قرار اناطه

قرار اناطه

دعاوی در دادگاه ها به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می شوند. در ادامه مقاله به قرار اناطه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای قرار اناطه هستید می توانید با ما در تماس باشید .

09121304085

قرار اناطه

مفهوم اناطه

قرارهای اناطه یکی از انواع قرار ها می باشد که بر اساس آیین دادرسی کیفری در بعضی از دعاوی صادر می شود. اناطه به معنی و معلق ساختن می باشد.

اثبات کردن یک موضوع کیفری مثلا رابطه نامشروع داشتن یعنی اناطه کردن.  وقتی که دادسرا در حال رسیدگی به امور حقوقی و غیر کیفری باشد و آن موضوع در صلاحیت آن دادسرا نباشد برای این حالت قرار اناطه کیفری صادر می کند.

این قرار باید به مدت 1 ماه در دادگاه حقوقی ای که صلاحیت دارد مطرح شود و نتیجه آن به دادگاه کیفری اعلام خواهد شد. زمانی که دادسرای کیفری به بررسی دعوا رابطه نامشروع می پردازد ضمن رسیدگی به آن ، یک طرف دعوی ادعا می کند که رابطه نامشروع نبوده و متهمین زن و شوهر هستند.

اثبات این موضوع در ید دادسرای کیفری نمی باشد و قرار اناطه صادر می شود تا در دادسرا و یا دادگاه حقوقی صلاحیت دار به موضوع رابطه زوجیت رسیدگی کند.

قرار اناطه در دعاوی حقوقی

صدور قرار اناطه در ابتدا در اختیار دادسرای کیفری بوده اما بعد از مدتی به دادسرای حقوقی انتقال پیدا کرد. صادر کردن این قرار به معنای رسیدگی این دعوا در ماهیت دعوای اصلی تاثیر می گذارد.

در دعوای تخلیه  خواهان می تواند در حین رسیدگی به دعوا ، ادعای دیگری مبنی بر خیانت در امانت را مطرح کند که این موضوع در صلاحیت محکه کیفری می باشد.

قاضی در این موارد می تواند با صدور قرارهای اناطه کیفری ، دعوای اصلی را متوقف کند تا خواهان دعوای خیانت در امانت را در دادسرای کیفری مطرح کند.

خواهان موظف است ظرف مدت 1 ماه در دادگاه اقامه دعوا کند و رسیدگی آن را به دفتر دادگاه اعلام کند در غیر این صورت قرار دعوا رد می شود و خواهان می تواند بعد از اثبات دعوی خود مجددا به دادسرا یا دادگاه اقامه دعوا نماید.

قرار اناطه کیفری

قرارهای اناطه کیفری در آیین دادرسی کیفری بررسی می شود. هر گاه متهم احراز مجرمیت خود را منوط به رسیدگی آن در مرجع کیفری و صلاحیت دادگا حقوقی باشد ، با تعیین ذی نفع تا هنگام صدور رای از مرجع صالح پرونده به صورت موقت بایگانی می شود.

هر زمان که ذی نفع به مدت 1 ماه از تاریخ ابلاغ قرار اناطه بدون عذر موجه به دادسرا و دادگاه رجوع نکند مراجع کیفری به رسیدگی خود ادامه می دهند و تصمیم را صادر می کنند.

در این دعاوی کیفری زمانی که مراجع رسیدگی کننده به دعوای کیفری صلاحیت به رسیدگی به پرونده را دارد در دعاوی کیفری هدف این است که هر چه زودتر به عمل مجرمانه و مجازات آن رسیدگی شود.

قرارهای اناطه کیفری در رسیدگی به دعاوی کیفری یک استثنا می باشد. برای مثال اگر فردی علیه فرد دیگری  در محکمه کیفری دعوای فروش مال غیر را مطرح کند ، مالکیت شاکی بر مال برای محمه محرز نیست.

محکمه کیفری در این مورد به صدور قرارهای اناطه به محکمه ی حقوقی می دهد و منتظر صدور رای از سوی محکمه مبنی بر اثبات یا عدم اثبات آن باقی می ماند.

ضمانت اجرای عدم پیگیری این قرار به مدت 1 ماه با پیگیری پرونده به همان شرایط اولیه انجام می شود. صدور قرار اناطه در شرایط ویژه امری استثنایی می باشد.

قرار اناطه

اعتراض به قرارهای اناطه

امکان اعتراض به قرار طی مدت 10 روز از تاریخی که ابلاغ صادر شده است وجود دارد و مرجع به رسیدگی این قرار می پردازد.

مراجع صالح به اعتراض شخصی که امکان اعتراض دارد می پردازد و مراحل مختلف رسیدگی را انجام می دهد. در مراجع حقوقی این قرار اناطه را قابل اعتراض نمی دانند. موفقیت در پرونده هایی که قرار اناطه در آن صادر شده است مشورت و راهنمایی وکیل حقوقی را در نیازمند است.

شما می توانید با شماور یا وکیل حقوقی در این زمینه مشورت کنید تا مشکلات شما را زودتر حل کنند. برای ثبت دعوای حقوقی باید دادخواستی  (دادخواست حقوقی) را تنظیم کرد ولی برای اقامه دعوای کیفری فقط نیاز به تنظیم شکواییه می‌باشد.

وکیل حقوقی در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

وکای امور حقوقی دراای دانش کافی حقوقی هستند. این وکلا در اموری که مربوط به روابط افراد با یک دیگر هست و با جرایم و مجازات ها ارتباطی ندارند فعالیت می کند.

وکلای حقوقی باید امانت دار موکل خود باشند و اسرار و مدارک آن ها را به هیچ وجه افشا نکنند. وکیل حقوقی باید احساس مسئولیت در برابر امور حقوقی شما داشته باشد.

از رسیدن به هدف پرونده شما کوتاهی نکند و نهایت تلاش خود را بکند. این وکلا برای داشتن پروانه وکالت باید دارای دانش عمومی خوبی باشند.

شما برای مشاوره حقوقی خود در مشکلات حقوقی خصوصا قرار های اناطه می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید. این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل حقوقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام