مصونیت

مصونیت

مصونیت به معنای محفوظ بودن می باشد. در ادامه مقاله به انواع مصونیت می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل برای مصونیت هستید می توانید با مشاورن راهیان عدالت در تماس باشید .

09121304085

مصونیت

مصونیت سیاسی

هر جرمی مستوجب مجازات می باشد و مرتکب آن مجازاتی برای افراد تعیین کرده و اگر فردی خارجی در ایران مرتکب جرمی شود قابل رسیدگی می باشد.

اما گاهی این افراد بیگانه دارای مقام خاصی می باشند که در این صورت نحوه رسیدگی به جرایم شان بر طبق قانون متفاوت می باشد
یکی دیگر از انواع مصونیت ها ، مصونیت سیاسی می باشد که در واقع مصون بودن عضو دستگاه دیپلماسی  در کشور از برخی مقرات داخلی و تعقیب و مجازات و جزایی آن کشور می باشد .
در واقع می توان مصونیت سیاسی را در دو مورد بررسی کرد . بنابراین مصونیت سیاسی بر دو قسم ماموران سیاسی و ماموران کنسولی می باشد .

مصونیت پارلمانی

هر جرمی مستوجب مجازات می باشد اما یکی از مصادیق موانع تعقیب دعوای عمومی مصونیت می باشد و به دو دسته پارلمانی و سیاسی  تقسیم می شود.

در واقع زمانی که صحبت از پارلمانی می شود منظور ایمن بودن نماینده مجلس از تعرض و تعقیب قضایی می باشد به طوری که اگر نماینده یکی از موارد ذیل را مرتکب شود مجازات نمی شود .

به طور کلی محفوظ ماندن پارلمانی یا نمایندگان مجلس دو اصل اساسی دارد :

اصل تعرض ناپذیری : این اصل به مفهوم محفوظ ماندن نمایندگان مجلس از تعقیب در برابر هر نوع از جرایم می باشد  ذکر با کسب مجوز از مجلس . ( بعد از انقلاب اسلامی ، چنین محفوظ ماندنی برای نمایندگان مجلس در قوانین ایران منظور نگردید.

محفوظ ماندن نمایندگان مجلس نسبت به اظهار نظر به مناسبت ایفای وظیفه نمایندگی . به عبارت دیگر اگر نمایندگان مجلس در خصوص موضوعی اظهار نظر کنند برای انجام وظیفه نمایندگی مرتکب جرم نشده اند و از هرگونه تعقیب قضایی مصون  می باشد.

در اصل 86 قانون اساسی قانون گذار این گونه بیان می کند : ( نمایندگان مجلس در هنگام انجام وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزاد می باشند و نمی توان نمایندگان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند و یا آرایی که در مقام انجام وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف نمود.
اگر نمایندگان مجلس مرتکب جرم عمومی گردند اخذ مجوز از سوی مجلس الزامی نمی باشد و همانند افراد عادی جامعه محاکمه می شوند.

مصونیت

مصونیت در قانون

عدم امکان تعقیب ماموران کنسولی در کلیه جرایم به جز جرایم مشهود به عبارت دیگر اگر مامور کنسولی هر جرمی را بجز جرائمی که مشهود است انجام دهد تحت تعقیب و مجازات نمی شود.

امکان بازداشت در جرایم مهم یعنی اگر مامور کنسولی جرم مهمی مانند قتل عمد را در داخل ایران مرتکب شده باشد از مجازات مصون نمی باشد و در دادگاه ایران که صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد مجازات می شود.

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب و مجرم آن ، دادگاه مجازاتی را تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی برای فرد درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.

بعد عمومی و خصوصی نیز یکی دیگر از تفاوت های پرونده های حقوقی و یا کیفری است. غالب پرونده های حقوقی خصوصی بوده و ذی‌ نفع آن اشخاص جامعه هستند نه تمام جامعه.

در شکایت های کیفری ، اگر متهم و یا مجرم به احضاریه ای که برایش ارسا شده است توجه ای نکند و در وقتی که برایش تعیین شده است خود را بهدادگاه و مراجع قضایی معرفی نکند ، او را جلب و به دادگستری می برند.

اما در شکایت های حقوقی اگر متهم و یا مجرم به موقع خود را به مراجع قضایی نرساند دادگاه منتظر او نمی ماند و حق او را به خواهان می دهند.

در این مقاله با انواع مصونیت آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

شماره تماس

09121304085 

02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام