مجازات رشوه

مجازات رشوه

در تمامی کشورها دادن رشوه جرم محسوب می شود و برای طرفین آن مجازاتی تعیین شده است و در کشور ما نیز برای پیشگیری از وقوع این جرم و برقراری امنیت در جامعه هم برای فردی که این کار را انجام می دهد در قانون مجازات تعیین شده است.

رشوه به معنای دادن پول یا مال به کسی برای کار ناحق می باشد . در این مقاله به رشوه و مجازات رشوه آن می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای مجازات رشوه هستید می توانید با مشاوران راهیان عدالت به صورت رایگان در ارتباط باشید .

09121304085

مجازات رشوه

انواع مجازات رشوه

هر یک از کارکنان قضایی یا غیر قضایی دولت که برای انجام امری که از وظایف آن ها است وجه یا مالی را قبول کند انجام‌ آن امر جرم بوده و مجازات آن انفصال دائمی از خدمت دولت و تأدیه غرامت است معادل دو برابر آن چه که گرفته‌ باشد.

اگر میزان وجهی که اخذ کرده‌ باشد بیش از یکصد تومان باشد مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و تأدیه غرامت‌ است معادل سه برابر آن چه که گرفته‌ باشد و اگر میزان وجهی که اخذ کرده‌ است بیش از پانصد تومان باشد علاوه بر مجازات فوق مرتکب‌ به دو ماه الی یک سال حبس تأدیبی نیز محکوم خواهد شد.

اگر یکی از اشخاص مورد نظر در مقابل اخذ مالی از انجام امری که وظیفه اش بوده است امتناع بورزد مرتشی محسوب شده و به مجازات های‌ فوق محکوم خواهند شد .

انواع مجازات رشوه تعيين شده براي جرم مجازات رشوه با توجه به مبلغ موضوع جرم ، عبارتند از :

حبس از شش ماه تا 15 سال و در مواردي حبس ابد.

شلاق.

انفصال دائم از مشاغل دولتي.

ضبط مال موضوع ارتشاء ، به نفع دولت به عنوان تعزير يا مجازات.

مجازات رشوه

انواع رشوه

هنگامی که قصد طرف از معامله کردن ، گرفتن حکم قاضی می باشد مثلا با قاضی شرط می کند که در صورت دادن حکم به نفع او ملک خود را که ارزش آن بیست میلیون می باشد را به مقدار پنجاه میلیون به قاضی بفروشد تا حکم را برگرداند.

اما اگر با قاضی شرط نکرده باشد ولی مالش را به قیمتی ارزان به او می دهد تا به نفع او حکمی را صادر کند  تمام این کارها برای جلب نظر قاضی می باشد.

معامله صوری : اگر هدف انجام معامله نباشد  بلکه صرفا دادن مال به قاضی هدف اصلی  باشد .اما در یک قالب معامله ی غیر واقعی و هدف صرفا رساندن پول است .مثلا بابت زمینی پولی پرداخت می کنند که اصلا وجود خارجی ندارد. معامله در تمام اقسام بالا حکم ارتشاء را دارد.

ماده ۵۹۰ قانون تعزیرات : اگر ارتشاء به صورت وجه نقد نباشد و مالی بلاعوض (مجانی) یا به مقدار فاحش ارزان‌ تر از قیمت معمولی یا به قیمت معمولی و به ‌مقدار فاحشی کم تر به طور مستقیم یا غیر مستقیم منتقل شود یا برای همان مقاصد مالی به مقدار ‌فاحشی گران ‌تر مستقیم یا غیر مستقیم خریداری شود ، مستخدمین و مأمورین مرتشی و طرف معامله راشی ‌محسوب می ‌شود.

یشنهاد پول رشوه نیست، برای تحقق این جرم پرداخت وجه و گرفتن آن موضوعیت دارد. پیشنهاد یا وعده پرداخت وجه رشوه محسوب نمی شود حتی اگر کار بر مبنای آن انجام گیرد.

دادن مبلغ مورد نظر برای جلوگیری از انجام دادن عملی صورت می‌ گیرد صرف نظر از این که خواسته رشوه دهنده محقق گردد یا خیر اما مبلغی که در انعام به شخصی داده می ‌شود هیچ قید و شرطی ندارد و ارتشاء به حساب نمی آید اما ممکن است طبق آیین نامه انظباطی شرکت تخلف محسوب شود.

دادسرا مکلف است صدور کیفر خواست را به سازمان ذی ‌ربط‌ اعلام کند. در صورتی که متهم به موجب رای قطعی برائت حاصل کند ، ایام تعلیق جزء‌ خدمت او محسوب می شود و حقوق و مزایای مدتی را که به علت تعلیقش نگرفته باشد را دریافت خواهد‌ کرد.

وکیل برای مجازات رشوه

شما برای مشاوره در مورد مجازات رشوه تعیین شده برای آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “مجازات رشوه

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام