دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت در سه موضوع صلاحیت برای رسیدگی دارد. در ادامه این مقاله به دیوان عدالت اداری می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

دیوان عدالت اداری

ساختار دیوان عدالت

طبق قانون دیوان عدالت ، ساختار دیوان عدالت را می توان شامل بخش هایی دانست که در ادامه شرح خواهیم داد : شعب دیوان عدالت اداری صلاحیت رسیدگی به دعاوی شهروندان علیه دولت را دارند . این شعب شامل شعب بدوی و شعب تجدیدنظر می باشد.

هیات عمومی دیوان عدالت صلاحیت رسیدگی به مقررات دولتی خلاف شرع ، قانون یا خارج از صلاحیت قوه مجریه را دارد .

دفاتر استانی دیوان عدالت  در شهر تهران مستقر می باشد ولی به منظور تسهیل در دسترسی مردم سایر استان ها به خدمات دیوان دفاتر اداری را در هر یک از مراکز استان ها تاسیس کرده اند که وظیفه پذیرش و ثبت دادخواست های شهروندان را به عهده داشته باشند و در صورت لزوم ، مراجعان را راهنمایی کنند.

دیوان عدالت اداری یک مرجع اختصاصی قضایی می باشد که وظیفه اصلی آن رسیدگی به شکایات و اعتراضات شهروندان علیه دولت و صدور آرای وحدت رویه می باشد.

دیوان عدالت اداری مرجع قضایی اختصاصی می باشد که به شکایات شهروندان علیه دولت رسیدگی و آن را بررسی می کند.

وظیفه دیوان عدالت

رسیدگی به شکایات مرتبط با واحد ها و مأموران دولتی و شکایات مرتبط با تصمیمات و آراء قطعی هیأت ها و کمیسیون های اداری و شکایات استخدامی کارکنان دولت و برخی نهاد ها و دستگاه های عمومی و اجرایی کشور وظیفه شعب دیوان عدالت اداری می باشد.

مانند همه تشکیلات قضایی ، رسیدگی و بررسی به شکایات مربوطه مستلزم ارائه وتقدیم دادخواست می باشد. به همین دلیل شاکیان می توانند دادخواست خود را پس از تکمیل شدن به دبیرخانه دیوان عدالت اداری مرکز استان خود تسلیم کنند.

شما می توانید دادخواست شکایت خود را از طریق پست سفارشی ، پست الکترونیکی و یا ثبت در پایگاه الکترونیکی دبیرخانه به دیوان عدالت اداری تسلیم کنید.

پس از ارائه دادخواست شکایت خود ، شعب دیوان عدالت اداری در مرکز استان ها به شکایات شما رسیدگی می کنند که ذی نفع ، وکیل قائم مقام و یا نماینده قانونی شخص ، رسیدگی به شکایت را در برابر قانون درخواست کرده باشند.

با حکمیت قضات دیوان عدالت اداری و پس از بررسی پرونده ها مرتبط ، قضات می توانند  حکم بر نقض رای یا لغو اثر از تصمیم و اقدام مورد شکایت یا الزام طرف شکایت به اعاده حقوق تضییع شده صادر کنند.

وکیل دیوان عالی کشور

دیوان عدالت اداری

در نظام حقوقی ایران ، دعاوی میان شهروندان با یک دیگر در دادگاه های عمومی دادگستری رسیدگی شود . اما برخی از دعاوی که از اختلافات شهروندان با دولت می باشد را نمی توان به دادگاه های عمومی دادگستری سپرد ؛ چرا که این امر مخالف تفکیک قوای مقننه و مجریه می باشد .

باید دادگاه خاصی به این قبیل موضوعات رسیدگی کند و با ملاحظه اصول و قواعد حاکم بر دعاوی اداری حکم صادر کند تا حقوق شهروندان در مقابله با دولت ضایع نشود .

اصل یک صد و هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دادگاهی تحت عنوان دیوان عدالت تشکیل شده که عام ترین مرجع رسیدگی به دعاوی علیه دولت می باشد و زیر مجموعه قوه قضاییه می باشد.

دیوان عدالت اداری در شهر تهران مستقر شده است البته دیوان عدالت در مراکز استان ها هم دفاتری را تاسیس کرده اند تا به راحتی بتوان به آن جا مراجعه کرد .

هیات عمومی دیوان عدالت صلاحیت رسیدگی به مقررات دولتی خلاف شرع ، قانون یا خارج از صلاحیت قوه مجریه را دارد. شما می توانید از یک ویکیل ماهر و مجرب در این زمینه بهره بگیری تا مشکلات و دعاوی خود را به راحتی حل کنید.

در این مقاله با دیوان عدالت اداری آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل کیفری و حقوقی در امور دعاوی دیوان عدالت می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد و شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام