نیابت قضایی

نیابت قضایی

در رسیدگی به جرم ها و در سایر دعاوی ممکن است دادگاه اقدام به صدور نیابت قضایی نماید. در ادامه این مقاله به نیابت قضایی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

نیابت قضایی

اجرای نیابت

بازپرس با صدور قرار نیابت ، اصل یا تصویر اوراق مورد نیاز را با تصریح مواد لازم به نزد بازپرس محل مورد نظر ارسال و از او انجام آن موارد را تقاضا می کند.

بازپرس نیابت قضایی در حدود مفاد نیابت اعطایی موضوع نیابت قضایی  را انجام می دهد یعنی نیابت گیرنده فقط در خصوص همان موضوعی که به آن نیابت داده شده است می تواند اقدام کند.

پس از انجام امور مورد تقاضا نیابت گیرنده اوراق تنظیمی را پس از امضاء به همراه سایر مدارک به دست آمده را نزد مرجع نیابت دهنده می فرستد.

اگر در اجرای نیابت قضایی نیاز به قرار تامین باشد بازپرس اعطا کننده نیابت قضایی می تواند نوع تامین را تعیین کند یا اختیار اخذ تامین و نوع آن را به نظر بازپرسی که تحقیق از او خواسته شده است واگذار کند .

اختیار مقام قضایی نیابت گیرنده در خصوص صدور قرار تامین به این شکل می باشد که اگر بازپرس نیابت گیرنده احراز کند که تامین خواسته شده نامتناسب می باشد به نظر خود تامین متناسبی اخذ می کند و اگر تقاضای اخذ تامین نشده باشد بازپرس نیابت  گیرنده می تواند در صورت توجه اتهام با نظر خود تامین مناسب اخذ کند .

انواع نیابت قضایی

در نیابت عام اگر بازپرس محل وقوع جرم کلیه اقدامات قضایی از بدو تحقیقات مقدماتی تا ختم آن را به بازپرس یا دادیار حوزه قضایی دیگری تفویض می نماید.

مانند این که بازپرس تهران به بازرس قزوین نیابت دهد که نسبت به  احضار ، جلب ، تفهیم اتهام متهم به ارتکاب یک فقره جعل اسناد اقدام نماید.

در نیابت خاص بازپرس یا دادیار محل وقوع جرم یک یا چند اقدام قضایی را به بازپرس یا دادیار حوزه قضایی دیگر تفویض می نماید.

مانند این که بازپرس تهران فقط احضار جلب متهم و تفهیم اتهام را به بازپرس قزوین تفویض نماید و انجام سایر اقدامات قضایی را از او نخواهد.

نیابت قضایی

نیابت قضایی

صدور و اعطای نیابت قضایی از سوی یک مرجع قضایی به محل مورد نظر دیگر فقط در موارد مقرر شده در قانون آیین دادرسی کیفری امکان پذیر می باشد که از مواد 119 تا 121 این قانون به این موضوع اختصاص داده شده است .

دادسرا مسئول انجام تحقیقات مقدماتی در خصوص جرایم می باشد و در واقع با تحقیقات دادسرا مشخص می شود که جرم محقق شده است یا خیر و هم چنین متهم مجرم است یا نه. در صورتی که نتیجه مورد نظر حاصل شود مقام قضایی تصمیم مقتضی را صادر می کند که به تصمیمات صادره از سوی دادسرا قرار گفته می شود.

یکی از قرار هایی که دادسرا ممکن است در طول فرآیند دادرسی صادر کند قرار نیابت قضایی می باشد . این قرار را این گونه می توان توضیح داد که برای رسیدن به نتیجه بازپرس نیاز به تحقیق از متهم ، استماع شهادت شهود و معاینه محلی دارد اما اگر اجرای این موارد خارج از حوزه قضایی محل ماموریت  بازپرس لازم شود قرار نیابت قضایی صادر می گردد.

به طور کلی مواردی که در آن قرار نیابت قضایی صادر می شود عبارتند از : تحقیق از متهم ، استماع شهادت شهود و مطلعین ، معاینه محلی ، بازرسی از منازل ، اماکن و اشیا ء ، جمع آوری آلات جرم و هر اقدام دیگری به طور کلی می تواند از موارد صدور این قرار باشد .

وکیل کیفری در دعاوی حقوقی ارتباط کامل با حقوق مدنی افراد دارد. در دعاوی حقوقی مجازاتی  تعیین نشده است اما در  دعاوی کیفری که ارتباط مستقیم با نظم جامعه دارد ، مجازاتی  تعیین شده است.

 

در این مقاله با قرار نیابت قضایی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 

02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام