قانون صدور چک

قانون صدور چک

چک یک از روش ها در معاملات می باشد. در ادامه این مقاله به قانون صدور چک می پردازیم.

اگر به دنبال وکیل حقوقی یا وکیل کیفری هستید می توانید با مشاوران ما در تماس باشید .

09121304085

قانون صدور چک

انتقال چک

دارنده ، چک را به وسیله شخص دیگری از طرف خود وصول می کند و این یعنی دارنده چک برای وصول چک از یک نماینده استفاده کند.

در این صورت اگر بخواهد شکایت کیفری او در صورت بی محل بودن چک حفظ شود باید هویت و نشانی خود را با تصریح نمایندگی شخص مذکور در ظهر چک قید کند.

قانون صدور چک جدید

قانون اصلاح قانون صدور چک توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۱۳ آبان ۱۳۹۷ تصویب شده است و در همه این سال ‌ها در رسانه ‌ها کم ‌و بیش به آن پرداخته اند.

حتی بخشی از آن هم قبل از پایان مهلت قانونی قانون صدور چک ، توسط خود بانک مرکزی به اجرا رسید. پس چرا حالا این همه خبرساز شده است. چون پس از گذشت تقریبا ۲ سال از زمان تصویب (مدت زمان قانونی ارائه شده به بانک مرکزی برای تهیه زیر ساخت‌ ها و مقدمه ‌های لازم اجرای قانون) ، حالا به موعد اجرای آن رسیده‌ ایم. مهلت قانونی تمام شده و آذرماه قانون جدید ، تمام و کمال اجرا شده است.

گواهی عدم پرداخت

در صورتی که موجودی حساب برای پرداخت کافی باشد ، دارنده با مراجعه به بانک می تواند ان را وصول کند. در غیر این صورت می تواند از بانک تقاضای گواهی عدم پرداخت کند.

پس از دریافت گواهی می تواند برای پیگیری ان از طریق دادگاه اقدام کند. دارنده باید شش ماه پس از صدور چک برای مطالبه وجه ان به بانک مراجعه نماید.

دارنده باید مهلت شش ماه از دریافت گواهی عدم پرداخت را برای شکایت کیفری رعایت کند با رعایت این دو شرط امکان شکایت کیفری وجود دارد.

قانون صدور چک

قانون صدور چک

در قانون جدید چک اگر نیاز به چک داشتید اما نمی ‌توانستید دسته چک بگیرید ، می ‌توانید به جای چک کاغذی تقاضای چک تک‌ برگ الکترونیکی دهید و بدون اعتبار سنجی و رتبه‌ بندی دسته چک بگیرید.

اما باید بدانید که هرگونه تخلفی با چک الکترونیک دقیقا گرفتاری ‌هایی مشابه دسته چک کاغذی دارد و برای استفاده دوباره از چک ، نه تنها باید از چک برگشتی ‌تان رفع سواثر کنید که باید ۳ سال صبر کنید تا بتوانید دوباره چک بگیرید.

این بخش از قانون صدور چک جدید ، دیرتر از بقیه اجرایی خواهد شد. به گفته قائم ‌مقام بانک مرکزی سامانه مرکزی چک الکترونیک (چکاد) در مرحله بازنویسی نسخه جدید نرم ‌افزاری می باشد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی همه قوانین برای دسته ‌چک‌ های جدید از ۲۰ دی ۹۹ به بعد می باشد ولی چک‌ های قدیمی (به هر تاریخی که باشند ، در وجه شخص یا حامل) هم چنان اعتبار دارند و تابع زمان صدور خودشان خواهند بود تا به تدریج از چرخه مراودات بانکی و مالی خارج شوند.

روش تشخیص چک‌های قدیمی و جدید هم به این صورت می باشد که در دسته ‌چک‌ های جدید این جمله وجود دارد: «این چک بدون ثبت در سامانه صیاد اعتبار ندارد».

پس غیر از صاحب چک ،  کار برای کسانی که گیرنده چک هستند نیز سخت می ‌شود. آن ها باید مطمئن شوند چکی که می ‌گیرند قدیمی است یا جدید و اگر جدید است (یعنی جمله بالا در آن نوشته شده و تاریخ اعتبار هم دارد) باید در سامانه بانک مرکزی ثبت شده باشد.

با ثبت در سامانه صیاد ، امکان نظارت بر چک از لحظه صدور و کنترل افراد پر خطر برای بانک مرکزی فراهم می ‌شود و عملاً پشت ‌نویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد.

در این مقاله با قانون صدور چک آشنا شدیم. شما برای مشاوره کیفری و حقوقی خود در هر زمینه ای می توانید به سایت معتبر راهیان عدالت مراجعه کنید.

این سایت با دارا بودن انواع وکیل خصوصا وکیل برای قانون صدور چک و مسائل حقوقی می تواند به شما در این زمینه مشاوره آنلاین و رایگان بدهد. این موسسه قبل از قبول وکالت به شما مشاوره رایگان می دهد.

شما می توانید از طریق فضای مجازی با این موسسه در ارتباط باشید برای مشاوره در این زمینه می توانید با این شماره ها تماس حاصل نمائید.

09121304085 – 02122112230

 

در این زمینه نیازمند مشاوره هستید؟

نام و شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند:

    نام شما

    شماره تماس شما

    دیدگاهتان را بنویسید

    • 09121304085
    • Afshinzima32501@gmail.com
    • فرشته،خیابان خیام،نبش قرنی،، خیابان سپهبد قرنی
    • روش های همکاری با ما
    • قوانین و مقررات
    • پرونده های جنجالی

    گروه وکلای راهیان عدالت آماده ارایه انواع خدمات مشاوره و قبول وکالت در تمامی حوزه ها می باشد. 

    ما با سابقه درخشان در این حوزه فعالیت میکنیم و معتقدیم حق گرفتنیست!

    مشاوره سریع حقوقی و وام