حذف پیش قسط مهریه

راهنمای تکمیلی در خصوص حذف پیش قسط مهریه ، پیش قسط های مهریه چگونه تعیین می شود و چه عواملی در مشخص کردن آن دست دارد ؟

هم چنین قوانین جدید در خصوص حذف پیش قسط مهریه چیست ؟ یکی از مهم ترین مسائلی که زوج های جوان از دیر باز بر سر آن اختلاف نظر داشته اند ، مهریه و تعداد سکه ها ، شرایط اخذ و پرداخت آن ها و . . . . بوده است .

پرونده های کیفری از دشوارترین پرونده ها است و پیروزی در آنها به راحتی به دست نمی آید اما وکیل کیفری گروه راهیان در خدمت شماست تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.

حذف پیش قسط مهریه
حذف پیش قسط مهریه

اینکه مهریه چگونه و با توجه به چه معیار هایی تعیین شود ، چه شرایطی برای پرداخت آن در نظر گرفته شود و . . . . از جمله مواردی بوده که صحبت ها و بحث های مختلفی را به خود اختصاص می دهد . ازدواج یک امر الهی است که زوجین با عقد یک پیمان و قرارداد به صورت رسمی یک زندگی جدید را آغاز می کنند .

در قوانین یک مقدار مهریه را به عنوان سرپناه برای زن در نظر گرفته است تا در زمان های سختی ، بتواند از آن استفاده کند . اما قوانین بسیاری برای دریافت آن در نطر گرفته شده است که در این مقاله مفصلا به آن پرداخته و شرح خواهیم داد . همراه ما باشید تا انتهای مقاله .

آنچه که در این مقاله بررسی خواهیم کرد ، شرح و بسط پاسخ به سوالات زیر است .

سوالات رایجی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است را در ابتدای امر بیان کرده و بعد مفصلا با یک دیگر بررسی خواهیم کرد . این سوالات به شرح زیر است :

  • مهریه چیست و چه معیارهایی در تعیین مهریه موثر است ؟
  • چه چیز هایی می تواند به عنوان مهریه تعیین شود ؟
  • قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟
  • مستحق بودن زن به دریافت مهریه به چه معناست ؟
  • پیش قسط مهریه چیست و چه عواملی مقدار پیش قسط مهریه را تعیین می کند ؟
  • در صورتی که مرد توان پرداخت پیش قسط را نداشت ، چه می توان کرد ؟
  • دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به چه معناست ؟

  • آیا پیش قسط مهریه به معنای همان نوبت اول پرداخت قسط مهریه است ؟
  • آیا می توان پیش قسط مهریه را حذف کرد ؟
  • آیا زوجه می تواند به دادخواست اعسار زوج خود اعتراض وارد کند ؟
  • چه مدت طول می کشد تا دادخواست مهریه ای که زوجه به دادگاه ارائه کرده است به دست زوج برسد ؟
  • مدت زمانی که بعد از صدور حکم مرد ملزم به پرداخت پیش قسط مهریه است چه میزان است ؟

یک زن زمانی که به یک مرد “بله” می گوید با تمام وجود خودش را ، احساسش را ، داراییش را و . . . را در اختیار شوهرش قرار می دهد . در این راستا بر طبق عرف و فرهنگ جامعه مبلغی را به عنوان مهریه و حتی شیربها تعیی و خانواده ی شوهر ملزم به پرداخت آن می شود .

اگر در صورت بروز هر گونه مشکلی زندگی آن ها به انتها رسید و تصمیم بر جدایی شد ، زن هم می تواند مهریه ی خود را ببخشد و به این رابطه پایان دهد و هم می تواند با پیگیری های قضایی و شرکت در جلسات متعدد دادگاه اقدام به دریافت مهریه از شوهر خود کند .

قوانین بسیار زیادی در این راستا وضع شده اند که باعث می شود دریافت مهریه با چالش های مختلفی رو به رو شود . در این مقاله قصد ، بیان تمامی اطلاعات مربوط به این حوزه و شرایط آن هاست . همراه ما باشید با مقاله ی حذف پیش قسط مهریه .

  • مهریه چیست و چه معیار هایی در تعیین آن نقش دارند ؟

مهریه مبلغ یا مقدار معینی طلا ، ملک و هر کالای قیمتی است که از دیر باز بر اساس عوامل مختلفی توسط خانواده ها و خود دختر تعیین می شد . فلسفه ی اساسی که در ماورای دریافت مهریه است وجود یک پشتوانه ی مالی برای زن بوده و اینکه بتواند در مواقع سختی از آن استفاده کند .

در گذشته و فرهنگ های قدیمی اصالت خانواده ها و خاندان ها باعث می شد که مبلغ مهریه زیاد تر شود . اما امروزه معیار ها تحصیلات ، زیبایی ، خانواده و رقابت بین دختران در این راستا باعث شده که بسیاری رقم های بسیار عجیب و نجومی را به عنوان مهریه تعیین کرده و از مرد در خواست کنند .

مهریه بیان گر محبتی است که مرد به همسر خود دارد و در پیوند ازدواج نقشی کاملا فرعی و جانبی را ایفا می کند . چه بسا افراد بسیار زیادی هستند که سال های سال بدون دریاف جزیی از مهریه ی خود به راحتی زندگی کرده و آرامش دارند .

از این رو آن چه که مهم است و نقش اساسی دارد ، عمق رابطه ای است که بین دو فرد برقرار است . مهریه در سال های اخیر نقش یک داد و ستند پیدا کرده و عدم آگاهی لازم در ارتباط با قوانین آن منجر به ایجاد مشکلاتی در روابط زوجین شده است . از این رو در ادامه در ارتباط با انواع مهریه و هم چنین شرایط که مهریه به زن تعلق می گیرد ، خواهیم پرداخت.

مهریه چیست و چه معیار هایی در تعیین آن نقش دارند ؟
مهریه چیست و چه معیار هایی در تعیین آن نقش دارند ؟

نقش مهریه در ازدواج های دائم و موقت

در ازدواج های دائم و موقت ، یکی از مهم ترین تفاوت ها ، نقش مهریه در آن ها ست . زمانی که فرد اقدام به ازدواج موقت می کند ملزم است که مبلغی را به عنوان مهریه برای زوجه ی خود تعیین و پرداخت کند .

اگر مهریه برای ازدواج موقت لحاظ نشد ، این ازدواج صلاحیت نداشته و باطل می شود . اما در ازدواج دائم وجود یا عدم وجود مهریه یکی از فرعیات ازدواج محسوب می شود و نبود آن در باطل شدن یا نشدن ازدواج نقشی نخواهد داشت . به عبارت دیگر در ازدواج دائم فرد می تواند که مهریه ای تعیین و دریافت نکند ولی در ازدواج موقت این امر مجاز نیست .

نقش مهریه در ازدواج های دائم و موقت
نقش مهریه در ازدواج های دائم و موقت

تعیین مهریه معمولا در هنگام عقد و هماهنگ کردن اقدامات قبل از عقد توسط خانواده ها و دو طرف صورت می گیرد . البته کسی که تعیین کننده ی مهریه است باید یک فرد شناخته شده ، عاقل و بالغ باشد و در تعیین آن دچار احساسات و عوامل دیگر نشود .در ازدواج دائم می توان صحبتی از مهریه نکرد و تنها با شرط عدم مهر ، بدون ایجاد هیچ گونه اختلال عقد خود را به ثبت برسانند . دو طرف می توانند با یکدیگر توافق کنند که بعد از خواندن خطبه مهریه را تعیین کنند .

در صورتی که قبل از تعییت مقدار مهریه یکی از آن ها فوت کرد و رابطه ی نزدیکی بین آن ها شکل نگرفته بود ، زن نمی تواند هیچ گونه مهریه ای طلب کند . ولی اگر رابطه ی نزدیکی بین دو طرف برقرار شده باشد و دختر باکرگی خود را از دست داده باشد ، زن مجاز به دریافت مهر المثل است که در ادامه در رابطه با آن توضیح خواهیم داد .

  • چه چیز هایی می تواند به عنوان مهریه تعیین شود ؟

مطابق با قانون مدنی ماده ی 1078 ، مهریه باید جنبه ی مالی داشته باشد و هم چنین بتواند تملیک شود . مرد باید یک مالی را به عنوان مهریه ی همسر خود لحاظ کند که متعلق به خودش باشد . در صورتی که مهریه ی همسر خود را از اموال لفراد دیگر لحاظ کرد ، آن فرد رضایت کال در این خصوص داشته باشد .

مهریه باید در زمان تعیین آن ، موجود باشد و موقوفه نباشد . مهریه باید جنبه ی عقلانی نیز داشته باشد و اگر یک عمل یا کاری نیز تعیین شود که از لحاظ عقلانی قابل قبول و در دسترس باشد مجاز است که به عنوان مهریه تعیین شود .

چه چیز هایی می تواند به عنوان مهریه تعیین شود ؟
چه چیز هایی می تواند به عنوان مهریه تعیین شود ؟
  • قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟

انواع مدل های مختلف پرداخت مهریه :

مهر المسمی : این نوع مهریه در زمان عقد تعیین و ثبت می شود . مهمر المسمی توسط دو طرف مشخص می شود و یا می تواند توسط نماینده ی عاقل و موجه آن ها نیز مشخص گردد .

مهر المثل : مهر المثل به نوعی از مهریه اطلاق می شود که در صورت وقوع ارتباط ا=نزدیکی بین دو شخص ، به زن تعلق خواهد گرفت . مطابق با قانون مدنی ماده 1091 ، برای تعیین کردن مهر المثل ، ملاک حال زن است از جهت شرافت و آبروی خانوادگی او و سایر صفات دیگر و هم چنین وضعیت او نسبت به اماثل ، اقران و . . . در نظر گرفته خواهد شد .

قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟
قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟

به زبان دیگر زن زمانی مستحق به دریافت مهریه می باشد که رابطه ی مشترک با همسرش قبل از تعیین مهریه به طلاق منجر شده باشد و در این راستا رابطه ی نزدیکی نیز صورت گرفته باشد .

مهر المتعه : این نوع مهریه زمانی تعیین می گردد که مرد قبل از برقراری رابطه ی نزدیک با همسرش و هم چنین قبل از مشخص کردن میزان دقیق و رسمی مهریه ، اقدام به جدایی از همسر خود کند . در این شرایط زن می توان مهرالمتعه را دریافت کند . این نوع مهریه بر خلاف مهر امثال ، مطالبق با دارایی های مرد و هم چنین توان مالی اون تعیین خواهد شد .

قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟
قوانین دریافت مهریه توسط زن از شوهر چه می باشد ؟

 

  • مستحق بودن زن به دریافت مهریه به چه معناست ؟

زن می تواند بالافاصله بعد از خواندن خطبه مهریه ی خود را در صورتی که مالی معین باشد ، طلب و دریافت کند . البته این در صورتی است که در شریط عقد لحاظ گردد که مهریه عند المطالبه می باشد . اگر زمانی از مدت عقد بگذرد زن می تواند با تمام منافع مهریه خود را اط همسر خود بخواهد و مرد موظف است آن را پرداخت کند .

بنابرایت تمامی تعهداتی که در راستای عقد توافق شده است عند المطالبه می باشد و بعد از وقوع عقد باید قابل انجام و پرداخت باشد . در برخی از مواقع مهریه ی زن به صورت عندالاستطاعه تعیین مش ود .

در این مواقع ، اجباری که بر روی مرد است تا در هر زمان مهریه را پرداخت کند از بین خواهد رفت و مرد می تواند در زمانی که به استطاعت مالی رسید مهریه ی همسر خود را پرداخت کند . زمانی که مهریه ی یک زن عندالاستطاعه است ، زن می تواند از حقی به نام ” حق الحبس ” برای شوهر خود استفاده کند .

در این مواقع اگر شوهر نتوانست مهریه ی همسر خود را پرداخت کند به حبس محکوم می شود و تا زمانی که زن رضایت ندهد قادر به رهایی از زندان نخواهد بود . در این شرایط دادگاه با توجه به عدم توان فرد در پرداخت مهریه و دارایی های او ، مهریه را تقسیط کرده و تا زمانی که آن ها را پرداخت کند زن می تواند از تمکین شوهر خود سر باز زند .

مستحق بودن زن به دریافت مهریه به چه معناست ؟
مستحق بودن زن به دریافت مهریه به چه معناست ؟

در برخی موارد ممکن است زن مهریه را بعد از عقد به صورت کامل از همسر خود دریافت کند و رابطه ی نزدیکی با او برقرار نکند . در این مواقع زن ملزم است که نصف مهریه را در هنگام طلاق به همسر خود بازگرداند .

به عبارت دیگر استحقاق زن به دریافت مهریه ی کامل ، ملطم به وقوع رابطه ی جنسی است . اگر عقد دائم یا موقت فرد به هر دلیلی کنسل بشود ، زن نمی تواند مهریه دریافت کند و اگر چیزی هم دریافت کرده باشد ، مرد می تواند آن را پس بگیرد .

مهر المثل در مواقعی برای زن مشروع است که از بطلان ازدواج خود بی خبر است و رابطه ی نزدیکی برقرار می کند . در برخی موارد دیگر اگر شوهر فوت کند زن می تواند تمام مهریه ی خود را از خانواده ی همسر و دارایی های او لحاظ کند . در صورتی که رابطه ی نزدیکی صورت نگرفته باشد و مرد فوت کند ، قانون مشخصی وجود ندارد و قاضی می تواند بنا به نظر شخصی خود ، مهریه را تعیین کند .

پشتوانه های حقوقی برای دریافت کردن مهریه :

در طی گذشت زمان و سال های امروزه ، شاهد پر رنگ تر شئن نقش مهریه های سنگین در بین جوانان و خانواده ها بوده ایم . حتی در بسیاری مواقع ، مهریه به راهی برای کلاه برداری و دریافت هزینه های هنگف و اخاذی از سایر افراد بی خبر تبدیل شده است .

به این صورت که فرد با تعیین مبالغ سنگین مهریه و در خواست های طلاق و اخذ مهریه ، مرد را راهی زندان کرده و ملزم به پرداخت مهریه می کنند . اما حال قانونی در این راستا وضع شده که کمک بسیار زیادی به حال افراد نا آگاه در زمینه ی مهریه می کند.

پشتوانه های حقوقی برای دریافت کردن مهریه :
پشتوانه های حقوقی برای دریافت کردن مهریه :

بر طبق تصویب قانون حمایت از خانواده ، اوضاع پرداخت و دریافت مهریه رنگ و بوی جدید به خود گرفته و دیگر مانند گذشته سخت گیری های شدیدی در کار نیست . مطابق با ماده ی 22 در قانون حمایت از خاواده :

“هر گاه که مهریه در هنگامی که عقد خوانده می شود ، تا مقدار 110 سکه بهار آزادی یا چیزی معادل به ین مقدار باشد ، دریافت و پرداخت آن ملزم به قوانین اجرای محکومیت های مالی می باشد و در صورتی که مهریه ی زوجه چیزی فراتر از این مقدار تعیین شده بود ، برای پرداخت مازاد آن استطاعت فرد لحاظ خواهد شد . هم چنین رعایت مقرارت مطابق با محاسبه ی مهریه به نرخ روز واجب می باشد . ”

این جمله بدان معناست که اگر فردی برای مثال تعداد 200 سکه را به عنوان مهریه ی خود لحاظ کرد ، در ابتدا 110 عدد سکه ی آن برای پرداخت مهریه لحاظ و محاسبه می شود در نایت حکم برای پرداخت آن صادر می شود .

اگر فرد در پرداخت 110 سکه ناتوان بود محکوم به حبس شده و به زندان می رود . در صورتی که فرد توان مالی برای پرداخت مهریه داشت ، مازاد 110 عدد سکه تا مقدار نهایی مهریه نیز محاسبه و از او گرفته خواهد شد .

به عبارت ساده تر مرد تا 110 عدد سکه را ملزم به پرداخت عندالمطالبه و مابقی آن را به صورت عندالاستطاعه می باشد .

هر زمان که فرد برای دریافت مهریه ی خود اقدام کند ، مهریه ی او باید به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود . بانک مرکزی برای مشخص کردن نرخ روز ، هر سال یک شاخص بها برای خدمات مختلف و کالا ها تعیین می کند و مطابق با همین شاخص برای محاسبه مبلغ نهایی مهریه مطابق با نرخ روز تعیین خواهد شد . نحوه ی محاسبه ی نرخ روز مهریه :

مبلغ مهریه ی تعیین شده * عدد شاخص تعیین شده توسط بانک در سال قبل از مطالعه / عدد شاخص تعیین شده در سال وقوع عقد = ارزش مهریه مطابق با نرخ روز

برای خلاصه ممکن است که فلسفه ی اصلی مهریه ، وجود یک پشتوانه ی مالی برای زن می باشد ، اما تا زمانی که پیوند عمیق عاطفی بین دو فرد برقرار نشود ، این پشتوانه عملا بی معناست . حتی ممکن است در بسیاری از موارد وجود همین مهریه باعث بروز اختلاف و صلب آرامش طرفین شود . لذا توصیه می شود با یک دیدگاهی کاملا عاقلانه مهریه را تعیین کنید .

  • پیش قسط مهریه چیست و چه عواملی مقدار پیش قسط مهریه را تعیین می کند ؟

زمانی که فرد برای دریافت مهریه اقدام می کند و مستندات و شواهد خود را به دادگاه ارائه می دهد ، نوبت به حکم قتضی و دادگاه می باشد . در این مواقع دادگاه پس از بررسی های موجود و محاسبه ی دارایی ها و حقوق مرد برای پرداخت مهریه حکم صادر خواهد کرد .

در این زمان در ابتدا مبلغی را به عنوان پیش قسط مشخص کرده و بعد از آن ، با قسط بندی کردن مابقی مهریه ، مبلغی را به عنوان ماهیانه برای مرد تعیین خواهد کرد .

پیش قسط مهریه بر اساس دارایی های فرد ، حقوق ماهیانه و درآمد او در سال و هم چنین نظر قاضی تعیین می شود و به زن پرداخت خواهد شد . بسیاری از بانوان تمایل شدید دارند که پیش قسط با مبلغ زیاد و هم چنین قسط بندی های مبالغ بالایی برایشان دادگاه صادر کند که این امر کاملا احساساتی می باشد

و در انتها این قاضی است که بعد از بررسی تمام عوامل و شرایط موجود رای نهایی را صادر خواهد کرد . در صورتی که طرفین به رای نهایی قاضی معترض باشند ، می توانند با ارائه در خواست تجدید نظر ، جلسات دیگری را نیز برپا کنند .

پیش قسط مهریه چیست و چه عواملی مقدار پیش قسط مهریه را تعیین می کند ؟
پیش قسط مهریه چیست و چه عواملی مقدار پیش قسط مهریه را تعیین می کند ؟
  • در صورتی که مرد توان پرداخت پیش قسط را نداشت ، چه می توان کرد ؟

در این ساله های اخیر با توجه به گرانی های سکه و طلا و هم چنین نوسانات بازار های سکه و بعلاوه اختلافات و ناسازگاری هایی که زوجین با یکدیگر دارند پرونده های طلاق روز به روز در حال اضافه شدن است به طوری که از هر 5 ازدواج تقریبا 3 ازدواج منتهی به طلاق می شود . در این راستا یکی از مهم ترین موضوعاتی ک در بین زوج ها مورد بحث و اختلاف نظر است ، نحوه ی تقسیط مهریه و مقداری است که به عنوان پیش قسط تعیین می شود .

عدم وجود پیش قسط و شرایط آن نیز از دیگر مواردی است که بسیاری از مردان به دنبال راه حل برای آن می باشند . از این رو در ادامه قصد بر آن است که این مشکلات موجود را رفع کنیم .

پس از آن که زن مهریه ی خود را در دادگاه به اجرا گذاشت و دادخواست دریافت مهریه را به دادگاه مربوطه ارائه کرد ، مرد در نوبت دادگاه خود یک دادخاست اعسار و مبنی بر تقسیط مهریه ارائه خواهد کرد . در نتیجه مطابق با دادخواست های ارائه شده و مدارک و شواهد موجود ، پیش قسط های مهریه و هم چینین میزان قسط های ماهانه ی مرد نیز مشخص خواهد شد .

در این راستا اگر هر دو طرف شکایت به نتیجه ی دادگاه هیچ گونه اعتراضی نداشته باشند ، یک جمله مبتنی بر ” به حکم صادر شده دادگاه اعتراض ندارم ” و هم چنین ” حق تجدید نظر را در دادگاه از از خود سلب خواهم کرد ” نوشته و موافقت خود را نسبت به رای صادره دادگاه اعلام می دارند . در این مواقع برای دو طرف هیچ گونه حقی برای اعتراض و تجدید نظر باقی نخواهد ماند و طرفین موظف هستند تا رای صادره را انجام دهند .

در این صورت مقدار پیش قسط تعیین شده توسط دادگاه و هم چنین سایر هزینه های دیگر که دادگاه تعیین کرده است را مرد پرداخت کرده و پس از آن سایر قسط های ماهانه را مطابق با نظر قاضی و رای دادگاه پرداخت خواهد کرد .

اگر خلاف این امر انجام شود و مقدار مشخص شده توسط مرد پرداخت نگردد ، زن می تواند با کسب حکم جلب مرد ، او را بازداشت کرده و روانه ی زندان کند .

اما اگر یکی از طرفین به رای دادگاه اعتراض داشت و آن را قبول نکرد می تواند طی مدت زمان 20 روز ، اعتراض خود را به ثبت رسانده و درخواست تجید نظر به دادگاه ارائه بدهد . بعد از ارائه ی دادخواست تجدید نظر ، پرونده مجددا باز شده و بررسی خواهد شد .

در قوانینی که مشخص کننده ی شرایط پرداخت مهریه است ، قانون خاصی در رابطه با تعیین میزان پیش قسط مهریه ، وجود ندارد و نتیجه ی نهایی بر اساس تصمیم قاضی و نظر او می باشد . از سمت دیگر ، در مواردی که مرد برای طلاق پیش قدم شده باشد ، قاضی ها مقدار بیشتری را به عنوان پیش قسط و قسط های ماهیانه ی مهریه تعیین می کنند تا مرد ملزم به پرداخت مبلغ بیشتری باشد . در هر حال پیش قسط اولیه نسبت به سایر موارد دیگر از رقم بالاتری برخوردار است .

حال در صورتی که مرد توان مالی برای پرداخت مهریه و پیش قسط آن را نداشته باشد تکلیف چیست ؟ در چنین مواردی مرد می تواند با ارائه دادخواستی به دادگاه و در خواست تعدیل مقدار پیش قسط مهریه ، دوباره در نظر دادگاه تجدید نظر به وجود آورد .

در این مواقع دادگاه پس از بررسی ادعای مرد مبنی بر ناتوانی پرداخت رای نهایی خود را صادر می کند . مرد باید در این صورت ثابت کند که حقوق او پایین است و افزایشی نداشته و هم چنین ارزش پول رایج کاهش داشته است .

ذکر این نکته خالی از لطف نیست ، به دلیل اینکه قاضی ها مقدار پیش قسط های مهریه و هم چنین مبلغ ماهیانه اقساط را برای مرد تعیین می کنند و این حکم با توجه به میزان استطاعت مالی او و دارایی های منقول او لحاظ شده است ، در صورتی که مرد از پرداخت آن سر پیچی کند به حبس محکوم خواهد شد .

هم چنین زمانی که مهریه زوجه تا 110 سکه و یا معادل آن باشد ، در صورتی که مرد در پرداخت آن ناتوان باشد ، حکم جلب و حبس او با احتمال بسیار پایینی مواجه می باشد .

  • دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به چه معناست ؟

با گذشت زمان و تغییر کاربری فلسفه ی دریافت مهریه توسط بانوان ، بسیاری از مردان به دنبال روش هایی هستند که از پرداخت مهریه سر باز زنند . در گذشته علاوه بر صبوری و طاقت بسیار زن ها در خانه ها ، مهریه نقش پشتوانه را داشت و تا زمانی که زن به مشکل بر نمی خورد اقدام به دریافت آن نمی کرد .

اما امروزه بسیاری از افراد با کوچکترین دعوا ، مهریه ی خود را اجرایی می کنند و مشکلات بسیار زیادی را به وجود می آورند . در ادامه شما را با دادخواست اعسار از پرداخت کردن مهریه آشنا خواهیم کرد :

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به چه معناست ؟ زمانی که یک زن برای دریافت مهریه اقدام می کند و در خواست خود را به دادگاه ارائه می دهد ، اولین کاری که قانون آن را انجام می دهد ، اموالی که به نام مرد است و متعلق به او است را توقیف می کند .

توقیف اموال خود قوانین و شرایطی دارد که از این بحث کاملا مجزاست . بعد از انجام این مراحل ، دادگاه با توجه به اموال و دارایی های مرد و تمکن او برای مهریه همسر او یک پیش قسط و ماهیانه مبلغی را مشخص می کند . در مرحله ی بعد نوبت به ارائه ی دادخواست اعسار توسط مرد به دادگاه است . این دادخواست بدین صورت است که مرد باید خود را معسر معرفی نماید .

 

معسر به چه معناست ؟

معسر به مردی اطلاق می شود که نمی تواند مهریه و قسط های تعیین شده را پرداخت کند . برای اینکه مرد بتواند این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد ، مدارک زیر جزو ملزومات محسوب می شود :

  • داد نامه برای محکومیت مهریه
  • استشهاد نامه ی کتبی از نفری که به صورت کاملا مستقیم و دقیق بر روی در آمد و زندگی او نظارت داشته باشند .
  • ارائه ی یک لیست از تمام دارایی های منقول و غیر منقول فرد
  • مقدار اعتبار مالی فرد مذکور در تمامی حساب های بانکی او

در برخی موارد که شغل زوج به عنوان تاجر برای دادگاه تعریف می شود امکان ارائه ی دادخواست اعسار از او سلب شده و نمی تواند این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد . در این مواقع فرد می تواند در عوض اعلام ورشکستگی در کار خود کرده و روندی مشابه دادخواست اعسار را به گونه ی دیگر به سرانجام برساند .

  • قانون 110 سکه در مهریه به چه معناست ؟

بسیاری از افراد که تصمیم به طلاق گرفته اند ، به اشتباه بر این تصور هستند که هر میزان تعداد مهریه ی زوجه ی خود کنند در انتها باید 110 سکه را بپردازند . این تصور یک تصوری کاملا غلط و اشتباه است .

چرا که زمانی که یک فرد یک میزان مهریه را تعیین می کند در انتها باید آن ها را پرداخت نماید . تنها مساله ی موجود در این زمینه این است که یک زن تنها برای دریافت 110 سکه می تواند از همسر خود شکایت کند و حکم جلب او را بگیرد . یا به عبارت دیگر در ابتدای امر طلاق ، 110 سکه مورد محسبه قرار گرفته و حکم توسط دادگاه صادر می شود .

قانون 110 سکه در مهریه به چه معناست ؟
قانون 110 سکه در مهریه به چه معناست ؟

در صورتی که فرد توان مالی بالا تری داشت ، مازاد تعداد سکه ها را نیز باید پرداخت نماید .

از این رو حتما به خاطر داشته باشید که قبل از در گیری با احساسات و هیجاناتی فصلی به تمام تصمیم هایی که گرفته می شود با دقت و درایت کامل فکر کنید . ضرب المثل رایج ایرانی ها که در مجالس خواستگاری ها زیاد کاربرد دارد : مهریه رو کی داده کی گرفته ؟! تنها یک ضرب المثل بی اثر است که در روزگار حال ، صادق نیست .

با یک جست و جوی ساده در دادگاه ها و دفاتر وکیل های مختلف به راحتی متوجه خواهید شد که سیل عظیمی از مردم مختلف در جست و جوی راهی هستند که بتوانند راحتتر مهریه را دریافت کرده و یا چگونه می توانند از زیر بار پرداخت مهریه رهایی یابند . لذا برای دادخواست اعسار و مایتعلق به ، حتما با وکلا حاذق و ماهر در این زمینه صحبت داشته باشید .

  • آیا پیش قسط مهریه به معنای همان نوبت اول پرداخت قسط مهریه است ؟

خیر . در دادگاه ها مبلغی معادل با تعداد سکه یا تعداد مشخصی سکه را به عنوان پیش قسط مهریه تعیین کرده و برای پرداخت آن مهلتی را مشخص می کنند . در صورتی که فرد در خواست تعدیل و اعسار به دادگاه ارائه دهد ، ممکن است این مبلغ کاهش یافته و حکم جدیدی صادر شود . لذا هر کدام از پیش قسط مهریه و اقساط ماهیانه که برای مرد تعیین می شود مهلت مشخصی دارد و فرد ملزم است که در تاریخ تعیین شده اقدام به پرداخت آن به زوجه ی خود نمایید .

آیا پیش قسط مهریه به معنای همان نوبت اول پرداخت قسط مهریه است ؟
آیا پیش قسط مهریه به معنای همان نوبت اول پرداخت قسط مهریه است ؟
  • آیا می توان حذف پیش قسط مهریه ممکن است؟

تعیین پیش قسط مهریه توسط دادگاه و نظر قاضی می باشد و هیچ قانون نوشته شده و مشخصی در این زمینه وجود ندارد . دادگاه با بررسی مدارک و شواهد موجود و دادخواست های طرفین اقدام به صدور رای نهایی خواهد کرد .

در بسیاری مواقع ممکن است بعد از ارائه ی دادخواست اعسار و تعدیل مقدار پیش قسط ، باز هم فرد توان پرداخت آن را نداشته باشد . در این حالت تکلیف چیست ؟ در این مواقع توصیه می شود که بین ذو طرف رضایت صورت گیرد و از زوجه زمان در خواست شود .

در صورتی که مبلغ پیش قسط پرداخت نشود ، حکم جلب دارد و زوجه می تواند از زوج شکایت کند . در صورتی که با توافق از زوجه وقت گرفته شود می توان با ارائه ی درخواست جدید اعسار و تعدیل دوباره در مبلغ پیش قسط تخفیف گرفت . اما به طور کلی نمی توان پیش قسط مهریه را حذف کرد .

  • آیا زوجه می تواند به دادخواست اعسار زوج خود اعتراض وارد کند ؟

برخی موارد ممکن است فرد پس از تعیین پیش قسط و دریافت مبلغی به همین عنوان ، به دادگاه درخواستی مبنی بر اعتراض به دادخواست اعسار زوج ارائه دهد . در این مواقع ممکن است حکم تعدیل پیش قسط باطل شده و مبلغی را به عنوان ماا به تفاوت از زوج طلب نمایند .

بعد از این دادخواست زوج می تواند دوباره دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه دهد . در تمام این ماحل و روند تنها نظر قاضی دادگاه تعیین کننده است و اوست که با توجه به شراط و موقعیت های مختلف و هم چنین بررسی تمامی مدارک اراده شده و پرونده ها ، تشخیص می دهد که کدام حق برای طرفین مستحق تر می باشد .

آیا زوجه می تواند به دادخواست اعسار زوج خود اعتراض وارد کند ؟
آیا زوجه می تواند به دادخواست اعسار زوج خود اعتراض وارد کند ؟
  • چه مدت طول می کشد تا دادخواست مهریه ای که زوجه به دادگاه ارائه کرده است به دست زوج برسد ؟

با توجه به روند کاری و اداری در منطقه و یا شهر شما ، این بازه ی زمانی کاملا متفاوت می باشد و به طور معمول یک ماه زمان لازم است تا دادخواست طلاق از زوجه به زوج ابلاغ شود . در این فرایند تمام هزینه های دادرسی و احضاریه بر عهده ی زوجه می باشد و زن موطف به پرداخت آن هاست . بعد از اتمام این مراحل و فرایند و مشخص شدن مهریه و هر آنچه که مورد بحث بوده ، هزینه های پرداختی به عهده ی زوج بوده و باید آن را به دادگاه پرداخت نماید .

چه مدت طول می کشد تا دادخواست مهریه ای که زوجه به دادگاه ارائه کرده است به دست زوج برسد ؟
چه مدت طول می کشد تا دادخواست مهریه ای که زوجه به دادگاه ارائه کرده است به دست زوج برسد ؟
  • مدت زمانی که بعد از صدور حکم مرد ملزم به پرداخت پیش قسط مهریه است چه میزان است ؟

بعد از اینکه دادخواست ها توسط زوجین ارائه شد و دادخواست اعسار نیز ارائه و بررسی شد حکم پیش قسط ارائه خواهد شد . زمانی که حکم اجرایی صادر شود باید بلافاصله پیش قسط توسط زوج پرداخت بشود . در صورتی که به شما این حکم ابلاغ گردد ظرف مدت 10 روز باید اقدام به پرداخت پیش قسط نمایید .

مدت زمانی که بعد از صدور حکم مرد ملزم به پرداخت پیش قسط مهریه است چه میزان است ؟
مدت زمانی که بعد از صدور حکم مرد ملزم به پرداخت پیش قسط مهریه است چه میزان است ؟

سخن پایانی :

با توجه به آمار طلاق و افزایش زندانی هایی که امروزه دلیلی جز مهریه نداشته اند ، مهریه در جوامع امروزی به یک تابو تبدیل شده است . دخترانی که به دلایل بی اهمیت نظیر رقابت با دوستان خود و پسرانی که صرفا از روی بی آگاهی و عدم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه تن به ثبت رقم های نجومی مهریه می دهند یکی از بزرگترین معضلات در دادگاه ها به شمار می روند . مهریه در صورتی پشتوانه است که مطابق با همان گذشته و همان آداب و رسوم قدیمی تعیین و دریافت شود .

سخن پایانی :
سخن پایانی :

اگر مرد هستید و در تعیین مهریه دو دل هستید حتما به دارایی های خود و حقوق اکنون خود دقت کنید و با درایت کامل تعداد معقول مهریه را قبول کنید و اگر زن هستید و دلتان مهریه ی بالایی می خواهد به خاطر داشته باشید با این تفکر آرامش اصلی را از زندگی خود سلب کرده اید . لذا قبل از گررفتن چنین تصمیم مهمی برای زندگی خود ، کمال درایت و منطق را لحاظ نمایید . از اینکه تا انتهی این مطلب همراه ما بوده اید بسیار سپاسگذاریم .

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    2 thoughts on “حذف پیش قسط مهریه

    1. سلام وقت من مهریمو اجرا گذاشتم حکم قاضی 5 سکه پیش و 10 ماه 1 سکه بوده الان وکیل شوهرم اعتراض زده ک درخ است حذف پیش قسط و 18 ماه یک سکه رو دارم آیا ممکنه کل پیش قسط حذف بشه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام