جرم و عناصر تشکیل دهنده آن

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن

به عملی که وصف کیفری داشته باشد جرم گفته می شود. در ادامه مقاله به جرم و عناصر تشکیل دهنده آن می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرم
طبق قانون مجازات اسلامی ماده 2 هر رفتاری که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود . بر اساس این برای اینکه عملی جرم انگاشته شود باید دارای ویژگی هایی باشد.
اگر قانون گذار انجام عملی را در قانون منع کرده باشد ،انجام آن عمل جرم است و مجازاتی را در پی دارد. برای مثال قانون گذار سرقت را جرم می داند و مجازات برای آن در نظر گرفته است.
قانون گذار می تواند هم انجام دادن یک کار ، مثل سرقت را جرم بداند و هم انجام ندادن کاری ( ترک فعل ) را. برای مثال اگر مادری از شیر دادن به فرزندش به قصد از بین بردن او خودداری کند ، شیر ندادن مادر به بچه با این قصد ، قابل مجازات می باشد.
مفهوم جرم و عناصر تشکیل دهنده آن در جرم شناسی ، مربوط به شرایط قانونی پدیده مجرمانه می باشد و بیش تر اوضاع و احوال فردی و اجتماعی قبل از ارتکاب جرم و عامل یا عوامل واقعی ارتکاب جرم را مورد توجه خود قرار می دهد.
جرم شناس بر اساس مشاهدات و تجربیات علمی به دنبال تعیین رفتارهای ضد اجتماعی می باشد تا از این طریق بهتر بتواند حمایت از جامعه را امکانپذیر کند.

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن همان ویژگی های جرم می باشند که به آن ها جرم و عناصر تشیل دهنه آن می گویند . یعنی مواردی باید وجود داشته باشد تا بتوانیم به یک عمل جرم بگوییم .
جرم و عناصر تشکیل دهنده آن برای همه جرایم  سه دسته می باشند : عنصر معنوی ، عنصر قانونی و عنصر مادی . یعنی همه جرایم مشخص شده در قانون هر سه مورد این عناصر را دارند اما در هر جرمی مشخص ، ماهیت این عناصر با هم دیگر متفاوت می باشند.

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن
اگر قانونی امروز به تصويب رسیده باشد و عملی را جرم بشناسد ، قاضی نمی ‌تواند حكم قانون جديد را به افعال و مصاديقی كه در گذشته رخ داده تسری دهد و اعمالی را كه پيش از تصويب اين قانون ، جرم شناخته نمی‌ شده است به استنادِ اين قانون جرم بداند و برای آن مجازات تعيين كند.
در جرم سه عنصر برای تشکیل آن وجود دارد : عنصر قانونی یعنی زمانی عملی جرم محسوب می شود که قبلاً توسط قانون گذار در قواینن جزایی ارتکاب آن عمل را منع کرده باشد و برای ارتکاب آن مجازاتی تعیین شده باشد در غیر این صورت اصل بر این است که انجام تمامی اعمال بدون اشکال و مباح می باشد.
عنصر مادی افکار هر قدر که منفی و مجرمانه باشند تا به صورت عملی در افراد ظهورپیدا نکنند بدون اشکال می باشد و نمی تواند کسی را به دلیل این که فقط فکر ارتکاب جرم در ذهنش شکل گرفته مجرم دانست. پس عنصر مادی عمل مادی و عینی می باشد که قابل تعریف و تشخیص است ، نه فکر و خیال مجرمانه.

جرم و عناصر تشکیل دهنده آن
عنصر معنوی منظور این است که برای جرم دانستن یک عملی ، علاوه بر عنصر قانونی و عنصر مادی لازم است فرد با علم و عمد ، قصد نقض قانون و ارتکاب عمل ممنوع را داشته باشد وگرنه عمل او جرم محسوب نخواهد شد.
پس اگر کسی عملی را که توسط قانون گذار ارتکاب آن منع شده (عنصر قانونی) مرتکب شود (عنصر مادی) ولی قصد و سوء نیتی در انجام آن نداشته باشد و از روی اشتباه مرتکب آن شده باشد ، نمی توان او را مجرم دانست.
فرضاً شخصی چمدان فرد دیگری را بردارد به گمان این که آن چمدان مال خودش است و این عمل به علت شباهت دو چمدان به یک دیگر اتفاق افتاده باشد پس جرمی صورت نگرفته است.
شما برای مشاوره در مورد جرم و عناصر تشکیل دهنده آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه و مشاوران ماهر و مجرب بهره لازم را ببرید.
این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری برای جرم و عناصر تشکیل دهنده آن می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.
این موسسه معتبر قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.
09121304085 – 02122112230

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام