وظایف وکیل خوب

وظایف وکیل خوب

در جوامع امروزی با توجه به پیشرفته شدن فناوری و پیچیدگی کار ها و اطلاعات کافی نداشتن نیاز به وجود یک وکیل بسیار حس می شود. با وجود وکیل خوب در مدت زمان کوتاهی و با هزینه ی کم می توانیم بهترین راهکار های قانونی را برای حل مشکل حقوقی خود پیدا کنیم .

ویژگی های یک وکیل خوب چیست ؟

یک وکیل خوب در زمان قبول پرونده جز به جز پرونده را به طور مفصل بررسی می کند و همچنین در مورد هزینه های حق الوکاله و مدت زمان رسیدگی به پرونده را به موکل خود اطلاع می دهد .

وکیل خوب باید به روز باشد یعنی ضروری است که در مورد قانون و مقررات اطلاعات کافی و به روز داشته باشد تا بتواند در صورت راهنمایی فردی به صورت کامل و جامع مشاوره دهد.

وکیل خوب باید امین و امانت دار باشد یعنی باید راز دار باشد و اسرار موکلش را جایی فاش نکند.

وظایف وکیل خوب

یک وکیل خوب باید بتواند با توجه به اطلاعات کاملی که دارد سریع ترین و کم هزینه ترین راه حل را به موکل خود پیشنهاد دهد.

از آنجایی که امور مختلف و وسیعی در امر وکالت وجود دارد, وکالت هم تخصصی شده و گرایش های مختلفی دارد. و یک وکیل خوب هم می تواند در گرایش های مختلفی اطلاعات و تخصص داشته باشد.

وکیل خوب باید قلم نوشتاری خوب و فن بیان قوی جهت صحبت کردن و متقاعد کردن داشته باشد.

وکیل خوب باید از بیان مطالب غلو آمیز و غیر ممکن اجتناب کند و همچنین در بیان خود صداقت داشته باشد .

یکی از وظایف وکیل خوب ساده سازی مطالب برای تفهیم و درک بیشتر و راحت تر مطالب برای موکل خود است.

تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم

تعهدات وکیل

اگر از سهل انگاری وکیل خساراتی به موکل وارد شود وکیل مسئول خواهد بود.

رعایت مصلحت موکل در اقدامات و فعالیت های خود.

برگشت دادن اموال تحویلی به موکل .

تعهدات موکل

التزام عمل به تعهدات وکیل در برابر شخص ثالث.

پرداخت اجرت وکیل طبق عرف و یا طبق قرار داد.

پرداخت هزینه ی وکالت که باید به وکیل پرداخت شود.

به چه کسی وکیل می گویند؟

وکیل یا نماینده و یا جا نشین شخصی است که از طرف شخصی دیگر به منظور عقد وکالت برای انجام کاری منصوب می شود.

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین, طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود میکند. با انعقاد عقد وکالت, وکیل و موکل در برابر یک دیگر حق و تکالیفی دارند و در برابر هم مسئول هستند.

وظایف وکیل خوب چیست

فردی که به عنوان وکیل فعالیت می کنند دارای وظایف مختلفی هستند یکی از مهم ترین وظایف وکیل خوب ارائه ی یک مشاوره ی کاربردی و صحیح به مراجعه کنند گان در موارد مختلف است. آگاهی در خصوص راه کار های قانونی می تواند باعث تصمیم گیری درست افراد در موارد مربوطه شود.

بعد از عقد وکالت بین وکیل و موکل, وکیل می تواند به عنوان نماینده ی قانونی موکل در دادگاه حضور پیدا کند و در موارد پیش آمده از موکل خود دفاع کند. وکیل با ارائه ی شواهد و مدارک موجود به دادگاه می تواند از موکل خود دفاع کند.

از وظایف وکیل خوب این است که اگر موکل بخواهد راه انحرافی انتخاب کند او را از این کار باز دارد , یک وکیل خوب رضایت موکل خود را جذب می کند و پول زیادی نمی گیرد و همچنین طبق آیین نامه حق الوکاله مشخص شده است. وکیل باید از پیچیده کردن دادرسی خود داری کند و نباید دادرسی را پیچیده و طولانی کند. وکیل باید در حین احترام گذاشتن به قاضی و حفظ جایگاه قاضی از موکل خود دفاع کند.

رعایت موارد فوق مستلزم دو شرط است که در اختیار وکیل حقوقی نیست وکیلی کی تواند به مقتضای امانت رفتار کند که هم امنیت شغلی و هم آزادی در دفاع داشته باشد.

وظایف وکیل خوب

حدود وکالت

طبق ماده ی 663 قانون مدنی وکیل نمی تواند عملی را که خارج از حدود وکالت است انجام دهد.

طبق ماده ی 661 قانون مدنی در صورتی که وکالت به طور مطلق داده شده و قیدی در آن نیامده مربوط به اداره ی اموال خواهد بود.

وکیل در توکیل ؛ وکیلی است که از طرف موکل خود اختیار تعیین وظایف وکیل دیگر را برای او داشته باشد. از جمله موارد وظایف وکیل خوب این است که وکیل مطابق قانون باید حساب دوره وکالت خود را به موکل ارائه نماید یعنی باید تمام اقداماتی را که از طرف موکل خود انجام داده به موکل گزارش دهد و همچنین وکیل امانت دار موکل است . همه ی مواردی که در بالا ذکر شده از وظایف وکیل خوب است.

وکلای معتبر و دارای پیشینه ی شغلی خوب در مقابل حق الوکاله های نجومی سست نمی شوند و اصول حرفه ای خود را کنار نمی گذارند. دفاع از نا حق و محکوم کردن حق از اصول حرفه ای یک وکیل خوب به دور است.

یک وکیل خوب به مقتضای کار خود از هر نظر خود را باید آماده بنماید , هم از نظر تسلط علمی هم از نظر خونسردی در مباحث و جلوگیری از هر گونه عکس العمل هیجانی و پر شور و هم رعایت اخلاق و ادب و نزاکت در جمع مخصوصا زمانی که همکار او در مقابل خود ایستاده است. وکیلی که مسلط به کار باشد و احساس مسئولیت بیشتر در مقابل موکل خود داشته باشد یکی از وکلای موفق و محبوب به شمار می رود

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام