وکیل حقوقی

وکیل حقوقی

وکیل حقوقی در حقیقت شخصی است که از طرف موکل اجازه دارد تا در مراجع قضایی یا غیر قضایی، در خصوص مسائل حقوقی اقدامات لازم را بنا به صلاح دید خود انجام دهد. در واقع وکیل حقوقی شخصی است که می تواند جهت احقاق حق حقوقی موکل خود در باره موضوع مطرح شده در کلیه مراجع قضایی و غیر قضایی، بر اساس محدودیت وظایف خود، اقدامات لازم را انجام دهد .

وکیل حقوقی و زمینه هایی که می تواند در آن مشاوره دهد:

وکیل حقوقی می تواند در کلیه امور حقوقی مشاوره دهد. البته نا گفته نماند که مسائل حقوقی در معنی لغت یک واژه کلی می باشد، به نظر بهتر است تا وکیل حقوقی در زمینه ای که تخصص کافی را دارد مشاوره مطلوب دهد. این بدین معناست که هر وکیلی در زمینه ای به صورت تخصصی اطلاعات دارد. به طور مثال وکیلی در زمینه مهاجرت تخصص دارد و همین کافی است تا صرفا در زمینه مهاجرت به موکل خود مشاوره دهد.

 

حقوقی2 1

انواع وکیل حقوقی

همان طور که پیش تر گفته شد، وکیل حقوقی می تواند تنها در یک زمینه مشاوره دهد. پس می توان گفت که انواع مختلفی از وکیل حقوقی داریم. می خواهیم در ادامه آن ها را نام برده و درباره وظایفشان شما را آگاه سازیم:

  1. وکیل انتخابی

وکیل انتخابی به شخصی گفته می شود که هر فردی می تواند با میل و علاقه خود ، وکیل انتخابی داشته باشد. وکیل انتخابی نیز می تواند مانند دیگر وکلا، کاملا رسمی باشند. بلکه شخص از طریق دفتر خانه اسناد رسمی، شخصی را به عنوان وکیل برای انجام اموری مانند : مراجعه به ادارات یا شهر داری یا فروش اموال و … انتخاب نماید.

هم چنین می تواند وکیل انتخابی از میان وکلای داد گستری باشد. یا می تواند از زیر مجموعه های داد گستری مانند شورای حل اختلاف و مراجع انتظامی، وکیل انتخابی خود را بر گزیند .

  1. وکیل تسخیری

وکیل تسخیری به وکیلی گفته می شود که دادگاه برای اشخاص بی بضاعت در نظر گرفته است. این وکیل برای جرائمی مانند : قتل، از سوی دادگاه انتخاب شده تا بتواند از حقوق موکل دفاع نماید . هزینه وکیل تسخیری از طریق دولت پرداخته می شود.

  1. وکیل معاضدتی

وکیل معاضدتی به وکیلی گفته می شود که در صورت در خواست شخص بی بضاعت، با اثبات عدم توانایی مالی ، از سوی دادگستری انتخاب می شود. این پروسه به این شکل صورتمی پذیرد که شخص پس از اثبات عدم توانایی مالی خود برای گرفتن وکیل، در خواست خود را به دادگاه اعلام می نماید، دادگاه نیز از طریق کانون وکلا، وکیلی رای شخص انتخاب می کند. این امر موجب می گردد تا حقوق این شخص به وسیله عدم توانایی مالی ضایع نگردد.

حق الوکاله وکیل معاضدتی عموما رایگان است.

  1. وکیل اتفاقی

طبق قانون جاری کشور، هر خویشاوند درجه اول می تواند سالی یک یا دو بار، از یکدیگر در خواست وکالت نمایند. در صورتی که خویشاوندی از سوی دادگاه تایید شود، با صلاح دید قاضی، این نوع وکالت (وکیل اتفاقی ) صورت می پذیرد.

  1. وکیل یا نماینده حقوقی ادارات

در صورتی که ادارات یا سازمان ها یا نهاد های دولتی بخواهند می توانند ، شخصی را که در آن مکان مشغول به کار است را ، به عنوان نماینده حقوقی جهت اثامه دعوا و یا نسبت به دفاع ا دعاوی اشخاص علیه اداره یا نهاد مربوطه ، به دادگاه معرفی کنند تا بتواند از حقوق سازمان، دفاع نماید.

حقوقی1 1

تخصص وکیل حقوقی

هر وکیل حقوقی می تواند در یک زمینه فعالیت داشته باشد و تخصصا در زمینه ای مشخص شده مشاوره دهد و فعالیت کند. تخصص حقوقی مربوط به دیوان عالی عدالت اداری است و حدود وظایف آن از پیش تعیین شده می باشد.

  1. وکیل خانواده

وکیل خانواده به شخصی گفته می شود که به امور حقوق و مقررات خانواده تسلط کامل و جامع داشته باشد.

  1. وکیل ملکی

وکیل ملکی شخصی می باشد که به کلیه حقوق ملک اعم از بایر و غیر بایر واقف می باشد و در مورد کلیه انواع املاک اطلاعات کافی و وافی داشته باشد.

  1. وکیل امور قرار داد ها

وکیل امور قرر داد ها وکیلی می باشد که به قرار داد های منعقد گشته بین اشخاص، اطلاعات حقوقی کاملی داشته باشد. قرار داد های نام برده می تواند بین اشخاص حقیقی و یا حقوقی تنظیم و به امضل برسد.

  1. وکیل شرکت ها

وکیل شرکت ها به وکیلی گفته می شود که در امور مربوط به شرکت ها و انواع آن اطلاعات کافی حقوقی داشته باشد.

  1. وکیل چک و سفته

وکیل چک و سفته وکیلی می باشد که در امور مربوطه به چک و سفته اطلاعات حقوقی کاملی دارد.  این وکیل باید اطلاعات کاملی در باره انواع چک ها ، سفته ها ، گواهی عدم پرداخت انواع چک ، وا خواست سفته ها ، ظهر نویسان چک ها ، حقوق و تکالیف مربوط به ظهر نویسان چک و سفته ها، داشته باشید.

در صورت عدم توانایی هر یک از وکیل حقوقی نام برده شده در زمینه فعالیت شان، امکان دارد که نتوانند به درستی از حقوق موکل خود در دادگاه دفاع نمایند . پس در صورتی که نیاز خود را به وکیل حقوقی حس می کنید، پس از بررسی های لازمه شخصی را به عنوان وکیل حقوقی خود انتخاب نمایید که در زمینه مورد نیاز شما تخصص کافی را داشته باشد.

وظایف وکیل حقوقی

  • مشاوره تخصصی به موکل یا مراجعه کننده در خصوص موارد قانونی
  • به نمایندگی از موکل خود در دادگاه حضور یابد و از حقوق وی دقاع نماید.
  • جهت پیش روی پرونده موکل خود کلیه قرار داد ها و نامه ها تهیه نماید، هم چنین پیش نویس ها را مهیا سازد.
  • مستندات و مدارک مربوطه به پرونده را جمع آوری و نگهداری کند و در زمان مناسب به دادگاه جهت دفاع از موکل خود ارائه نماید.
  • ارائه مدارک و شواهد به دادگاه جهت دفاع نمودن از موکل
  • وکیل حقوقی

    مسائل حقوقی ک موضوع کلی است ک هوکیل حقوقی می تواند در صورت مشکل بهشما کمکم کند. در ادامه مقاله به وکیل حقوقی می پردازیم.

    دعاوی حقوقی

    تعداد بسیاری از دعاوی حقوقی به علت عدم آگاهی شخص رخ می دهد و در اکثر موارد به زیان فرد منجر می شود. فرد با کمک وکیل حقوقی میتواند از این زیان جلوگیری کند.

    بیش تر اختلافاتی که امروزه در جامعه به وجود می آیند حقوقی هستند که در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف حل و فصل می شوند.

    در مشاوره های حقوقی دعاوی خانوادگی نیز مطرح می شوند اعم از طلاق ، مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، حضانت و … که آسیب های زیادی به زوجین وارد می کنند.

    اگر شما در این زمینه ها دچار مشکل شده اید می توانید با کمک گرفتن از وکیل حقوقی حرفه ای و ماهر مشکلات خود را برطرف نمائید.

    وکیل حقوقی در زمینه مشاوره حقوقی ملک و املاک نیز فعالیت دارد. این وکیل در زمینه دعاوی ملکی مانند دعوی موجر و مستاجر ، تخلیه ، خلع ید ، الزام به تنظیم سند رسمی و… متواند کار ساز باشد و به شما کمک کند.

    وکیل حقوقی مجرب می تواند در زمینه ملکی خسارات ناشی از این موضوع پرونده شما را به سمت پیروزی سوق دهد و شما را از مشکلات ملکی نجات دهد.

    در دعاوی های حقوقی وصول چک نیز اجام می شود. وکیل حقوقی می تواند در دعاوی وصول مطالبات مانند چک ، سفته ، رسید بانکی و …فعالیت کند.

    دعاوی وصول مطالبات و چک یکی از شایع ترین دعاوی در دادگاه ها می باشد که نیازمند یک وکیل حقوقی ماهر و با تجربه می باشد.

    این وکیل می تواند با تجربه خود در این زمینه حکم محکومیت متهم و یا خوانده را از دادگاه اخذ کند و هم چنین می تواند درخواست قرار تامین خواسته را طلب کند و اموال از دست رفته موکل خود را به دست آورد.

    ویژگی وکیل حقوقی

    وکای امور حقوقی دراای دانش کافی حقوقی هستند. این وکلا در اموری که مربوط به روابط افراد با یک دیگر هست و با جرایم و مجازات ها ارتباطی ندارند فعالیت می کند.

    وکلای حقوقی باید امانت دار موکل خود باشند و اسرار و مدارک آن ها را به هیچ وجه افشا نکنند. وکیل حقوقی باید احساس مسئولیت در برابر امور حقوقی شما داشته باشد.

    از رسیدن به هدف پرونده شما کوتاهی نکند و نهایت تلاش خود را بکند. این وکلا برای داشتن پروانه وکالت باید دارای دانش عمومی خوبی باشند.

    همواره به روز باشند و اطلاعات خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند و بتوان به آن ها اعتماد کرد. وکیل حقوقی هموار وظیفه دارد تا مشاوره درست به موکل خود بدهد.

    برای مثال برخی از پرونده های حقوقی نیازی به طرح در مراجع قضایی ندارند و تنها با یک مشاوره حقوقی خوب به سرانجام می رسد.

    وکیل خوب نباید برای دریافت حق الوکاله بیش تر پرونده موکل خود را بی دلیل به مراجع قضایی ارجاع دهد و باعث دردرسر موکل خود شود.

    نباید وعده های دروغین به موکل خود بدهد و او را نسبت به روند پرونده بی جهت امیدوار کند که این کار خارج از اخلاق حرفه ای می باشد باید واقعیت را به موکل خود اعلام کند.

    وکیل خوب می تواند شان دادگاه و احترام به قاضی را رعایت کند و نباید شان این دو را برای روند پرونده پایین آورد و باعث شود روند پرونده تغییر کند.

     

     

    تفاوت مشاوره حقوقی و کیفری

    مشاوره حقوقی یعنی انجام دادن عملی که مجازات آن عمل در قوانین کیفری آمده باشد. در دعاوی کیفری مجازات برای مرتکب شونده عل کیفری توسط دادگاه تعیین می شود.

     

    جعل ، قتل ، دیه ، مواد مخدر، ، آدم ربایی ، کلاهبرداری ، سرقت ، جرایم پزشکی ، روابط نامشروع ، مزاحمت تلفنی ، جرایم رایانه ای و انتقال مال غیر جزو دعاوی های کیفی محسوب می شوند.

     

    دعاوی و مشاوره کیفری درحقیقت شاخه ای ازحقوق جزا هستند که شامل جرایم ، مجازات ها و قوانین جزایی می باشند که در ارتباط با جرم ، مجرم و مسئولیت کیفری است.

    منظور از جرم هر نوع رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی است که در قوانین کشوری جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد.

    هر شخصی (اعم از حقیقی و حقوقی) که ارتکاب عمل مجرمانه به او نسبت داده شده باشد و در محکمه صالح صحت این ارتکاب احراز شده باشد و در نهایت منظور از مسئولیت کیفری قابلیت انتساب عمل مجرمانه به متهم و به عبارت بهتر استحقاق مرتکب عمل مجرمانه به تحمل مجازات است.

    جرائم در یک دسته بندی عمده به دو نوع قابل گذشت و غیرقابل گذشت تقسیم می شوند. جرائم قابل گذشت جرائمی است که قانون گذار به لحاظ رعایت مصالح اجتماعی یا خانوادگی جنبه خصوصی آن را بر جنبه عمومی شان برتری می دهد و تعقیب آن ها موکول به شکایت شاکی است.

    حتی پس از اعلام شکایت نیز شاکی حق این را دارد که از تعقیب متهم صرف نظر کند. بنابراین با اعلام گذشت او، تعقیب متهم متوقف خواهد شد.

    شکایت های کیفری مربوط به دعاوی کیفری می باشد که مقررات مربوط به آئین دادرسی کیفری بر آن حاکم است  ولی دادخواست های حقوقی مربوط به ثبت دعوای حقوقی می باشد که مقررات آئین دادرسی مدنی در آن اعمال و اجرا می ‌شود.

    برای ثبت دعوای حقوقی باید دادخواستی  (دادخواست حقوقی) را تنظیم کرد ولی برای اقامه دعوای کیفری فقط نیاز به تنظیم شکواییه می‌باشد.

     

    وکیل حقوقی در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

    مشاور حقوقی سازمانی

    مشاور حقوقی یا وکیل حقوقی با دانش کافی در زمینه حقوقی فعالیت می کنندو برای ادامه حیات برخی از سازمان ها نیاز مشاور حقوقی یا وکیل حقوقی بسیار ضروری است.

    حضور این مشاوران باعث می شود که مشکلات متعددی که در سازمان ها یا شرکت ها در بین افراد به وجود می آید به راحتی حل شود.

    برای هر مدیری در سازمان یک مشاور حقوقی یا وکیل حقوقی که با مشاوره در مسائل و زمینه های حقوقی ، جزایی ، کیفری و انتظامی نیاز است.

    مشاوران حقوقی در این سازمان ها و شرکت ها در مورد مسائل حقوقی ، قراردادهای خرید و فروشی که سازمان با شرکت های داخلی و خارجی منعقد می کند تصمیمات لازم را می گیرد.

    مشاور حقوقی خانواده

    در یک خانواده و یا بین زوجین وقتی مشکلاتی به وجود می آید نیاز به یک مشاور حقوقی یا وکیل حقوقی پیدا میکنیم. هر یک از اعضای خانواده دارای حق و حقوقی هستند که باید از سوی سایرین رعایت شود.

    قوانینی که در حوزه خانواده وجود دارد نیازمند یک مشاور حرفه ای و مسلط می باشد. در مورد مسائل خانواده دادگاه خانواده وظیفه بررسی به حقوق و دعاوی خانوادگی دارد

    برای انجام اقدامات و طرح شکایت بهتر است از مشاور حقوقی کمک بگیرید زیرا در قوانین ریزه کاری هایی وجود دارد که بهتر است مشاور حقوقی آن ها را انجام دهد.

    وظایف مشاور حقوقی

    امور دعاوی : سازما ها و یا شرکت ها در دوران فعالیت خود ممکن است درگیر یک سری دعاوی شوند که مشاورین حقوقی می توانند به آن ها کمک کنند. این مشاوران با داشتن پرواه وکالت می توانند به عنوان وکیل شرکت معرفی شوند.

    قراردادها : قراردادهایی که در شرکت ها و سازمان ها بسته می شوند دارای یک سری بند و تبصره هستند که مشاور حقوقی می تواند بررسی های لازم را انجام دهد و نکات مهم آن را بیان کند.

    تنظیم قرارداد : مشاور حقوقی یا وکیل حقوقی باید تمام مسئولیت ها و خسارات در قرارداد را پیش بینی کند و هر مورد حقوقی مانند چک و سفته را به کارفرما اطلاع دهد تا از سوی کارفرمای خود ابهامی وجود نداشته باشد.

    نادیده گرفتن این قوانین می تواند موجب بطلان قرارداد شود. توافق نامه هایی که بین افراد و شرکت ها انجام می شود را مشاور بررسی کرده و بهترین نتیجه را برای سازمان در نظر می گیرد.

    تفاوت وکیل و مشاور حقوقی

    فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند به عنوان مشاوره حقوقی در شرکت ها و سازمان ها فعالیت کنند و بر خلاف وکالت نیازی به گذراندن آزمون وکالت و قبولی در آن ندارند.

    کسانی که دارای پروانه وکالت ، قضاوت و سر دفتری هستند نمی توانند به استخدام سازمان و یا شرکت در آیند. آن ها باید پرواه خود را نزد مرجع مربوطه تودیع کنند.

    مشاوران حقوقی می توانند به یک شخص و یا سازمان مشاوره و راهنمایی دهند و در تمامی زمینه های تجاری و قراردادها می توانند کمک کنند.

    اما وکیل به افرادی مشاوره می دهد که جرم یا مشکلاتی به وجود آمده باشد و جنبه های حقوقی و کیفری داشته باشند و نیازمند راهنمایی باشند.

    وکلای امور حقوقی دارای دانش کافی حقوقی هستند. این وکلا در اموری که مربوط به روابط افراد با یک دیگر هست و با جرایم و مجازات ها ارتباطی ندارند فعالیت می کند.

    وکلای حقوقی باید امانت دار موکل خود باشند و اسرار و مدارک آن ها را به هیچ وجه افشا نکنند. وکیل حقوقی باید احساس مسئولیت در برابر امور حقوقی شما داشته باشد.

    از رسیدن به هدف پرونده شما کوتاهی نکند و نهایت تلاش خود را بکند. این وکلا برای داشتن پروانه وکالت باید دارای دانش عمومی خوبی باشند.

    همواره به روز باشند و اطلاعات خود را در زمینه های مختلف افزایش دهند و بتوان به آن ها اعتماد کرد. وکیل حقوقی هموار وظیفه دارد تا مشاوره درست به موکل خود بدهد.

    وکیل حقوقی و مشاوره حقوقی در زمینه مشاوره حقوقی ملک و املاک نیز فعالیت دارد. این وکیل در زمینه دعاوی ملکی مانند دعوی موجر و مستاجر ، تخلیه ، خلع ید ، الزام به تنظیم سند رسمی و… متواند کار ساز باشد و به شما کمک کند.

    وکیل حقوقی و مشاوره حقوقی مجرب می تواند در زمینه ملکی خسارات ناشی از این موضوع پرونده شما را به سمت پیروزی سوق دهد و شما را از مشکلات ملکی نجات دهد.

    در دعاوی های حقوقی وصول چک نیز اجام می شود. وکیل حقوقی یا مشاوره حقوقی می تواند در دعاوی وصول مطالبات مانند چک ، سفته ، رسید بانکی و …فعالیت کند.

    شخصی که به عنوان وکیل حقوقی و یا مشاوره حقوقی فعالیت می کند علاوه بر این که مدرک کارشناسی رشته حقوق را دارا می باشد باید مراحل کانون وکلا را نیز بگذراند.

    تعداد بسیاری از دعاوی حقوقی به علت عدم آگاهی شخص رخ می دهد و در اکثر موارد به زیان فرد منجر می شود. فرد با کمک وکیل حقوقی میتواند از این زیان جلوگیری کند.

    بیش تر اختلافاتی که امروزه در جامعه به وجود می آیند حقوقی هستند که در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف حل و فصل می شوند.

    در مشاوره های حقوقی دعاوی خانوادگی نیز مطرح می شوند اعم از طلاق ، مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، حضانت و … که آسیب های زیادی به زوجین وارد می کنند.

     

    شما برای مشاوره حقوقی خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید. این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل حقوقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

    این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

    09121304085 – 02122112

حق انتفاع

حق انتفاع

حق انتفاع یکی از مباحث حقوقی مرتبط با پرونده‌های ملکی و اموال منقول و غیر منقول است که با استناد به آن از اموال دیگری

ادامه مطلب »
سند معارض

سند معارض

زمانی که دو نفر بر سر یک سند معارض دچار بحث هستند؛ مراجع قانونی ورود پیدا می‌کنند. معمولا در چنین مواردی نیاز به انجام بررسی‌های

ادامه مطلب »
عقد رهن

عقد رهن

قرار دادن دارایی به عنوان وثیقه در قبال وام، ماده قانونی عقد رهن است.در واقع برخی از افراد تمایل دارند که به جای فروش اموال

ادامه مطلب »
فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع یکی از مباحث حقوقی است که برای انجام آن حتما باید شرکا رضایت خود را اعلام کنند. با این حال، گاهی اوقات

ادامه مطلب »
اثبات مالکیت ملک

اثبات مالکیت ملک

اختلافات بر سر اثبات مالکیت ملک یکی از رایج‌ترین دعاوی حقوقی به شمار می‌آید. در واقع افرادی که درگیر دعاوی ملکی می‌شوند؛ بدون استفاده از

ادامه مطلب »
افراز ملک

افراز ملک

افراز ملک از آنجایی از جنبه قانونی اهمیت دارد که برخی از مالکین تحت شرایط خاص نیاز به سند ثبتی اختصاصی دارند. به همین منظور،

ادامه مطلب »

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    46 thoughts on “وکیل حقوقی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام