وکیل جرایم پزشکی

در ابتدای مطلب باید بدانیم که جرایم پزشکی شامل چه مصادیقی است.

1_ عدم پذیرش بیماران اورژانسی

2_ ارائه داروهای مشابه به جای داروهای اصلی

3_ نداشتن امکانات ضروری پزشکی و …. .

به طور کلی : اگر پزشکی هنگام عمل و یا درمان و هرگونه اموری که مربوط به بهبود بخشی انسان است ، از روی بی احتیاطی یا بی مبالاتی و یا عدم مهارت، مرتکب اشتباهی شوند که موجب مرگ بیمار و یا صدمه بدنی به بیمار شود ، با توجه به مفهوم مخالف ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی و هم چنین ، تبصره ۳ ماده ۲۰۵ همین قانون جرم بوده و در حکم شبه عمد خواهد بود.

برای خواندن مطلب کامل جرایم پزشکی به صفحه جرم جرایم پزشکی بروید .

برخی از مجازات های قصورات پزشکی عبارتند از : محرومیت از اشتغال در رابطه با حرفه های پزشکی و وابسته از 3 ماه تا 1 سال در محل ارتکاب متخلف،محرومیت از 3 ماه تا 1 سال در رابطه با حرفه های پزشکی و مرتبط با آن در تمام کشور،محرومیت دائم از اشتغال در تمام کشور.

در این مقاله قصد داریم مطالب مربوط به وکیل جرایم پزشکی را مورد برسی قرار دهیم.

برای اطلاع از وظایف وکیل قصورات پزشکی این مطلب را بخوانید .

قبل از هر چیز وکیل جرایم پزشکی باید دقت بالا و توجه ویژه ی به جزئیات داشته باشد به این دلیل که حتی کوچکترین مساله بر روند پرونده تاثیر قابل توجه ی دارد طبق ماده 29 قانون اساسی بهره بردن از خدمات بهداشتی درمارنی یکی از حقوق تمام افراد جامعه می باشد همین طور دولت باید این خدمات را برای افراد تامین کند زیرا هر کدام از ما این حق را داریم که ازسلامت و رفاه برخوردار باشیم.

12415401
وکیل جرایم پزشکی

باتوجه به مطالب گفته شده آگاهی از امور پزشکی برای ما حائز اهمیت است و اقدام پزشک باید در چهار چوب نکات علمی باشد در این مقاله قصد داریم به سوالاتی که در رابطه با وکیل جرایم پزشکی برای شما پیش آید پاسخ دهیم.

1.وکیل به چه کسی گفته می شود ومعنای وکالت چیست؟

2.وکیل چه وظایفی دارد؟

3.وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند؟

4.نکاتی که در اخذ وکیل جرایم پزشکی باید رعایت شود؟

5.مراحل داشتن مکیل جرایم پزشکی؟

6.نکات کاربردی جرایم پزشکی چیست؟

7.در چه صورت می توان گفت پزشک در امر درمان دچار خطا یا قصور شده است؟

8.چرا قربانیان قصور پزشکی به حقوق خود نمی رسند؟

9.راه های برخورد با قصور پزشکی چیست؟

10.مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چیست؟

11.چه حمایت ی به واسطه قانون گذار از بیمار می شود؟

12.اختلافات حقوقی مربوط با امر پزشکی چیست؟

13.جرایم پزشکی چیست؟

14.تخلفاتی که پزشکان مرتکب شده وجزء جرایم پزشکی محسوب می شود؟

15.برای تشکیل پرونده چه اقداماتی باید انجام داد؟

16.چه نکاتی در رابطه با شکایت خود باید رعایت کرد؟

17.بین تخلفات وجرایم پزشکی چه تفاوتی وجود دارد؟

18.نحوه رسیدگی به تخلفات به چه صورت است؟

19.قصور وتقصیر پزشکی چه تفاوتی با هم دارند ؟

20.آیا قصور پزشکی جنبه عمومی دارد؟

21.آیا اعضای رسیدگی به جرایم پزشکی باید پزشک باشند؟

22.زیر میزی تخلف محسوب می شود یا قصور؟

23.سوء استفاده از شرایط وموقعیت شغلی یعنی چه؟

24.مراجعی که برای رسیدگی به جرایم پزشکی می توان به آن مراجعه کرد؟

 

وکیل به چه کسی گفته می شود و معنای وکالت چیست؟

وکیل به شخصی گفته می شود که از سوی شخص دیگری در رابطه با قرار داد یا وکالت موجود انجام کاری را بر عهده دارد. وکالت در لغت به معنای واگذار کردن می باشد یعنی قراردادی که بین طرفین بسته شده و توسط آن، یکی از طرفین شخص دیگر را برای انجام کاری جانشین خود معرفی می کند در اموری که به پزشکی مربوط می شود بیمار باید از حق و حقوق خود آگاه باشد این علم همان حقوق پزشکی است که وکیل جرایم پزشکی باید تسلط کامل برآن را داشته باشد.

878041
وکیل به چه کسی گفته می شود و معنای وکالت چیست؟

وکیل چه وظایفی دارد ؟

وکیل وظایف متفاوتی را عهده دار است که یکی از این وظایف مهم، دادن مشاوره به شخصی است که به وکیل مراجعه کرده اکثر این افراد سواد کافی در زمینه حقوقی را ندارند از این جهت وکیل وظیفه دارد که مشاوره لازم را در رابطه با پرونده به فرد بدهد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

وکیل امانت دار موکل خود است و باید از گفتن مطالبی که غیر ممکن است خودداری کند و مسائلی که در روند پرونده ممکن است به وجود آید را به موکل خود توضیح دهد یعنی قدرت بیان و اطلاعات لازم را داشته باشد که موارد قانونی را برای فرد غیر متخصص توضیح دهد.

 

وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند؟

اگر به دلیل کم کاری یا بی توجهی وکیل موکل دچار زیان شود وکیل در برابر موکل خود مسئول است و پس گرفتن اموال فرد امانت دار موکل خود است موکل نیز در مقابل وکیل دارای تعهداتی است هزینه وکالت،مالیات، عوارض و همین طور حق وکیل طبق قرار داد پرداخت شود.

وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند؟
وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند؟

نکاتی در اخذ وکیل جرایم پزشکی باید رعایت شود؟

برای طرح دعوا به وکیل نیاز است چون در نبود وکیل امکان ضایع شدن حق شما وجود دارد، اگر به تنهایی در کمیسیون پزشکی بدون وجود وکیل حضور داشته باشید ممکن است به آسانی حق شما از بین برود یا اینکه به اشتباه یا ندانسته موضوعی را بیان کنید که به نفع شما نباشد بلکه به زیان شما باشد.

در رابطه با اخذ وکیل جرایم پزشکی به این نکته توجه داشته باشید که باید به کسانی که در این کار مهارت لازم را در زمینه پزشکی و همچنین وکالت را داشته باشند رجوع کنید

به این دلیل که برای به اثبات رساندن قصور یک پزشک در امور درمانی وکیل فرد وظیفه دارد که رابطه مشخص بین جراحی پزشک و آسیبی که به بیمار وارد شده است را ثابت کند و ثابت کردن این امر تنها به واسطه افرادی که در امور و مسائل پزشکی تسلط کامل را دارند امکان پذیر است چون با تخصصی کردن پرونده می توانند در دادگاه به شما کمک کرده یا با حضور در کمیسیون تشکیل شده افراد کمیسیون را قانع کند.

البته پیدا کردن چنین وکیلی سخت می باشد به شما توصیه می کنیم بیش از گرفتن هر تصمیمی در ابتدا به پزشکی که مورد اعتماد شما است مراجعه کرده و با اومشورت کنید که اگر قصور پزشکی از سوی پزشک را ثابت کرد سعی کنید با پزشک مورد نظر توافق کرده و اگر بین شما و پزشک توافقی انجام نشد دعوای خود را به مراجع قضایی اعلام کنید.

مراحل داشتن وکیل برای جرایم پزشکی ؟

در ابتدا باید یک جلسه حضوری با وکیل برای جرایم پزشکی داشته باشید و برای مشاوره با وکیل وقتی را تعیین کنید.

بعد از گرفتن وقت جزئیات پرونده خود را برای وکیل توضیح داده و اگر مدارکی در رابطه با ادعای خود دارید که میتواند به اثبات سخنان شما کمک کند به وکیل خود ارائه دهید و سپس وکالت نامه ی بین شما و وکیل امضاء شده و اگر در زمان روند پرونده از وکیل خود رضایت نداشته باشید می توان وکیل پرونده خود را عوض کنید.

مراحل داشتن وکیل برای جرایم پزشکی ؟
مراحل داشتن وکیل برای جرایم پزشکی ؟

نکات کاربردی جرایم پزشکی چیست ؟

در قوانین مجازات اسلامی با در نظر گرفتن تغییر و تحولا تی که رخ می دهد مسئولیت گروه پزشکی نیز به اندازه محدودی دچار تغییر می شود وظیفه پزشک در بحث کیفری و حقوقی به دو قسمت تقسیم شده که گاهی در دادگاه انقلاب آن را بررسی می کنند

در بعضی موارد ممکن است رفتاری مجرمانه وجود داشته باشد اما مربوط به امور پزشکی نباشد اما چون توسط پزشک این تخلف صورت گرفته به شکلی با امر پزشکی مرتبط می شود که مهم ترین این تخلفات شامل فریفتن بیمار،کمک نکردن به فردی که دچار آسیب شده،گواهی توسط پزشک صادر شود که مطابق با واقعیت نباشد و در اعمال پزشکی به صورت غیر قانونی کار کند.

نکات کاربردی جرایم پزشکی چیست ؟
نکات کاربردی جرایم پزشکی چیست ؟

در چه صورت می توان گفت پزشک در امر درمان مرتکب خطا یا قصور شده است؟

فرد زمانی میتواند ادعا داشته باشد که کادر پزشکی قصوری مرتکب شده است که شرایط واعمالی که ذکر می شود را انجام داده باشد:

ابتدا اینکه پزشک یا کادر درمان یا دندان پزشک که از او شکایت شده در تشخیص مشکل بیمار یا درمان بیمار دخالتی داشته باشد و دوم اینکه در تشخیص نوع بیماری مطالب یا کاربرد های علمی را به خوبی رعایت نکرده باشد منظور مطالب علمی است،که در علم پزشکی اثبات شده کوتاهی کرده باشد و در انتها می توان گفت پزشک یا دندانپزشک به طور کل در امور درمانی باعث ایجاد خسارت، چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی به فرد بیمار شده باشد اگر تمامی این شرایط وجود داشته باشد می توان گفت پزشک یا کادر پزشکی دچار قصور شده اند.

در چه صورت می توان گفت پزشک در امر درمان مرتکب خطا یا قصور شده است؟
در چه صورت می توان گفت پزشک در امر درمان مرتکب خطا یا قصور شده است؟

بیمار به دو شکل می تواند شکایت خود را مطرح کند شکایت انتظامی به این صورت است که طلب دیه یا خسارت مالی مد نظر فرد نباشد بلکه می خواهد حرفه پزشک را مورد بررسی و تعقیب قرار دهد و شکل دیگر بیمار می خواهد دیه یا میزان خسارتی که به فرد وارد شده را مطالبه کند و چنانچه تخلفی که انجام شده غیر عمد بودن آن ثابت شود باعث سوء سابقه کیفری برای پزشک نمی شود.

چرا قربانیان قصور پزشکی به حقوق خود نمی رسند؟

افرادی که قربانی قصور پزشکی شده اند با وجود قوانین و مقررات وضع شده به راحتی نمی توانند به حق و حقوق خود برسند با وجود اینکه در این راه پشتیبانی های مقنن وجود دارد حمایت شکلی باید به گونه ای باشد که فرد آسیب دیده در کمترین زمان به واسطه ی مراجع رسیدگی به قصورپزشکی به حق خود برسد.

اما در پشتیبانی و حمایت شکلی به ویژه آنچه در سازمان نظام پزشکی مطرح شده حفظ شخصیت پزشک را مورد توجه قرار داده نه پشتیبانی از فردی که دچار آسیب شده است زیرا این موضوع در ائین نامه انتظامی رسیدگی به شکایات ذکر شده که اولویت دادن پزشک بر فرد را نشان می دهد و باعث می شود فرد برای رسیدن به حقوق خود مسیری طولانی وسخت را طی کند.

چرا قربانیان قصور پزشکی به حقوق خود نمی رسند؟
چرا قربانیان قصور پزشکی به حقوق خود نمی رسند؟

گاهی مواقع سازمان نظام پزشکی طبق قوانین موجود عمل نمی کنند و طبق قانون سازمان نظام پزشکی ارسال پرونده به واسطه مقام قضایی، در صورت قصور یا عدم قصور پرونده را در مدت زمان دو ماه نظر کارشناس را ارائه دهد که گاهی مواقع بعضی از این هیات ها سه برابر مدت زمان تعیین شده،نظر یه کارشناسی را ارائه می دهند

و در حال حاضر اوضاع افرادای که دچار قصور پزشکی شده اند از لحاظ حمایت های کیفری مناسب نیست.برای رفع این مشکلات باید راه حل اساسی به واسطه ی قوه قضاییه،وزرات بهداشت،کمیسیون قضایی وحقوقی با فرستادن لایحه به مجلس انجام شود و مردم از این نمایندگان می خواهند برای این تعداد مراجع که بر سر راه بیماران وجود دارد راه حلی مناسب پیدا کنند

راه های برخورد با قصور پزشکی؟

نظام پزشکی دارای تشکیلاتی برای مقابله با قصور پزشکی است که اگر قصوری از جانب پزشک یا پرستاری رخ داده باشد آن را از جوانب مختلفی مورد بررسی قرارمی دهد که اگر اثبات شود سعی میکند که آسیب های به وجود آمده ازاین مشکلات را جبران کند.

وظیفه نظارت وبازرسی بر اماکن درمانی،پزشکی و همین طور مطب ها برعهده وزارت بهداشت ودرمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور می باشد چنانچه با تخلف یا کم کاری روبرو شوند با توجه به موردی که پیش امده آن را به دادگاه های عمومی انقلاب اسلامی نظام پزشکی ارائه می دهند.

 

راه های برخورد با قصور پزشکی؟
راه های برخورد با قصور پزشکی؟

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چیست؟

مسئولیت پزشک در مقابل بیمار مساله بسیار مهمی است که وظایف پزشک را در قبال بیمار مشخص می کند و ارتباط بیمار با پزشک تعهدی است که بین این دو بسته می شود که در انجام امر پزشکی،پزشک در رابطه با ارائه خدمات که به بیمارمی دهد مسئولیت های را دارد از وظایف مشاور حقوقی جرایم پزشکی بیان حق و حقوق دعاوی بوده بعضی مواقع با توجه به شرایط موجود از بیمار تعهدی گرفته می شود که مردم به اشتباه فکر می کنند

که پزشک مسئولیتی نداشته و در صورت بروز مشکل تمامی عواقب آن با بیمار است و در صورت بروز مشکل امکان هیچ گونه شکایتی را ندارند در چنین مواقعی می توانید با مشاوره حقوقی مشورت کرده و شما را راهنمایی کنند زیرا پزشک معالج در برابر کاری که انجام می دهد مسئول است و رسیدگی به شکایات را نظام پزشک پیگیری می کند.

مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چیست؟
مشاوره حقوقی جرایم پزشکی چیست؟

موضوع دیگری که بین بیمار و پزشک باید به آن توجه کرد گرفتن رضایت از بیمار می باشد که پزشک اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار دهد در اینجا رضایت از هر نوعی که هست باید هوشیارانه باشد رضایتی که صریح باشد یعنی بی پرده و رک باشد که به دو صورت کتبی و شفاهی می باشد که توصیه می شود رضایت خود را رسمی و کتبی بدهید تا اگر مشکلی پیش امد مستنداتی در اختیار داشته باشید.

رضایت دیگر ضمنی است که بیمار با کار خود این رضایت را نشان می دهد مثلا بیماری که از مراکز درمانی تقاضای آمبولانس کرده در اینجا تقاضای خود را اعلام کرده اما رضایت آگاهانه رضایتی است که فرد بیمار و خانواده او از دوره درمان نحوه درمان وخود بیماری اطلا ع دارند.

چه حمایتی به واسطه قانون گذار از حقوق بیمار می شود؟

در رابطه با قوانینی که بین جامعه و افراد وجود دارد دولت با حمایت ازطرفی که ضعیف است وارد می شود و اقدام به برپای عدالت می کند.مثلا بین پزشک و بیمار هر دو دارای قدرت یکسانی نیستند دولت وظیفه نوشتن قانون همراه با ضمانت اخلاق را دارد چنانچه قوانین موجود به ضرر افراد باشد یا این قوانین کفایت نکند دولت قوانینی مانند پیوند اعضای بدن بیماری که فوت شده یا دچار مرگ مغزی شده را وضع میکند.

چه حمایتی به واسطه قانون گذار از حقوق بیمار می شود؟
چه حمایتی به واسطه قانون گذار از حقوق بیمار می شود؟

اختلافات حقوقی مربوط با امر پزشکی چیست؟

در دنیای امروزی با وجود تلاش و امکانات بسیار پزشکان،دندان پزشکان و دیگر کارمندان بخش بهداشتی درمانی متاسفانه هنوز هم نارضایتی مردم از کار پزشکان وجود دارد که این نارضایتی از یک طرف به دلیل ایجاد نشدن یک ارتباط مناسب با بیمار است

و از جهت دیگرعوامل گوناگونی همچون مطبوعات خبری،رسانه ها،وجود تعداد زیادی از وکیل های حقوقی،تجهیزات پزشکی پیشرفته وروش های جدید درمانی و همچنین افراد زیادی به یادگیری در رشته پزشکی تمایل دارند

و در این رشته تحصیل می کنند و گروه یا تعدادی از پزشکان برای بدست اوردن منفعت و درآمد بیشتر مرتکب تخلفاتی می شوند و در انتها نداشتن اطلاعات در باره ی حقوق بیمار از مواردی است که باعث شکایت بیماران ازپزشکان می شود. در چنین مواقعی وجود یک وکیل متخصص لازم است تا در این زمینه عهده دار مسائل مربوطه باشد که آیا کوتاهی از جانب پزشک رخ داده یا خیر؟ آیا حقی از بیمار ضایع شده ؟

جرایم پزشکی چیست؟

اگر پزشک، جراح و یا سایر افراد در امور پزشکی در طی انجام مراحل پزشکی دچار بی احتیاطی یا خطا ی شوند که منجر به قتل یا آسیب به بدن شود طبق ماده 59 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده.

بررسی جرایم پزشکی توسط قوه قضاییه انجام می شود و در نهایت توسط قاضی دادگاه حکم صادر می شود که نظر پزشکان متخصص و همین طور پزشک قانونی بی تاثیر نیست زیرا این رای با توجه به علم پزشکی باید صادر شود. جرایم پزشکی که به واسطه ی مقامات قوه قضاییه بررسی می شود می توان به قتل و نقص عضو به شکل عمد یا غیر عمد و همین طور سقط جنین که با ضوابط قانونی مغایرت داشته باشد اشاره کرد.

جرایم پزشکی چیست؟
جرایم پزشکی چیست؟

تخلفاتی که پزشکان مرتکب می شوند و جزء جرایم پزشکی محسوب می شود؟

تخلفی که پزشک به آن مرتکب می شود از دو جهت می توان آن را بررسی کرد از نظر جزایی که توسط دادسرا پیگیری می شود، انتظامی که توسط نظام پزشکی می توان آن را پیگیری کرد که این تخلفات با هم فرق دارند.

خطای انتظامی از بین بردن وظایفی است که توسط قانون صنفی ایجاد شده پزشکان توسط این قوانین صنفی وظیفه دارند مواردی را رعایت کنند که در صورت عدم رعایت آنها باعث ایجاد مسئولیت انتظامی می شود و باعث تعقیب جزایی نمی شود.

از نظر جزایی می توان انجام قتل عمد بیمار به دلیل تزریق آمپولی که توسط پزشک یا پرستار انجام شده وباعث مرگ بیمارشده یا مرگی که به علت عمل زیبایی اتفاق افتاده به این دلیل که بیمار به بیهوشی حساسیت داشته یا پزشک عمومی که تخصص کافی در عمل را نداشته چون باید در مراکزی انجام شود که بخش های چون سی سی یو،آی سی یو، متخصص قلب و ریه حضور داشته باشند که اگر عمل در مکانی مجهز نباشد طبق قانون این عمل خود یک جرم می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

سهل انگاری در انجام وظیفه و رعایت نکردن امور علمی وقانونی:

افرادی که در حرفه پزشکی کار می کنند باید تمام امور مرتبط با علم پزشکی را رعایت نموده عمل یا جراحی که توسط پزشک انجام میگیرد به شکلی تصرف در جان بیمار است در نتیجه باید پزشک تخصص و صلاحیت لازم را دارا باشد. افرادی که در رشته پزشکی فارغ التحصیل شده اند بعد از دریافت پروانه پزشکی می توانند در رشته مربوطه کار خود را آغاز کنند

به طور مثال اگر یک پزشک عمومی عمل زیبای صورت را انجام دهد به مدت شش ماه تا یک سال نمی تواند در حرفه خود مشغول باشد اگر این تخلف را دوباره تکرار کند سبب لغو پروانه پزشکی می شود اگر تخلف پزشک باعث آسیب رسیدن به بیمار یا فوت بیمار شود و این جرم اثبات شود امتیاز او در طبابت گرفته می شود و مجازات میشود که شامل پرداخت خسارت و دیه می باششد.

سهل انگاری در انجام وظیفه و رعایت نکردن امور علمی وقانونی:
سهل انگاری در انجام وظیفه و رعایت نکردن امور علمی وقانونی:

 

انجام اعمالی که خلاف شئونات پزشکی می باشد:

جامعه پزشکی در جامعه ما دارای جایگاه بالای است که باید پزشکان موازین اخلاقی را در برخورد با بیمار رعایت کرده و همچنین از اعمالی چون مصرف الکل و دخانیات که جامعه پزشکی را دچار مشکل می کند دوری کرده، هماهنگ کردن با بعضی از موسسه ها خصوصی یا دولتی و حتی آمبولانس ها که اینها با شئونات جامعه پزشکی مغایرت دارند وزیر نظر سازمان پزشکی به آن رسیدگی می شود.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

بازگو کردن اسراری که به بیماری فرد مرتبط می شود:

طبق دستورات دین اسلام زمانی که رازی به فردی گفته می شود باید این راز به امانت نگه داشته شود و به هیچ عنوان فاش نشود و در امر پزشکی لازم است این امر رازداری رعایت شود این موضوع از اهمیت بالای برخوردار است و در قوانین وضع شده به اهمیت راز داری توصیه شده است

طبق ماده 648 قانون مجازات تمام اشخاصی که به دلیل موقعیت شغلی به گونه ی باید رازدار باشند و چنانچه جزء در مورد قانونی راز را فاش کند مطابق با ماده ذکر شده محکوم می شود به عنوان مثال اگر شخصی بعد از مراجعه به پزشک نام بیمار و نوع بیماریش در مطبوعات یا مجله ی چاپ شود پزشک طبق قانون مجازات می شود.

تمامی جرایم غیر عمد پزشکی امکان تعقیب کیفری را دارند مثلا در بیمارانی که باید تمامی تجهیزات پزشکی وهمچنین تیم متخصص پزشکی باید حضور داشته باشند پزشک فرد بیمار را در مطب خود معالجه می کند که می توان از جهت کیفری این موضوع را پیگیری کرد

بازگو کردن اسراری که به بیماری فرد مرتبط می شود:
بازگو کردن اسراری که به بیماری فرد مرتبط می شود:

گمراه کردن یا فریب دادن بیمار:

اغراق خصوصا در زمینه های زیبای،پوست،مو ویا افزایش قد افراد بالغ باعث می شود فرد از نتیجه عمل یا جراحی خود راضی نباشد و منجر به شکایت از پزشک شود که وعده های فریب دهنده جرم مجسوب می شود فریب دادن بیمار با تبلیغات دروغ وگمراه کننده خلاف قوانین نظام پزشکی است.

اعلام و صادر کردن گواهی که خلاف واقعیت باشد جزء جرایم پزشکی محسوب می شود، کوتاهی در جراحی مثلا در انجام عمل کلیه بدون دلیل خاص یا وجود مشکلی کلیه فرد را بیرون آورد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

قتل غیر عمد وآسیب های که ممکن است به بیمار وارد شود :

حتی اگر پزشک در زمان معالجه هیچ خطا یا بی احتیاطی در قبل بیمار انجام ندهد با این وجود باز هم از طرف پزشک این آسیب بر بیمار وارد شده ومسئول می باشد، قانون این جراحی پزشک را خطای شبیه عمد می گوید

در این رابطه بخاطر اینکه پزشک از نظر کیفری مسئولیتی نداشته باشد قبل از عمل جراحی در مواقعی که فوری نیست از بیمار یا سرپرست یا نماینده قانونی اجازه گرفته می شود که با انجام این کارها و رعایت این قوانین اگر بیمار فوت شود از نظر کیفری مسئول نیست اما از لحاظ مدنی دارای مسئولیت است چون دریافت رضایت از بیمار فقط جنبه انجام عمل و درمان را دارد، ضمانت نتیجه جراحی ناموفق را ندارد و اگر قبل از عمل از بیمار برائت دریافت کند از نظر مدنی مسئول نیست.

54054
قتل غیر عمد وآسیب های که ممکن است به بیمار وارد شود :

اما چنانچه پزشک یا کادر درمان در امر پزشکی مرتکب خطا یا بی احتیاطی شود جرم محسوب شده.

طبق ماده 459 قانون مجازات اسلامی اگر پزشک در معالجه ی که انجام داده باعث صدمه به بدن بیمار شود باید دیه پرداخت کند اما چنانچه عمل انجام شده طبق قوانین پزشکی باشد و قصوری مرتکب نشده باشد یا اینکه از قبل برائت گرفته باشد ( چنانچه بیمار بالغ نباشد یا مجنون باشد برائت اعتباری ندارد و باید این برائت از ولی بیمار گرفته شود)

ولی خاص پدر و ولی عام که مقام رهبری می باشد ودر صورت نبودن یا دسترسی نداشتن به ولی خاص با اجازه از مقام رهبری و واگذار کردن اختیاربه داد ستان اقدام به دادن برائت به پزشک می کنند.

پزشک و بیمار یعنی هر دو طرف دعوا به وکیلی متخصص نیاز دارند که پرونده شان را از جهات مختلف مورد برسی قرار دهد تا حقی از هیچ کدام ضایع نشود. بررسی رعایت امور پزشکی و همچنین داشتن رضایت یا برائت ازبیمار وکیل شما انجام می دهد که اگر پزشک این موارد را رعایت کرده باشد تعقیب کیفری ندارد.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

برای تشکیل پرونده پزشکی چه اقداماتی را باید انجام داد؟

  • در ابتدا باید به دادسرای عمومی مراجعه کرده
  • شکایت خود را ثبت کرده و به شعبه مربوطه ارجاع داده شود
  • برای تحویل ویا ارائه مدارک وتوضیحات به قاضی مراجعه کرد
  • انجام حکم قاضی با توجه به دستوری که به پزشک یا هر ارگانی که عمل و اقداماتی برای بیمار انجام شده تمامی مدارک موجود را می خواهد که برای دریافت پاسخ سریع از سوی سازمان درخواست مزبور به شما یا فرد شاکی می دهند تا به صورت دستی به برده و سازمان مربوطه جواب را یا به شما دهد یا خود سازمان آن را ارسال می کند.
  • فرد شاکی به کلانتری معرفی شده که اگر مدارک ارائه شده توسط بیمارستان دارای نقصی باشد یا به طور کامل ارائه نشده را تحویل دهد یا شهودی وجود داشته باشد توضیحات خود را ارائه دهد یا فردی که شما ازاو شکایت کرده اید برای ارائه توضیحات حضور یابد واینکه بیمار به پزشکی قانونی مراجعه کند که آیا فرد دچار خسارت شده است یا خیر؟
  • بعد از اتمام تحقیقات پرونده به کمیسیون پزشکی فرستاده می شود که تمام اعضا پزشک می باشند پرونده را به شکلی کاملا تخصصی مورد برسی قرار می دهند و زمانی را تعیین کرده واز شما و پزشک مورد نظر خواسته میشود در زمان مشخص شده جهت توضیحات لازم در رابطه با اتفاقات ی که رخ داده توضیح دهید.
برای تشکیل پرونده پزشکی چه اقداماتی را باید انجام داد؟
برای تشکیل پرونده پزشکی چه اقداماتی را باید انجام داد؟

چه نکاتی در رابطه با شکایت خود باید رعایت کنید؟

برای تحویل شکایت حضور بیمار یا وکیل بیمار الزامی است اگر غیر از این باشد شکایت شما رد می شود چنانچه بیمار بیهوش باشد باید قیم به صورت موقت برای او تعیین شود و بعد از آن قیم تعیین شده باید از طرف شخصی که بیهوش است وکیل بگیرد.باید تمامی مدارک شما خوانا باشد که حقی از شما ضایع نشود چون مدارک پزشکی که از سوی پزشک یا سازمان ارسال میشود به شکل لاتین وهمراه با اختصارات بسیاری است، وجود فردی کاملا حرفه ی برای بررسی مدارک شما الزامی است.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

بین تخلفات و جرایم پزشکی چه تفاوتی وجود دارد؟

با وجود گرفتن برائت پزشک درصورت انجام اقدامی چنانچه عمدی یا غیر عمد بیمار دچال مشکل شود طبق قوانین جنایت عمد یا شبه عمد محسوب می شود ویک تخلف نظامی به شمار می آید که با وجود مجازات کیفری و پرداخت خسارت این احتمال وجود دارد که پروانه شخص بر اساس قوانین انتظامی برای مدتی لغو شود

یا اینکه نتواند به شغل خود ادامه دهد بین بیمار و پزشک رابطه حقوقی وجود دارد که پزشک باید از تمام توانایی خود در طول درمان استفاده کند تا بهترین نتیجه ممکن بدست آید.در بعضی مواقع پزشک آنطور که باید عمل کند

وظیفه خود را انجام نمی دهد و این موضوع با عنوان تخلف یا قصور پزشک مطرح می شود که می تواند به دلایل مختلفی چون عمل زیبایی مثل عمل بینی حتی اقداماتی غیر ازجراحی مثل لیزر یا ارائه محصولات زیبای پوست مشکلات پیامد های حقوقی یکسانی برای پزشک ندارد و فرق می کند

زیرا پزشکان طبق قوانین حقوقی وجزایی وهمچنین قوانین صنفی عهده دار تخلفات خود می باشند تخلفات شامل کوتاهی در انجام وظیفه یا بازگو کردن اسرار بیمار می باشد که پزشک مطابق با قوانین موجود عمل نکرده

اما جرایم پزشکی شامل گزینه های می شود که طبق قوانین اسلامی برای جرم مرتکب شده مجازات وجود دارد و افرادی که این جرم را انجام می دهند پزشک یا پرسنل پزشکی هستند.صلاحیت دادسرای نظام پزشکی برای رسیدگی به تخلفات پزشکی می باشد اما رسیدگی به جرایم پزشکی توسط محاکم عمومی دادگستری می باشد.

در نهایت می توان گفت در بیشتر موارد به طور همزمان می توان به نظام پزشکی ودادگستری مراجعه نمود.

نحوه رسیدگی به تخلفات پزشکی به چه صورت است؟

بعد از طرح شکایت توسط بیمار یا خانواده بیمار و یا ارائه گزارش به واسطه بازرسان ارگان مربوطه یا دیگر مراجعه قانونی با ارائه موضوع به شورای حل اختلاف که تخصص آن در رابطه با همین موضوع می باشد در نظام پزشکی قرار دارد کار خود را آغاز کرده اگر طرفین به سازش رسیدند که پرونده مختومه اعلام خواهد شد

و چنانچه سازش برقرار نشد پرونده به دادسرای انتظامی ارسال شده که افراد داد سرا متشکل از دادستان و دادیار به تعداد مشخص که با صلاحیت شورای انتظامی و صدور رای هیئت مدیره و در آخر دستور ریاست سازمان انتخاب می شود.

دادیار باید داری سابقه حداقل پنج سال اشتغال در حرفه پزشکی و دادستان دارای هفت سال، دادستان این اجازه را دارد که یکی از دادیاران را به اتنخاب خود به عنوان معاون اول قرار دهد تا از سوی دادستان به انجام وظایف رسیدگی کند.

بعد از ارسال شکایت و انجام اقداماتی مانند پرس جو از شخص شاکی دیدن مدارک و سوابق موجود همچنین انجام معاینه و ازمایش های لازم و نظر کارشناس دادسرا پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد اگر نیاز به تعقیب باشد با جلب رضایت دادستان یا معاون اول پرونده را برای رسیدگی به هیئت بدوی انتظامی فرستاده می شود

پس از مشاهده مدارک موجود و دریافت نظر کارشناس اقدام به صدور رای میکند.برای رسیدگی به اعتراضی که در رابطه با هیئت بدوی وجود دارد در مرکز استان هیئت های تجدید نظر وجود دارد که رسیدگی به تخلفات مربوط به تمامی پزشکان ومتخصصان و یا بیمارستان ها توسط سازمان پزشکی انجام شده و رسیدگی به جرایم یا سهل انگاری دامپزشکی به واسطه سازمان نظام دامپزشکی انجام می شود.

شما در حال مطالعه مقاله وکیل جرایم پزشکی هستید

قصورو تقصیر پزشکی چیست و چه تفاوتی دارند؟

اگر قوانین به درستی به شهروندان آموزش داده شود در جلوگیری از وقوع جرایم تاثیر بسزایی دارد اما در رابطه با قصور پزشکی باید گفت که در قوانین تعدادی کلمه اشتباه که گاه مترادف و گاهی به جای یکدیگر استفاده می شود مانند کلمه قصور و تقصیر که از دو جهت مدنی و کیفری قابل بحث می باشد.

مثلا تقصیر پزشکی با خطای جزای برابر است یعنی در تقصیر پزشکی اراده قبلی به شکلی عمدی بودن خطا در آن وجود دارد، اما در قصور پزشکی عمدی در کار نیست بلکه از روی غفلت و ناخواسته باعث بروز مشکل شده که خطاهای پزشکی درجه و سطح متفاوتی دارند و با توجه به میزان آسیب که به وجود آمده مجازات را مطابق آن تعیین می کنند

در شرایطی ممکن است که حادثه اتفاق بیفتد یعنی پزشک با توجه به رعایت تمام مسائل پزشکی و همین طور داشتن مهارت بیمار فوت کند در اینجا قبل از انکه بگوییم پزشک مرتکب خطا یا قصور شده یک حادثه رخ داده که مجازات طبق آن اتفاق باید باشد یا اینکه پزشک زمان کمی در اختیار دارد

در همان لحظه باید تصمیم بگیرد و دچار استرس شده ممکن است تصمیم مناسب گرفته نشود. با توجه به حالت های ممکن باید انصافی هم باشد که بتوان مجازاتی مناسب را تعیین کرد گاهی هم پزشک با بی دقتی یا عمد یا نداشتن مهارت لازم باعث فوت شخص شده که این مجازات به صورت دیگری است.

آیا قصور پزشکی جنبه عمومی دارد؟

این جرم جنبه عمومی دارد مگر در شرایط ویژه که قانونگذار برای آن استثنا قائل شده در نتیجه می توان گفت قصور پزشکی با پرداخت خسارت ودیه به شخص است که به صورت خصوصی است وحبس و جریمه نقدی یا محروم کردن فرد از حق وحقوق اجتماعی خود که به صورت عمومی است.

آیا اعضای دستگاه قضایی رسیدگی به جرایم باید پزشک باشند؟

قضاوت در دادگاه ی که جرایم پزشکی را مورد بررسی قرار می دهد نیازی نیست که به امر پزشکی تسلط داشته باشند چون لازمه کار آنها نمی باشد بلکه این افراد باید در حوزه حقوق پزشکی تخصص داشته باشند که افرادی که در دادسرا های پزشکی کار می کنند دارای مدارک کارشناسی حقوق یا دکترای دیگر رشته های حقوقی را دارند.

زیرمیزی یک تخلف محسوب می شود یا قصور؟

زیرمیزی یا رشوه خواری در عالم پزشکی یک قصور محسوب نمی شود و یک جرم و تخلف مستقل است و اگر پزشکی زیرمیزی دریافت کند از جانب گروه انتظامی نظام پزشکی یا تعزیزات حکومتی پیگیری می شود.

سوء استفاده از شرایط و موقعیت شغلی یعنی چه؟

بعضی مواقع پیش می آید که پزشک از شرایط شغلی خود سوء استفاده کرده به عنوان مثال یک پزشک عمومی خود را به عنوان یک متخصص معرفی کرده که علاوه بر تخلف انتظامی، جعل نیز محسوب می شود به این صورت که بیمار و یا خانواده فرد با طرح شکایت و ارائه آن به مراجع قانونی پیگیری می شود که اگر طرفین سازش کردند که پرونده مختومه می شود و اگر به سازش ختم نشد پرونده به دادسرای انتظامی فرستاده می شود

 

چنانچه پزشکی تخلف انتظامی ومجرمانه داشته باشد به چه صورت رسیدگی می شود؟

رسیدگی به تخلفات انتظامی توسط سازمان نظام پزشکی و رسیدگی به جرایم به واسطه دادگاهای کیفری انجام می شود چنانچه تخلف پزشک طوری باشد که هم تخلف پزشکی و همین طور جرایم پزشکی را مرتکب شده باشد هر کدام از مراجع طبق قوانین موجود به شکایت رسیدگی می کنند.

مراجعی که برای رسیدگی به جرایم پزشکی به آن می توان مراجعه کرد؟

دادگاه عمومی:

در دادگاه عمومی می توان از لحاظ جزائی یا حقوقی تخلف پزشک را پیگیری کرد. یا به عبارتی بگوییم هر تخلف یا عمل اشتباهی که از لحاظ قضایی قابل پیگیری باشد را در دستور کار دادگاه عمومی می باشد. و به این دلیل که امور پزشکی جزء مسائل تخصصی است و به نظر کارشناسان لازمه آن می باشد قوه قضاییه دادسرای را به صورت ویژه مختص جرایم پزشکی و دارویی قرار داده است.

دادسرای جرایم پزشکی:

دادسراهای مختلفی وجود دارد که تعدادی از این دادسرا ها مختص امور ویژه ی می باشند و افراد برای پیگیری مشکلات پرونده قضایی که در رابطه با تخلف پزشک می باشد می توانند به دادسرای جرایم پزشکی رفته و کار خود را پیگیری می کنند که در این دادسرا علاوه بر تخلفات پزشکی به تخلفات دارویی و غذایی و همچنین ثبت علامت تجاری رسیدگی کرده.

 شورای حل اختلاف:

در استان های زیادی شورای حل اختلاف برای رسیدگی در زمینه های پزشکی و بهداشتی کار خود را آغاز کرده که بررسی اختلاف های بین افراد جامعه پزشکی با یکدیگر و اختلاف بین جامعه پزشکی با دیگر افراد جامعه و همچنین مبلغ مورد نظر یا محکوم شده زیر پنج میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف به آن رسیدگی می شود.

سازمان تعزیزات حکومتی :

این سازمان موسسات یا ارگان های که به صورت غیر مجاز به واسطه ی افرادی که شایستگی لازم را ندارند مورد بررسی قرار داده یا تخصص لازم در امور پزشکی را ندارند رسیدگی می کند

در انتها باید گفت بیمار قبل از طرح دعوا از روی عصبانیت به سراغ پزشک رفته و به پزشک بی احترامی کرده و سر و صدا و مشکلاتی ایجاد می کند که این موارد خود جرم محسوب شده وبه دلیل پیچیدگی علم پزشکی و عدم آگاهی فرد بیمار از امور پزشکی به اشتباه نظر خود را به پزشک تحمیل کند از طرفی کار پزشک درمان است نمی خواهد به بیمار صدمه بزند و پزشک را قضاوت کرد گاه ممکن است حادثه رخ داده باشد.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام