تخلیه سر قفلی

تخلیه سر قفلی

سر قفلی تنها برای اماکن تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله به تخلیه سر قفلی می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

تخلیه سر قفلی

انواع سر قفلی

سر قفلی مغازه مبنای قراردادی است که موجر ضمن عقد اجاره به مستاجر می دهد و در ازای آن مبلغی را دریافت می کند یعنی قیمت آن امتیاز می باشد که قبل از عقد اجاره وجود داشته و به مستاجر واگذار شده به این مستاجر مالک سر قفلی می گویند.

سر قفلی به دو نوع تقسیم می شود. سر قفلی واقعی : حق سر قفلی به نوع  کسب و کار هیچ ارتباطی ندارد. فرض کنید پاساژی ساخته شده باشد مغازه های آن پاساژ فقط حق سر قفلی دارند.

سر قفلی مجازی : حق کسب و پیشه به تلاش و موفقیت کسبی و حسن شهرت مغازه دار مرتبط می باشد و میزان درآمد به دست آمده نیز در آن دخیل می باشد.

حق کسب به نام حقوق تجاری شناخته می شود که به آن سر قفلی مجازی نیز می گویند.

تخلیه

سر قفلی مخصوص محل های تجاری می باشد اما با توجه به روح قانون اجاره سال 56 و رویه قضایی دادگاه ها ، اگر ملکی با کاربری غیر تجاری مورد استفاده تجاری قرار گرفته باشد باز هم مستاجر دارای حق کسب می باشد.

در تخلیه سر قفلی با احراز و اثبات آن از طرف مالک ، دادگاه حکم به تخلیه سر قفلی می دهد و مستاجری که صاحب حق کسب می باشد باید آن جا را تخلیه کند و به مالک تحویل دهد.

محل سر قفلی حتما شش دانگ در اختیار مستاجر می باشد اما اقداماتی که در آن صورت خواهد گرفت منوط به اجازه مالک سر قفلی می باشد مانند تغییر شغل ، تغییر دکوراسیون و …..

اقامه دعوای تخلیه سر قفلی

با توجه به قانون شوراهای حل اختلاف مرجع صالح برای طرح دعوا و اقامه ی دعوای تخلیه شوراهای حل اختلاف می باشند. البته دعوای تخلیه اماکن تجاری و سر قفلی باید در دادگاه عمومی مطرح شود.

در مواردی که مستاجر به موجب قرارداد اجاره ، مبلغی را به عنوان قرض الحسنه و قول عرف به موجر پرداخته باشد مالک موظف است برای آغاز رسیدگی دادگاه ، کل مبلغ دریافتی را باید به حساب دادگستری تودیع کند و دادخواست خود را ضمن ارائه رسید تودیع این مبلغ به ثبت برساند.

برای گرفتن حکم تخلیه سر قفلی یک هفته ای  باید یا یک سند رسمی تنظیم شده باشد یا این که اگر قرارداد با سند عادی تنظیم شده باشد دو شاهد آن را باید امضا کرده باشند.

تخلیه سر قفلی

تخلیه سر قفلی

حق سر قفلی ، به عبارت امروزی حق کس و پیشه به این معنا می باشد که مستاجر که مدتی در ملک تجاری فعالیت کرده است و ارزش آن را افزایش داده است می تواند از حق الویت نسبت به اجاره مجدد آن محل برخوردار شود.

در موارد محدودی که موجر می تواند پس از پایان مدت اجاره ملک تجاری ، تخلیه مستاجر را بخواهد ، باید سرقفلی ملک را به قیمت روز به مستاجر پرداخت کند تا بتواند الزام وی به تخلیه را بخواهد.

مستاجر در ابتدای اجاره مبلغی را به‌ع نوان سر قفلی به موجر خواهد پرداخت. از طرف دیگر در بیش تر قرارداد های اجاره امروزی ، مالک شرط می ‌کند که مبلغ دریافتی از مستاجر به‌ عنوان قرض ‌الحسنه حساب شود و عنوان سر قفلی  را ندارد.

بنابراین هر چه از نظر زمانی جلوتر می ‌رویم ، موارد امکان مطالبه و تخلیه سر قفلی از موجر کم تر و تخلیه مورد تجاری به تخلیه مورد مسکونی شبیه ‌تر خواهد شد.

با این حال تخلیه مورد تجاری در صلاحیت دادگاه‌ های عمومی می باشد  در حالی که شوراهای حل اختلاف به تخلیه مورد مسکونی رسیدگی می ‌کنند.

در این مقاله با تخلیه سر قفلی آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری و حقوقی خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری و حقوقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد .

شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام