وکیل جرایم رایانه ای

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد :

1_ جرایم اینترنتی چیست و مصادیق آن کدام است ؟

2_ شخص حقوقی در جرایم اینترنتی چه مسئولیتی دارد ؟

3_ چه کارگروهی مصادیق محتوای مجرمانه را تعیین میکند ؟

با اختراع و به کارگیری رایانه ها روز به روز جرایم جدیدی متولد شد  .

در قانون ؛ جرایم اینترنتی تعرف نشده است و معمولا به ذکر مصادیق آن اکتفا شده است . در کنوانسیون جرایم سایبر ۲۰۰۱ بوداپست که جامع‌ترین سند بین‌المللی در این زمینه است نیز تعریف دقیقی از این جرایم نیامده است .

جرایم اینترنتی چیست؟

تمام فعالیت هایی که باعث اذیت و آزار و پایمال کردن حقوق دیگران  شده  و خلاف قوانین باشد و در صورتی که این فعالیت ها از طریق اینترنت انجام شده باشد را جرایم اینترنتی میگویند که انواع مختلفی دارد.

در کنار تمام مزایا و فوایدی که رایانه ها و گوشی های هوشمند دارند ولی بعضی از افراد سودجو وجود دارند که که جهت سودجویی و سوء استفاده از دیگران دست به اقداماتی زده که به اصطلاح به آنها جرایم اینترنتی یا سایبری  گفته می‌شود.

مهم ترین موارد جرایم اینترنتی:

  1. اذیت و آزار و ایجاد مزاحمت
  2. سرقت اطلاعات و دسترسی به حریم شخصی
  3. توهین و حتک حرمت در اینترنت
  4. جاسوسی از طریق اینترنت
  5. حک اطلاعات و سیستم های رایانه ای
  6. حملات سایبری
  7. سوءاستفاده از زنان و کودکان
  8. بزهکاری اینترنتی
  9. سوءاستفاده از بانک های اطلاعاتی
  10. ایجاد راه های میانبر پرداخت های مالی
  11. نقض قوانین کپی رایت

جرایم اینترنتی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد :

1_ جرایم اینترنتی سنتی : جرائمی هستند که همان شرایط قانونی را دارند و استفاده از رایانه تغییری در ماهیت این جرائم به وجود نیاورده است .

2_ جرائم اینترنتی مدرن : رایانه جزئی از ماهیت این جرائم است و قبل از اختراع رایانه امکان ارتکاب آن نبود و توسط قانون‌گذاران جدیدا جرم انگاری شده است

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع «وکیل جرایم رایانه ای» آشنا نماییم، جرایم رایانه ای یکی از جرایم جدید در دنیای فناوری اطلاعات است که در صورت بروز جرم، وکیل مربوطه باید با تمام قوانین جدید رایانه ای آشنا باشد و بتواند حقوق موکل خود را به دست آورد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با ما همراه باشید.

وکیل جرایم رایانه ای مجرب
وکیل جرایم رایانه ای

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

جرایم رایانه ای چیست و چه تفاوتی با سایر واژه ای رایانه ای همچون جرایم کامپیوتری، جرایم اینترنتی و سایبری دارد؟

از دیدگاه حقوقدانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟

وکیل جرایم رایانه ای وکالت چه پرونده هایی را متقبل می شود و انواع پرونده های جرایم رایانه ای به صورت جزئی کدام است؟

واژه جرایم رایانه ای در ارتباط با انواع کسب و کار های اینترنتی به چه معنایی به کار می رود و چگونه قابل دفاع است؟

در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟

وکیل جرایم رایانه ای در مؤسسات حقوقی چه خدماتی را انجام می دهد؟

وکیل جرایم رایانه ای در خصوص مسئولیت کیفری شخص حقوقی در تحقق جرم رایانه ای و مصادیق محتوای مجرمانه چه نکاتی را تعیین می کند؟

وکیل جرایم رایانه ای در حوزه سایبری چه پرونده هایی را دنبال می کند؟

روش جدید برای وکالت و مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چیست و تا چه حد می توان به آن اطمینان داشت؟

شیوه اجرایی وکیل جرایم رایانه ای در مقابله با انواع جرم رایانه ای چیست؟

اقدامات دادسرا در زمان رسیدگی به جرایم رایانه ای چیست و وکیل جرایم رایانه ای در این زمان چه نقشی را ایفا می کند؟

 

 

جرایم رایانه ای چیست و چه تفاوتی با سایر واژه ای رایانه ای همچون جرایم کامپیوتری، جرایم اینترنتی و سایبری دارد؟

امروزه در دنیای فناوری اطلاعات، موارد متعددی از تکنولوژی در جریان است که هر یک از آنان برای زندگی بشر لازم است، بدون این تکنولوژی ها نمی توان حتی امورات زندگی روزمره را دنبال نمود.

بر همین اساس ضرورت به کار گیری این ابزار و تکنولوژی ها به عنوان یک نیاز اساسی زندگی جامعه بشریت به شمار می رود و حیطه خود را در تمام بخش های زندگی گسترانیده است به گونه ای که اجتناب از آن امکان پذیر نخواهد بود.

در این راستا می توان به جرأت به جمله ای اشاره نمود که نیاز آن به شدت احساس می شود، از آن جا که در عصر اطلاعات هر ابزاری که  ایجاد می شود به سرعت برای استفاده جامعه انسانی به بازار خواهد آمد می تواند نیاز خاصی را مرتفع نماید ولی در عین حال ممکن است منجر به یک پدیده دیگر شود که به عنوان یک خطر یا تهدید نیز به شمار رود.

یکی از این موارد کامپیوتر و فضای اینترنت است، همان طور که می دانید در عصر حاضر کامپیوتر و اینترنت به عنوان یک نیاز اصلی در زندگی افراد به شمار می رود و بدون آن امکان اداره زندگی میسر نیست و زندگی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

همین اینترنت و کامپیوتر هم به نوبه خود دارای ویژگی های خاصی هستند که هر کدام از آن ویژگی ها در صورت قصور و یا کوتاهی ممکن است منجر به تولید خطر و یا تهدیدی باشد و یا حذف اطلاعات آن عاملی باشد برای از بین رفتن هر آنچه که به عنوان یک اثبات کننده به شمار رفته است.

جرایم رایانه ای چیست و چه تفاوتی با سایر واژه ای رایانه ای همچون جرایم کامپیوتری، جرایم اینترنتی و سایبری دارد؟
جرایم رایانه ای چیست و چه تفاوتی با سایر واژه ای رایانه ای همچون جرایم کامپیوتری، جرایم اینترنتی و سایبری دارد؟

مثال

به عنوان مثال واژه کامپیوتر در فارسی به معنای رایانه بوده و اینترنت هم بستری برای استفاده از کامپیوتر در ارتباط با سایر کامپیوتر های متصل به یکدیگر است، با همین تعریف می توان گفت در صورت استفاده منفی از این ابزار بسیار کار آمد ممکن است جرایمی نیز رخ دهد که به جرایم رایانه ای، جرایم کامپیوتری و یا سایبری شناخته شده اند.

توجه داشته باشد منظور از جرایم رایانه ای، جرایمی هستند که تنها از طریق رایانه صورت می گیرد و هر ارتباطی که رایانه با ابزار یا فضا های دیگر داشته باشد را شامل می شود، با جلو بردن این واژه به واژه جرایم کامپیوتری می رسیم و آن را به هر جرمی که از طریق کامپیوتر در ارتباط با ابزار های مشابه آن همچون وسایل ریز یا درست محاسباتی باشد نسبت می دهیم.

مثال برای جرائم رایانه ای
مثال

واژه سایبری را نیز به فضای ایجاد شده در بستر اینترنت ارتباط می دهیم و می دانیم که فضای مجازی و بزرگ اینترنتی با انشعابات داخلی خود می تواند سایر فضا های اینترنتی را به صورت مجزا فراهم آورد که یکی از این فضا ها، فضا های سایبری خواهد بود، بنابر این هر جرمی که از ناحیه فضا های سایبری ایجاد شود مربوط به جرایم سایبری خواهد شد.

نکته

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد آن است که اینترنت می تواند به صورت آنلاین و یا آفلاین استفاده شود و در صورت استفاده از هر حالتی از اینترنت با قصد سوء می تواند جرایم رایانه ای، اینترنتی یا سایبری رخ دهد، به عنوان مثال از دنیای اینترنت، سایبر ایجاد می شود و می تواند هر ارتباطی را شامل شود، ارتباطات مجازی یکی از موارد سایبری هاست که به شدت در حال گسترش است.

نمونه بهتر این مطلب می تواند واژه جرایم رایانه ای باشد، از آن جا که رایانه هر وسیله محاسباتی را می تواند شامل شود و ابزارهای محاسباتی امروز بسیارند، شیوه های جرایم رایانه ای نیز گسترده است برای مثال می توان گفت موبایل یا هر وسیله ای که بتواند از اینترنت و رایانه استفاده نماید در صورت جرم به جرایم رایانه ای شناخته می شود و صرفاً سایبری نخواهد بود زیرا سایبری فضای خود را طلب می کند ولی جرایم رایانه ای بسیار وسیع از آن است که تصور می شود.

نکته
نکته

اما نکته مهمی هم در این مقوله حائز اهمیت است و آن این است که به دلیل تشابه و کاربری واژه های جرایم رایانه ای، جرایم کامپیوتری، جرایم سایبری و جرایم اینترنتی، در سال 1388 بر اساس یک اتفاق نظر، اصطلاحات ذکر شده را به یکدیگر مربوط دانسته و تحت یک جرم شناخته شد و آن واژه جرایم رایانه ای بود، پس با جرأت می توان بیان کرد دامنه این واژه بسیار وسیع است و ممکن است هر روزه شکل جدیدی به خود می گیرد و در نتیجه مقوله های متعددی به آن نسبت داده خواهد شد.

تا اینجای مطلب آشنایی مختصری با واژه های جدید جرایم رایانه ای، جرایم کامپیوتری، جرایم اینترنتی و سایبری پیدا شد

در ادامه مطلب برای تکمیل آن باید گفت واژه های بیان شده به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده و برای بیان انواع ارتباطات مثبت و منفی واژه های مطرح شده به کار گرفته می شود.

جالب است بدانید در خلال استفاده های درست از اینترنت، کامپیوتر و رایانه و یا هر فضا یا ابزاری که منجر به استفاده از وسایل الکترونیکی و محاسباتی می شود را می توان به این مقوله نسبت داد و در صورت بروز هر جرمی آن را به جرایم مربوطه اطلاق نمود به عنوان مثال واژه جرایم رایانه ای که در این مقاله قصد داریم آن را با جزئیات حقوقی از طریق وکیل جرایم رایانه ای تشریح نماییم.

کدام دادسرا صلاحیت بررسی پرونده های جرایم رایانه ای را دارد؟

در پرونده هایی که مربوط به جرایم اینترنتی و یا جرایم رایانه ایست تنها مرجعی که صلاحیت رسیدگی به آن را دارد دادسرای تخصصی جرایم رایانه ای در تهران و تعدادی از شهرهای بزرگ دیگر است که البته پلیس فتا هم در این روند و بررسی پرونده حضور خواهد داشت.

در واقع در روند رسیدگی به پرونده های جرایم اینترنتی دادسرای تخصصی جرایم رایانه ای با پلیس فتا همکاری و همراهی میکند.که این جرایم عبارتند از:تعرض به مقدسات،کلاهبرداری اینترنتی،هک کردن داده ها،انتشار فیلم ها و عکس های مستهجن،انتشار اکاذیب،تهدید و باج گیری در فضای اینترنتی و…

در صورتی که شخصی در فضای مجازی و اینترنتی دچار زیان شده باشد می تواند شکوائیه ای را در دادسرای مذکور به ثبت برساند البته بهتر است که در این باره از وکیل متخصص کمک بگیرد زیرا در صورت ثبت شکایت به صورت اشتباه هزینه و وقت اضافی زیادی از شاکی ضایع میشود.

از دیدگاه حقوق دانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟

نظرات متفاوتی از باب تعاریف مختلف جرایم رایانه ای وجود دارد که بسیاری از حقوقدانان نسبت به آن تعاریف خود را بیان کرده اند، یکی از حقوقدانان جهان که اهل کشور اتریش است جرایم رایانه ای را به هر عمل مجرمانه ای نسبت می دهد که در ارتباط با رایانه باشد چه رایانه ابزار جرم محسوب شود و یا هدف جرم باشد.

از دیدگاه حقوق دانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟
از دیدگاه حقوق دانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟

برخی دیگر از حقوقدانان رایانه ای، جرایم رایانه ای را مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می دانند، از نظر این گروه از حقوقدانان گسترده جرایم رایانه ای بسیار فراتر از رایانه و اینترنت است و هر جرمی را که با رایانه ارتباط داشته باشد و مربوط به هر نسلی از رایانه یا فناوری های مرتبط با آن باشد را شامل می شود.

برخی دیگر از حقوقدانان نیز هر جرمی مرتبط با کامپیوتر به یا از طریق آن به عنوان ابزار یا هدف جرم را به جرایم رایانه ای می شناسند و می دانند که جرایم رایانه ای یعنی هر جرمی که با محوریت رایانه انجام شود را شامل خواهد بود.

از دیدگاه حقوق دانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟
از دیدگاه حقوق دانان جهانی جرایم رایانه ای به چه جرایمی اطلاق می شود و انواع آن کدام است؟

نظر برخی دیگر از حقوق دانان که به نوعی جرایم رایانه ای را تعریف می کنند، آن را مترادف با جرایم سایبری تعریف کرده اند و دو معنای اینترنتی و سایبری را به آن اطلاق کرده اند به گونه ای که دامنه این جرم بسیار وسیع تر از حیطه های قبلی می باشد.

در تعریف دیگری از جرایم رایانه ای می توان بیان کرد که جرایم رایانه ای صرفاً جرایمی هستند که از فضای سایبری رخ داده اند و جرایمی همچون  افتراء، آزار و اذیت، هرزه نگاری یا سوء استفاده های غیر معقول از ایمیل یا پست الکترونیکی یا هر جرم مرتبط با کامیپوتر را در بر دارد.

جالب است بدانید جرایم فوق همگی با ابزار کامیپوتر و از طریق اینترنت به وقوع می پیوندد که ممکن است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از اینترنت اقدام شود، به عبارت دیگر این ارتکاب جرم با روش های بیان شده از طریق قانون قابل پیگیری بوده و برای آن مجازات قانونی و رسمی در نظر گرفته شده است، در واقع به این جرایم، جرم های اینترنتی و جرم های کامپیوتری نیز اطلاق می شود.

با تعاریف مختلفی که از جرایم رایانه ای شد می توان سه دسته یا سه نوع را برای این جرم به شمار آورد که به صورت قانونی پیگیرد خواهد شد، این سه دسته عبارت هستند از:

  • نوع اول از جرایم رایانه ای، جرایمی هستند که به وسیله کامپیوتر و هر تجهیزات جانبی دیگری که با آن به کار می رود و منجر به وقوع جرم می شود، این نوع از جرایم رایانه ای مانند سرقت، تخریب یا هر جرمی که از طریق کامپیوتر انجام شود.
  • نوع دوم از جرایم رایانه ای، جرم هایی هستند که کامیپوتر خود یکی از ابزار های جرم محسوب می شود که در فضای شبکه های رایانه ای یا اینترنتی رخ داده است، بسیاری از جرایم کلاهبرداری های رایانه ای یا جعل و سرقت های رایانه ای شامل نوع دوم از جرایم رایانه ای هستند.
  • نوع سوم از جرایم رایانه ای جرایمی هستند که می توان از آن به جرایم سایبری یاد کرد و محل وقوع این جرم در فضا های سایبری و مجازی است، به عبارت دیگر این جرایم به هیچ عنوان در دنیای واقعی رخ نخواهد داد و تنها در فضای مجازی می توان آن را مشاهده نمود.

بسیاری از جرایم مانند نفوذ غیر مجاز برای دسترسی به اطلاعات، شنود های غیر مجاز برای کسب اطلاعات، کرم های رایانه ای برای خرابی های رایانه ای و انتشار ویروس برای تخریب و دسترسی به اطلاعات، از این نوع جرم رایانه ای به شمار می آیند.

انواع جرایم رایانه ای ذکر شده در فوق سه نوع جرم کامپیوتری را بیان کرده است که با تشریح هر سه نوع مشخص می شود که هر جرمی که به وسیله کامپیوتر باشد و یا از طریق آن یا ختم به آن رخ دهد جرم رایانه ای است و طبق قانون برای آن مجازات تعیین شده است که حتماً مجازات تعیین شده بعد از اثبات موضوع اجرا خواهد شد.

وکیل جرایم رایانه ای وکالت چه پرونده هایی را متقبل می شود و انواع پرونده های جرایم رایانه ای به صورت جزئی کدام است؟

همان طور که اشاره شد وکیل رایانه ای یک وکیل با تخصص جدید است که در حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر به دفاع می پردازد، باید توجه داشته باشید که وکیل جرایم رایانه ای با دانش فناوری روز دنیا برای دفاع از حقوق موکل خود طبق قانون مجازات جرایم رایانه ای اقدام می کند.

وکیل جرایم رایانه ای وکالت چه پرونده هایی را متقبل می شود و انواع پرونده های جرایم رایانه ای به صورت جزئی کدام است؟
وکیل جرایم رایانه ای وکالت چه پرونده هایی را متقبل می شود و انواع پرونده های جرایم رایانه ای به صورت جزئی کدام است؟

بیشتر پرونده هایی که وکلای جرایم رایانه ای آن را متقبل می شوند در حوزه IT و ICT است از جمله:

  • پرونده های محیط اینستاگرام.
  • پرونده های محیط تلگرام.
  • پرونده های محیط واتس آپ.
  • پرونده های مدلینگی از محیط سایت های شرط بندی.
  • پرونده های مدلینگی از محیط کلاهبرداری های اینترنتی.
  • پرونده های مدلینگی از محیط های تحصیل مال از طریق نامشروع.
  • پرونده های مدلینگی از محیط قمار و هک.
  • پرونده های دسترسی های غیر مجاز به وب سایت و ایمیل.
  • پرونده های جعل اینترنتی همراه با رمز عبور انتشار تصاویر خصوصی یا مستهجن.
  • پرونده های مرتبط با برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی.
  • پرونده های بورس، اوراق بهادار و سهام.
  • پرونده های بیت کویین.
  • پرونده های فروش تجهیزات دریافت ماهواره.
  • پرونده های توهین فحاشی تهدید و نشر اکاذیب در فضای مجازی و طلسم و جادو.
بیشتر پرونده هایی که وکلای جرایم رایانه ای آن را متقبل می شوند در حوزه IT و ICT است از جمله:
بیشتر پرونده هایی که وکلای جرایم رایانه ای آن را متقبل می شوند در حوزه IT و ICT است از جمله:

واژه جرایم رایانه ای در ارتباط با انواع کسب و کار های اینترنتی به چه معنایی به کار می رود و چگونه قابل دفاع است؟

در خصوص جرایم رایانه ای مطالبی به صورت پراکنده در پاراگراف های قبلی بیان شد، در این بخش قصد داریم واژه جرم را برای جرایم رایانه ای تشریح نماییم، از آن جا که واژه جرم به معنای فعل یا ترک فعلی است که در قانون مجازات برای آن میزانی از مجازات در نظر گرفته شده است برای جرایم رایانه ای نیز جرم معنای خاص خود را خواهد داشت.

به عبارت بهتر می توان واژه جرایم رایانه ای را به هر فعل یا تر ک فعلی نسبت داد که به صورت غیر قانونی از طریق رایانه و کامپیوتر و یا در رابطه با انواع سیستم های رایانه ای و کامپیوتری برای نفوذ در سیستم های رایانه ای به کار گرفته می شود، به گونه ای که طبق قانون، برای آن جرم مجازات تعیین شده ای وضع شده باشد.

به عبارت دیگر می توان بیان کرد که قانون برای هر عملی یا جرمی که از سوی رایانه و به طرق مختلف فناورانه امروزی صورت پذیرد به منزله جرم بوده و جزء رکن مادی آن محسوب می شود که با رفتار رایانه یا فضای رایانه ای به وقوع پیوسته باشد، قانون گذار برای هر جرم مرتبط با رایانه و به هر طریقی که ممکن باشد مجازات وضع خواهد نمود.

واژه جرایم رایانه ای در ارتباط با انواع کسب و کار های اینترنتی به چه معنایی به کار می رود و چگونه قابل دفاع است؟
واژه جرایم رایانه ای در ارتباط با انواع کسب و کار های اینترنتی به چه معنایی به کار می رود و چگونه قابل دفاع است؟

بعد از تعاریفی که از واژه جرایم رایانه ای داده شد مقوله کسب و کار و انواع یک ارتباط بسیار محسوس با این واژه پیدا خواهد کرد که برای وقوع جرایم رایانه ای باید به آن توجه داشت تا مرتکب اشتباهات ناخواسته ای از آن نباشید زیرا شما را به سوی مجازات های جرایم رایانه ای خواهد کشاند.

برای هر مدیر که کسب و کاری را آغاز کرده باشد استفاده از فناوری های نوین برای شناخته شدن کسب و کار اهمیت دارد و سعی دارد با پرداخت هزینه های اینترنتی و انواع فضا های مجازی کسب و کار خود را به افراد معرفی نماید.

با این دیدگاه می توان گفت این مدیر باید در مرتبه اول کار خود بتواند آشنایی خود را با جرایم رایانه ای بیشتر کرده و دانش خود را نسبت به قوانین جرایم رایانه ای و انواع حالت های آن بالا ببرد.

زمانی که شناخت کافی یا کاملی از انواع جرایم رایانه ای کسب شد، مدیر کسب و کار های آنلاین می توانند به انتشار پیام های کسب و کار خود پرداخته و با این روش به جذب مخاطب و افزایش مشتری برای محصولات خود اقدام نمایند زیرا در جامعه امروز بهترین روش برای اشاعه کسب و کار همین انتشار پیام در فضا های مجازی است که باید به دقت به آن توجه نشان داد و در مسیر درست گام برداشت.

چه بسا بی توجهی به این مسئله باعث شده به صورت نا خود آگاه بسیاری از مدیران کسب و کار های مختلف پای میز محاکمه نشسته و برای دفاع از حقوق خود دامن گیر کمک وکیل خود بوده اند.

نکته مهم آن است که هر وکیلی نمی تواند از حقوق موکل خود در زمینه مسائل و جرایم رایانه ای به طور کامل دفاع نماید زیرا دفاع از حقوق موکل به ازای جرایم رایانه ای نیاز به شناخت دقیق مسائل متعدد و جدید رایانه ای است که وکیل خاص خود را می طلبد.

بنابراین باید بدانید تنها وکلای جرایم رایانه ای هستند که می توانند از حقوق موکل خود در خصوص جرایم رایانه ای، سایبری و اینترنتی دفاع کنند و به نوعی هنر وکالت این دسته از وکلا با ارائه دانش های جدید و بروز شده علم و فناوری در حوزه وکالت می تواند نمایان شود.

در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟

زمانی که شخصی برای دفاع از حقوق خود از وکیل جرایم رایانه ای کمک می طلبد در اولین جلسه ای که با وکیل خود خواهد داشت، در خصوص اقدامات لازم برای طرح دعوای جرایم رایانه ای اطلاعاتی را به دست خواهد آورد که برای ادامه کار طرح دعاوی بسیار ضروری است، در این حالت مقابله به مثل از سوی طرف شاکی اقدام می شود.

در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟
در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟

در این بین می توان حالت عکس فوق را نیز در نظر گرفت و آن درخواستی است که به صورت شکایت از فردی برای حقوق مادی و معنوی رایانه ای خود ارائه خواهید داد، در این صورت نیز نیاز است تا اقدامات لازم برای طرح دعاوی جرم رایانه ای انجام شود اینبار به صورت مستقیم و کاملاً رسمی انجام می شود.

در اولین مرحله شاکی باید به دادسرای تخصصی جرایم رایانه ای مراجعه نماید و درخواست شکایت خود را به همراه تمبر مخصوص شکایت رایانه ای به دادسرا تقدیم نماید، علاوه بر درخواست شکایت نیاز است تا مدارک شناسایی و مدارک دیگری که به اثبات ادعای وی می انجامد به دادسرا تحویل داده شود.

در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟
در مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چه اقداماتی را برای طرح دعوای جرایم رایانه ای الزام می داند؟

برای فرد شاکی یک پرونده تشکیل می شود و برای رسیدگی به آن مراحلی نیاز است که پشت سر گذاشته شود تا به نتیجه طرح دعاوی و پاسخ های قاضی پرونده رسید و حقوق مادی و معنوی را به عامل اصلی انتقال داد.

در برخی حالات که پرونده های جرایم رایانه ای حالت حساسیت خاصی دارند و به نوعی غیر تخصصی جلوه می نمایند بایستی به پلیس فتا جرم به وقوع پیوسته را ارجاع داد تا با پیگیری های پلیس فتا به ادامه پرونده اقدام شود، به عنوان مثال برخی از پرونده های اصحاب رسانه، پرونده های ورزشکاران و هنر مندان شامل این گروه خواهند شد.

در برخی از پرونده های تخصصی نیز این احتمال وجود دارد که افراد مظنون از سوی فرد شاکی معرفی نشده است و پیدا کردن آن مجرمان را باید به پلیس فتا سپرد تا با دقت و سرعت بیشتری افراد را شناسایی نماید.

لازم به ذکر است در این مرحله وکیل جرایم رایانه ای وارد عمل شده و می تواند به دفاع از موکل خود اقدام لازم را انجام دهد، حال اگر در این بین ادعای شاکی اثبات نشود، حکم درخواست شاکی به منزله افترا بوده و آثار سوئی از آن برای شاکی در پی خواهد بود و وکیل جرایم رایانه ای در این بین برنده اعلام می شود.

وکیل جرایم رایانه ای در مؤسسات حقوقی چه خدماتی را انجام می دهد؟

وکیل جرایم رایانه ای یکی از وکلای حوزه فناور اطلاعات است که خدمات خاصی را در یک فضای حقوقی  انجام می دهد، منظور از فضای حقوقی، مؤسسات حقوقی است که با رأی مثبت خود، اطمینان کافی به موکلین خود می دهد که می توانند در قضایای رایانه ای موفق عمل نمایند.

دلیل این گفته آن است که در محیط های مجازی بر حسب ماهیت خاصه آن، این امکان وجود دارد که مشکلات متعددی برای جرایم رایانه به وجود آید، از آن جا که تقدیم درخواست شکایت به دادسرا خواهد بود و در دادسرا به دلیل حجم بالای پرونده های حقوقی امکان رسیدگی جزئی به موارد داخل پرونده امکان پذیر نیست، فرد شاکی یا وکیل وی یا بالعکس فرد مظنون یا وکیلی وی طبق قوانین وکلای جرایم رایانه ای می توانند، وارد عمل شوند.

بر اساس این نیاز مؤسسات حقوقی با وکلای جرایم رایانه ای مجرب سعی دارند رضایت مشتریان را کسب کرده و طبق تمام اصول حاکم بر قوانین و مجازات های رایانه ای به دفاع از موکل خود بپردازند، در حقیقت این مؤسسات بر اساس حکمیت قانون، طبق اخلاق حرفه ای و احترام متقابل به انجام وظیفه خود مبادرت می ورزند.

54010
وکیل جرایم رایانه ای در مؤسسات حقوقی چه خدماتی را انجام می دهد؟

وکیل جرایم رایانه ای در خصوص مسئولیت کیفری شخص حقوقی در تحقق جرم رایانه ای و مصادیق محتوای مجرمانه چه نکاتی را تعیین می کند؟

زمانی که وکیل جرایم رایانه ای برای دفاع از حقوق موکل خود در برابر جرایم کامپیوتری و مصادیق آن اقدامات لازم را انجام می دهد، مسئولیت کیفری شخص حقوقی امکان پیش بینی را خواهد داشت به گونه ای که برای جرم یک قانون و برای مجرم یک مجازات از قبل طراحی شده است.

وضع قوانین مذکور در راستای منافع قانونی بوده و ممکن است برای ادای آن مجازات نقدی یا غیر نقدی در نظر گرفته شود، لذا تعیین موارد آن بر اساس نیاز حقوقی خواهد بود و بر طبق نظر قاضی اعلام می شود.

وکیل جرایم رایانه ای در خصوص مسئولیت کیفری شخص حقوقی در تحقق جرم رایانه ای و مصادیق محتوای مجرمانه چه نکاتی را تعیین می کند؟
وکیل جرایم رایانه ای در خصوص مسئولیت کیفری شخص حقوقی در تحقق جرم رایانه ای و مصادیق محتوای مجرمانه چه نکاتی را تعیین می کند؟

به عنوان مثال ممکن است برای یک شخص حقوقی میزان جرم ارتکابی به اندازه سه یا شش برابر بیشتر از جزای نقدی جرم رایانه ای تعیین می شود

و یا جریمه به صورت غیر نقدی و از طریق تعطیلی موقت برای ارائه دهندگان خدمات رایانه ای باشد، در هر صورت تمام قوانین جزایی بر طبق اصل محتوا و نه از طریق فیلتر محتوای جرم اجرا خواهد گردید.

در خصوص مصادیق محتوای مجرمانه باید گفت محتویات غیر قانونی داده ها، در دادسرا توسط دادستان کل کشور تعیین می شود و وظیفه رسیدگی به شکایات نیز از طریق فیلتر های رؤسای قوای سه گانه، شورای عالی امنیت در حوزه رایانه و فناوری اطلاعات انجام می شود.

خوب است بدانید جلسه فیلترینگ از با حضور وزارت خانه های اطلاعات، ارشاد، آموزش و پرورش، صدا و سیما، ارتباطات، تبلیغات اسلامی بوده و موارد فیلترینگ را برای سایت های اینترنتی لحاظ کرده و تصمیم گیری نهایی توسط کمیته مطرح خواهد شد.

وکیل جرایم رایانه ای در حوزه سایبری چه پرونده هایی را دنبال می کند؟

همان طور که اشاره شد جرایم رایانه ای حوزه بسیار وسیعی را شامل می شود که در جامعه امروز شرایط گوناگونی را در بر خواهد گرفت و پرونده های آن نیز به موارد متعددی خلاصه می شود.

کامپیوتر و اینترنت دو مقوله ای است که در دنیای هوشمند امروز جای خود را باز کرده و زمینه های ایجاد جرم را به صورت رایانه ای و اینترنتی برای افراد ایجاب می کند، مخصوصاً در سال های اخیر تعدد آن بسیار زیاد بوده است.

وکیل جرایم رایانه ای در حوزه سایبری چه پرونده هایی را دنبال می کند؟
وکیل جرایم رایانه ای در حوزه سایبری چه پرونده هایی را دنبال می کند؟

عدم آگاهی افراد از این جرایم بسیاری از مجازات های رایانه ای را در بر دارد که به صورت مجازات نقدی، غیر نقدی و حتی حبس و اعدام را نیز خواهد داشت، غافل از آن که افراد اطلاعی از آن ندارد و فکر می کنند تنها با در اختیار داشتن یک کامپیوتر شخصی در فضای اینترنت خانگی یا کاری خود می توانند هرگونه سرقت یا کلاهبرداری را معمولی جلوه دهند غافل از آن که همه آن ها به نحوی مشمول مجازات بوده و به صورت کلی و جزئی به موارد آن پرداخته خواهد شد.

وکیل جرایم رایانه ای در تمام زمینه های جرم اعم از جرایم فضای مجازی، جرایم رایانه ای، جرایم فضای سایبری و هر جرمی که با و یا به وسیله کامپیوتر باشد می تواند مربوط به جرایم رایانه ای باشد و پرونده های مختص به جرایم سایبری را شامل می شود که عبارت هستند از:

جرم جعل های رایانه ای یا جعل های هویتی در انواع فضا های مجازی.

جرم کلاهبرداری های رایانه ای یا کلاهبرداری هایی که از طریق فضای مجازی اتفاق خواهد افتاد.

جرم دسترسی های غیر مجاز به یا از تلگرام های شخصی.

جرم سرقت اطلاعات شخصی افراد از یا به تلگرام های شخصی افراد.

جرم دسترسی های غیر مجاز به ایمیل های شخصی افراد.

جرم سرقت اطلاعات از وب سایت های اینترنتی شخصی یا دولتی.

جرم انتشار تصاویر خصوصی افراد در انواع شبکه های مجازی موجود یا شبکه های اجتماعی آتی.

جرم برداشت های غیر قانونی از انواع حساب های فردی، بانکی یا دولتی.

جرم توهین به افراد از هر طریق به شیوه های مختلف مجازی یا از طریق شبکه های اجتماعی.

جرم افترا یا نشر اکاذیب در فضای اینترنت یا سایبری.

هر جرم دیگری که مرتبط با فضای مجازی باشد نیز در این مقوله جای می گیرد.

یاد آور می شود که جرایم رایانه ای فوق، پرونده های خاص خود را خواهد داشت که در دادسرا های استانی یا شهرستان تحت نظر دادستان مورد بررسی قرار می گیرد که برای پیشبرد درست و به موقع پرونده مذکور نیاز است تا از وکیل جرایم رایانه ای و از تخصص و دانش فناورانه وی برای دفاع از حقوق موکل بهره گیری شود.

روش جدید برای وکالت و مشاوره با وکیل جرایم رایانه ای چیست و تا چه حد می توان به آن اطمینان داشت؟

با توجه به تکنولوژی های جدید در خصوص وکالت نیز راه های جدیدی پیش روی وکلا قرار داده شده است، یکی از این راه استفاده از مشاوره های اینترنتی است، مشاوره های اینترنتی با وکیل جرایم رایانه ای برای پیدا کردن راه حل های درست و قانونی در زمان انجام فعالیت های رایانه ای مورد نیاز است.

زمانی که بتوانید با بررسی شماره وکالت وکیل از کانون کارشناسان رسمی دادگستری به صحت موضوع اطمینان داشته باشید می توانید هر یک از تهدیدات رایانه ای را با وکیل خود در میان گذاشته و راهکار های خوبی را برای پیشبرد اهداف اقتصادی و اینترنتی خود دنبال نمایید.

 

ممکن است افراد سودجو بخواهند از طریق اخاذی های غیر اخلاقی و از طریق هتک حیثیت و حرمت افراد بخواهند به شخصیت آن ها خللی وارد نمایند، می توان پیگیری های قانونی خود را برای رفع اتهامات، توهین ها، افترا ها یا هر مورد دیگری را به صورت رسمی دنبال کرد.

این احتمال نیز وجود دارد که علاوه بر حرمت شکنی، جابجایی وجه نقد یا مسائل مالی دیگری نیز رخ دهد که در مسیر زندگی شما را دچار هراس و نگرانی نماید، در این زمان نیز می توانید به سرعت به سایت وکلای جرائم اینترنتی مراجعه و مشاوره ها و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

اگر در مسیر راه اندازی انواع کسب و کار های اینترنتی خود با مشکلات حقوقی زیادی برخورد داشتید نیز می توانید از وکیل جرایم رایانه ای کمک بگیرید و بدین وسیله مراقبت های مورد نیاز را با اظهارات لازم اجرا نمایید.

توصیه مهمی که در این زمان به افراد داده می شود و وکیل جرایم رایانه ای به شدت افراد را نسبت به آن نهی می کند آن است که هیچ پیامی را در این لحظات برای مخاطب مجرم خود ارسال نکنید و یا حتی به پیام های وی نیز اعتنا نداشته باشید.

اینجاست که تفاوت وکیل جرایم رایانه ای با جرایم سایبری اندکی به وضوح دیده می شود زیرا جمع آوری دقیق اطلاعات و رد یابی مستندات رایانه ای برای وکیل جرایم رایانه ای و وکیل سایبری تا حدی یک فرآیند پیچیده به شمار می رود که به کسب دانش اختصاص در حوزه فناوری اطلاعات نیاز دارد.

این فرآیند به جرم شناسی رایانه ای شناخته شده است که وکلای خاص خود را طلب می کند، این گروه از وکلا می توانند وجه تمایز خود را به صورت یکسان با گروه های دیگر وکلا در بیان دانش حوزه ICT به نمایش بگذراند و در دسته جدیدی از حقوق دانان جامعه قرار گیرند.

شیوه اجرایی وکیل جرایم رایانه ای در مقابله با انواع جرم رایانه ای چیست؟

همان طور که مشخص است ابزار های رایانه ای و گوشی های هوشمند بسیار زیاد تولید می شوند به گونه ای که هر یک از آنان دارای برنامه های کاربردی خاصی است که در حال بروز رسانی های جدید نیز خواهند بود.

بر همین اساس پیشرفته انسان شاید به گونه ای به این ابزار ارتباط داشته و نیاز به همراهی آن با جرایم رایانه ای دارد، در این زمان است که میزان هوش و استعداد افراد سنجیده می شود تا فرد مرتکب جرم نشود.

در این شیوه پیچیده از فرآیند فناورانه می توان به این مقوله اشاره نمود که تنها راهی که وکیل جرایم رایانه ای برای کاهش جرم های رایانه ای عنوان می کند آن است که میزان فرهنگ مردم در استفاده از رایانه و تجهیزات جانبی آن افزایش یابد به گونه ای که این آموزش از مدارس نیز آغاز شود تا به کل جامعه و خانواده ها نیز انتقال یابد، در این راستا نیز وکیل جرایم رایانه ای سعی دارد موارد لازم را در مشاوره های خود به مخاطبین خود انتقال دهد.

شیوه اجرایی وکیل جرایم رایانه ای در مقابله با انواع جرم رایانه ای چیست؟
شیوه اجرایی وکیل جرایم رایانه ای در مقابله با انواع جرم رایانه ای چیست؟

اقدامات دادسرا در زمان رسیدگی به جرایم رایانه ای چیست و وکیل جرایم رایانه ای در این زمان چه نقشی را ایفا می کند؟

زمانی که پرونده جرایم رایانه ای برای رسیدگی به یکی از شعب دادسرا ها انتقال می یابد با توجه به حساسیت موضوع رایانه ای بودن آن، دادسرا بلافاصله حساب های مالی مجرم یا متهم را مسدود کرده و وی را ممنوع الخروج اعلام می کند.

به دنبال این اقدام نیز ممکن است سایت های اینترنتی شخص مجرم یا متهم نیز مسدود شده و هر موردی که به فیلترینگ سایت مرتبط است اقدام می شود، در صفحه سایت های اینترنتی متهم چنانچه لینک هایی برای ارتباط با سایر شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام، اینتستاگرام یا حتی ایمیل نیز باشد، مسدود شده و فیلتر می شود، توجه داشته باشید اجرای احکام منوط به حضور فرد شاکی و متهم است و در صورت نبود متهم برگ ابلاغ برای وی ارسال می شود و در زمان مقرر حکم مربوطه صادر می شود.

درباره ی پلیس فتا:

این سازمان با گسترش اینترنت و جرائم اینترنتی و ضرورت وجود سازمانی که به صورت تخصصی روی این جرائم کار کند در سال 1389 با دستور فرمانده ی نیروی انتظامی با عنوان پلیس فتا(فضای تولید و تبادل اطلاعات) تشکیل شد تا به جرائمی که از طریق استفاده از اینترنت اتفاق می افتاد رسیدگی کنند و یا حتی از به وقوع پیوستن آنها پیشگیری کنند.

وظیفه ی این ارگان پیگیری،تحقیق و کشف جرائمی است که در بستر اینترنت رخ میدهد است.

به عبارتی این ارگان به وجود آمده تا در جامعه و برای فعالیت های مختلف در جامعه اطلاعاتی امنیت ایجاد کرده و خطرات را به حداقل برساند،از تعرض ها و توهین هایی که ممکن است از طریق فضای مجازی به هنجارهای جامعه شود پیشگیری کند، از فضای تولید و تبادل اطلاعات مراقبت کند و اجازه ندهد تا اینترنت فضایی شود برای انجام فعالیت های غیر قانونی.

در این زمان نقش وکیل جرایم رایانه ای پر رنگ شده و نیاز به دفاع از سوی وی برای موکل احساس می شود، وکیل جرایم رایانه ای می تواندد پرونده مرتبط با رایانه را که به جرایم رایانه ای یا فضای مجازی ارتباط دارد با زیرکی و هوش بالا به مرحله بررسی و اجرا در آورد.

در این زمان هوش اجتماعی و هیجانی وکیل توأم با به کارگیری قوانین کاربردی، می تواند میزان هنر وکالت وی را برای عموم مشخص نموده و ارتباط مؤثر وی با وکلای دادگستری داخل و یا خارج از دادسرا نیز می تواند در پیشبرد پرونده مفید واقع شود.

در حقیقت تسلط وکیل جرایم رایانه ای به امور رایانه ای و قوانین جدید جرایم سایبری باید با حضور ذهن در زمان پاسخ گویی همراه باشد که در نتیجه مثبت پرونده بسیار مؤثر خواهد بود، نکته مهم آن است که وکالت وکیل جرایم رایانه ای مقوله ای متفاوت از سایر وکالت ها بوده و نیاز به بروز بودن وکیل در حوزه دفاعی احساس می شود.

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید، متشکریم و امیدواریم که از خواندن مطالب آن بهره لازم و کافی را کسب کرده باشید.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    2 thoughts on “وکیل جرایم رایانه ای

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام