جرم زنا و مجازات آن

جرم زنا و مجازات آن

در زنا از طریق اغفال دختر نابالغ یا از طریق ربایش ، تهدید و یا ترساندن زن اگر موجب تسلیم شدن او شود نیز همین حکم جاری است. در ادامه مقاله به جرم زنا و مجازات آن می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرم زنا و مجازات آن

زنای محصن و محصنه

زنای محصنه به این معنی می باشد که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی باشد به‌ گونه‌ ای که هرگاه بخواهد با همسر خود نزدیکی کند مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد.

اگر یک زن متأهل جرم زنا انجام دهد ، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می ‌شود و اگر زانی مرد باشد زنای محصن گفته می ‌شود.

البته اموری از قبیل مسافرت ، حبس ، حیض ، نفاس ، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری ‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌ گردد مانند ایدز و سفلیس ، زوجین را از احصان خارج می ‌کند.

اگر چنان چه زنی در هنگام غیاب شوهرش (مثلاً به یک مسافرت طولانی رفته است) ، با فرد دیگری زنا کند ، در حکم محصنه نیست.

اثبات جرم زنا و مجازات آن

دو راه اصلی برای اثبات جرم زنا عبارت است از اثبات با اقرار خود فرد و اثبات با شهادت چهار نفر.

در مورد اثبات با اقرار خود شخص ، علاوه بر شرایط عمومی (بلوغ ، عقل ، اختیار و آزاد بودن خود فرد) لازم است تا چهار بار اقرار در نزد قاضی (و نه مثلا پلیس یا هر فرد دیگری) صورت بگیرد.

راه دوم اثبات جرم زنا و مجازات آن ، شهادت چهار نفر شاهد مرد عادل به دیدن عمل است ، و اگر سه مرد و دو زن عادل هم شهادت دهند کافی است و جرم ثابت می‌ شود.

براى حفظ آبرو و شرف دیگران ، اسلام براى اثبات زنا  چهار شاهد را مقرّر کرده است. بر اساس ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی یکی از شرایط اثبات جرم زنا و مجازات آن ، علم قاضی است که از طریق متعارف حاصل می ‌شود. بنابراین در صورتی که زنا با فیلمبرداری اثبات شود و قاضی یقین به زنا پیدا کند نیز حکم به مجازات صادر می‌ شود.

جرم زنا و مجازات آن

جرم زنا و مجازات آن

مجازات شلاق برای زنای محصنه یا زنای محصن و برای زنای غیر محصنه در نظر گرفته شده است که حد ۱۰۰ ضربه شلاق برای هر مورد توسط قوانین جزایی اسلامی در نظر گرفته شده است.

در روابطی که یکی از ۴ مصادیق نام برده شده برای زنا رخ نداده باشد هم مجازات شلاق اعمال می ‌شود .رابطه زن و مرد نامحرمی که نردیکی در مقعد یا مهبل زن تا حدی کم تر از ختنه گاه آلت تناسلی مرد انجام شده یعنی جرم در حد رابطه نا مشروع  دون اتفاق افتاده است.

در این مورد مجازات زن و مرد هر دو ۹۹ ضربه شلاق و جریمه نقدی خواهد بود. اگر چنان چه زنا مورد انکار مرد باشد زن باید آن را اثبات کند و در عین حال باید ثابت کند که نزدیکی بدون رضایت وی رخ داده است.

در صورتی که زنای به عنف از طرف زن نتواند اثبات شود ولی اصل زنا اثبات گردد مرد به مجازات زنای غیرعنف محکوم خواهد شد.

اگر اثبات شود که زن به زور و از روی اکراه به زنا تن داده است و یا اغفال شده است مجازات وی ساقط خواهد شد. هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی ؛ خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف (تجاوز) است ، در زنا از طریق اغفال دختر نابالغ یا از طریق ربایش ، تهدید و یا ترساندن زن اگر موجب تسلیم شدن او شود نیز همین حکم جاری است.

در خصوص رابطه نا مشروع مادون زنا نیز در مبحث تعزیرات و در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هرگاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نا مشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (هم آغوشی و پهلوی هم خوابیدن ) شوند به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد.

در این مقاله با جرم زنا و مجازات آن آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای مانند جرم زنا و مجازات آنمی توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری خصوصا جرم زنا و مجازات آن می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد.

این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام