دفاع مشروع

دفاع مشروع

یکی از انواع موانع کیفری دفاع می باشد و در این مقاله به دفاع مشروع می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

دفاع مشروع

شرایط دفاع مشروع

ماده‌ی ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که : هر گاه فردی در مقام دفاع از نفس ، عِرض ، ناموس ،‌ مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب ‌الوقوع با رعایت مراحل دفاع ، مرتکب رفتاری شود ، طبق قانون جرم محسوب نمی ‌شود.

ارتکاب جرم در حین دفاع می ‌تواند برای دفاع از موضوعات مختلفی انجام بگیرد ، اما در صورتی می ‌توان رفتاری را دفاع مشروع دانست که برای حمایت از نفس (جان) ، عِرض (آبرو) ، ناموس ، مال یا آزادی خود یا دیگران انجام شده باشد.

امور مختلفی می‌ تواند در زندگی هر شخص دارای ارزش باشد ، اما قانون‌ گذار دفاع از تمامی آن ها را مشروع نمی‌ داند. گاه فرد رفتاری را برای دفاع از نفس ، عِرض ، ناموس ، مال یا آزادی خود انجام می ‌دهد و این  رفتار مجرمانه او را برای دفاع از دیگری مترغیب می کند.

رفتاری که فرد به ‌عنوان دفاع از خود انجام می ‌دهد ، باید برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. یعنی اگر شخصی که در معرض خطر قرار گرفته ، بتواند فرار کند یا با استفاده از روش‌ هایی مثل فریاد زدن از دیگران کمک بگیرد.

شخصی را تصور کنید که مورد حمله و تجاوز قرار گرفته باشد این شخص اگر بتواند از مأموران نیروی انتظامی کمک بگیرد ، موظف است همین کار را برای محافظت از خود انجام بدهد.

حال اگر به‌ جای کمک گرفتن از آن ها ، خودش به دفاع از خود بپردازد و در حین دفاع رفتاری را انجام دهد که به مرگ مهاجم منتهی شود ، نمی‌ توان گفت چنین دفاعی مشروع می باشد.

درواقع مشروع بودن دفاع منوط به این است که دفاع تنها راه ممکن برای دفع خطر و رهایی از حمله باشد و دفع مهاجم به هیچ وسیله‌ ای برای شخص ممکن نباشد.

دفاع مشروع

دفاع مشروع

دفاع مشروع یکی از موانع مسئولیت کیفری می باشد یعنی اگر شخصی برای دفاع از خود اقدام به عملی مجرمانه شود مجازات نمی شود.

در قانون مجازات اسلامی ماده 156 آمده است که هر زمان فردی در مقام دفاع از ناموس ، نفس ، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر تجاوز یا خطری با رعایت مراحل دفاع مشروع مرتکب رفتاری ود که طبق قانون جرم محسوب می شود در صورتی که شرایط دفاع قانونی دفاع مشروع وجود داشته باشد مجازات نمی شود.

گاهی ممکن است شخصی برای دفاع از دیگران رفتار مجرمانه ‌ای را انجام بدهد. درصورتی می‌ توان این دفاع را مشروع  دانست که علاوه ‌بر شرایط دفاع مشروط یکی از عوامل زیر نیز وجود داشته باشد :

دفاع شونده از نزدیکان دفاع ‌کننده باشد.

مسئولیت دفاع از او (دفاع‌ شونده) برعهده ‌ی دفاع ‌کننده باشد.

دفاع‌ شونده نتواند از خود دفاع کند.

دفاع‌ شونده از دیگران تقاضای کمک کند یا در وضعیتی باشد که امکان کمک گرفتن از دیگران را نداشته باشد.

بانوان باید توجه داشته باشند که به راحتی از مزاحمت نوامیس نگذرند و آگاهی از حقوق داشته باشند تا مزاحمت این گونه افراد در جامعه کاهش پیدا کند و می تواندد در این زمینه دفاع مشروع داشته باشند.

نیروهای نظامی می توانند با این گروه افراد جدی برخورد کنند و مجازات آن ها را افزایش دهند و این باعث می شود تا بانوان آسیب دیده از شکایت خود صرف نظر نکنند.

بر اساس ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری ، انجام هرگونه تعقیب و تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع می باشد در مواردی که جرم در مرئی و منظر عام واقع شده باشد و یا دارای شاکی یا به عنف یا سازمان یافته باشد ، تعقیب و تحقیق فقط در محدوده شکایت و یا اوضاع مشهود توسط مقام قضایی انجام می‌ شود.

شما برای مشاوره در مورد دفاع مشروع و شرایط دفاع از خود می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

شماره تماس :

09121304085

02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام