جرم محاربه

جرم محاربه

محاربه به معنای کشیدن سلاح به روی مردم می باشد که قصد ترساندن آنان را داشته باشد. در ادامه مقاله به جرم محاربه می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برا جرم محاربه هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

محاربه

جرم محاربه در صورتی تحقق پیدا می کند که نتیجه آن باعث ایجاد نا امنی در جامعه و محیط باشد. در ماده 279 قانون آمده است که هرگاه کسی با نگیزه شخصی به سوی یک یا چند نفر سلاح بکشد و جنبه ی عمومی نداشته باشد و در اثر نا توانی موجب سلب امنیت نشود محارب شناخته نمی شود.

منظور از سلاح ابزاری می باشد که در درگیری میان انسان ها به کار می رود از جمله کمان ، شمشمیر و سلاح های امروزی. لزومی نیست که مجرم از سلاح استفاده کند علنی کردن آن نیز کفایت می کند.

بنابراین شخصی که اسلحه به دست وارد محلی می شود و حتی بدون شلیک کردن ، باعث ایجاد رعب و وحشت شود و مردم را بترساند محارب شناخته می شود و جرم محاربه مرتکب شده است.

جرم محاربه

مجازات جرم محاربه

به موجب قانون مجازات اسلامی ماده 282 مجازات محاربه عبارت است از : اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. حد محاربه یکی از چهار مجازاتش اعدام می باشد.

امنیت یکی از خواسته های عمومی هر جامعه ای می باشد و هر حکومتی برای ایجاد امنیت در جامعه با هر طرز فکری که داشته باشد تلاش خود را می کند و با مجرمان امنیتیکه باعث اخلال می شوند به طور جدی برخورد می کند. یکی از جرایم علیه امنیت کشور جرم محاربه و افساد فی الارض می باشد.

نفی بلد به معنای تبعید شخص می باشد و صلب نیز همان به صلیب کشیدن می باشد. قاضی متناسب با جرمی که مجرم مرتکب شده است می تواند این مجازات را در نظر بگیرد.

بر طبق قانون قطع انگشت دست راست مجرم را از انتهای آن ، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند انجام می دهند. و قطع پای چپ را از پایین برامدگی به نحوی که نصف قدم و مقداری از مححل مسح باقی بماند پیش بینی شده است.

صلب به منظور بستن فرد به مدت سه روز بر روی دار به طوری که نحوه بستن او موجب مرگ متهم نشود و اگر ظرف سه روز نمیرد باید پایین آورده شود و نمی شود او را کشت.

طبق قانون مجازات اسلامی هرگاه شخصی به طور گسترده مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد ، جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور ، نشر اکاذیب ، اخلال در نظام اقتصادی کشور ، پخش مواد سمی و یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا گردد که موجب اخلال در نظم عمومی کشور شود مفسد فی الارض شناخته می شود و به مجازات اعدام محکوم می شود.

ویژگی مهم جرم محاربه گستردگی مجرمانه آن و نتیجه آن می باشد. اگر ویژگی گسترده ای نداشته باشد خود جرم مستقلی به شمار می روند و مجازات جداگانه ای دارند.

جرم افساد فی الارض مجموعه ای از جرایم می باشد  که علیه امنیت و آسایش عمومی ، جرایم علیه اموال و عفت و اخلاق عمومی را به طور گسترده انجام داده باشند و دارای نتایجی وسیع هستند .

جرم محاربه

توبه در محاربه

در قانون مجازات اسلامی توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط حد می باشد. نه تنها توبه پس از دستگیری ، بلکه حتی پس از تسلط یافتن بر مجرم هم پذیرفته نمی شود.

با توجه به درونی بودن امر توبه باید نمود های خارجی به صورتی باشد که توبه و ندامت شخص برای قاضی احراز شود. فرد یا گروهی که برای دفاع و مقابله با محاربان اسلحه بردارد جزو محاربین نیست.

راهزنان ، سارقان و قاچاقچیانی که اسلحه در دست بگیرند و موجب سلب امنیت و رعب و وحشت شوند محارب هستند و جرم محاربه مرتکب شده اند.

در این مقاله با جرم محاربه آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای جرم محاربه می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام