جرم آدم ربایی

جرم آدم ربایی

یکی از سنگین ‌ترین جرایم تعزیری در نظام حقوقی ایران جرم آدم ربایی می باشد. در ادامه مقاله به جرم آدم ربایی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای جرم آدم ربایی هستید می توانید با مشاوران ما به صورت رایگان در تماس باشید .

آدم ربایی2

09121304085

انواع جرم آدم ربایی

جرم آدم ‌ربایی ساده : انسان زنده ای که حداقل ۱۵ سال داشته باشد و ممکن است مشمول آدم ‌ربایی مشدد یا دزدیدن طفل تازه متولد شده یا مخفی کردن اموات قرار بگیرد.

رفتار مجرمانه : انتقال جسم مجنی‌علیه از محلی به محل دیگر با زور و تهدید ؛ به‌ صورتی که مجنی‌ با میل خود این کار را نکرده باشد.

مرتکب و شکل ارتکاب : هر کسی و یا هر شخصی می ‌تواند باشد که به صورت مباشرت به طور غیرمستقیم قابل تحقق است که بحث مباشرت ، شرکت و معاونت در آن مطرح می ‌شود.

رضایت نداشتن مجنی‌علیه و زور و اجبار او ، شرط لازم است و بدون آن جرم محقق نمی ‌شود.

نتیجه مجرمانه : در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم آدم ‌ربایی از جرایم مقید بوده و نتیجه آن سلب آزادی از شخص ربوده ‌شده می باشد..

سوء‌ نیت عام : مرتکب جرم علاوه بر علم به موضوع جرم آن یعنی انسان زنده باید در انجام عمل عامل هم باشد و علم و آگاهی مجرم به عدم رضایت بزه دیده شرط نیست ، پس ربودن انسان زنده که در حال خواب یا بیهوشی باشد مشمول این حکم می ‌باشد.

انگیزه مجرم آدم ربایی : مقنن انگیزه را به عنوان یکی از عنصر روانی جرایم به ‌شمار نمی ‌آورد با این وجود انگیزه آدم ربایی یکی از اجزای عنصر معنوی جرم آدم ‌ربایی محسوب می ‌شود.

در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی ، قصد داشتن بر انگیزه مجرم دلالت می ‌کند و دلالت بر سوء نیت خاص ندارد. فرد آدم ‌ربا باید عمد در ربودن فرد مورد نظر داشته باشد و نتیجه جرم آدم ‌ربایی از عمل مرتکب منفک نیست.

بنابراین سوء نیت خاص در سوء نیت عام مرتکب مستتر است و کسی که قصد ربودن دیگری را دارد ، در ضمن قصد سلب آزادی او را نیز دارد.

عنصر قانونی : در ماده ۶۲۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی بر اساس این ماده ، هرکس به قصد مطالبه مالی را به قصد انتقام به عنف یا تهدید و به هر نحو دیگر توسط دیگری شخصی را برباید ، به حبس از ۵ تا ۱۵ سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن قربانی کم تر از ۱۵ سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه صورت گرفته باشد یا به مجنی‌ علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شده باشد ، مجرم به حداکثر مجازات تعیین‌ شده محکوم می شود و در صورت ارتکاب جرم های دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌ شود.

هر كس بدون رعایت نظامات مربوط به دفن اموات ، جنازه ای را دفن كند یا سبب دفن آن جسد شود یا آن را به هر دلیلی مخفی کند ، به جزای نقدی از ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون ریال محكوم خواهد شد.

 

آدم ربایی1

دادگاه جرم آدم ربایی

رسیدگی به جرم آدم ربایی در دست دادگاه عمومی جزایی می باشد. اگر فردی متهم به ارتکاب چند جرم از درجات مختلف شده باشد ، دادگاه به اتهام او رسیدگی می کند.

یکی از اتهامات از جمله جرایمی باشد که رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه کیفری استان مورد نظر باشد ، این دادگاه باید به اتهامات دیگر او که در صلاحیت دادگاه عمومی است نیز رسیدگی نماید.

اولین قدم در به دام انداختن آدم ربایان ، مراجعه به دادسرا و تقدیم شکواییه می باشد. بعد از انجام این کار باید منتظر انجام تشریفات و تحت تعقیب قرار گرفتن رباینده از سوی دادسرا باشید.

شما برای مشاوره در مورد جرم آدم ربایی و مجازات های تعیین شده برای آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام