جرم جرایم پزشکی

جرم جرایم پزشکی

جرایم پزشکی که در قانون مجازات اسلامی قانون گذار برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در ادامه مقاله به جرم جرایم پزشکی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای جرایم پزشکی هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرایم پزشکی2

انواع جرم جرایم پزشکی

صدمه از طرف پزشک : طبق ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی هرگاه پزشکی در معالجاتی که انجام می دهد موجب تلفات یا صدمه بدنی به بیمار گردد ، ضامن دیه می باشد و جرم جرایم پزشکی انجام داده است.

اگر عمل او طبق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا قبل از معالجه از بیمار برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود و اخذ برائت از مریض به دلیل نابالغ یا مجنون بودن او ، معتبر نباشد ، برائت از ولی مریض گرفته می شود.

افشای اسرار بیمار :

مطابق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی پزشکان و کلیه کسانی که به مناسبت حرفه خود محرم اسرار بیمار می شوند ، هر گاه در غیر از موارد قانونی ، اسرار مردم و بیمار خود را افشا کنند ، به سه ماه و یک روز تا یک سال و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا شش میلیون ریال جزای نقدی ، محکوم می شوند.

طبق ماده فوق افشای اسرار بیماران توسط پزشک جرم جرایم پزشکی است ، مگر در مواردی که قانون مجاز دانسته باشد. افراد مشمول این ماده باید به مناسبت حرفه خود ، محرم اسرار بیمار باشند ؛ مانند پزشک ، وکیل که در موارد غیرمجاز اسرار را افشا نمایند.

سقط جنین : ماده ۶۲۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ مقرر داشته است که : اگر طبیبی یا دارو فروش و اشخاصی که به عنوان طبابت اقدام می ‌کنند ، وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مباشرت به اسقاط جنین کنند ، به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.

صدور گواهی خلاف واقع : طبق ماده ۵۳۹ قانون مجازات بخش تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ : هرگاه پزشک تصدیق‌ نامه برخلاف واقعیت درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

و اگر هرگاه تصدیق ‌نامه مورد نظر به واسطه اخذ ‌مال انجام گرفته باشد علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه ، به مجازات مقرر برای رشوه‌ گیرنده محکوم می شود.

خودکشی‌ با همکاری پزشک : خودکشی در حقوق  کیفری ایران جرم محسوب نمی شود اما معاونت در آن جرم می باشد و خودکشی مساعدت شده که کمک پزشک به خودکشی است ، جرم می باشد.

جعل عـناوین پزشـکی : اگرشخصی که عنوان پزشکی‌ را‌ جعل‌ کرده باشد ، از جهت جرم‌ جـعل‌ قـابل پیگرد نمی باشد ، اگر بدین وسیله مالی را از بیماران اخذ کرده باشد ، می‌ تواند در قالب جرم کلاهبرداری تحت‌ تعقیب کیفری قرار گیرد.

تخلفات انتظامی پزشک : پزشک ممکن است تخلفات انتظامی ای مرتکب شود که مرجع رسیدگی آن سازمان نظام پزشکی می باشد. مصادیق تخلفات انتظامی پزشک : عدم‌ رعایت‌ موازین‌ شرعی‌ و قانونی‌ و مقررات‌ صنفی‌ و حرفه ‌ای‌ و شغلی‌ ، سهل ‌انگاری‌ درانجام‌ وظایف‌ قانونی‌ وانتشار اسرار بیمار بدن رضایت ایشان می باشد.

جرایم پزشکی3

رسیدگی به جرم جرایم پزشکی

جرم جرایم پزشکی موردی است که در قانون مجازات اسلامی قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته و شخصی که مرتکب آن می شود پزشک  یا جزء تیم پزشکی می باشد.

در دادگاه می توان از جنبه جزایی و یا حقوقی نسبت به عملی که پزشک مرتکب آن شده است رسیدگی  کرد. هر عملی که در قوانین مدنی و یا جزایی کشور قابلیت پیگیری قضایی داشته باشد در صلاحیت این دادگاه می باشد.

از آن جا که اقدامات پزشکی از مسایل تخصصی محسوب می شود نیاز به نظرات کارشناسانه دارد و قوه قضاییه اقدام به تخصیص یک دادسرای ویژه به جرایم پزشکی و دارویی کرده است.

شهرهای بزرگ دادسراهای بسیار مختلفی دارند که بعضی از آن ها به امور ویژه اختصاص پیدا کرده اند .از مهم ترین آن دادسرای ویژه رسیدگی به جرم جرایم پزشکی می باشد که مردم می توانند برای رسیدگی به مشکلات و پرونده‌های قضایی خود در رابطه با قصور و تخلفات پزشکی در هر سطحی به آن مراجعه کنند.

شما برای مشاوره در مورد جرم جرایم پزشکی می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در زمینه جرم جرایم پزشکی مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام