جرایم حمل مواد مخدر

جرایم حمل مواد مخدر

جرایم مرتبط با موارد مخدر مثل جرایم حمل مواد مخدر ، تولید و صادرات و واردات مواد مخدر به دلیل آثار سوء اجتماعی و فردی همواره مذموم بوده است. در ادامه به این جرایم حمل مواد مخدر می پرازیم.

انواع مواد مخدر

مخدر به ماده خالص (ساده) و یا ترکیبی گفته می ‌شود که مصرف آن موجب اعتیاد و وابستگی مصرف به آن ماده گردیده و اثرات بسیار نامطلوب جسمی و روانی بر روی فرد می ‌گذارد. به لحاظ قانونی مواد مخدر شامل ۴ گروه زیر می‌ گردند :

مواد مخدر گیاهی : که سرگروه آن‌ ها تریاک است و شامل تریاک ، مرفین ، هروئین و کدئین می ‌باشد. روان گردان‌ های گیاهی : شامل حشیش و کوکائین مواد روان گردان صنعتی یا شیمیایی : برخی از این مواد ، شیشه ، ال اس دی ، اکستازی ، نورجیزک ، یخ و … می‌ باشد.

مواد مخدر مجاز: مانند متادون ، دیازپام ، فنتانیل ، اکسازپام و … .

شرایط تحقق جرم حمل و نگهداری مواد مخدر

براساس قانون اصلاح قانون مبارزه با جرایم حمل مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اعمال زیر در حوزه جرایم حمل مواد مخدر جرم است:

کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.

وارد کردن ، ارسال ، صادرکردن ، تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روان‌ گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.

نگه داری ، حمل ، خرید ، توزیع ، اخفاء ، ترانزیت ، عرضه و فروش مواد مخدر یا روان‌ گردان‌ های صنعتی غیر دارویی .

دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.

استعمال مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی به هر شکل و طریق ، مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.

تولید ، ساخت ، خرید ، فروش ، نگه داری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا روان‌ گردان‌ های صنعتی غیر دارویی.

قرار دادن یا پناه دادن متهمین ، محکومیت مواد مخدر یا روان‌ گردان‌ های صنعتی غیر دارویی که تحت تعقیب هستند و یا دستگیر شده ‌اند.

جرایم حمل مواد مخدر

مجازات جرایم حمل مواد مخدر

مجازات جرایم حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم در ماده 5 قانون مبارزه با مواد مخدر گفته شده است . بر اساس این ماده مجازات حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم از قرار زیر است : تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق .

مجازات حمل مواد مخدر بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم : از پنج میلیون تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق .

مجازات جرایم حمل مواد مخدر بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم : این مجازات برابر است با پانزده میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس .

مجازات جرایم حمل مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم : شصت تا دویست میلیون ريال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس .

 

در صورت تکرار جرم حمل مواد مخدر به میزان بیش از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم برای بار دوم ، علاوه بر مجازات های مذکور ، به جای جریمه نقدی ، اموال ناشی از همان جرم مصادره می شود . هم چنین در صورت تکرار برای بار سوم مجازات از قبیل اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم خواهد بود .

مجازات حمل مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم : مجازات جرم حمل مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم همان مجازات حمل مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم است یعنی  شصت تا دویست میلیون ريال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پنج تا ده سال حبس .

علاوه بر اینکه به ازاء هر کیلوگرم اضافه ، دو میلیون ریال به مجازات جزای نقدی مرتکب اضافه می گردد . در صورت تکرار جرم حمل مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم مجازات آن اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم خواهد بود .

مجازات حمل مواد مخدر بیش از یکصد کیلوگرم : در صورت حمل مواد مخدر بیش از یکصد کیلوگرم مجازات همان مجازات گفته شده در دو مورد قبل ( حمل مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم تا بیست کیلوگرم و حمل مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم ) خواهد بود .

جرایم حمل مواد مخدر

علاوه بر این مرتکبین به حمل مواد مخدر بیش از یکصد کیلوگرم به حبس ابد نیز محکوم خواهند شد . و در صورتی که جرمشان را تکرار کنند مجازاتشان اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات جرایم حمل مواد مخدر ، می توانید به سایت راهیان عدالت مراجعه نمائید. کارشناسان موسسه راهیان عدالت آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات حمل مواد مخدر پاسخ دهند .

برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “جرایم حمل مواد مخدر

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام