مجازات قتل

مجازات قتل

قتل ، سنگین ‌ترین جرم علیه اشخاص می باشد که صدمات جبران ناپذیری را برای فرد مقتول ، خانواده مقتول و خانواده قاتل و نیز هم چنین جامعه به همراه دارد. در ادامه مقاله به قتل و مجازات آن می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید برای مجازات قتل هستید می توانید با مشوران راهیان عدالت در تماس باشید .

2

09121304085

انواع قتل

قتل ، سلب حیات و گرفتن جان شخصی دیگر بدون اذن و اجازه قانونی می باشد. انواع قتل را در ادامه شرح خواهیم داد.

قتل عمد : در این نوع از قتل ، شخص قاتل باید قصد و اراده بر انجام قتل را از قبل داشته باشد. در واقع باید هم قصد نتیجه را داشته باشد و هم با اختیار خود دست به این عمل مجرمانه بزند. برای قتل عمد چهار حالت ممکن است رخ می دهد:

فرد قاتل ، قصد کشتن را دارد ، چه عمل وی کشنده باشد و چه نباشد. ملاک کشنده یا غیرکشنده بودن این عمل ، عرف است.

فرد قاتل بدون این که قصدی برای کشتن فردی  داشته باشد ، عملی را انجام می ‌دهد که عرفا کشنده بوده و فرد مورد نظر جان خود را از دست می ‌دهد. در این نوع از قتل ، آگاهی قاتل از کشنده بودن عمل خود بسیار ضروری است.

نوع دیگری از قتل عمد وجود دارد که در آن فرد نه قصد کشتن فردی را دارد و نه رفتار وی کشنده می باشد. اما فرد مقتول به دلیل ویژگی‌ های خاص خود نظیر بیماری ، کهولت سن و … جان خود را از دست می‌ دهد.

در واقع عمل فرد قاتل در حالت عادی کشنده نمی باشد ، اما برای فرد مقتول کشنده است. در این نوع از قتل عمد باید قاتل از بیماری و یا وضعیت خاص مقتول آگاهی کامل داشته باشد.

قاتل قصد انجام جنایتی را دارد ، بدون آن که شخص یا اشخاص خاصی مد نظر او باشند مانند اعمال تروریستی نظیر بمب‌ گذاری و تیراندازی در اماکن عمومی و …

شبه عمد : این نوع از قتل ، شبیه به قتل عمد می باشد. اما با آن تفاوت های اساسی دارد. در قتل شبه عمد ، فرد مجرم با اراده خود عمل قتل را انجام می ‌دهد ، اما قصد کشتن شخص مقتول راندارد.

مانند قتل ناشی از تخلفات رانندگی نظیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، ورود به خیابان یک طرفه از سمت ممنوعه و … .

خطای محض : در این نوع از قتل ، قاتل نه قصد نتیجه ندارد و نه قصد فعل. شخصی در هنگام شکار به سمت حیوانی شلیک می کند و به اشتباه به انسانی برخورد می کند و یا فردی از ارتفاع به پایین سقوط کرده و بر روی فرد دیگری بیفتد و آن فرد جان خود را از دست بدهد.

1

اگر می خواهید با انواع جرائم کیفری آشنا شوید مقاله جرائم کیفری را مطالعه کنید .

مجازات قتل

بسیاری از قتل های انجام گرفته شده به دلیل عدم کنترل خشم و بروز جنون آنی در فرد رخ می‌ دهد و فرد قاتل بلافاصله از عمل خود پشیمان می شود  اما دیگر پشیمانی سودی نخواهد داشت.

مجازات قتل عمد ، قصاص می باشد. تقاضای قصاص در اختیار ولی دم مقتول می باشد. ولی دم بر اساس طبقات ارث تعیین می ‌شود.

البته به جز زن و شوهر. یعنی نه زن برای شوهر و نه شوهر برای همسر خود ، ولی دم محسوب نمی ‌شوند. در صورت رضایت اولیای دم چه با دریافت دیه و چه بدون دریافت آن ، جنبه عمومی جرم قتل در انتظار قاتل خواهد بود.

مجازات  قتل شبه عمد ، پرداخت دیه و در برخی حبس تعزیری می باشد. مجازات قتل خطای محض ، پرداخت دیه توسط عاقله می باشد. عاقله یعنی خویشاوندان سببی مرد به ترتیب طبقات ارث.

اگر فردی اقدام به شروع قتل عمد کند ، اما در عمل خود ناکام بماند ، در این صورت به حبس تعزیری درجه ۵ محکوم می ‌گردد.

مشاوره با وکیل کیفری برای مجازات قتل

شما برای مشاوره در مورد قتل و مجازات قتل  تعیین شده برای آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    One thought on “مجازات قتل

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام