قلع و قمع مستحدثات

قلع و قمع مستحدثات

قلع و قمع بدون داشتن مجوز قانونی و بدون اذن مالک جرم محسوب می شود. در ادامه مقاله به قلع و قمع مستحدثات می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران در تماس باشید .

09121304085

قلع و قمع مستحدثات

دعوا قل و قمع

یکی از شایع ترین دعاوی حقوقی قلع و قمه مستحدثات می باشد. قلع و قمع با تخریب بسیار متفاوت است زیرا تخریب یعنی اندام کردن چیزی و جنبه ی منفی مد نظر است و همراه با اجبار است. اما قلع و قمع جنبه منفی ندارد و از لحاظ حقوقی می توان آن را پیگیری کرد.

این دعوا یک دعوای مستقل در مراجع قضایی می باشد و قابل رسیدگی نیز هست. در این دعاوی ، دعوای خلع ید نیز مطرح می شود.

خلع ید بون قلع و قمع مسحدثات و آثار باقی مانده از تصرف غیر مجاز معنایی ندارد دادگاه با صدور حکم خلع ید به محکوم له اجازه می دهد تا ملک را از تصرف خود خارج کند.

قلع و قمع مستحدثات همیشه دعوای حقوقی نیست و برخی مواقع جز شکایات کیفری می باشد مانند تصرف عدوانی که جنبه کیفری دارد و قابل تعقیب می باشد.

قوانین قلع و قمع

برای روشن شدن قوانین قلع و قمع باید به یک سری ماده در این قانون دقت کرد. وقتی شخصی در زمین یا ملک خود با مصالحی که متعلق به فردی دیگر باشد بنائی بسازد و یا درختی را قطع کند مالک آن می تواند درخواست قلع یا نزع بکند.

زمانی که مستاجر بدون اجازه صاحب خانه در ملکی که اجاره کرده وضع بنا را تغییر دهد و یا درختی را غرس کند صاحب خانه می تواند پول آن را از مستاجر بگیرد.

زمانی که مستاجر با عقد قرارداد بتواند با و یا غرس انجام دهد ، صاحب خانه نمی تواند مستاجر را وادار به خراب کردن آن کند و اگر مدت عقد قرارداد منقضی شده باشد موجر می تواند حق مطالبه اجرت المثل زمین رابکند.

تعزیرات و مجازات های بازدارنده

هر گاه شخصی به وسیله صحنه سازی مانند پی کشی ، دیوار کشی ، امحای مرز ، غرس اشجار و … به تصرف در اراضی مزروعی و یا سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت ، اراضی موقوفات که برای مصارف عام المنفعه می باشد به منظور تصرف شخصی یا واگذاری به دیگری استفاده نماید موجب تجاوز و تصرف عدوانی شده است.

این شخص به مجازاتی از جمله 1 ماه تا 1 سال حبس محکوم خواهد شد و دادگاه موظفف است که تصرف عدوانی و یا مزاحمت به وجود آمده را رفع کند.

مقام قضائی می تواند خارج از نوبت به جرم قلعو قمع مستدثات رسیدگی نماید و دستور متوفق کردن عملیات متجاوز را با حکمی قطعی صادر کند.

زمانی که تعداد متهمین در این پرونده سه نفر یا بیش تر باشد قاضی می تواند حکم بازداشت را صادر کند و شاکی می تواند تقاضای خلع ید و رفع آثار متجاوز را بنماید.

اگر شخصی به موجب حکمی ، محکوم به خلع ید و یا رفع مزاحمت از حق شده باشد بعد از اجرای حکم علاوه بر رفع تجاوز به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می شود.

قلع و قمع مستحدثات

مالکیت بلامنازع

مهم ترین رکن دعوای قلع و قمع مستحدثات اثبات کردن مالکیت بلامنازع می باشد. در این زمینه احتیاجی نیست که مالکیت مشاع باشد یا مفروز.

بنابراین شخصی که باغ یا زمینی را برای زمان معینی اجاره کرده باشد که در ان زرع بذر و غرس اشجار انجام دهد اگر ثالثی بدون اجازه او اقدام به کاشت زرع در عین مستاجره کند ، مالک می تواند از قاضی تقاضای قلع و قمع مستحدثات را بکند.

اگر تصرف در زمین که زرع بذر کرده باشند اتفاق افتاده باشد و موقع برداشت محصول رسیده باشد. در این موقع دستور قلع و قمع مستحدثات داده نمی شود فقط اعلام می شود به سرعت محصول را برداشت کنند و بعد از برداشت ، دادگاه اجرت المثل محل زراعت را با نظر کارشناس تعییو کرده و محکوم به پرداخت آن می شود.

اما اگر موقع برداشت محصول نرسیده باشد و بذری در آن زمین نروییده باشد در صورت رضایت محکوم له دادگاه باید حکم محکومیت و معدوم کردن زمین زراعی را بدهد.

عدم وجود مجوز قانونی از سوی احداث کننده یکی از دعوای قلع و قمع مستحدثات می باشد. مدعی در صورتی می تواند تقاضای قلع و قمع مستحدثات نماید که این اقدامات بدون مجوز صورت گرفته باشد.

اگر قلع و قمع به عنوان یک شکایت کیفری یا دادخواست حقوقی مطرح شود مرجع قضایی صالح باید به آن رسیدگی کند و تمام جوانب را بسنجد.

در دعاوی حقوقی مدعی باید صلاحیت رسیدگی به این موضوع را داشته باشد. دعاوی مربوط به اموال غیر منقول مانند دعاوی مالکیت ، تصرف عدوانی و …در دادگاه اقامه می شود.

خواهان دعوای قلع و قمع مستحدثات و خلع ید باید حتما سند رسمی در دست داشته باشد  و علاوه بر دادخواست خلع ید ، سند مالکیت را تقدیم دادگاه کند.

برای مشخص شدن مالکیت شخص و غیر قانونی بودن تصرف متهم و میزانی که زمین یا ملکی را تصرف کرده است دادگاه بعد از اولین دادرسی ای که انجام می دهد قرار کارشناسی را صادر می کند.

دادگاه قرار کارشناسی را به مدعی ابلاغ می کند و او تا 7 روز فرصت دارد هزینه کارشناسی را پرداخت نماید و اگر بعد از گذشت این مدت هزینه را پرداخت نکند قرار کارشناسی ابطال خواهد شد.

اما اگر هزینه کارشناسی پرداخت شود ، دادگاه به کارشناس زمان می دهد تا موضوعات پرونده را بررسی کند و نظر خودش را اعلام کند.

بعد از این مراحل دادگاه بر اساس دلایل موجود و نظر کارشناس اقدام به صدور رای خواهد کرد. اگر در این مرحله به نظر کارشناس اعتراضی وارد شود دادگاه این موضوع را به هیئت کارشناسی ارجاع می دهد و بعد از کسب نظر از آن ها رای خود را صادر می کند.

شما برای مشاوره در مورد قلع و قمع مستحدثات می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور حقوقی و وکیل ملکی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام