به دفاع از حق خود بپردازید. بعد از این جلسات، با توجه به اظهارات طرفین دعوی و مدارک موجود قاضی پرونده رای صادر می کند و برای ادامه مراحل به دادگاه فرستاده می شود. توجه داشته باشید که رای صادر شده در دادسرا قابلیت اجرایی ندارد.

بررسی پرونده در شورا حل اختلاف یا دادسرای عمومی:
بررسی پرونده در شورا حل اختلاف یا دادسرای عمومی:

رسیدگی به پرونده در دادگاه:

پرونده تکمیل شده با مدارک و اظهارات قاضی دادسرا به دادگاه فرستاده می شود. در دادگاه باز هم جلساتی تشکیل می شود تا قاضی با توجه به مدارک و اظهارات طرفین بتواند رای درست و عادلانه ای را صادر کند. حکم صادر شده در دادگاه قابلیت اجرا شدن دارد.

دادگاه تجدید نظر:

پرونده در صورتی به دادگاه تجدید نظر راه پیدا می کند که هر یک از طرفین دعوی نسبت به حکم صادرع اعتراض داشته باشد. البته در بسیاری از مواقع طرفی که حق به او داده شده است هیچ اعتراضی ندارد. برای ثبت اعتراض مدت محدودی (20 روز) زمان است و بعد از این مدت اعتراض شما ثبت نخواهد شد.

دیوان عالی کشور:

همه پرونده ها به این مرحله نمی رسند و پرونده های دیوان ویژگی های خاصی دارند که در ادامه به تفضیل شرح خواهیم داد.

چه پرونده هایی به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند؟

در ابتدا باید بدانیم که اصلا چه پرونده هایی به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند. کاملا واضح و مشخص است که هر پرونده عادی و معمولی به دیوان عالی کشور نمی رود و حتما باید ویژگی های خاصی را داشته باشد تا بتواند به این مرجع قانونی راه پیدا کند.

اگر بخواهیم به زبان ساده این موضوع را توضیح دهیم باید بگوییم پرونده هایی که در دادگاه تجدید نظر برای آن ها رای صادر شده است و هر یک از طرفین دعوی به این رای اعتراض دارند برای رسیدگی بیشتر و بهتر پرونده را به دیوان عالی کشور می فرستند تا در آن جا رسیدگی شود.

لازم است بدانید که دادگاه تجدید نظر به عنوان مرجع برتر به حساب می آید. این مرجع برتر بودن در زمانی تعیین کننده و مهم به حساب می آید که در یک پرونده رای دادگاه کیفری با رای دادگاه تجدید نظر متفاوت باشد.

در این زمان رای که توسط دادگاه تجدیدنظر صادر شده است ارجحیت داشته و باید روال قانونی برای اجرای احکام را بگذراند. حال اگر هر یک از طرفین پرونده به رای صادر شده اعتراض داشته باشند، همانطور که در مطالب بالا گفته شد پرونده به دیوان عالی کشور می رود زیرا در دادگاه ها، دادگاهی برتر و بالاتر از دادگاه تجدیدنظر نداریم.

لازم به ذکر است که برای بیان مطالب بالا سعی بر این شد که از اصطلاحات تخصصی و حقوقی استفاده نشود تا متن ارائه شده ساده و روان باشد که هر کسی در هر رشته و سطح تحصیلی بتواند به طور کامل آن را متوجه شود.

چه پرونده هایی به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند؟
چه پرونده هایی به دیوان عالی کشور راه پیدا می کنند؟

وظایف دیوان عالی کشور را به طور جامع توضیح دهید؟

دیوان عالی کشور مرجعی مهم به حساب می اید که در راس نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. قانون گذار در تمامی قوانین کشور به خصوص در قانون اساسی منزلتی بالا و عالی برای دیوان عالی کشور، کارکنان و قاضی های آن لحاظ کرده است که امری پسندیده و مهم به حساب می آید.

از مهم ترین وظایفی که برای دیوان عالی کشور در قانون اساسی ذکر شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دیوان باید بر روی اجرای کامل و درست قانون جمهموری اسلامی ایران در دادگاه ها، دادسرا ها و شعبه های حل اختلاف نظارت کامل داشته باشد تا بتواند از عدم اجرای صحیح قانون جلوگیری کند.
  2. دیوان عالی کشور باید وحدت بین قسمت های مختلف دستگاه قضا را به بهترین شکل ممکن حفظ کند.

بخش های مختلف دیوان عالی کشور و وظایف هر یک را به طور کامل کامل شرح دهید؟

برای پاسخگویی به این سوال باید بگوییم که  دیوان عالی کشور به طور کلی به دو بخش تقسیم شده است. یک بخش را شعبه های آن تشکیل داده اند و بخش دیگری را دادسرای دیوان می نامند.

بخش های مختلف دیوان عالی کشور و وظایف هر یک را به طور کامل کامل شرح دهید؟
بخش های مختلف دیوان عالی کشور و وظایف هر یک را به طور کامل کامل شرح دهید؟

شعب دیوان عالی کشور:

در حال حاضر شاهد این هستیم که تعداد 52 شعبه دیوان عالی وجود دارد و تعداد زیادی از این شعبات در پایخت ایران یعنی تهران قرار دارند. نکته مهم آن جایی است که اگر رئیس دیوان عالی صلاح بداند و موقعیت را مهم و حساس تشخیص دهد می تواند شعبه ای از دیوان را در شهر مورد نظر خود دایر کند و به امورات مانند شعبه های تهران رسیدگی کند. قم یکی از شهرستان هایی است که یک شعبه از دیوان عالی در آن جا دایر است.

توجه داشته باشید که هر شعبه 3 عضو اصلی دارد. این اعضاء رئیس شعبه و مستشاران آن هستند. نکته مهم این است که تعداد معاونان هر شعبه با توجه به نیاز مشخص می شود.

دادسرای دیوان عالی کشور:

دادسرای دیوان عالی کشور به دادسرای کل هم معروف است. دادسرای کل یک دادستان دارد و تعدادی کارمند، یک مدیر دفتر هم برای انجام امور اداری وجود دارد. معاونان و دادیارهای دادسرای کل برای انجام وظایف خود مهارت و تخصص کافی را دارند و با رد شدن از فیلترهای ویژه و خاصی انتخاب شده اند.

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عالی کشور چه قدر است؟

برای پاسخگویی به این سوال باید بگوییم که هر پرونده روند رسیدگی خاصی دارد و طبیعتا مدت زمان هر رسیدگی و بررسی هر پرونده متفاوت و خاص است. اما می توان به طور متوسط و تقریبی مدت زمانی خاص را برای بررسی پرونده های راه یافته به دیوان عالی کشور معین کرد. به طور کلی مدت زمان رسیدگی به پرونده های راه پیدا کرده به دیوان عالی کشور تقریبا 1 ماه طول می کشد.

در بسیاری از موارد رسیدگی به پرونده تا 2 ماه هم ادامه خواهد داشت. البته برای موارد خاص هم مدت زمان پرونده بیشتر خواهد بود. باز هم لازم است به این مورد اشاره کنیم که نمی توان مدت زمانی قطعی را برای بررسی یک پرونده ذکر کرد زیرا شرایط، مدارک و اظهارات هر پرونده با دیگری متفاوت است.

مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عالی کشور چه قدر است؟
مدت زمان رسیدگی به پرونده های دیوان عالی کشور چه قدر است؟

ویژگی های یک وکیل خوب را به طور کامل شرح دهید؟

اگر بخواهیم ویژگی های یک وکیل متخصص را نام ببریم باید به موارد زیادی اشاره کنیم. زیرا یک وکیل خوب باید خصوصیات های زیادی داشته باشد تا به عنوان یک وکیل قابل اعتماد شناخته شود. اما به دلیل کمبود وقت به تعداد مهمی از این خصوصیات اشاره می کنیم. با ما همراه باشید تا یک وکیل خوب را به آسانی بشناسید.

امانتداری:

شما به عنوان یکی از طرفین دعوی مدارک خود را در اختیار وکیل قرار می دهید تا بتواند پرونده شما را وکالت کند. وکیل باید بتوانند مدارک شما و اظهاراتی که پیش او می کنید را نزد خود با حس امانت داری بالا نگهداری کند. به خصوص آن که بعضی از مدارک اگر از بین بروند المثنی برای ان صادر نخواهد شد.

پرهیز از مبالغه در کلام:

یک وکیل خوب نباید موکل خود را بدون هیچ دلیل قانع کننده ای امیدوار کند. متاسفانه گاهی شاهد این هستیم که وکلا برای آن که پرونده ای را از دست ندهند به موکل خود امید واهی می دهند که پرونده شما حل خواهد شد در صورتی که مدارک کافی برای حل پرونده را در اختیار ندارند.

پرهیز از بیراهه رفتن:

این مورد را می توان به نوعی در ادامه مطالب بالا بیان کرد. گاهی وکیل برای آن که سود بیشتری به دست آورد راه های نا مناسبی را به موکل خود پیشنهاد می دهد. در چنین مواقعی وکیل می داند که این راه ها به نتیجه مناسب نمی رسد اما به تنها چیزی که می اندیشد سود مالی خود است و برایش اهمیتی ندارد که جریان پرونده چگونه پیش خواهد رفت.

ساده سازی مسائل حقوقی:

متاسفانه قانون جمهوری اسلامی ایران به صورتی بیان شده است که فهم و درک آن برای افراد عادی و کم سواد مشکل است. یک وکیل متخصص و خوب بایداین قابلیت را داشته باشد که بنا به سطح سواد موکل خود مسائل را برایش توضیح دهد. اگر سطح سواد و فهم موکل پائین باشد و وکیل با کلمات پیچیده برایش مسائل را توضیح دهد مطمئنا شخص گیج خواهد شد.

در مواردی هم که فرد با سواد باشد و قدرت تجزیه مسائل پیچیده را داشته باشد اگر با زبانی ساده وکیل با او سخن بگوید ممکن است نارحت شود و احساس کند که به شعور و فهمش توهین شده است. پس یک وکیل خوب کسی است که بتواند متناسب با فهم و سواد موکل خود صحبت کند و مسائل را باز کند.

رعایت کردن شان قاضی در جلسات دادگاه:

یک وکیل خوب کسی است که بتواند به خوبی با قاضی رفتار کند. رفتار با قاضی باید به صورتی باشد که نه جنبه تملق داشته باشد و نه جنبه نزاع. وکیل باید بتواند در کمال ادب و با رعایت کامل احترام با قاضی صحبت کند و از حق موکل خود دفاع کند. طرز بیان و نحوه صحبت کردن وکیل در جلسات دادگاه بسیار مهم است.

تخصص و مهارت کافی برای حل پرونده های دریافتی:

توجه داشته باشید که یک وکیل خوب باید بتواند پرونده هایی که قبول را می کند را با بهترین عملکرد به نتیجه خوب برساند. گاهی پیش می آید که برای حل یک پرونده روش های متعددی وجود دارد و وکیل با درایت و متخصص کسی است که بتواند بهترین روش را انتخاب کند تا نتیجه خوبی حاصل شود و موکل زمان کمی را برای صرف پرونده کند.

وکیل متخصص دیوان عالی کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که وکیل دیوان چه خصوصیاتی باید داشته باشد، حال قصد داریم که این موضوع را به طور اجمالی بیان کنیم تا تکرار مکررات نشود و حوصله خواننده از خواندن مطالب تکراری سر نرود.

وکیل متخصص دیوان عالی کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
وکیل متخصص دیوان عالی کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مدرک تحصیلی:

تنها وکلایی می توانند پرونده دیوان عالی کشور را قبول کنند که مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشند، زیرا فقط یک وکیل پایه یک دادگستری اجازه قبول دعاوی دیوان عالی کشور را دارد. در ارتباط با تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری در ادامه مطالبی را ارائه خواهیم داد.

مهارت و تخصص عالی برای حل پرونده های دشوار:

توجه داشته باشید همانطور که در مطالب بالا هم به این موضوع اشاره کرده ایم، پرونده هایی به دیوان عالی کشور می روند که رای صادره در دادگاه تجدید نظر به عقیده یکی از طرفین دعوی درست نباشد.

پس کاملا طبیعی است که بر عهده گرفتن این چنین پرونده هایی نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. قاضی های دیوان عالی کشور علم بسیار بالایی دارند و زبده هستند، پس وکیلی که می خواهد با آن ها صحبت کند و در مواردی آن ها را مجاب به قبول و تایید رای خاصی کند، باید از تخصص بالایی برخوردار باشد.

 

فن بیان و آشنایی با پرونده های دیوان عالی کشور:

نحوه صحبت کردن و توجه به زبان بدن در زمان برگذاری جلسات دیوان عالی کشور بسیار مهم است. توجه داشته باشید که در مقدمه هم مطالبی در ارتباط با ویژگی های وکیل متخصص دیوان عالی کشور بیان کرده ایم و توضیح بیشتر تنها تکرار همان موارد خواهد بود. پس به همین توضیحات بسنده خواهیم کرد.

وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که همه وکلای دادگستری پروانه وکالت دارند و برای کسب پروانه وکالت هم باید آزمونی به نام آزمون وکالت را با موفقیت پشت سر بگذارند. بعد از قبولی در آزمون و پس از طی مرحله کارآموزی به وکیل پروانه وکالت داده می شود. اما تفاوت در این است که پروانه وکالت به عنوان وکیل پایه یک دادگستری داده می شود یا وکیل پایه دو دادگستری.

اولین تفاوت این دو، در مدرک تحصیلی شخص وکیل است. وکلای پایه دو دادگستری مدرک تحصیلی لیسانس دارند در صورتی که وکلای پایه یک دادگستری باید مدرک کارشناسی ارشد به بالا را داشته باشند. در پرونده هایی که هر یک از وکلا دریافت می کنند هم تفاوت هایی وجود دارد.

به عنوان مثال وکلای پایه دو دادگستری نمی توانند پرونده هایی را قبول کنند که جرائم تعزیری در آن بیش از مقداری خاص است یا در مواردی که حبس مجرم بیش از 10 سال باشد یک وکیل پایه دو دادگستری نمی تواند پرونده را قبول کند. برای قبول پرونده های دیوان عالی کشور هم طبق مطالب گفته شده، وکیل پایه دو دادگستری محدودیت دارد.

وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

بهترین افراد برای شغل وکالت چه ویژگی های خاصی دارند؟

شغل وکالت هم مانند دیگر مشاغل ویزگی های خاصی دارد و افرادی با روجیه و شخصیت مخصوص به این شغل می توانند در آن موفق باشند. البته این صحبت به آن معنی نیست که تنها این اشخاص می توانند به سمت وکالت جذب شوند. در ادامه ویژگی های شخصیتی یک وکیل را شرح خواهیم داد.

بهترین افراد برای شغل وکالت چه ویژگی های خاصی دارند؟
بهترین افراد برای شغل وکالت چه ویژگی های خاصی دارند؟

فن بیان قوی:

افرادی که قدرت بالایی در صحبت کردن دارند می توانند وکلای خوبی هم شوند. یک وکیل باید بتواند به صورت شیوا و با کلامی گیرا با قاضی صحبت کند تا کلام او تاثیرات به سزایی داشته باشد. به دلیل آن که نیمی از کارهای مربوط به پرونده با صحبت کردن حل می شود یک وکیل باید بتواند به طرز عالی صحبت کند و فن بیان بالایی داشته باشد تا روال پرونده به خوبی پیگیری شود.

فن بیان قوی:
فن بیان قوی:

جسارت:

یکی از ویژگی های داتی یک وکیل جسارت او است. گاهی وکیل با پرونده هایی رو به رو می شود که خطرناک است در این چنین حالات جسارت صحبت کردن و دفاع از موکل در جلسات دادگاه اهمیت بالایی پیدا می کند. اگر شخصی جسور هستید شاید وکالت شغلی خوب برای شما به حساب آید.

قدرت استدلال:

به این موضوع توجه کنید که در بسیاری از موارد پرونده های قضایی پیچیدگی خاصی دارند و شغل وکالت به این صورت نیست که با اکتفا به ماده های قانون بتوان پرونده ها را حل کرد. یک وکیل باید بتواند مسائل را به خوبی درک کند و با قدرت استدلال بالای خود آن را برای قاضی پرونده هم به طور صحیح بیان کند. یک وکیل باید قدرت استدلال بالایی داشته باشد تا در شغل خود موفق باشد.

قدرت استدلال:
قدرت استدلال:

قدرت درک و استنباط:

می توان گفت این ویژگی در ادامه ویژگی قبلی است. همانطور که گفته شده پرونده های پیچیده به درک بالا و قدرت استنباط بالایی احتیاج دارند تا در زمان کمی حل شوند.

البته به این موضوع توجه کنید که اگر ویژگی های شخصیتی گفته شده را ندارید اما می خواهید وکیل شوید باید مهارت های فوق را کسب کنید تا بتوانید در شغل خود به عنوان وکیلی موفق شناخته شوید.

چرا و در چه زمینه های به یک وکیل متخصص نیاز خواهیم داشت؟

متاسفانه در کشور ما این تصور وجود دارد که تنها در صورتی که با مشکل جدی و پرونده های پیچیده رو به رو شوید باید از وکیل برای حل آن استفاده کنید در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. وجود یک وکیل در تمامی مراحل زندگی لازم است در ادامه مواردی را ذکر خواهیم کرد که اگر با وکیل مشورت کنید می توانید به راحتی از  بروز مشکلات بسیاری در آیند پیشگیری کنید.

چرا و در چه زمینه های به یک وکیل متخصص نیاز خواهیم داشت؟
چرا و در چه زمینه های به یک وکیل متخصص نیاز خواهیم داشت؟

ازدواج:

آیا با شروط ضمن عقد آشنا هستید؟ آیا می دانید مواردی که در عقدنامه امضا می کنید چه مسئولیتی برای شما خواهد داشت؟ ایا می دانید مهریه ای که قبول می کنید در آینده باعث چه مشکلاتی خواهد شد؟ آیا با حق طلاق آشنایی دارید؟ مطمئنا تعداد کمی از افراد هستند که موارد گفته شده را به طور کامل و با جزئیات بدانند. در زمان عقد اگر با یک وکیل مشورت کنید می توانید به آسانی از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید و آرامش بیشتری در زندگی داشته باشید.

معامله:

آیا می دانید که قراردادی که در زمان معامله امضا می کنید چه تعهداتی به همراه دارد؟ آیا می دانید در صورتی که شما یا طرف مقابل یک معامله بخواهد آن را فسخ کند باید چه خسارتی بپردازد؟ اگر می خواهید معامله ای بزرگ با مبلغ بالایی را انجام دهید بهره بردن از تخصص و مهارت یک وکیل را فراموش نکنید تا به شما جزئیات عقد قرارداد و شرایط فسخ آن را بگویید تا بیشترین سود و کمترین زیان را برای شما داشته باشد.

ارث:

برای تعیین ارث خود و تنظیم وصیت نامه هم وجود یک وکیل مهم و کاربردی است زیرا به شما کمک می کند که بدانید برای چه مقدار از اموال خود می توانید تصمیم بگیرید.

اگر با مشکلی حقوقی روبه رو شده اید و می خواهید شکایت کنید یا از شما شکایت شده است حتما به یک وکیل مراجعه کنید. این تصور برای بسیاری از افراد وجود دارد که قانون تنها چند بند دارد و می توانید به آسانی در جلسات دادگاه از خود دفاع کنید.

در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. استنباط و استدلال ماده های قانونی کاری پیچیده و سخت است که جز با مهارت و تخصص کافی قادر به فهم آن نخواهید بود. علاوه بر این وکیل می داند که چگونه و با چه لحنی در دادگاه صحبت کند که تاثیر داشته باشد. لحن بیان و قدرت بیان امری بسیار مهم در دادگاه است که یک وکیل خوب و متخصص این موضوع را به درستی می داند.

فرجام خواهی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فرجام خواهی کلمه ای است که در دادگاه های تجدید نظر زیاد به گوش می خورد. اما نکته مهم آن جا است که اصلا فرجام خواهی به چه معنی است و چه پرونده هایی ی توانند شامل فرجام خواهی شوند. در ابتدا بدانید که فرجام خواهی هم مانند تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدید نظر رسیدگی می شود اما تفاوت های مهمی با تجدید نظر دارد که در ادامه آن را شرح خواهیم داد.

در روند رسیدگی به پرونده ها این موضوع را توضیح دادیم که بعد از مرحله دادسرا یا شعبه حل اختلاف جلسه ای در دادگاه برگذار می شود. حال تصور کنید که شخص در جلسه دادگاه غایب باشد و نه خودش و نه وکیلش حضور نداشته باشند.

فرجام خواهی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
فرجام خواهی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در این مرحله است که حق تجدید نظر خواهی از وی سلب خواهد شد.

حال تصور کنید که فرد به دلایلی کاملا منطقی و موجه در جلسه غایب شده باشد به عنوان مثال هیچ ابلاغیه ای به دست او نرسیده باشد یا در راه دادگاه تصادف کرده باشد. در این جا است که اگر قانون گذار هیچ حقی برای او در نظر نگرفته باشد با عدالت در تضاد است.

با غایب شدن فرد در جلسه دادگاه حق تجدید نظر خواهی از او گرفته می شود و در عوض حقی به نام فرجام خواهی به او داده می شود. البته این حق در صورتی به فرد داده می شود که برای قاضی پرونده مشخص شود که عدم حضور فرد دلیلی موجه داشته است. برای فرجام خواهی هم مدت زمانی معین در نظر گرفته اند و بعد از آن این حق هم از او گرفته می شود. نکته مهم این است که فرجام خواهی هم مرحله ای بعد از دادگاه است و ارزشی مانند تجدید نظر خواهی دارد.

اعاده دادرسی به چه معنی است و در چه صورتی اجرا خواهد شد؟

اعاده دادرسی لغتی کاملا حقوقی است که برای زمان هایی خاص به کار می رود. روند دادرسی همان روند پیگیری پرونده است که در مطالب بالا به طور کامل و جامع آن را توضیح داده ایم که چگونه می توان یک پرونده را شروع کرد و به نتیجه رساند. حال اعاده دادرسی به این معنی است که حکم صادر شده باطل شود.

البته اعاده دادرسی به همین آسانی نیست و نمی توان به راحتی یک حکم را باطل کرد اما شرایط خاصی برای آن وجود دارد که در ادامه می خواهیم آن را به طور کامل شرح دهیم.

توجه داشته باشید که شرایط اعاده دادرسی بسیار ویژه و خاص هستند و به این صورت نیست که هر حکمی را بتوان به راحتی باطل کرد بلکه شرایط باید به طور کامل و صحیح وجود داشته باشد تا شامل این مورد باشند، با ما همراه شوید تا با شرایط اعاده دادرسی آشنا شوید.

اگر شخصی محکوم شده باشد که دیگری را به قتل رسانده و حکم مربوط به آن هم صادر شود. زمانی که برای مقام قضایی مشخص شود که اصلا آن فرد به قتل نرسیده است و زنده می باشد، حکم اجرایی در هر مرحله ای باشد شاهد اعاده دادرسی خواهیم بود.

اعاده دادرسی به چه معنی است و در چه صورتی اجرا خواهد شد؟
اعاده دادرسی به چه معنی است و در چه صورتی اجرا خواهد شد؟

اگر چندین نفر به یک جرم محکوم شده باشند و آن جرم به صورتی باشد که تنها یک نفر آن را می تواند انجام دهد، در این صورت شاهد اعاده دادرسی از طرف مقام قضایی خواهیم بود.

گاهی ممکن است یک نفر به محکوم به انجام جرمی خاص شود. بعد از مدتی شخصی دیگر محکوم به همان جرم شود. در این جا است که با توجه به شرایط یکی از آن دو نفر باید شامل اعاده دادرسی شود. زیرا یک جرم در زمان و مکانی خاص را تنها یک نفر می تواند انجام دهد.

اگر برای شخصی حکمی صادر شود و وی در حال سپری کردن محکومیت خود باشد و در این زمان برای یک دادگاه با صلاحیت بالاتر (گاهی دادگاه تجدید نظر و گاهی دیوان عالی کشور) این امر اثبات شود که مدارک ارائه شده در جلسه دادگاه جعلی بوده است و آن شخص اصلا مجرم نیست. در این حال اعاده دادرسی شامل حال او خواهد شد و ادامه محکومیت خود را سپری نخواهد کرد.

گاهی ممکن است شخصی به یک جرم خاص محکوم شود و حکم هم بر علیه او صادر شود. اما بعد از مدتی برای مقام قضایی این امر به هر طریقی ثابت شود که شخص کاملا بی گناه بوده است. در این حالت هم شاهد اعاده دادرسی خواهیم بود.

گاهی فرد مرتکب کاری می شود که از نظر مقام قضایی جرم شناخته می شود و محکوم می شود. اما بعد از مدتی به این نتیجه می رسند که عمل صورت گرفته شده اصلا جرم نبوده است. در این حالت می توان گفت که اعاده دادرسی انجام خواهد شد و شخص دیگر نیازی به گذراندن بقیه محکومیت خود ندارد و مجرم به حساب نمی آید.

در رابطه با اعاده دادرسی به نکات زیر توجه کنید:

  1. برای اعاده دادرسی نیاز است که یک درخواست به دیوان عالی کشور ارسال شود. دلیل انتخاب دیوان عالی کشور این است که بالاترین مرجع برای رسیدگی به امورات قضایی است و حکم صادر شده در آن تغییر نخواهد کرد. بعد از ارسال درخواست به دیوان عالی، قضات آن درخواست شما را بررسی می کنند و در صورت موافقت دستور اعاده دادرسی را صادر خواهند کرد.
  2. رئیس قوه قضایی این اختیار را دارد که با توجه به اسناد و مدارک موجود در پرونده حکمی را باطل کند و سپس پرونده را برای بررسی بیشتر به دیوان عالی کشور بفرستد. در این مرحله هم خود رئیس می تواند ریاست شعب را در دست داشته باشد تا به طور کامل بتواند به امور مشرف باشد و مطمئن شود که اتفاقی خلاف قانون و عدالت رخ نخواهد داد.
  3. رئیس قوه قضایه این اختیار را دارد که حتی اگر رای صادر شده از دیوان عالی کشور را ناعادلانه می داند آن را باطل کند. اگر چه این اتفاق بسیار نادر است.
در رابطه با اعاده دادرسی به نکات زیر توجه کنید:
در رابطه با اعاده دادرسی به نکات زیر توجه کنید:

در انتها به این موضوع توجه کنید که تبصره ها و قوانین حاکم بر اعاده دادرسی بسیار بیشتر و با جزئیات دقیق تر است اما در این مقاله به دلیل کمبود زمان مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را شرح داده ایم.

در نهایت با توجه به مطالب گفته شده می توان به این نتیجه رسید که وکیل متخصص دیوان عالی کشور چه خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارد. دانستیم که تنها ویژگی یک وکیل خوب برای پذیرفتن پرونده های دیوان عالی کشور مدرک تحصیلی نیست، مهارت، تخصص، فن بیان عالی، آشنایی با پرونده های قبلی دیوان عالی کشور و قدرت استدلال از ویژگی های یک وکیل متخصص دیوان عالی کشور است.

به این موضوع اشاره کردیم که یک وکیل خوب باید ویژگی هایی مانند امانت داری، صداقت و مهارت را داشته باشد، علاوه بر این یک وکیل خوب کسی است که فقط به فکر سود مالی خود نباشد و به این فکر کند که چگونه می تواند با هزینه کم در مدت زمان کوتاهی پرونده را به نتیجه برساند.

در ادامه مطالب تفاوت های وکیل پایه یک دادگستری و پایه دو دادگستری را ذکر کرده ایم و گفتیم که علاوه بر شباهت هایی که این دو وکیل با یک دیگر دارند تفاوت هایی هم در پرونده هایی که می توانند قبول کنند دارند. وکیل پایه یک دادگستری برای پذیرفتن پرونده هیچ محدودیتی ندارد در صورتی که وکیل پایه دو دادگستری با محدودیت هایی رو به رو است.

 

همانطور که شما برای ساختن یک ساختما به مهندس مراجعه می کنید که برای شما نقشه بکشد، یا در صورت مریض شدن به بیمارستان می روید مراجعه به وکیل هم برای انجام امورات قانونی واجب است و نباید از آن غافل شد.

در مطالب گفته شده وظایف و بخش های مختلف دیوان عالی کشور را بیان کردیم. گفتیم که دیوان عالی کشور بالاترین مقام قضایی است که بالاترین حکم هم صادر می کند. جز شخص رئیس قوه قضاییه هیچ کس و هیچ ارگان دیگری این قدرت را ندارد که رای های صادر شده در دیوان عالی کشور را باطل کند.

به این موضوع اشاره کردیم که پرونده هایی که بعد از دادگاه تجدید نظر طرفین آن به رای صادر شده اعتراض دارند به دیوان عالی کشور فرستاده می شود. مدت زمان رسیدگی به پرونده های در دیوان عالی کشور به نوع پرونده بستگی دارد اما عموما بین 1 تا 2 به طول خواهد انجامید.

در ادامه مفهموم فرجام خواهی را به تفضیل شرح دادیم و دانستیم که اگر شخص به دلایل موجه قادر به حضور در جلسه دادگاه نبوده باشد برای دفاع از حق خود می تواند فرجام خواهی کند. با مفهموم اعاده دادرسی هم آشنا شدیم و گفتیم که دستور اعاده دارسی تنها از طرف دیوان عالی کشور و شخص رئیس قوه قضاییه می تواند صادر شود.

امیدوارم از مطالب گفته شده لذت برده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام