مخفی کردن متهم

مخفی کردن متهم

فرار متهم در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود. در ادامه مقاله به مخفی کردن متهم می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی و وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما با شماره 09121304085 در تماس باشید .

مخفی کردن متهم

اخفای ادله جرم

مخفی کردن دلایل وقع جرم نوعی مخفی کاری است که مجازات برای آن در نظر گرفته است. بر اساس قانون مجازات اسلامی ماده 554 وقتی کمک به مجرم برای رهایی او از محاکمه و محکومیت انجام بپذیرد مجازاتی را در پی دارد.

این جرم کمک به مباشر و معاون جرم را هم در بر می گیرد. البته باید در جرم مخفی کردن متهم دلایل وقوع جرم ثابت شود که قصد آن خلاصی از محاکمه و محکومیت باشد.

پنهان کردن اسناد دولتی نوعی از مخفی کاری می باشد که مجازاتی را در پی دارد. اگر هر یک از مستخدمین دولتی ، نوشته ها و اوراق و اسنادی را که حسب وظیفه به آنان داده شده است را مخفی کند و یا از بین ببرد علاوه بر جبران خسارات به حبس از 1 سال تا 3 سال محکوم خواهد شد.

مخفی کردن متهم

مجازات مخفی کردن متهم

مخفی کردن متهم طبق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود و هر کس به شخصی که به حکم قانون دستگیر شده و یا فراری می باشد به وجب قانون دستور دستگیری او داده می شود و مجازات در پی دارد.

مجازات مخفی کردن متهم بر طبق ماده 123 قانون مجازات اسلامی به سه دسته تقسیم بندی می شود. اگر کسی که فرار کرده است محکوم به اعدام باشد مجازات مخفی کننده یا کمک کننده به او در فرار حبس از 1 تا 3 سال می باشد.

اگر محکوم به حبس دائم یا موقت با اعمال شاقه بوده باشد یا متهم به جرمی باشد که مجازات آن اعدام می باشد محکوم به 6 الی 2 سال حبس تادیبی محکوم خواهد شد.

مجازات مخفی کردن متهم برای خلاصی مجرم از محاکمه و محکومیت جرم محسوب می شود که مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است.

هر گاه جرم مجرم مستلزم حبس با اعمال شاقه یا حبس مجرد باشد مجازات او از 1 ماه الی 1 سال حبس تادیبی برای او در نظر گرفته می شود.

در بعضی مواقع اشخاص مربوطه از مجازات های مذکوره در این ماده قانون معاف هستند : زوج و زوجه هر چند مطلقه باشند ، پدر و مادر و اجداد ، اولاد و احفاد ، برادران و خواهران و اشخاصی که با مجرمین قرابت نسبی یا سببی تا در جه سوم را دارند.

در صورتی که مرتکب از ماموران انتظامی و یا مامورا زندان باشد علاوه بر مجازات ذکر شده از خدمات دولتی نیز منفصل خواهد شد.

برای مثال فرار دادن یا پناه دادن متهمین مواد مخدر یا روان گردان که تحت تعقیب هستند دارای مجازات سنگینی می باشد. برای آن که جرم مخفی کردن متهم به سرانجام برسد و ثابت شود باید متهم دستگیر و محاکمه شود.

هر گونه اقدام غیر قانونی و مساعدت در فرار و مخفی کردن متهم اگر روند رسیدگی به پرونده را دچار اخلال و مشکل جدی کند  شخص مساعد کننده باید مجازات شود.

قانون گذار برای پیشگیری از رخ دادن چنین مواردی برای مرتکبان آن مجازات قابل توجه ای در نظر گرفته شده است.  داداگاه ها موظف هستند در بیش تر جرائم و با هر کیفیتی که باشد به تعلیق یا تبدیل جرائم بپردازند. در برخی از جرائم به واسطه صلح دعاوی کیفری پرونده مربوطه به طور کلی بسته و قرار موقوقفی اجرا و صادر می شود.

هدف از عدالت ترمیمی و یا صلح دعاوی کیفری برقراری سازش میان افرادی است که وارد دعوا شده اند. هدف از عدالت کیفری جلب رضایت برای بزه دیده است تا این فرد احساس کند حقوقی که از او ضایع شده است دوباره برگردد.

شما برای مشاوره در مورد دعاوی های کیفری و حل دعاوی کیفری برای مخفی کردن متهم می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه نمائید و از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل امور کیفری برای مخفی کردن متهم می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام