مجازات جعل سند

مجازات جعل سند

یکی از مهم ترین مصادیق جرم جعل ، جعل مهر و امضا است. در ادامه این مقاله به مجازات جعل سند می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی هستید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جعل سند

نوشته‌ ها و اسناد نقش مهمی در زندگی اجتماعی ما دارند. از شناسنامه و کارت ملی گرفته تا قول‌ نامه ، وصیت‌ نامه ، اسناد رسمی املاک ، سند ازدواج و حتی احکام دادگاه‌ ها نمونه‌ ایی از اسناد و نوشته‌ های مهم محسوب می شوند.

برای آن که سند یا نوشته‌ای را مجعول بدانیم ، باید شرایط شکلی و محتوایی از جعل در آن وجود داشته باشد.

سند و اسناد جعلی از لحاظ شکل و ظاهر باید شبیه و همانند سند اصلی باشد یعنی اگر سندی شکل خاصی دارد در سند جعلی نیز باید همان شکل باشد.

شباهت بین سند اصلی و جعلی باید آن‌ قدر واقعی باشد که افراد را به شک و اشتباه بیندازد و در شرایط عادی نتوانند نوشته اصلی را از جعلی تشخیص دهند.

در صورتی که سند و نوشته شکل و ظاهر خاصی ندارد ، همانندی عرفی کافی است ، یعنی افراد جامعه قول‌ نامه جعلی و اصلی را شبیه هم بدانند و از ظاهر آن نتوانند آن ها را از هم تشخیص دهند.

مجازات جعل سند

مجازات جعل سند

این امکان وجود دارد که استفاده کننده از سند و یا اسناد مجعول ، شخصی غیر از جاعل سند باشد. برای مثال شخصی شناسنامه ای را جعل می کند و دیگری از آن شناسنامه با علم و اطلاع به جعلیت آن استفاده می کند.

در هر حال دو عمل کیفری مختلف واقع شده (جعل سند و  استفاده از سند و اسناد مجعول) و دو مجازات وجود دارد.

مواد 524 تا 541 قانون مجازات جعل سند اسلامی اختصاص به جعل و تزویر و استفاده از سند و اسناد مجعول دارد که به ترتیب آورده می شود :

ماده 524 ـ هرکس احکام یا امضا یا مهر یا فرمان یا دستخط مقام‌ رهبری و یا رؤسای سه قوه را به اعتبار مقام آنان جعل و تزویر کند یا با علم ‌به جعل استعمال نماید ، به حبس از سه تا پانزده سال‌ محکوم خواهد شد.

ماده 525 ـ هرکس یکی از اشیای ذیل را جعل و یا تزویر کند یا با علم به جعل‌ استعمال کند یا داخل کشور نماید علاوه بر جبران خسارت ‌وارد شده به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد.

مهر یا تمبر یا علامت یکی از شرکت ها یا مؤسسات یا ادارات‌ دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی‌را جعل نماید به حبس محکوم خواهد شد.

هرکس عمداً و بدون داشتن مستندات و مجوزات رسمی ‌داخلی و بین‌المللی و به منظور القای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علایم استاندارد ملی یا بین‌المللی استفاده نماید به‌ حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

یکی از مهم ترین و شایع‌ ترین مصادیق جرم جعل ، جعل مهر و امضا است. امضا و مهر افراد روی اسناد و نوشته‌ ها ، نشان‌ دهنده اعتبار آن نوشته و انتساب آن متن به صاحب امضا و مهر است و همین مسأله اهمیت این جرم را آشکار می‌کند.

جعل و استفاده از سند و یا اسناد مجعول دو جرم مستقل محسوب می شود و فردی که مرتکب جعل و دستکاری در اسناد شده و بعد از آن اسناد مذکور را مورد استفاده قرار داده است مرتکب دو جرم شده است.

بنابراین ، در این مورد تعدد مادی جرم رخ داده و قاضی رسیدگی کننده به موضوع در مقام صدور رأی باید از مقررات در قانون مجازات جعل سند راجع به تعدد جرم پیروی کند و در مقام تعیین مجازات جعل   سند ،   مجازات  اشد را برای مرتکب جرم در نظر بگیرد

در مجازات جعل سند به ابن موارد رسیدگی می شود. موضوع جعل باید سند یا نوشته یا سایر موارد ذکر شده در قانون باشد.

مجازات جعل سند

جعل در چیزی قابل تصور است که خود آن چیز ساختگی و تقلبی نباشد و واقعیت داشته باشد.

به طور متعارف باید امکان شک کردن  و به اشتباه انداختن دیگران را ایجاد کند.

موضوع جعل باید ساختگی و تقلبی باشد ، صرف اینکه حاوی اطلاعات دروغ باشد ، برای تحقق جرم و مجازات جعل سند کفایت نمی‌ کند.

در این زمان  وکیل جعل سند مراحل قانونی اثبات جرم جعل و یا دفاع از متهم را پیگیری و رفع می کند. به این صورت که در ادعای جعل سند اصل مدرک و سند جعلی را به دادگاه ارائه می دهد تا در خصوص آن کارشناسی لازم انجام شود. جعل اسناد مادی و جعل اسناد مفادی در مقررات کیفری به قید مجازات جعل سند ممنوع گردیده است و بنابراین جرم بزرگی شناخته می شود.

هر کس در اسناد یا نوشته ‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند و یا آن ها را مورد استفاده  خود قرار دهد علاوه بر جبران‌ خسارت وارد شده باید به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم شود.

شما می توانید برای گرفتن وکیل جعل سند و مشاوره در زمینه مجازات جعل سند به موسسه راهیان عدالت مراجعه نمائید. این موسسه با مشاوره رایگانی که به شما ارائه می دهد می تواند به شما در گرفتن وکیل جعل کمک ویژه ای بکند.

این تیم با بهره مندی از مشاورین مجرب و وکلای متخصص می تواندد مشکلات شما را در هر زمینه ای مرتفع سازند. شما می توانید از طریق فضای مجازی با موسسه راهیان عدالت در ارتباط باشید. برای مشاوره در این زمینه و انتخاب وکیل و مشاور مجرب می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “مجازات جعل سند

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام