وکیل در امور خاص

وکیل در امور خاص

وکیل کسی است که از طرف شخصی دیگر برای امور مختلف به موجب عقد وکالت برای انجام کاری انتخاب شده.

در دوره های گذشته یعنی در دوره ی صفویه به نایب السلطنه وکیل میگفتند و عنوان وکیل الرعایا هم از همین دوران در فرهنگ لغات فارسی جایی به خود اختصاص داد.

در هر زمینه ای میتوان به وکیل مراجعه کرد همچنین میتوان وکیل در امور خاص کنار خود داشته باشیم. بنا بر قانون همان طور که در اصل 35 قانون جمهوری اسلامی ایران آمده است که طرفین دعوا حق دارند در دادگاه ها برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند برای آن ها امکانات انتخاب وکیل فراهم میشود

برای شغل وکالت و همچنین فعالیت وکیل در امور خاص در ایران و همه ی کشورهای دنیا نیاز به تحصیلات دانشگاهی و همچنین گذراندن دوره های کار آموزی در کانون وکلا است .

وکیل در امور خاص

وکالت

بنابر تعریف واژه ی وکالت, وکالت یک نوع عقد است که بین وکیل و موکل بسته میشود که به جای موکل, وکیل در امور خاص فعالیت و پیگیری میکند.

انواع وکالت

وکالت انواع مختلفی دارد که در این جا به انواع مختلف وکالت و توضیح درباره ی آنها میپردازیم

وکیل انتخابی

وکیل انتخابی در مواردی به کار میرود که خود شخص وکیل را انتخاب کند و کارهای خود را در امور خاص به وکیل بسپارد

وکیل معاضدتی

در مواردی که  شخص برای دفاع از حقوق خود در دادگاه نیاز به وکیل داشته باشد ولی توان و امکان گرفتن وکیل را نداشته باشد با تشخیص از سوی دادگاه یا کانون وکلا  در این موارد وکیلی به صورت رایگان برای دفاع از حقوق شخص در نظر گرفته میشود که به آن وکیل معاضدتی میگویند.

وکیل تسخیری

در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته باشد و حضور وکیل هم در جلسات دادگاهی  واجب کارساز باشه و همین طور شخص به خاطر بضاعت مالی کم و یا به هر دلیلی نتواند وکیلی برای خود بگیرد در این موارد بنابه تشخیص دادگاه از بین وکلای دادگستری وکیل در امور خاص به طور رایگان در اختیار موکل قرار میگیرد و به این عنوان از وکیل, وکیل تسخیری گفته میشود

وکیل اتفاقی

اگر شخصی در رشته ی حقوق تحصیل کرده باشد ولی شغل او وکالت نباشد و بخواهد برای حل مشکل شخصی از نزدیکان خود وارد کار وکالت و وکیل در امور خاص شود خارج از چرخه و آزمون های کانون وکلای دادگستری .

میتواند از کانون وکلا در همان مورد خاص پروانه ی وکالت موردی بگیرد و با طی اقدامات قانونی و پرداخت هزینه های مربوطه  به این امر اقدام کند که به این نوع وکیل, وکیل در امور خاص گفته میشود

وکالت خاص چیست؟

به طورکلی وکالت ها به دو دسته تقسیم میشود که هر کدام از این نوع وکالت ها تعریف بخصوصی دارند

وکیل خاص

وکیلی را که در رابطه با موضوع خاص انتخاب میشود را وکیل در امور خاص گفته میشود

به عنوان مثال موکل , وکیلی را برای فروش زمین انتخاب میکند که در این صورت برای فروش زمین به وکیل وکالت میدهد که در واقع وکیل در امور خاص است

وکالت مطلق

وکالت نامه ی مطلق به وکالت نامه ای گفته میشود که موکل موضوعی را تعیین نمیکند , در این نوع وکالت با توجه به مثال بالا موکل تعیین نمیکند که زمین را چگونه بفروشد, چکی.. نقدی.. و یا نسیه.

وکالت مقید

در وکالت مقید, موکل موضوع وکالت را تعیین میکند .

وکیل در امور خاص

وکالت نامه ی خاص

موکل میتواند در امور خاص به وکیل خود وکالت در امور خاص بدهد. همچنین امکان استعفای وکیل هم وجود دارد و موکل در هر زمینه ای که وکالت در دست دارد میتواند تحت شرایطی استعفا دهد و این امر در صورتی امکان پذیر است که :

موکل زمان کافی برای انتخاب وکیل و معرفی او به دادگاه داشته باشد  و یا اینکه موکل بدون دلیل اقدام به برکنار کردن وکیل خود کند که در این صورت موکل موظف است حق الوکاله ی وکیل را با توجه به میزان کاری که وکیل حقوقی انجام داده پرداخت نماید. در صورتی که شخص یا همان موکل فوت کند یا به بیماری مبتلا بشود یا جنون داشته باشد معامله ی بین موکل و وکیل فسخ خواهد شد.

براساس ماده 659 قانون مدنی وکالت یا عام و مطلق است یا خاص و مفید.

وکالت عام و مطلق وکالتی است که همه ی امور آن به وکیل واگذار شود و اما وکالت خاص وکالتی است که برای امور خاص موکل به وکیل وکالت میدهد که در این صورت وکیل در امور خاص کارها را پیگیری میکند.

طبق ماده 660 قانون مدنی: وکالت ممکن است به طور مطلق برای تمام امور موکل باشد و یا برای امور خاصی.

موضوع وکالت خاص برای انجام یک یا چند امور خاص تعیین میشود که به این نوع وکیل, وکیل در امور خاص گفته میشود.

در وکالت مطلق وکیل بدون هیچ محدودیتی حق در دخل و تصرف اموال موکل خود دارد.

در وکالت مقید میزان اختیارات وکیل محدود و معین است و باید در وکالت نامه حدود و اختیارات وکیل تعیین و ثبت شود.

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام