اعتراض ثالث

اعتراض ثالث

یکی از مهم ترین آثار حکمی که در دادگاه صادر می شود را اث نسبی رای دادگاه می گویند. در این مقاله به اعتراض ثالث می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری برای اعتراض ثالث هستید می توانید با مشاران ما در تماس باشید .

09121304085 

اعتراض ثالث

دعوای اعتراض

این طریق شکایت ، تنها روشی می باشد که اشخاص ثالث می توانند به حکم دادگاه اعتراض کنند لذا اشخاص ثالث ، یعنی شخصی که جزو طرفین دعوا نمی باشد ، نمی تواند از سایر روش های اعتراض به حکم صاد  شده دادگاه یعنی واخواهی ، تجدید نظر ،اعاده دادرسی و فرجام خواهی  اقدام به اعتراض نسبت به دادگاه کند .

مثلا فرض کنید شخص الف علیه شخص ب دعوای تحویل مالی را اقامه کرده است و شخص ب محکوم به تحویل آن به شخص الف خواهد شد . در این حالت ، شخص ج به عنوان فرد سوم یا شخص ثالث ، می تواند با ادعای مالکیت نسبت به آن مال به رأی صادر شده از دادگاه ، دعوای اعتراض ثالث کند.

البته برای اقامه دعوا برای اعتراض شخص ثالث باید اصولی را رعایت کرد . مانند این که شخصی که این دعوا را مطرح می کند ، باید لزوما شخص سومی باشد که به حقوق او مشکل و خللی وارد شده باشد.

دعوای اعتراض ثالث بر اساس قانون به دو مورد تقسیم می شوند که هر کدام احکام ویژه ای دارند. نکته ای که در مورد اقامه دعوای اعتراض ثالث وجود دارد این است که در قانون آیین دادرسی مهلتی برای اقامه این دعوا تعیین نشده است.

اعتراض ثالث

اعتراض ثالث

اعتراض ثالث یکی از روش ها از رای دادگاه می باشد که در قانون آیین دادرسی مدنی آمده است. بر خلاف فرجام خواهی و اعاده دادرسی ف مواردی وجود دارد که می توان دعوای اعتراض شخص ثالث را اقامه کرد.

جهات اعاده دادرسی و فرجام خواهی در قانون آیین دادرسی مشخص شده اند. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ماده 418 هرگونه رای صادر شده از دادگاه های عمومی ، اقلاب و تجدد نظر را قابل اعتراض ثالث می داند.

به همین دلیل اعتراض های ثالث به روش های عدی شکایت از حکم دادگاه یعنی تجدید نظر خواهی و واخواهی شبیه تر است. این رأی ممکن است علیه اشخاصی صادر شود و حقوقی را از افرادی سلب کند.

برای این که امکان اشتباه در صدور آرا کم تر شود ، در همه ‌ی نظام‌ های قضایی ، راه ‌هایی برای شکایت از رأی قاضی پیش‌بینی شده است. اما یکی از این راه‌ ها اعتراض نهادی به ‌نام اعتراض ثالث است.

اثر اعتراض های ثالث

اگر شخص ثالثی به یک رأی دادگاه اعتراض کند و دادگاه اعتراض او را بپذبرد ، یعنی مجدداً پرونده را در دست بررسی قرار دهد ، آیا این امر به این معناست که حکم صادره دیگر اجرا نمی ‌شود؟

در اصطلاح حقوقی گفته می‌ شود که  اعتراض های ثالث بر اجرای حکم ، اثر تعلیقی ندارد. به این معنی که اعتراض ثالث باعث نمی‌ شود که اجرای رأی دادگاه متوقف شود تا نتیجه ‌‌ی اعتراض مشخص شود. بلکه حکم کماکان اجرا می‌ شود تا زمانی که نتیجه ‌ی قطعی اعتراض ثالث روشن شود.

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را بهدادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

در این مقاله با اعتراض های ثالث آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

شماره تماس

09121304085 

02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام