حل دعاوی کیفری

حل دعاوی کیفری

سازش کردن یکی از روش‎ های حل ‎و ‎فصل اختلافات است که از طریق آن دو طرف دعوا درصدد این هستند که با جستجوی راه‎ حلی دوستانه به دعوا و اختلاف خود پایان دهند. در ادامه به حل دعاوی کیفری می پردازیم.

میانجی گری در دعاوی کیفری 

میانجی گری و حل دعاوی کیفری نوعی ابتکار در قانون دادرسی مدنی می باشد که این نوع سازش در دادگاه انجام می شود.

بر طبق قانون قاضی می تواند بزهکار را با توافق خود به شورای حل اختلاف و یا موسساتی که در موضوع میانجی گری فعالیت می کنند ارجاع کند.‎

هدف قانون گذار از صلح دعاوی کیفری بین طرفین این است که رابطه بزه کار و بزه دیده درست شود و از تکرار جرم و اتفاقات دیگر جلوگیری کند.

زمانی که میان طرف های دعوا صلح ایجاد می شود ، شخصی که میانجی گری کرده است باید توافق دو طرف را در صورت جلسه ای تنظیم کند و وظایف و تعهدات بزه دیده را در آن مشخص کند.

این صورت جلسه بعد از امضای طرف های دعاوی کیفری برای تایید مقام قضایی ارسال شود و چگونگی اجرای توافقات در آن مشخص و معلوم شود.

در خصوص صلح در حل دعاوی کیفری ، براساس ماده ۸۲ قانون آیین دادرسی کیفری ، در جرایم تعزیری که مجازات آن‎ ها قابل تعلیق می باشد ، قاضی می ‎تواند به درخواست متهم و موافقت بزه‎ دیده یا مدعی خصوصی و با اخذ تامین مناسب ، حداکثر دو ماه به متهم برای به دست آوردن رضایت و گذشت شاکی یا جبران خسارت ناشی از جرم مهلت بدهد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

یکی از مهم‌ ترین تفاوت  دعوای حقوقی و دعاوی کیفری ، نحوه‌ ی طرح این دعاوی می باشد. اقامه ‌ی دعوای حقوقی نیازمند تنظیم دادخواست و نیازمند تنظیم درخواست می ‌باشد.

اما در حل دعاوی کیفری مستلزم تنظیم شکوائیه می باشد. نمی‌ توان اموری را که فاقد جنبه‌ ی کیفری است ، از طریق طرح شکایت مورد پیگیری قرار داد.

هم ‌چنین اقامه‌ ی این دعاوی بدون پرداخت هزینه‌ ی دادرسی امکان‌ پذیر نمی باشد. هزینه‌ ی دادرسی در تمامی حل دعاوی کیفری یکسان بوده اما در دعاوی حقوقی این هزینه براساس بهای خواسته متغیّر می ‌باشد.

یکی دیگر از فرق های میان دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری ، مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به هر یک از آن‌ ها می ‌باشد. مرجع صالح برای طرح شکایت دادسرا می ‌باشد.

این شکایات در نزد ضابطان دادگستری (هم‌ چون افسران و درجه ‌داران نیروی انتظامی) نیز صورت می گیرد ولی با این حال باید آن‌ ها نیز پس از ثبت شکایت آن را به مقامات قضایی ارجاع دهند.

تمایز دیگری که میان دعوای حقوقی و کیفری وجود دارد ، به سبب طرح هر یک از این دعاوی باز می ‌گردد. حل دعاوی کیفری که با تنظیم شکایت‌‌ نامه طرح می شود ، برای موقعیتی است که موضوع جنبه‌ ی کیفری داشته باشد.

هر شخصی (اعم از حقیقی و حقوقی) که ارتکاب عمل مجرمانه به او نسبت داده شده باشد و در محکمه صالح صحت این ارتکاب احراز شده باشد و در نهایت منظور از مسئولیت کیفری قابلیت انتساب عمل مجرمانه به متهم و به عبارت بهتر استحقاق مرتکب عمل مجرمانه به تحمل مجازات است.

قاضی می تواند برای سازش و حل دعاوی کیفری موضوع دعوا را با توافق دو طرف به شورای حل اختلاف یا شخصی ارجاع دهد بنابراین اگر متهمی در پی گذشت و سازش می باشد باید خسارت وارده را جبران نماید.

داداگاه ها موظف هستند در بیش تر جرائم و با هر کیفیتی که باشد به تعلیق یا تبدیل جرائم بپردازند. در برخی از جرائم به واسطه صلح دعاوی کیفری پرونده مربوطه به طور کلی بسته و قرار موقوقفی اجرا و صادر می شود.

هدف از عدالت ترمیمی و یا صلح دعاوی کیفری برقراری سازش میان افرادی است که وارد دعوا شده اند. هدف از عدالت کیفری جلب رضایت برای بزه دیده است تا این فرد احساس کند حقوقی که از او ضایع شده است دوباره برگردد.

در این پرونده ها علاوه بر بعد خصوصی بعد عمومی نیز مورد توجه است. مورد دیگری که می توان به آن اشاره داشت نتیجه پرونده در دو مورد حقوقی و کیفری است.

وکیل کیفری با توجه به علاقه خود و دارا بودن تخصص در زمینه امور جزایی و حل دعاوی کیفری و تسلط نسبی بر قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری ، مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، مبارزه با مواد مخدر و مانند آن ، که لازمه پیگیری امور کیفری است در زمینه های جزایی و کیفری به فعالیت می پردازد. یک وکیل کیفری تمرکز خود را در حوزه شغلی بر امور کیفری و جزایی قرار داده است.

وکیل حل دعاوی کیفری

شما برای مشاوره در مورد دعاوی های کیفری و حل دعاوی کیفری می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “حل دعاوی کیفری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام