وكيل مدني

وكيل مدني

وكالت، امري است كه امروزه در همه امور از امور اداري و ثبت شركت و ازدواج گرفته تا امور قانوني و در دادسرا ها و دادگاه ها ديده مي شود. همچنين بنا بر اوضاع فرهنگي و اقتصادي كشورمان، و دادگاه هاي هميشه مشغول به كار، اهميت وكيل بسيار بالا رفته و اين حرفه بسيار پررنگ تر از پيش خود را نمايان كرده است.

براي پرونده ها و دعاوي مختلف، انواع مختلفي از وكيل وجود دارد، وكيل دادگستري، وكيل مدني و… در مقاله ذيل به تعريف وكالت، وكيل مدني و تفاوت وي با وكيل دادگستري مي پردازيم.

وكيل، موكل، وكالت نامه

وكيل كلمه اي عربي است كه در فارسي كلمه نماينده معادل آن محسوب مي شود. يك وكيل و يا نماينده قانوني، شخصي است كه به موجب عقد قراردادي به نام وكالت نامه با موكل خود، از سمت قانون اختياراتي درمورد موكلش به او تعلق مي گيرد.

اين اختيارات در وكالت نامه منعقد شده و به صورت كامل و واضح ثبت مي شود. اگر وكيل خارج از اختيارات مندرج در قرارداد خود عملي انجام دهد، مسئوليت كامل آن اقدام با خود شخص وكيل است. در مواردي كه در پي اين عمل وكيل، خساراتي وارد شود، امكان ثبت شكايت از وكيل مربوطه نيز هست.

وكيل مدني

به اين ترتيب، وي مي تواند در دادگاه، از طرف موكلش حرف بزند، اتهام هاي نابجا را از دوش وي بردارد و با آگاهي از مواد قوانين كشور و تسلط كامل بر آنها، از حق و حقوق موكل خود دفاع نمايد. در دادگاه ها بنا بر قانون، هر دو طرفين دعوا بايد وكيل داشته باشند.

حتي اگر يكي از طرفين بنا به دلايلي نتواند يك وكيل براي خود اتخاذ كند، دادگاه اين امكان را بوجود آورده تا وي بتواند به صورت رايگان از مهارت هاي وكيلي كه به انتخاب خود دادگاه با وي شروع به همكاري مي كند، استفاده نمايد.

حضور يك وكيل از اين رو حائز اهميت است كه افرادي كه در دادگاه بنا به هر دليلي حاضر شده اند، يا قصد انجام كارهاي اداري-قانوني دارند، به اندازه كافي به قوانين مسلط نيستند و از حقوق خود اطلاع ندارند. بديهي است كه نميتوانند از حق و حقوق خود به خوبي دفاع كنند.

حضور يك وكيل دادگستري در دادگاه ها براي دعاوي قضايي امري ضروري تلقي مي شود. همانگونه كه حضور يك وكيل مدني در مواردي مانند فسخ اجاره نامه ها، انجام كارهاي اداري-قانوني، فرايند هاي قانوني مربوط به اداره ها و سازمانها الزامي است.

وكيل دادگستري

وكيل دادگستري پروسه هاي مختلفي را طي كرده است. وي مدرك خود در مقاطع ليسانس و بالاتر در رشته هاي حقوق، فقه و مباني حقوق اسلامي دريافت كرده است. سپس در آزمون وكلاي دادگستري شركت كرده و رتبه بالايي نصيب خود كرده است. و به اين ترتيب پروانه وكالت به وي تعلق گرفته است.

وكالت دادگستري

وكالت دادگستري اين گونه تعريف شده است؛ نيابت و نمايندگي امور حقوقي از سوي اشخاص حقيقی يا حقوقي در مراجع قضايي در محدوده امور محوله براي مطالبه و دفاع از حقوق موكل توسط كساني كه پروانه وكالت از مراجع ذي صلاح دارند. اين نكته شايان توجه است كه فقط وكلاي رسمي دادگستري مي توانند از جانب اشخاص حقوقي و حقيقي اعلام وكالت كنند.

چه مراجعي پروانه وكالت صادر مي كنند؟

در حال حاضر دو مرجع رسمي براي صدور پروانه وكالت وجود دارد. كانون وكلاي دادگسترايي و مركز مشاوران قوه قضاييه. پس از قبولي وكيل در امتحان ورودي دوره كاراموزي او شروع مي شود.

وكيل مدني

وكيل مدني شخصي است كه پروانه وكالت دادگستري را ندارد و شما طي عقد وكالت براي انجام اموري كه مربوط به شماست، به وي اختياراتي مي دهيد. اين نوع از وكيل با وكيل دادگستري كاملا متفاوت است.

وكيل مدني

تفاوت وكيل مدني و دادگستري

وكيل دادگستري اجازه دارد در دادگاه ها به حل پرونده و دفاع از موكل خودش بپردازد بر خلاف وكيل مدني كه دادگاه وي را به رسميت نمي شناسد. وكيل مدني معمولا در حوزه هايي مانند وكالت براي طلاق، خريد و فروش خانه، فسخ اجاره و رسيدگي به امور سازمان ها و ادارات دولتي فعاليت مي كند.

ويژگي هاي يك وكيل خوب

يك وكيل دادگستري خوب علاوه بر مهارت بسيار، آگاهي و تسلط كافي به امور مربوطه و همچنين سابقه درخشان در حل پرونده هاي خود، و يك وكيل مدني خوب علاوه بر تجربه كافي در انجام كارها و تسلط به قوانين، ويژگي هاي اخلاقي مهمي نيز بايد داشته باشد. از جمله مي توان به رازداري، تعهد كاري، توانايي جداكردن زندگي شخصي و حرفه اي اشاره كرد.

راهيان عدالت

موسسه راهيان عدالت با بيش از 30 سال سابقه در حل كردن پرونده هاي حقوقي و كادري از وكلاي مجرب با سابقه درخشان، مسلط بر قوانين و همچنين با آگاهي كامل از حقوق افراد در دادگاه ها، حاضر است تا در فرايندهاي دادگاهي با شما همراه باشد. كافيست فرم تماس با ما را پر كنيد يا با شماره هاي درج شده در سايت تماس بگيريد. مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام