جرم افترا

جرم افترا

هر گاه فردی نسبتی را به فردی دیگر نسبت دهد که آن نسبت جنبه عمومی داشته باشد به آن افترا می گویند. در ادامه این مقاله به جرم افترا می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای جرم افترا هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

مجازات

مجازات افترا

مجازات افترا بعد از اثبات آن می تواند از 1 ماه تا 1 سال و به 74 ضربه شلاق محکوم شود. در نشر اکاذیب که در رسانه های عمومی به چاپ رسیده باشد مجازات آن از 2 ماه تا 2 سال می باشد.
در افترا و هتک حرمت هایی که جنبه ی عمومی دارند قانون گذار سخت گیری های بیش تری دارد و موضوع شکل جدی تری به خود می گیرد.

برای مثال زمانی که به شخصیت های اجتماعی و سیاسی هتک حرمت و افترا انجام بگیرد جرم بزرگ تر می باشد و مجازات آن به نسبت سنگین تر خواهد بود.

مجازات توهین به شخص در صورت اثبات از طرف شاکی می تواند طبق نظر قاضی و بسته به میزان آن از پرداخت جزای نقدی تا ضربات شلاق باشد.

توهین چه به صورت شفاهی باشد چه به صورت کتبی و حتی ارسال پیامک توهین آمیز قابل پیگرد قانونی می باشد و در صورت اثبات مجازاتی در قانون برای آن در نظر گرفته می شود.

جرم افترا

برای اتفاق افتادن جرم افترا باید نسبت داده شده به شاکی ماند یک جرم باشد. مثلا اگر کسی را بی ادب بخوانیم از آن جایی که بی ادب بودن در جامعه جرم نمی باشد عمل مجرمانه ای صورت نگرفته است.

علاوه بر انتساب عمل مجرمانه به شاکی که به صراحت اتفاق افتاده باشد با حصول شرایط اگر کسی که افترا زده نتواند جرم منتسب به شاکی را ثابت کند ، جرم افترا صورت گرفته.

اگر کسی متنی حاوی انتساب جرمی به دیگران را تهیه کند و نزخد خود نگه دارد یا مانع انتشار آن بشود مرتکب جرم افترا نشده است.

اگر جرم افترا ثابت شود و در واقع مفتری نتواند نسبت داده شده را اثبات کند ، قانون برای مفتری کیفر پیش بینی کرده است. در قانون اسلامی ماده 697 و 699 آمده است که در افترای قولی به جز در موارد تهمت های ناموسی که موجب حد است برای مفتری مجازاتی تعیین شده است.

برای مفتری در جرم افترا حبس از 1 ماه تا 1 سال و یا 74 ضربه شلاق مجازات در نظر گرفته شده است. کیفر جرم افترا حبس از 6 ماه تا 3 سال یا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

جرم افترا

ارکان جرم افترا

مفتری جرمی را به صورت صریح و واضح به شخصی دیگر نسبت دهد.
آن جرم امری پوچ و واهی بوده باشد ، یعنی ساخته تخیلات ذهن شاکی باشد.
مفتری با انگیزه ضرر زدن و هتک حیثیت آن جرم را به دیگری نسبت داده باشد.

نسبت ‌دهنده (شاکی) نتواند درستی موضوعی را که به شخصی نسبت داده است ، در مرجع قضایی صلاحیت ‌دار به اثبات برساند.

اگر شاکی بر اثر یک اشتباه کوچک امری را به شخصی نسبت دهد و به گمان این که آن چه را که می‌ نویسد یا می ‌گوید ، در طبیعت نیز اتفاق افتاده باشد و صحیح است ، مسئول نخواهد بود.

بر اساس مواردی که به دادسرا ارجاع داده می شود ، هنوز توان پلیسی لازم وجود ندارد که بررسی ‌های لازم برای شناسایی جرم و استناد جرم به مجرم صورت گیرد و اگر کار به درستی انجام نشود ، این امکان وجود دارد که مجرم به راحتی از زیر بار جرم خود فرار کند.

بسیاری از افراد جامعه بدون آگاهی و از روی عصبانیت الفاظی را به دیگری حواله می دهند که عواقب نامطلوبی را در پی خواهد داشت و ناخواسته برای خویش پرونده کیفری و دعوای کیفری را طرح می کنند.

شما برای مشاوره در مورد جرم افترا می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه و مشاوران ماهر و مجرب بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری برای جرم افترا می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.
09121304085 – 02122112230

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام