تعیین قیم

تعیین قیم

تعیین قیمومیت یکی از مهم ترین ارکانی است که انجام می گیرد. در ادامه این مقاله به تعیین قیم می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

تعیین قیم

وظایف قیم

ممکن است قیمومیت در امر نگه داری کودک کوتاهی کرده و یا حتی نسبت به اموال آنه خیانت کند. بر طبق قانون می ‌توان عزل آن‌ها را از دادگاه خواستار شد. در ضمن به حکم قانون صغیر ممیز استثنائا می‌ تواند از اعمال قیم به دادگاه حقوقی و کیفری شکایت کند.

حجر عنوانی کلی می باشد که شامل اشخاصی می‌ شود که ناتوان از اداره امور حقوقی خود باشند. از جمله این افراد می ‌توان به صغیر، مجنون و سفیه اشاره کرد.

صغیر، نابالغین را نیز شامل می ‌شود. مجنون اشخاص فاقد قوای عقلی هستند. سفیه نیز اصطلاحا غیر رشید است. ورشکسته هر چند از اداره اموال خود به حکم قانن منع شده باشد ، اما به هیچ عنوان محجور نیست. زیرا محجورین معمولا فاقد تکامل عقلی می باشند. اما اتفاقا تاجرین از شم اقتصادی بالایی برخوردار هستند.

بر اساس قانون مدنی ماده 1235 ، مواظبت شخص مولی علیه و نمایندگی قانونی او در همه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با  تعیین قیم می باشد.

مثلا قیمومیت در اموال منقول و غیر منقول فرد محجور تصرف می کند و آن ها را نیز اداره می کند ، به امر درمان وی می پردازد و از اموال او مراقبت می کند.

قیمومیت در اداره امور محجوران باید برخی از مسائل را هم رعایت نماید . مثلا باید مصلحت کودک را رعایت کند . در غیر این صورت ، می توان او را عزل نمود.

تعیین قیم

تعیین قیم

منظور از تعیین قیم در قانون مدنی شخصی می باشد که در صورت نبودن پدر یا جد پدری یا وصی منصوب از جانب آنان ، از طرف مقامات صالح قضایی برای اداره امور محجوران تعیین شده باشد.

بنابراین تعیین قیم نوعی ولایت می باشد اما مانند ولایت پدر یا جد پدری قهری (جبری) نیست بنابراین به حکم قانون ایجاد می ‌شود قرارداد نیز در استقرار آن نقشی ندارد.

در این شرایط تعیین قیم در نظر گرفته می شود :

برای کودکانی که ولی خاص (پدر، جد پدری یا وصی) ندارند.

برای مجانین و اشخاص غیر رشیدی که جنون یا عدم رشد آن‌ها متصل به زمان صغر بوده و ولی خاص نداشته باشند.

برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آن‌ ها متصل به زمان صغر نباشد یعنی بعد از اینکه بالغ شدند مبتلا به جنون یا عدم رشد شوند.

در صورتی که حجر متصل به دوران صغر نباشد ولایت قهری پس از رسیدن به سن بلوغ ساقط خواهد شد ، اما اگر حجر متصل به صغر باشد ولایت ولی خاص پس از بلوغ نیز ادامه پیدا می کند و نیاز به تعیین قیم نمی باشد.

به عنوان مثال شخص قبل از رسیدن به سن بلوغ مبتلا به جنون بوده باشد و هم چنان که این وضعیت را داشته بالغ شده است در این حالت برای چنین شخصی پس از رسیدن به سن بلوغ قیم تعیین نخواهد شد بلکه ولایت ولی قهری ادامه پیدا می کند.

به موجب قانون مدنی ماده 1233  زن نمی ‌تواند بدون اذن شوهر سمت قیمومت را قبول کند. و هم چنین هر گاه زن مجردی ولو مادر مولی علیه که به عنوان قیم تعیین شده باشد ازدواج کند باید مراتب را ظرف یک ماه از تاریخ انعقاد عقد به دادستان حوزه اقامت خود یا نماینده وی اطلاع دهد. منظور از مولی علیه کسی است که برای وی سرپرست تعیین شده باشد.

در این صورت مقامات می ‌توانند با رعایت وضعیت جدید زن تقاضای قیم جدید و یا ضمیمه نمودن ناظر به وی را کنند ؛ بنابراین دادگاه این اختیار را دارد که زن را بدون ضمیمه نمودن ناظر در سمت خود ابقاء کند.

در این مقاله با تعیین قیم و قیمومیت آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری خود در امر تعیین قیم می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

 

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام