حق مالکیت

حق مالکیت

مالکیت به رابطه ای گفته می شود که بین شخص و چیزی وجود داشته باشد. در ادامه مقاله به حق مالکیت می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل ملکی هستید می توانی با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

حق مالکیت

مالکیت عین

رابطه حقوقی ای که بین فرد و شی وجود داشته باشد ، یک نوع حق مالکیت می باشد . این حق مالکیت  را مالکیت عینی می نامند . عین یعنی شی و هر چیزی که در عالم خارج  و در واقعیت قابل لمس و حس باشد .

مثل مالکیتی که افراد نسبت به خانه خود ، اتومیبل خود ، تلفن همراه خود و سایر وسایلشان دارند . مالکیت عینی به مالک اجازه می دهد هر گونه تصرف که خواست را در مال خود انجام دهد.

می تواند از آن بهره برداری و استفاده کند ، آن را بفروشد ، آن را هدیه بدهد و … تنها مواردی که فرد نمی تواند مال خود تصرف کند زمانی است که قانون این حق را از او سلب کرده باشد .

مانند وقتی که مالک خانه خود را به مستاجر اجاره می دهد ، مالک دیگر اجازه تصرف و استفاده از آن خانه را ندارد زیرا طبق قانون آن را برای مدت معینی به مستاجر انتقال داده است .

مالکیت بر منافع

با گسترده تر شدن زمینه موضوعات مرتبط با حق مالکیت ، توجه قانون گذار به این حوزه بیش تر شد . زمانی را در نظر بگیرید که یک نفر خانه اش را در اختیار دیگری می دهد تا در آن زندگی کند مانند قرارداد اجاره در این حالت مالک خانه به مستاجر اجازه می دهد تا برای مدت معینی در آن خانه زندگی کند .

در این حالت اجاره دهنده مالک خانه و مستاجر در مدت اجاره مالک منافع استفاده از خانه است . در اصطلاح حقوقی به این حالت مالکیت بر منافع می گویند .

دسته بندی دیگری از حق مالکیت وجود دارد که نسبت به سایر حوزه های مرتبط با حق مالکیت جدید تر است و مرتبط با حقوق فکری و ذهنی افراد است که به آن مالکیت معنوی می گویند.

حق مالکیت

حق مالکیت

حق مالکیت  در لغت یعنی مالک بودن و صاحب چیزی بودن . در کتاب  ترمونولوژی حقوق مالکیت به این ترتیب تعریف شده است : ” حقی است که انسان نسبت به شی ای دارد و می تواند هر گونه تصرفی را در آن انجام بدهد.

به جز آن چه که مورد استثنای قانون باشد. حق استعمال و بهره برداری و انتقال یک چیز به هر صورت مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد .

در قانون مدنی ایران مالکیت فقط در مورد عین استعمال نشده است  . در اصطلاح فقه هر سلطه ی قانونی را ملک نامند و مالکیت صفتی است که از این نظر به کار برده می شود .

بنابراین مالکیت خانه ، مالیک حق تحجیر ، مالکیت منافع و غیره  ” حق مالکیت می باشند . طبق این تعریف معنی مالکیت از این قرار است که کسی حق استفاده ، بهره برداری و انتقال مالی را دارد و تنها چیزی که می تواند این حق را محدود کند قانون می باشد . البته در حق مالکیت تنها برای اموال استفاده نمی شود.

از موارد حمایت قانون از مالک ، می ‌توان به حمایت از وی دربرابر غاصب (کسی که مال را از سلطه‌ ی مالک در می ‌آورد یا مانع استفاده‌ ی او از مال خود می ‌شود) نام برد .

به موجب رابطه‌ ی حق مالکیت ، این حق (حق مالکیت) به مالک داده می ‌شود که بدون داشتن مزاحم یا محروم شدن از حق قانونی خود ، هرگونه استفاده را از اموال تحت سلطه ‌ی  خود را داشته باشد .

مالکیت ، درصورتی که مالک خود دولت باشد ، تحت عنوان مالکیت عمومی شناخته می‌ شود و در مقابل آن مالکیت فردی قرار دارد.

شما برای مشاوره در مورد حق مالکیت و انواع آن می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما با وجود مشاوران مجرب در هر زمینه ای مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام