صلح عمری

صلح عمری

در قوانین حقوقی این موضوع به معنی قراردادی است که فرد اموال یا مال خود را به اشخاصی چون همسر و فرزند صلح می کند. در ادامه مقاله به صلح عمری می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

صلح عمری

ارکان عقد صلح عمری

منظور از رکن شرایطی است که وجود آن برای وقوع عقد صلح ضروری و لازم است و در صورت نبود آن عقدی هم به وجود نخواهد آمد.

در عقد صلح باید 4 رکن وجود داشته باشد وگرنه آن شرط باطل است :

مصالح کسی که مال خود را به عنوان عقد صلح به دیگری می دهد.

متصالح کسی که مال را از مصالح قبول می کند.

مورد صلح مالی که مورد عقد صلح قرار می گیرد.

مال الصلح پول یا مالی که یک طرف در ازای پذیرش پیشنهاد صلح از دیگری دریافت می کند.

صلح عمری

یکی از عقودی است که در دفاتر اسناد رسمی رواج بسیاری دارد. صلح عمری در قوانین حقوقی  به معنای  عقد و یا قراردادی می باشد که فرد اموال یا مال خود را به اشخاصی ماندد همسر و فرزند صلح می کند.

توافق ، مالک اموال غیر منقول که اغلب شامل آپارتمان ، زمین ، باغ و خانه می باشد و می تواند با مراجع به دفتر اسناد رسمی اختیار فروش ، اجاره دادن و یا حتی فسخ سند مورد نظر را تا زمان حیات برای خود نگه می دارد و اصل مال را به فرزند و یا اشخاص دیگر انتقال دهد.

زمانی که شخص زنده باشد هر گونه دخالت و نظارت و اختیار دادن به مال خود را دارد اما بعد از مرگش مالک آن مال فرزند یا شخص مورد نظر خواهد بود و این شرایط تابع مقررات ارث نمی شود.

صلح عمری

مزایا صلح عمری

بر اساس قانون افراد می توانند برای تعیین تکلیف اموالشان بعد از فوت ، وصیت نامه تنظیم می کنند. افراد تنها می توانند تا یک سوم مال خود را برای بعد از فوت وصیت کنند.

در این حالت دو سوم بقیه ارث بر اساس قانون ارث تقسیم می شود. کسانی که می خواهند تمام اموال را منتقل کند باید سند رسمی انتقال تنظیم کنند.

از مزایای صلح عمری این است که مالک ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می کند. بنابراین صلح عمری باعث انتقال کل مال به متصالح می شود.

دوما اموال بعد از فوت متوفی به متصالح منتقل می شود و مالک در دوران حیات خود حق استفاده از آن را برای خود حفظ می کند.

نکته مهم دیگری در وصیت کردن این است که افراد تنها می توانند تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت وصیت کنند. دو سوم بقیه ارث بر اساس قانون ارث تقسیم می شود.

کسانی که می خواهند تمام اموال را منتقل کنند باید سند رسمی انتقال را تنظیم کنند اما در توافق صلح عمری ، مالک می تواند تمام مال را منتقل کند.

ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش نیز حفظ می کند و ساقط می شود. وارثان باید فهرستی از اموال منقول و غیر منقول باقی مانده تهیه کنند و بعد از آن یکی از وراث باید به اداره دارایی مراجعه کند تا تکلیف مالیات بر ارث محاسبه شود.

این مالیات بر اساس این که وراث چه نسبتی با متوفی دارند دریافت خواهد شد. بعد از آن به شما رسیدی داده می شود که آن برای گرفتن گواهی احصار وراثت نیاز می باشد.

اگر در هر طبقه ای حتی یک نفر از وراث در حیات باشد باعث می شود که هیچ ارثی به دیگر طبقات تعلق نگیرد. اگر در اصطلاحات حقوقی به کلمه ترکه و یا ماترک برخورده باشید می دانید که به معنی همان ارث یا دارای فرد فوت شده می باشد

در این مقاله با صلح عمری آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری خود می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام