جرم شنود

جرم شنود

استراق سعمع یا شنود به معنای پنهانی گوش دادن به سخن دیگران می باشد. در ادامه این مقاله به جرم شنود می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

جرم شنود

مجازات شنود

استراق سمع و یا شنود به دو دسته تقسیم می شوند : شنود مجاز و شنود غیر مجاز.

شنود قانونی یا مجاز شنودی می باشد که طبق قانون اسلامی به دستور قاضی دادگاه برای احقاق حق اشخاص انجام می پذیرد و یا به امنیت کشور مربوط می شود.

در غیر این صورت شنود غیر قانونی می باشد و به عنوان جرم شنود شناخته می شود و برای آن جازاتی را نیز در نظر گرفته اند.

بر طبق قانون جرایم رایانه ای ماده 2 هر گاه شخصی به صورت غیر مجاز نسبت به داده های سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی مرتکب اعمالی شود به مجازات محکوم خواهد شد.

دسترسی به داده های یاد شده یا تحصیل آن ها یا شنود محتوای سری در حال انتقال به حبس از 1 تا سه سال یا جزای نقی از بیست میلیون ریال تا شصت میلیون ریال مجازات خواهد شد.

بر طبق قانون تعزیرات این مجازات نیز برای ماموران دولتی نیز پیش بینی شده است. به موجب این قانون اگر کسی مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر از موارد قانونی شنود کند مجرم می باشد.

هر یک از ماموران دولتی و مستخدمان ، مخابرات یا مراسلات اشخاص را در غیر از مواردی که قانون به آن ها اجازه داده است حسب مورد مفتوح ، معدوم ، توقیف ، ضبط یا استراق سمع کند به حبس از 1 سال تا 3 سال و جزای نقدی از 6 تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

جرم شنود

جرم شنود

امروزه یکی از تجارت های پرسود برای شرکت های تلفن های همراه ، فروش دستگاه های فعال کننده میکروفون های تلفن های همراه و امکانات شنود این میکروفون ها می باشد.

جرم شنود تلفن همراه اقدامی غیر قانونی می باشد که برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. حریم منزل ، دفتر کار، ایمیل ، پیامک و تماس‎ های تلفنی مصداق‎ های حریم خصوصی می باشند که از بین بردن این حریم جرم است.

از حقوق هر فردی حفظ حریم خصوصی او می باشد ، که قانون گذار این حق را به رسمیت می شناسد و در صورت نقض آن برای آن مجازاتی را تعیین کرده است .

بر طبق قانون آیین دادرسی ماده 104 آمده است که یکی از بارزترین مصادیق جرم شنود کنترل تلفن افراد است که این کار ممنوع می باشد.

جز در مواردی که به امنیت داخلی کشور مربوط باشد و یا برای احقاق حقوق دیگران به نظر قاضی ضروری تشخیص داده می شود و ممکن است جرم شنود در محتوای در حال انتقال سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری باشد .

یکی از اموری که جهت موفقیت در پرونده های کیفری بسیار مهم و حیاتی است مشاوره کیفری با وکیل کیفری مناسب قبل از هر اقدامی می باشد.

وکیل کیفری در اموری که نیاز به اقامه دعاوی کیفری باشد  مانند سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، انتقال مال غیر، جعل ، استفاده از سند مجعول و … است به فعالیت می پردازد و به شما کمک خواهد کرد.

دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب و مجرم آن ، دادگاه مجازاتی را تعیین می کند ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی برای فرد درنظرنمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.

در محاکم ایران و طبق روالی که مرسوم است پرونده های حقوقی در مدت زمان کوتاهی به نتیجه می رسند. این در حالی است که پرونده های جزایی و کیفری مدت زمان بیش تری را شامل می شوند و فرایند طولانی تری را تا رسیدن به نتیجه نهایی طی می کنند.

در این مقاله با جرم شنود آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری برای جرم شنود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام